Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4274
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt omtrent 400stk 300mg Neurontin siden slutten av 2021. Jeg har brukt kanskje annenhver dag, noen ganger 2 - 3 dager etter hverandre, og andre ganger 4 - 5 dager opphold. Bruken har vært som oftest 300- og 600mg, og en og annen gangen 900- og 1200mg. Hensikten har vært å dempe nervesmerter.

Nå kan det virke som nervesmertene er under kontroll, og jeg ønsker å seponere Neurontin. Jeg trodde at med min begrensede bruk, så var det bare å slutte tvert. Merker alikevel klamme hender, løs mage og total søvnløshet, som nok er abstinenser. Satte inn igjen 300mg som jeg har tatt hver dag i 4 dager på rad nå. Kjenner brennende følelse i huden, noe svetting og lite søvn.

Har igjen omtrent 40stk 300mg Neurontin. Har også Tramadol, Tramagetic, Paralgin forte og noen Stesolid.

Hva kan være beste måte å kvitte seg med Neurontinabstinensene på raskest mulig? Bør jeg trappe enda lenger ned enn 300mg før jeg hopper av? Kanskje et par dager med 200mg, så 100mg?

Jeg har nesten kvittet meg med opiatbruk helt, og vil nødig bruke det. Disse Neurontinabstinensene lurte seg jammen umerkbart innpå meg.
Jeg har aldri merket noe særlig til abstinenser på neurontin, brukte høye doser i årevis før jeg det siste året har brukt 600mg hver eneste dag, så jeg får vell kjenne på det om jeg ikke gidder å bruke det lengre..

Jeg ville trappet ned så langt du klarer, det er ikke noe problem å få dette utskrevet av lege siden det er ett c-preparat, så prøv på det snarest slik at du kan forlenge nedtrappingen/ eventuelt få hjelp til å seponere etterhvert. Det finnes jo både depot-utgaver og kapsler helt ned til iallfall 100mg, så det kan jo forenkle situasjonen din.

Har lagt merke til at Neurontin er blitt ekstremt vanlig å bruke i usa for alt mulig, så du finner sikkert god info ved å søke på gabapentin withdrawal.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for innspill.

Har søkt noe på bluelight.org, men synes det er svært mye skremselshistorier der. Neurontin er vannløselig, så det gjør det enkelt å justere dosen korrekt ved å åpne kapselen.

Felleskatalogen anbefaler nedtrapping over minst en uke. Jeg prøver en ukes tid, og ser om det holder. Blir det vanskelig får jeg trappe ned over litt lengre tid.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil tro stesolid tar knekken på de meste av abstinenser. Kan jo prøve å ta 1-2 av de om dagen, i noen dager.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for innspill.

Droppet Neurontin i går kveld, og nå er det 36 timer siden sist dose. Mindre svie i huden i dag, men kjenner meg noe tett i hodet. Tok 5mg Stesolid i går kveld, men den hjalp ikke særlig på søvn. Sov noe, men mye oppvåkning. Kjenner en merkelig lukt av egg i dag. Kan ikke forstå hvor det kommer fra.

Får se hvordan det går utover dagen. Kanskje det er vel så god nedtrappingsstrategi å ta Neurontin annenhver dag noen dager, og deretter hver tredje, fjerde osv.

Det er jo ingen store doser jeg har brukt, og heller ikke veldig lang tid, så jeg har tro på at det løser seg.
Anxiety can cause a wide variety of symptoms, including phantom smells (phantosmia or olfactory hallucinations). Many people with anxiety report smelling odd smells that other people do not smell.

Kan være en effekt av at du bekymrer deg litt for hvordan det skal gå, usikker på om neurontin kan gi en slik effekt i seg selv ved seponering. Var det forbigående?
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg bekymrer meg helt klart for hvordan det vil gå, og har lest for mye om diverse symptomer. Jeg tror symptomopplevelsene blir verre av hvordan jeg har lest andre opplever det.

