Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 931
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Er i en såkalt sesongbasert jobb, og det nærmer seg til kontrakten går ut.
Jeg får jobben tilbake over sommeren, men har ikke fått ordnet mye jobb i mellomtiden utenom noen småjobber et par uker her og der.
Jeg har aldri måtte henvende meg til NAV tidligere, og håper det løser seg denne gangen også, men lurer på om noen har vært i samme situasjon og vet hva som lønner seg å gjøre. Har ikke økonomi til å gå uten penger i noen måneder.
Hørt at det er forskjell på om man blir permitert, kontrakten tar slutt eller man sier opp/blir sagt opp.

Setter pris på om noen er behjelpelige med å belyse temaet da jeg gjerne vil komme best mulig ut av det.

Naturligvis vil det å ordne seg fast jobb i disse månedene være mest ideelt, og det er det jeg sikter på, men kjekt å vite hva og hvordan jeg skal henvende meg til nav for sikkerhetens skyld.
Du burde søke andre jobber ja, men jeg vil anta at du har rukket å opparbeide deg dagpenger?

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...ring/Dagpenger

Det er dette du vil søke om du har tjent nok.

Hvis kontrakten utgår pga "mindre forefallende arbeid" eller lignende, har du krav på å få penger for tiden du har vært arbeidsledig minus de tre første dagene som de forøvrig har et pent navn på, "ventedager".

Om du derimot hadde sagt opp jobben kunne du fått "karantenetid" og da må du vente 3 måneder fra du søker, til du får penger, så hvis du skal ljuge deg ut av det får du håpe de ikke spør om sluttattest

Om du kun har krav på minimums livsopphold kan du se frem til å levere kontoutskrift og dokumentere økonomien din til en hver tid som konsekvens av å søke om penger.

Ønsker deg uansett lykke til, og setter pris på updates om hvordan det går!