Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2971
Hei.
Jeg eier nå en leilighet som har hatt relativt god verdistigning, og vurderer å selge den.
Størsteparten av egenkapitalen min ligger i leiligheten, og anslår å sitte igjen med omkring 1M i egenkapital dersom jeg selger leiligheten. Med andre ord, en stor prisnedgang passer veldig dårlig for meg.

Problemet er at jeg er student, og kun 50% jobb - jeg vil med andre ord ikke få lånt nok til å kjøpe noe bedre enn det jeg har i dag (fått lånetilbud på kun 1.1M).

I første omgang kan det da bli til at jeg må selge for å leie - som jo i utgangspunktet er dumt.

Årsaken til at jeg vurderer å selge er at kommunen nå skal kjøpe seg inn i leiligheter i borettslaget, og tilby kommunale leiligheter. Ut av erfaring fra naboblokka, som er kommunal, så bor det mye "ymse" i disse leilighetene.
I tillegg de kommunale leilighetene skal det også bygges en stor studentblokk like ved borettslaget - da vil jo etterspørselen gå ned, da det er bl.a. stor pågang fra studenter o.l. som har gjort at boligene i området har steget såppass mye i pris.

Hva tenker folk? Tror dere kommunale leiligheter i blokka, og en stor studentblokk som nabo, vil påvirke prisen på leilighetene? Bør jeg selge nå før prisene går ned i området, og heller "sitte på pengene" til jeg er ferdig som student om 2 år?
Du må regne på hvor mye det vil koste deg ekstra pr måned å leie. Kan jo være det lønner seg å eie videre selv om leiligheten synker 20% f.eks.
Trådstarter
3 0
Godt poeng. Antar forøvrig at leieutgifter vil være nogenlunde like utgiftene jeg har i dag, ikke spesielt dyrt å leie her i byen.
Husk å regne med rentefradraget du får på skatten også.
Da er det vel egentlig bare å regne/tenke/føle på hvor mye du tror prisfallet blir. Vanskelig å vurdere hvilke utslag kommunale leiligheter og nye studentboliger vil ha.
Kanskje skal antall studideplasser der økes. Kanskje skal andre studentblokker rives / rehabiliteres og blir borte fra markedet.