Er nå 2 og en halv dag uten Neurontin. Var tett i hodet i går, en del hodeverk, klamme føtter og hender og en brennende følelse i huden. Jeg kjente også en merkelig lukt som ingen andre kjente. Har lest at det ikke er uvanlig ved gabapentinabstinenser. Har heldigvis ikke hatt noe angst, men kanskje litt småstresset i går. Synes det er bedre totalt sett i dag.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som at du stresser på deg en del symptomer du ikke har, slutt og les så mye om symptomer og bare ta det som det kommer.

Virker som at du slapp billig unna her, så ville ikke stresset så mye over det. Tviler på at det blir noe verre herifra altså.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for innspill.

Ja, jeg stresser helt klart med å lese om symptomer. Sier til meg selv at det bør jeg ikke gjøre, men det er lettere sagt enn gjort. 3 døgn uten Neurontin nå. Kjenner så vidt den brennende følelsen i huden, er ikke klam lenger, men har absolutt ingen energi.

Tenker det går rette veien.
Høres ut som det går veien ja. Forhåpentligvis slipper du unna noen oppblussing av symptomer med de problemene du brukte neurontinen mot også. Lykke til videre
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk skal du ha.

Ikke tatt Neurontin i kveld heller, men måtte desverre ta en Paralgin forte for nervesmerter. To dager siden siste Paralgin forte, og 3 dager siden før det igjen. Går en hel del reseptfrie smertestillende.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fuck!

I dag er jeg kvalm og svært svimmel og ustø. Ikke klam eller angst. Merkelige greier. Har for så vidt lest at abstinenssymptomer kan komme etter flere dager.
Når jeg gikk igjennom Lyrica abstinenser opplevde jeg mye av det samme som du beskriver. Å google absitnense symptomper fucka meg garantert mye mere opp. Kan virkelig anbefale NAC/Acetylcystein. 600mg 2 ganger om dagen så gikk jeg fra å ligge i senga å ha det jævlig hele dagen til å kunne dra på jobb å ha en helt "ok" dag.

Du kan kjøpe NAC reseptfritt på apoteket, Bronkyl brustabletter. Magnesium, C vitamin, Q10 og en liten ibux er også å anbefalle.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for gode tips.

Apoteket er stengt for dagen på bøgda, men magnesium og c-vitamin har jeg. Lurte på om jeg skulle ta noen øl og kanskje en whiskey, men usikker på hvor lurt det er.

Kvalmen har gitt seg, men svimmelheten er der enda, og klamme hender og føtter samt noe høy puls har tilkommet. Helsikes greier.
Bronkyl/acetylcystein får du på de fleste dagligvarebutikker også forresten.

Når det kommer til å drikke så ville jeg vært forsiktig med mengdene iallfall, du vil ikke kombinere abstinensene dine med en hangover i tillegg. Da er det nok bedre å heller prøve seg på litt mikrodosing av neurontin til du opplever at noen av symptomene slipper. Da mener jeg en lavere dose enn du har brukt tidligere
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for tips.

Da blir det å sjangle seg ned til butikken og se om de har Bronkyl. Dropper alkohol, og vurderer en liten dose Neurontin. Fikk 20mg Vallergan av en kompis i dag. Prøver meg på de i kveld, så sover jeg sikkert vekk noen timer.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fantes ikke Bronkyl på den lokale Coopen. Får kjøpe på apoteket på mandag.

Målte blodtrykket med en slik hjemmemåler nå nettopp. Tok tre målinger. Den første var på 179/110, den andre 185/112 og den tredje 178/109. Puls på omtrent 60 på alle målingene. Ganske høyt blodtrykk, og det kan jeg merke. Krøp til korset og tok omtrent 200mg Neurontin nå nettopp. Satser på det regulerer ned blodtrykket noe etter hvert.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
200mg med Neurontin hjalp på blodtrykket. Fikk også noen Atacand blodtrykkstabletter av en venn, så tok en slik også. Trykket gikk ned til 140/95 nå.
Enemy of the snut
Jeg sliter også med abstinenser av Neurontin.
Jeg begynte på 2x300mg 2 ganger daglig i 1 år med da jeg fremdeles hadde store smerter gikk fastlegen opp til 2x800mg 3 ganger daglig.
Hatt prolaps i korsryggen i flere år etter en bilulykke, samt nerver i klem pga skiveutgldling.
Har nylig vært i MR-røngten for å finne ut om jeg kan bli operert.

