Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1479
Hei!

Kan folk lett få tak i dommer som er på en person, og i såfall kan de få tak i den i all fremtid etter en dom? Er det vanskelig å få tilgang til en dom som er 15+ år tilbake i tid?
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I de fleste saker så ligger dommen offentlig, men navn og andre sensitive opplysninger er sladdet. Ergo vil ingen helt uten videre vite hvem dommen gjelder, og kan ikke få innsyn i din rettslige historie. I riktig spesielle saker har jeg sett at navn ikke er sladdet, uten at jeg helt vet hvorfor.

PS Jeg er ikke jurist, så ikke ta alt jeg sier for 100% god fisk, men etter mange observasjoner er jeg nesten helt sikker på at det er slik det fungerer.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, så kan du jo prøve her https://lovdata.no/register/dommer
De fleste nyere lagmannsrettsdommer ligger på lovdata. Også noen tingrett. Det er en betalbase, men bibliotek etc ordner med tilgang. Hvis dommen ikke er der må du ta kontakt med domstolen.