Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1055
Hei folkens Er en del ekspertise her inne så håper noen kan hjelpe meg/henvise meg til sted med info!

Skal muligens flytte til Tyskland i forbindelse med jobb, bare frem til sommeren. Er det slik at jeg trenger noen dokumenter, eller ikke? Ifølge denne lenken fra regjeringen så tolker jeg det som at det skal gå fint uten noe som helst, og at jeg kan begynne å jobbe umiddelbart? Forstår ikke helt konseptet ved å miste medlemskapet i folketrygden, er dette en reel risiko i min situasjon?

Som dere merker så er jeg ikke særlig erfaren innen ting som dette, så setter stor pris på om dere er greie med inkompetansen min
Jeg tror du fortsatt kan være medlem i folketrygden men du må betale for det i form av skatt eller noe annet uten at jeg skal påstå at det stemmer 100%. Iallfall det jeg fikk beskjed om da jeg spurte for endel år tilbake.
Hva slags jobb har du skaffa deg? Og er lønna der bedre enn Norge i det yrket du skal jobbe i?
Les på NAV sine sider om opphold i utlandet og folketrygden. Der står det ganske lettleselig om hvilke regler du må forholde deg til.


[...] begynne å jobbe umiddelbart?
Vis hele sitatet...
Ja, i teorien kan du begynne å jobbe umiddelbart. Selv flyttet jeg til et annet EØS-land på en tirsdag og begynte å jobbe påfølgende mandag. Du må muligens melde fra til myndighetene i landet du flytter til, avhengig av hvor lenge du blir boende der. I Tysklands tilfelle er det ikke usannsynlig at du melder fra til myndighetene i delstaten du kommer til å jobbe og bo i. Dette burde arbeidsgiveren din klare å hjelpe deg med, eller så kan du søke opp hvilke regler du må forholde deg til etter du har ankommet Tyskland. Du skriver ikke om du kommer til å jobbe for en norsk eller tysk arbeidsgiver, så du må også tenke på hvordan du skal få utbetalt lønna di - det vil innebære å åpne en tysk bankkonto (såfremt arbeidsgiver ikke har anledning til å utbetale lønn til din norske konto, evt. Revolut eller lignende), så du burde finne ut av hvilke banker som er lette å forholde seg til.
Om du skal være her bare fram til sommeren så er det nok ingen fare for å miste medlemskap i folketrygden, og er du ansatt i et norsk firma så er det egentlig ikke mye du må tenke på.. Skal du derimot jobbe for et tysk firma så er det endel som må på plass for å få skattenummer, konto i tysk bank etc.

Når man flytter til Tyskland skal man registrere seg hos Bürgeramt der man bor (anmeldung). For å få det må man ha papirer fra huseier som bekrefter at man har bosted / adresse. Det er ikke alle steder man kan få slike papirer, så vær obs på dette når du skal finne bosted. Anmeldung er første steg for å kunne opprette konto i tysk bank, få skattenummer etc. Så dette er ekstra viktig om du skal jobbe for en tysk arbeidsgiver.