Jeg får helt jævlige abstinenser av Neurontin; kaldsvette, kvalm og rent og slett rent ubehag.
Har slett lyst å slutte, og tror en god nedtrappingsplan vil hjelpe/fungere. Ihvertfall for min del
Men da jeg vet jeg ikke klarer det på egen hånd har jeg tenkt å søke meg inn på en klinikk.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Jeg sliter også med abstinenser av Neurontin.
Jeg begynte på 2x300mg 2 ganger daglig i 1 år med da jeg fremdeles hadde store smerter gikk fastlegen opp til 2x800mg 3 ganger daglig.
Hatt prolaps i korsryggen i flere år etter en bilulykke, samt nerver i klem pga skiveutgldling.
Har nylig vært i MR-røngten for å finne ut om jeg kan bli operert.

Jeg får helt jævlige abstinenser av Neurontin; kaldsvette, kvalm og rent og slett rent ubehag.
Har slett lyst å slutte, og tror en god nedtrappingsplan vil hjelpe/fungere. Ihvertfall for min del
Men da jeg vet jeg ikke klarer det på egen hånd har jeg tenkt å søke meg inn på en klinikk.
Vis hele sitatet...
Jeg føler med deg, og forstår hvordan du har det. Abstinensene er slitsomme, men heldigvis for meg ikke verre enn at jeg takler det. Har vært gjennom Tramadol- og Buprenorfinabstinenser, og det er noen hakk verre.

Jeg har tro på at du klarer å gjennomføre nedtrapping på egenhånd. 10 prosent ukentlig reduksjon av dosen du tar daglig nå, ser ut til å være godt gjennomførbart. Hør med legen om å få mindre kapsler, så blir det lettere for deg å redusere dosene. Neurontin er også vannløselig, så å åpne kapselen for å blande i vann, og deretter trekke opp riktig dose med en sprøyte er lettvint. Blandingen kan stå i kjøleskap inntil 5 dager.

Begynn i morgen.

Lykke til.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kjenner så vidt litt svie i huden i dag, og svimmelheten er mye mindre i dag. Kjenner blodtrykket er lavere, og jeg har litt mer overskudd. Alt dette er nok grunnet 200mg Neurontin i går kveld.

Tenker jeg fortsetter noen dager uten Neurontin til eventuelt abstinenssymptomene blir verre. Da kan jeg sette inn en liten dose igjen. Tenker det er en grei nedtrapping, selv om ideelt sett skulle jeg kanskje redusert litt hver dag over en lengre periode. Symptomtrykket er ikke uutholdelig heldigvis.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Blodtrykket i dag er 154/94 og puls 62. Ikke så verst, men noe høyere enn jeg pleier å ha.

Fikk kraftig hodepine og influensafølelse for noen timer siden. Tok to Paralgin forte og det hjalp godt på. Jeg har brukt mye Paralgin forte siste årene, og har prøvd å slutte helt. Klarer nå flere dager på rad uten ubehag, og det er jeg fornøyd med. Toleransen er da under god kontroll. Skulle ønske jeg slapp å bruke opiater i det hele tatt, men innser at det desverre er nødvendig av og til. Neurontin derimot, den vil jeg slutte fullstendig med. Satser på det lar seg gjøre.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Våknet lett svimmel og småkvalm i dag. Lite søvn i natt.

Kjøpte Bronkyl brusetabletter på apoteket, og tok 400mg. Etter en times tid synes jeg at jeg kjenner bedring, utrolig nok. Ikke svimmel, ikke influensafølelse og ikke klam. Litt tung i hodet, men det er vel alt. Skal ta 200mg NAC i kveld, og 600mg i en dose i morgen kveld. Dyrt på apotek, så bestilte 100stk 600mg på nett.

