Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 11829
Hei

For en liten tid tilbake var jeg på en tur til noen forlatte gruver her i Norge.


Det dere trenger å vite kommer klart fram i videoen hvis dere vil se

Please enjoy


https://youtu.be/jI4w7E8Xay4
Veldig spennende, ble overrasket over at det ikke var noe tagging langs gangene. Håper du fortsetter å finne nye plasser jevnlig slik som du har gjort, det er alltid like fint/trist/utrolig å se hver gang =)
Morsomt!

Men vær obs på, at enkelte mineraler kan avgi skumle gasser. Her kan f.eks. flusspat nevnes, som under gitte forutsetninger kan avgi fluorgass. Uranårer avgir også ofte radongass. Og jeg kan love deg, at ren fluor vil du ikke være i nærheten av!
Så sett deg inn i hvilken type grue og eventuelle faremomenter, før du begir deg inn i en.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Veldig spennende, ble overrasket over at det ikke var noe tagging langs gangene. Håper du fortsetter å finne nye plasser jevnlig slik som du har gjort, det er alltid like fint/trist/utrolig å se hver gang =)
Vis hele sitatet...
Hyggelig at du liker å se de
Enig der også; det er alltid stas og finne noe som ikke er nedgrisa av grafitti.

Er stadig på jakt etter nye steder og skal legge det ut så fort jeg har noe nytt å vise frem

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Morsomt!

Men vær obs på, at enkelte mineraler kan avgi skumle gasser. Her kan f.eks. flusspat nevnes, som under gitte forutsetninger kan avgi fluorgass. Uranårer avgir også ofte radongass. Og jeg kan love deg, at ren fluor vil du ikke være i nærheten av!
Så sett deg inn i hvilken type grue og eventuelle faremomenter, før du begir deg inn i en.
Vis hele sitatet...
Mmm, du sier noe der.
Har vært i mange gruver til nå og har aldri opplevd det du nevner så det er kanskje derfor jeg ikke har lagt så mye i å sjekke opp sånt

Takk for råd
Sist endret av olavXO; 14. desember 2015 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utrolig hva man kan finne. Spennende gruve, uten grafitti også

Selv har jeg lagt urbex litt på hylla, slet med å finne noen gode spots i Trondheim, men har en anelse om at det er jeg som er dårlig til å lete :P Dere urbex-guruene finner jo gruver, kaneler og bunkers overalt...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har nettopp startet med Urban exploring siden jeg aldri har funnet noen som delte min interesse, men har alltid vært facinert av forlatte bygninger, hus, gruver, tilfluktsrom og lignende. tidligere har jeg kun vært på lier veldig mange ganger, nå til helgen skal jeg på den første UE turen med en jeg fant på et facebokforum så det blir spennende, fremtiden ser forsåvidt lys ut, synes det er vanskelig å finne steder, men de er der jo ute et sted, veldig spennende sted dere har funnet og bra filmet syns jeg
Spennende TS, minner meg om da jeg var liten så fant vi flere huler/tuneller/sjakter langt under jernbanen rett ved meg, de gikk sikkert 50-60 meter innover og kan huske vi fant masse krystaller og andre ting for hvor lenger vi gikk innover, når toget kjørte over oss(var vel 20-30 meter under toget) så drysset det masse sand over oss og alle fikk noia siden vi trodde tunnelen skulle kollapse.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Spennende TS, minner meg om da jeg var liten så fant vi flere huler/tuneller/sjakter langt under jernbanen rett ved meg, de gikk sikkert 50-60 meter innover og kan huske vi fant masse krystaller og andre ting for hvor lenger vi gikk innover, når toget kjørte over oss(var vel 20-30 meter under toget) så drysset det masse sand over oss og alle fikk noia siden vi trodde tunnelen skulle kollapse.
Vis hele sitatet...
Ooo
Det hørtes jo oppriktig spennende ut

Kan bli en smule klaustrofobisk på sånne steder, men det går da stort sett veldig bra.

