Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1502
Ser jeg blir mer og mer irritert over et selskap som driver her i Finnmark området og setter opp nettsider for folk og de tar godt betalt.
Det jeg irriterer meg over er at de lager et design der de tar en stygg bakgrunn og setter på en meny også tekst midt på siden, dette kan de aller fleste lage og det ser ut som en pizco side.

Ser ut som dette; http://norway.piczo.com/?cr=1 (Det er en random side jeg fant)

Så jeg lurte på om jeg skulle begynne med det samme bare at jeg tar litt bedre design og setter opp Wordpress eller joomla for de med design, plugins etc. det de trenger. også lærer jeg de hvordan de skal bruke siden.
Hva er egentlig en god pris for dette?

Tenkte på 1-2k for en nettside med "template" fra themeforest også 5-6k for en nettside med unik design. Dette skaffer jeg igjennom kontakter (Koster meg 2-3k).

tenkte også at en god måte å starte på for å få "kunden" til å føle seg trygg på er at vi begge signerer en kontrakt jeg lager senere der det står at kunden betaler ingenting før h*n er fornøyd, altså; Jeg vil ikke ta betaling før kunden er fornøyd.
Jeg tenker også jeg skaffer meg en VPS sånn at jeg kan hoste nettsiden deres, eller noe slikt. (Med cPanel, har gjort dette før så har erfaring)

En venn av meg skal registrere firma for seg selv så jeg blir å skatte igjennom han, blir på en måte ansatt hos han.
Har sjekket opp med alt dette så jeg vet mer eller mindre det jeg bør vite ang. skatt og lønn.

----------------------------
  • Hvordan bør jeg sette opp en kontrakt for dette?
  • Hvordan bør prisen være?
  • Noe annet jeg bør tenke på?

De jeg setter som mål er vell de som har null peiling på dette området å vil ha en nettside opp for bedriften sin. Blir også en lokal ting jeg gjør. Ikke noe for hele verden
Sist endret av Vod0; 28. april 2012 kl. 02:22.
[*]Hvordan bør jeg sette opp en kontrakt for dette?

Ha en kontrakt som er konkret og sikrer både deg og kunden ved eventuelle tvister. Hadde jeg vært deg ville jeg aldri hatt en 100 % fornøydgaranti, da du plutselig kommer til å ende opp med folk som er fornøyd, men sier de ikke er det for å unngå å betale.
[*]Hvordan bør prisen være?

Prisen bør ligge på det folk øsnker å betale for det Å sette opp en WordPress-side med et design fra ThemeForest tar knapt en halvtime når du vet hva du driver med, så det er vel begrenset hva folk ønsker å betale for dette. Det er vel dessuten ganske mange andre som driver med dette, så sjekk ut konkurrenter for priseksempler.
[*]Hvordan bør jeg sette opp en kontrakt for dette?

Ha en kontrakt som er konkret og sikrer både deg og kunden ved eventuelle tvister. Hadde jeg vært deg ville jeg aldri hatt en 100 % fornøydgaranti, da du plutselig kommer til å ende opp med folk som er fornøyd, men sier de ikke er det for å unngå å betale.
Vis hele sitatet...
Planen er at de ikke får produktet før betaling er mottatt men de vil kunne se produktet. Men får se litt på den, frykter det samme som du sier.

[*]Hvordan bør prisen være?

Prisen bør ligge på det folk øsnker å betale for det Å sette opp en WordPress-side med et design fra ThemeForest tar knapt en halvtime når du vet hva du driver med, så det er vel begrenset hva folk ønsker å betale for dette. Det er vel dessuten ganske mange andre som driver med dette, så sjekk ut konkurrenter for priseksempler.
Vis hele sitatet...
Blir også å lage noen guider for det + 3-6 mnd's gratis support.
Sist endret av Vod0; 28. april 2012 kl. 03:07.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Planen er at de ikke får produktet før betaling er mottatt men de vil kunne se produktet. Men får se litt på den, frykter det samme som du sier.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat der problemet ligger. Om du utvikler et ferdig produkt og viser det til dem - og de da sier nei - da har du allerede tapt arbeidstimene.Du sitter da med et ferdig produkt, men ingen kjøper. Derav, forskuddsbetaling og fonøyd-garanti, om mulig.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
God ide. Har faktisk vært innom samme tanken.

Hvor godt betalt tar den andre bedriften som lager sider? Hvis du legger prisen din til å være 70% av prisene de operer med så får du fort kunder.
Sitat av uaexed Vis innlegg
God ide. Har faktisk vært innom samme tanken.