Kan NAC virkelig være så effektivt? Nesten for godt til å være sant.
Folie à deux
Abstinens av gabapentin? Dette var nytt for meg. Dosene du beskriver er ikke i nærheten av det jeg pleide å bruke i en daglig periode over 2+ år. Jeg hadde uendelig av disse og brukte vel en 5-6 gram hver eneste dag. En dag var det slutt, ikke en eneste kapsel igjen og jeg merket ingenting til det.

Jeg skal ikke dysse dette ned på noen som helst måte, men det slår meg stadig vekk at det skal så lite til for så mange å gå av ting som dette. Her har jeg 2 teorier, den første vil være at så mange klager og syter over det minste ubehag og ikke tåler dette milde ubehaget. Teori 2 er at jeg har vært og er sinnsykt resistent og ikke opplever samme ubehag.

Det verste, som for meg ikke var så ille var å kutte en døgndose med xanor på 20mg. Det ble 10 lite behagelige dager før denne avhengigheten var borte.

Ikke les, tenk eller fokuser på at du avvender deg fra dette, få tankene over på noe annet. Hvis du lager en tråd, som du har gjort her så tolker jeg det som at du er under særdeles stor agony, det finnes mange måter å unngå dette på. Har også blitt overrasket over enkelte som sier at pregabalin er noe av de verste de har gått igjennom, noe som er uforståelig for meg.

Løsningen for min del som sikkert mange mener er uetisk å anbefale er alkohol. Lave og jevne doser hvis det blir til at anfall og kraftige kramper melder seg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Abstinens av gabapentin? Dette var nytt for meg. Dosene du beskriver er ikke i nærheten av det jeg pleide å bruke i en daglig periode over 2+ år. Jeg hadde uendelig av disse og brukte vel en 5-6 gram hver eneste dag. En dag var det slutt, ikke en eneste kapsel igjen og jeg merket ingenting til det.

Jeg skal ikke dysse dette ned på noen som helst måte, men det slår meg stadig vekk at det skal så lite til for så mange å gå av ting som dette. Her har jeg 2 teorier, den første vil være at så mange klager og syter over det minste ubehag og ikke tåler dette milde ubehaget. Teori 2 er at jeg har vært og er sinnsykt resistent og ikke opplever samme ubehag.