Sand som drysser fra taket høres litt skummelt ut men..

Sitat av Tak1983 Vis innlegg
Jeg har nettopp startet med Urban exploring siden jeg aldri har funnet noen som delte min interesse, men har alltid vært facinert av forlatte bygninger, hus, gruver, tilfluktsrom og lignende. tidligere har jeg kun vært på lier veldig mange ganger, nå til helgen skal jeg på den første UE turen med en jeg fant på et facebokforum så det blir spennende, fremtiden ser forsåvidt lys ut, synes det er vanskelig å finne steder, men de er der jo ute et sted, veldig spennende sted dere har funnet og bra filmet syns jeg
Vis hele sitatet...
Hei

Takk for tilbakemelding, hyggelig du likte videoen.

Lykke til på urbexturen din og gjerne del med oss andre her inne hva du finner

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Utrolig hva man kan finne. Spennende gruve, uten grafitti også

Selv har jeg lagt urbex litt på hylla, slet med å finne noen gode spots i Trondheim, men har en anelse om at det er jeg som er dårlig til å lete :P Dere urbex-guruene finner jo gruver, kaneler og bunkers overalt...
Vis hele sitatet...
Ja enig, alltid deilig å finne steder som ikke er grist ned a spraymaling.
Det gjelder å ha ørene og øynene med seg i UE

I dette tilfellet var det en kompis av meg som hadde visst om disse gruvene lenge og viste meg hvor de var.
Sist endret av olavXO; 7. januar 2016 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, gutta fikk fatt på knærne for å si det sånn midt inne i tunellen første gang. Jernbanen er gammel, sikkert 200+ år kanskje mer og er bygd opp av solide steinblokker så skulle hatt virkelig uflaks om det skulle rast sammen sånn uten videre når det har stått så lenge. Vi fant totalt 4 tuneller iløpet av bareskoletiden(gikk lang med linjen nesten hele skoleveien) Den nest siste tunellen vi fant gikk veldig lang inn, helt i enden gikk det rett nedover i et hull, veldig veldig dypt. Husker vi lyste ned med lommelykter og sånn men så ikke bunnen, når vi kastet steiner og slikt ned tok det lang tid før vi hørte et "plask" hadde en av oss falt nedi hadde det nok vært game over... fikk nesten litt lyst til å ta meg en tur ned dit for nostalgiens skyld
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Ja, gutta fikk fatt på knærne for å si det sånn midt inne i tunellen første gang. Jernbanen er gammel, sikkert 200+ år kanskje mer og er bygd opp av solide steinblokker så skulle hatt virkelig uflaks om det skulle rast sammen sånn uten videre når det har stått så lenge. Vi fant totalt 4 tuneller iløpet av bareskoletiden(gikk lang med linjen nesten hele skoleveien) Den nest siste tunellen vi fant gikk veldig lang inn, helt i enden gikk det rett nedover i et hull, veldig veldig dypt. Husker vi lyste ned med lommelykter og sånn men så ikke bunnen, når vi kastet steiner og slikt ned tok det lang tid før vi hørte et "plask" hadde en av oss falt nedi hadde det nok vært game over... fikk nesten litt lyst til å ta meg en tur ned dit for nostalgiens skyld
Vis hele sitatet...
Hvor i landet var dette? Sånn ca
Dette er i Oslo, men ikke midt i sentrum for å si det sånn, er det aktuelt med mer info får du bare sende meg en PM
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dritkult, kan tenke meg at det var skummelt å gå rundt i den gruva. Er noen grotter/gamle gruver der de tok ut stein før i tiden i nærområde mitt, ble inspirert til å gå ut å utforske litt.
Ja, dette var en underholdende video, olavXO. Takk!
Absolutt underholdene og interessant!