Hvor godt betalt tar den andre bedriften som lager sider? Hvis du legger prisen din til å være 70% av prisene de operer med så får du fort kunder.
Vis hele sitatet...
Tror han tar ca. 3-4k, men kvaliteten er helt ræva..
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er jo helt utrolig enkelt å bare bruke en enkel Html5 template fra nett med CSS3 design... ^^

Hvis jeg hadde fått 3k per side jeg hadde laget.. da hadde jeg blitt rik...
Hvis jeg var deg så ville jeg kanskje siktet litt høyere enn konkurrenten din, spesielt hvis du har lyst å flytte ut av gutterommet en gang i dette årtusenet. Du har ikke lyst å drive butikk på det nivået der, antallet timer du kommer til å legge ned i support og annet ikke-betalt arbeid vil gi deg en effektiv timelønn som selv tiggerene på Karl Johan vil le av.

Og, imotsetning til hva en annen her sier, ALDRI undercut konkurrentene dine hvis du leverer et bedre produkter. Kundene skal velge deg fordi du leverer bedre enn konkurrenten, ikke fordi du er bedre og billigere. Om noe, legg deg litt over dem i prisnivået. Vis at konkurrentene dine ubrukelige og at de kun er for dem som er på virkelig billig-salg.

Husk også at det er noe som heter kopirett og åndverk. Det er stort sett ikke et problem når man holder på på gutterommet, men tro ikke at de kommer til å lekesloss hvis du tjener penger på å stjele arbeidet deres.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Deezire kopirett og åndsverk-loven(e) vil jo være litt vanskelig å definere med tanke på at et nettside oppsett er jo ett nettsideoppsett. Man kan jo liksom ikke patentisere ett A4-ark, det samme vil det jo være med en nettside.

Det er vel bare farger, bildebruk osv. man må være forsiktig med.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Deezire kopirett og åndsverk-loven(e) vil jo være litt vanskelig å definere med tanke på at et nettside oppsett er jo ett nettsideoppsett. Man kan jo liksom ikke patentisere ett A4-ark, det samme vil det jo være med en nettside.

Det er vel bare farger, bildebruk osv. man må være forsiktig med.
Vis hele sitatet...
Når det er snakk om å bruke templates man finner på nettet går dette i aller høyeste grad under åndverksloven, de fleste har en "not for commercial use" klausul som betyr at man ikke kan ta en ferdig designet template å selge den videre.

Er det creative commons lisens på templaten er det heller ikke tillatt å selge produktet noen andre har laget videre og tjene på det selv.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
OnklD: På den siste der: Jo, dét er det. Så lenge lisensen tillater det. Om det dog er t.d. CC-BY-NC, er det ikke tillatt.
Sitat av uaexed Vis innlegg
God ide. Har faktisk vært innom samme tanken.

Hvor godt betalt tar den andre bedriften som lager sider? Hvis du legger prisen din til å være 70% av prisene de operer med så får du fort kunder.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så lett å skaffe kunder. Det er to problemstillinger ved dette:

1. Hvor skal man få kundene fra? Det spiller ingen rolle om du er fire ganger du billig hvis ingen finner nettsiden din.

2. Holder dine design like høy kvalitet som konkurrenten? Det er nok viktigere å få folk til å stole på at du leverer mye for pengene, enn bare at det er så billig som mulig.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Deezire kopirett og åndsverk-loven(e) vil jo være litt vanskelig å definere med tanke på at et nettside oppsett er jo ett nettsideoppsett. Man kan jo liksom ikke patentisere ett A4-ark, det samme vil det jo være med en nettside.

Det er vel bare farger, bildebruk osv. man må være forsiktig med.
Vis hele sitatet...
Det faktum at du blander inn patenter inn i bildet tilsier at du egentlig ikke vet helt hva du snakker om. Og hvem sa noe om oppsett? Jeg snakket om regelrett plagiering av andres arbeids, slik som utforming av nettsiden. Og det er helt klart dekket av åndsverksloven.
Så, går det greit at jeg sender de en link / bilde til templatet om de linker det så kjøper jeg det og endrer det til slik de vil ha det.
Dette blir den aller billigste løsningen.
Sist endret av Vod0; 29. april 2012 kl. 01:25.
Det avhenger av lisensen på malen, så det blir umulig å si helt konkret. Men i mange tilfeller, ja.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det faktum at du blander inn patenter inn i bildet tilsier at du egentlig ikke vet helt hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Det faktum at du blander hummer og kanari sier jo litt om ditt perspektiv.

Kopirett og patenter har mye til felles, har noen patent på noe så kan du ikke kopiere det uten tillatelse o.l. Det samme er det med ulike templates osv.