Det verste, som for meg ikke var så ille var å kutte en døgndose med xanor på 20mg. Det ble 10 lite behagelige dager før denne avhengigheten var borte.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva du mener med 20mg xanor døgndose? Jeg tenker at du må mene du tok 20 mg delt over et visst antall døgn og ikke 20 mg dagen over lang tid??
Kan skrive under på at Lyrica gir heftige abstinenser.Brukte i snitt et gram om dagen og gikk av cold turkey flere ganger.Det eneste jeg orket var å ligge i senga hele dagen for å vente på et avbrekk med noen timers søvn på natten.Selv om jeg hadde 3-4 Sobril 15 mg og 6 Paralgin Forte tilgjengelig daglig var disse lite til hjelp.Jeg fikk begynne med Neurontin for ti år siden og har bruker disse fortsatt.Er oppe i 4200 mg på de,og tror det hadde blitt tøft å gå av uten lang nedtrapping.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, sliter med 3 døgn uten søvn etter å ha gått av Neurontin. Sover ikke på Imovane 10 mg, og ikke på Sobril. Noen råd? Legen hadde ikke vært borti dette med neurontin abstines, og han vil ikke gi meg Apodorm. Hvor kan man få tak i dette?
Jeg har akkurat sluttet med neurontin selv. Ble rar i hodet, deprimert og sliter litt med søvn. På slutten tok jeg 100mg annenhver dag. Da ble det lettere å slutte helt. Føler meg mye bedre nå, det er vel rundt to uker etter siste dose. Det er godt å være ferdig med det. Lykke til til dere andre i samme situasjon. Det er litt ubehagelig når det står på, men det går over.
Dette må være ekstremt individuelt, i en periode spiste jeg kanskje 50 x300mg gabapentin hver eneste dag. Må ha gått med sikkert 1000 av disse til jeg var tom, det å slutte var ikke noe problem
Sitat av noguhso Vis innlegg
Dette må være ekstremt individuelt, i en periode spiste jeg kanskje 50 x300mg gabapentin hver eneste dag. Må ha gått med sikkert 1000 av disse til jeg var tom, det å slutte var ikke noe problem
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om det fins en medisin du ikke har stått på i enorme mengder over flere år. Føler du sier det samme i alle disse trådene. 9g om dagen i over 2 år og merket ikke noe ved seponering? Tenker den mest sannsynlige forklaringen (hvis du snakker sant) er at du ikke klarte å ta opp medisinen og at den bare gikk rett igjennom deg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg lurer på om det fins en medisin du ikke har stått på i enorme mengder over flere år. Føler du sier det samme i alle disse trådene. 9g om dagen i over 2 år og merket ikke noe ved seponering? Tenker den mest sannsynlige forklaringen (hvis du snakker sant) er at du ikke klarte å ta opp medisinen og at den bare gikk rett igjennom deg.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på det samme og har lenge spekulert i at det må være noe enzym-kluss eller lignende. Jeg opplever at jeg alltid har tatt monsterdoser av alt mulig rart, de rundt meg har virkelig klødd seg i hodet. En ting som kan være verdt å nevne er at dette i de fleste tilfeller gjelder oral ROA. Hvis noe Snortes eller røykes så får jeg en kraftig/forventet effekt, så denne teorien din om at jeg ikke tar opp forskjellige stoffer ved(spesielt) oral administrasjon må være en faktor eller fakta. Hvorfor vet jeg ikke, men mye av det jeg har fått i meg skulle ha vært nok til å ta livet av en elefant.

Bare av å se hva slags effekt alkohol har på meg, så kan det virke som nesten alt går tvers igjennom og minimalt blir tatt opp
Dette er jo ekstremt lav dose. 300mg 3 ganger dagen er standard dosering for angst, og har aldri hørt om noen som får abstinenser av gabapentin. Kanskje hvis man tar flere gram dagen, men ikke ellers.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, sliter med 3 døgn uten søvn etter å ha gått av Neurontin. Sover ikke på Imovane 10 mg, og ikke på Sobril. Noen råd? Legen hadde ikke vært borti dette med neurontin abstines, og han vil ikke gi meg Apodorm. Hvor kan man få tak i dette?
Vis hele sitatet...
Prøv NAC / bronkyl forte som jeg nevnte lengere oppi tråden. Effektivt anti oxidant som bekjemper "glutamate storm/Excitotoxicity" aka Lyrica/neurontin abstinenser.

Måtte nok ha sykemeldt meg fra jobben når jeg gikk igjennom det hvis ikke jeg hadde NAC.
Sitat av Dysleki Vis innlegg
Prøv NAC / bronkyl forte som jeg nevnte lengere oppi tråden. Effektivt anti oxidant som bekjemper "glutamate storm/Excitotoxicity" aka Lyrica/neurontin abstinenser.

Måtte nok ha sykemeldt meg fra jobben når jeg gikk igjennom det hvis ikke jeg hadde NAC.
Vis hele sitatet...
Dette må du utdype på en helt annen måte. En antioksidant som bekjemper gaba-abstinens? Dette har jeg aldri hørt om, og hvis det var sånn som du sier så ville det ikke bare fungert for pregabalin/gabapentin men også andre relatert til GABA som benzodiazepin, GHB eller alkohol. En kilde ville vært perfekt i slutten av ditt innlegg, eller gjerne utdyp hvordan dette farmakodynamisk utarter seg
Sitat av noguhso Vis innlegg
Dette må du utdype på en helt annen måte. En antioksidant som bekjemper gaba-abstinens? Dette har jeg aldri hørt om, og hvis det var sånn som du sier så ville det ikke bare fungert for pregabalin/gabapentin men også andre relatert til GABA som benzodiazepin, GHB eller alkohol. En kilde ville vært perfekt i slutten av ditt innlegg, eller gjerne utdyp hvordan dette farmakodynamisk utarter seg
Vis hele sitatet...
Du kan jo lett søke selv. Feks "NAC and withdrawals"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5993450/

