Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1635
Etter at jeg så tråden vedrørende kobling av en lampe, så kom jeg på noe jeg har lurt på lenge. På TN-C anlegg så er PE og N lederen kombinert i en og samme leder, PEN. Denne er koblet til senter punktet på transformatoren som er jordet. På TN-S anlegg så er PE og N lederne separert, men begge to er koblet til senter punktet på transformatoren, på samme måte som på TN-C anlegg.

Spørsmålet er, hva er hensiktet med å ha to separate ledere på TN-S anlegg, mellom transformatoren og sluttbruker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Poenget er at du kan utløyse jordfeilvern. I TN-C vil du ikkje vite om ubalanse på fasane er på grunn av jordfeil, eller på grunn av ulikt fordelt last. I TN-S kan du summere opp L1-L3+N, og straumen vil vere null om du ikkje har jordfeil.

TN-C kan splittast til TN-S i inntaket, og då er det ofte omtalt som TN-C-S.

TN-C er ikkje tillatt brukt utanfor distribusjonsnettet så vidt meg bekjent, og du vil aldri komme over ein installasjon med TN-C. Du kan kanskje komme over TN-C-S; det kan dei som gidder lese NEK400 svare på
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Poenget er at du kan utløyse jordfeilvern. I TN-C vil du ikkje vite om ubalanse på fasane er på grunn av jordfeil, eller på grunn av ulikt fordelt last. I TN-S kan du summere opp L1-L3+N, og straumen vil vere null om du ikkje har jordfeil.

TN-C kan splittast til TN-S i inntaket, og då er det ofte omtalt som TN-C-S.

TN-C er ikkje tillatt brukt utanfor distribusjonsnettet så vidt meg bekjent, og du vil aldri komme over ein installasjon med TN-C. Du kan kanskje komme over TN-C-S; det kan dei som gidder lese NEK400 svare på
Vis hele sitatet...
Den delen forstår jeg, spørsmålet er jo hvorfor skal man føre to separate kabler hele veien til transformatoren? Er ikke TN-C-S som du nevner et mer økonomisk effektiv løsning? Altså, hvorfor ble TN-S designet slik.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Den delen forstår jeg, spørsmålet er jo hvorfor skal man føre to separate kabler hele veien til transformatoren? Er ikke TN-C-S som du nevner et mer økonomisk effektiv løsning? Altså, hvorfor ble TN-S designet slik.
Vis hele sitatet...
Finnes ikke noe TN-S, TN-C-S. PEN-lederen blir splittet i inntaket, til PE og N leder
TN-C brukes veldig sjeldent. Veldig upraktisk, det har ikke beskyttelseleder til å beskytte folk og fe. Og blir omgjort til TN-C-S ved ombygging eller utbygging.

TN-C-S finnes kun i hovedfordelingen. Alt etter hovedfordelingen heter TN-S. I større bygg er ofte nettselskapets trafo i rommet ved siden av hovedfordeling.
Det benyttes da enledere laget av kobber. Det blir da L1-L2-L3-PEN, PEN blir splittet til N og PE rett etter hovedbryteren i hovedfordelingen. Stigerene ut fra hovedfordelingen bruker kabel med L1-L2-L3-N-PE.
Siden det kan brukes både 230V og 400V i samme system og fører lavere strømmer blir det som oftest det beste systemet. Ingen jordfeil heller.