NAC fungerer på meg også. Ikke bare for gabapentin abstinenser, men en rekke andre ting. Sykt mange som rapporterer mye spennende effekter. Feks, folk som har misbrukt MDMA for mye og mistet "magien" rapporterer at de har fått den tilbake etter å ha gått på NAC en stund for så ha sluttet med det. Noe som indikerer at NAC muligens kan reversere permanente endringer en potensielt har dratt på seg.

Absolutt en spennende nootropic
Sist endret av Alge; 19. november 2023 kl. 08:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Du kan jo lett søke selv. Feks "NAC and withdrawals"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5993450/

NAC fungerer på meg også. Ikke bare for gabapentin abstinenser, men en rekke andre ting. Sykt mange som rapporterer mye spennende effekter. Feks, folk som har misbrukt MDMA for mye og mistet "magien" rapporterer at de har fått den tilbake etter å ha gått på NAC en stund for så ha sluttet med det. Noe som indikerer at NAC muligens kan reversere permanente endringer en potensielt har dratt på seg.

Absolutt en spennende nootropic
Vis hele sitatet...
Jeg hadde aldri hørt om det før, det var derfor jeg stilte meg skeptisk. Det er i det minste en veldig lite tradisjonell måte å bekjempe denne type withdrawal

Jeg ser heller ikke noe spesifikt hold eller konklusjon i akkurat denne undersøkelsen, det er ingen bastante fakta inne i bildet, bare som så mye annet at det kan være til hjelp
Sist endret av noguhso; 19. november 2023 kl. 08:19.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg hadde aldri hørt om det før, det var derfor jeg stilte meg skeptisk. Det er i det minste en veldig lite tradisjonell måte å bekjempe denne type withdrawal

Jeg ser heller ikke noe spesifikt hold eller konklusjon i akkurat denne undersøkelsen, det er ingen bastante fakta inne i bildet, bare som så mye annet at det kan være til hjelp
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg har skrevet mange oppgaver om dette emnet i mastergraden min i nevrovitenskap. Grunnen til at NAC hjelper med abstinenser er at NAC er en NMDA-reseptor antagonist. NMDA-reseptor antagonister minsker aktiveringen av glutamatergiske nevroner, som blant annet står for opplevelsen av angst, og generell overaktivering av hjernen under abstinenser. Når man slutter å ta en GABA-agonist, minsker gabaergisk aktivitet, som igjen fører til økt glutamatergisk aktivitet. Det er denne økte aktiviteten som fører til mange av de ekstremt ubehagelige delene av abstinenser i forbindelse med benzo, alkohol og feks phenibut (en GABA-B agonist).


NAC begrenser overaktivering av glutamatnevroner, som også begrenser glutamate excitotoxicity, altså nervedød ved gjennomgang av abstinenser. Dette gjør at det egentlig burde være et helsemessig must ved gjennomgang av abstinenser.

Dette er lite brukt i Norge, ja, men i utlandet er dette mye mer vanlig. Feks brukes ketamin, en ekstremt potent NMDA-reseptor antagonist, til å balansere nevrokjemisk aktivitet etter å ha gjennomgått avhengighet.

Hiver med en del kilder så du kan lese deg opp. Dette er et utrolig spennende tema imo, da det gjør at det å slutte med gabaergiske stoffer mye lettere. Jeg opplevde dette selv da jeg har sluttet med alkohol flere ganger, og behøvde ikke behandlingssenter når jeg tok agmatine (også en NMDA-reseptor antagonist) og NAC. Utrolig trist at dette ikke er velkjent i Norge. Vi ligger langt bak angående enkelte ting, og er ofte altfor forsiktige.

1. https://link.springer.com/chapter/10...-0348-7330-7_7
2. https://academic.oup.com/alcalc/arti...30/1/105/96239
3. https://www.jstage.jst.go.jp/article...icle/-char/ja/
4. https://karger.com/pha/article-abstr...Antagonist-CPP
5. https://www.ingentaconnect.com/conte...00001/art00003
6. https://link.springer.com/article/10...33-022-08110-9
7. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...1002/syn.20571

8.https://link.springer.com/article/10.1007/PL00005172

9. https://www.sciencedirect.com/scienc...91305707001438
Sist endret av En deling; 20. november 2023 kl. 04:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av En deling Vis innlegg
Hei! Jeg har skrevet mange oppgaver om dette emnet i mastergraden min i nevrovitenskap. Grunnen til at NAC hjelper med abstinenser er at NAC er en NMDA-reseptor antagonist. NMDA-reseptor antagonister minsker aktiveringen av glutamatergiske nevroner, som blant annet står for opplevelsen av angst, og generell overaktivering av hjernen under abstinenser. Når man slutter å ta en GABA-agonist, minsker gabaergisk aktivitet, som igjen fører til økt glutamatergisk aktivitet. Det er denne økte aktiviteten som fører til mange av de ekstremt ubehagelige delene av abstinenser i forbindelse med benzo, alkohol og feks phenibut (en GABA-B agonist).


NAC begrenser overaktivering av glutamatnevroner, som også begrenser glutamate excitotoxicity, altså nervedød ved gjennomgang av abstinenser. Dette gjør at det egentlig burde være et helsemessig must ved gjennomgang av abstinenser.

Dette er lite brukt i Norge, ja, men i utlandet er dette mye mer vanlig. Feks brukes ketamin, en ekstremt potent NMDA-reseptor antagonist, til å balansere nevrokjemisk aktivitet etter å ha gjennomgått avhengighet.

Hiver med en del kilder så du kan lese deg opp. Dette er et utrolig spennende tema imo, da det gjør at det å slutte med gabaergiske stoffer mye lettere. Jeg opplevde dette selv da jeg har sluttet med alkohol flere ganger, og behøvde ikke behandlingssenter når jeg tok agmatine (også en NMDA-reseptor antagonist) og NAC. Utrolig trist at dette ikke er velkjent i Norge. Vi ligger langt bak angående enkelte ting, og er ofte altfor forsiktige.

1. https://link.springer.com/chapter/10...-0348-7330-7_7
2. https://academic.oup.com/alcalc/arti...30/1/105/96239
3. https://www.jstage.jst.go.jp/article...icle/-char/ja/
4. https://karger.com/pha/article-abstr...Antagonist-CPP
5. https://www.ingentaconnect.com/conte...00001/art00003
6. https://link.springer.com/article/10...33-022-08110-9
7. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...1002/syn.20571

8.https://link.springer.com/article/10.1007/PL00005172

9. https://www.sciencedirect.com/scienc...91305707001438
Vis hele sitatet...
Godt svar, men jeg kan fortsatt ikke se hvorfor en nmda antagonist skal være mer effektiv enn en gaba agonist i dette tilfellet. Jeg er klar over gaba vs glutamat I perioden med abstinens av nevnte stoffer. Har forsøkt ketamin som har en langt høyere affinitet ved nmda ved gaba-abstinens, men svært lite til hjelp målt opp ned gaba-agonister

Sitat av noguhso Vis innlegg
Godt svar, men jeg kan fortsatt ikke se hvorfor en nmda antagonist skal være mer effektiv enn en gaba agonist i dette tilfellet. Jeg er klar over gaba vs glutamat I perioden med abstinens av nevnte stoffer. Har forsøkt ketamin som har en langt høyere affinitet ved nmda ved gaba-abstinens, men svært lite til hjelp målt opp ned gaba-agonister
Vis hele sitatet...
Nå er jeg riktignok ikke avhengig av hverken alkohol, benzo eller GHB feks, men det hadde vært interessant å prøve NAC mot en heftig alkohol-hangover, som i og for seg er en akutt abstinensreaksjon
Sist endret av noguhso; 20. november 2023 kl. 23:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.