Oppe ved der vi har hytte er det en del gamle gruvesjakter, tror de utvinnet jernmalm der (uten at jeg skal si det for sikkert) på 1600 tallet frem til rundt 1900. Dessverre har disse blitt fylt til randen med vann med tiden. Så jeg må nøye meg med utsikten fra utsiden, tror de er temmelig dype. Lukter sterkt av svovel der oppe den dag i dag, der vannet renner nedover så vokser ingenting, alt dødt.
Skal inn i en 300 år gammel kobbergruve i sommer. Resten av gruveinngangene er sprengt igjen, men jeg vet om en inngang som er glemt bort. Skal få tatt bilder når jeg er der.

Men jeg så noe på tv her om dagen. At gruver, ved enkelte tilfeller kan være fylt med CO2, så det kan være dødelig å bevege seg der. I andre tilfeller kan CO2en ligge langs gulvet i gruva, slik at når man beveger seg der så virvles det opp. Det var noe info i programmet om hva man skulle se etter på utsiden av gruva, som vær og vind, som kunne indikere hvordan forholdene i gruva var. Er dette noe man burde være obs på eller var det litt blåst opp?
Skaff deg en gassmåler. Er ikke veldig billig, men absolutt verdt det om du har tenkt deg ned i gamle gruver.
Eksempel
olavXO's Avatar
Trådstarter
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Dritkult, kan tenke meg at det var skummelt å gå rundt i den gruva. Er noen grotter/gamle gruver der de tok ut stein før i tiden i nærområde mitt, ble inspirert til å gå ut å utforske litt.
Vis hele sitatet...
Heisann
Er ikke så veldig skummelt egentlig, men det er klart det kan være en fordel og ikke ha klaustrofobi eller være mørkredd.

Get out there, og legg ut bilder etterpå da

Sitat av gwalskar Vis innlegg
Ja, dette var en underholdende video, olavXO. Takk!
Vis hele sitatet...
Tusen takk, hyggelig at du likte den

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Absolutt underholdene og interessant!

Oppe ved der vi har hytte er det en del gamle gruvesjakter, tror de utvinnet jernmalm der (uten at jeg skal si det for sikkert) på 1600 tallet frem til rundt 1900. Dessverre har disse blitt fylt til randen med vann med tiden. Så jeg må nøye meg med utsikten fra utsiden, tror de er temmelig dype. Lukter sterkt av svovel der oppe den dag i dag, der vannet renner nedover så vokser ingenting, alt dødt.
Vis hele sitatet...
Hyggelig og høre

Ja det er mange gruver som i dag er fylt med vann.

Kjøpte meg en litt solig gummibåt i fjor for å utforske noen gruver her tidligere, dessverre ble filmen så dårlig eksponert og at jeg hadde ikke hjerte til å laste den opp

Er det dype sjakter du snakker om så er det jo bare dykkerutsyr som gjelder, men dette er utenfor mitt felt.

Sitat av Pope Vis innlegg
Skal inn i en 300 år gammel kobbergruve i sommer. Resten av gruveinngangene er sprengt igjen, men jeg vet om en inngang som er glemt bort. Skal få tatt bilder når jeg er der.

Men jeg så noe på tv her om dagen. At gruver, ved enkelte tilfeller kan være fylt med CO2, så det kan være dødelig å bevege seg der. I andre tilfeller kan CO2en ligge langs gulvet i gruva, slik at når man beveger seg der så virvles det opp. Det var noe info i programmet om hva man skulle se etter på utsiden av gruva, som vær og vind, som kunne indikere hvordan forholdene i gruva var. Er dette noe man burde være obs på eller var det litt blåst opp?
Vis hele sitatet...
Høres spennende ut, gleder meg til eventuelle bilder du får derfra.

Det TV programmet har ikke jeg sett hvertfall, men at det medfører en viss risiko og gå inne i gruver tviler jeg ikke på.

Oksygenmangel er skumle saker, etter hva jeg har skjønt så blir man bare sliten og trøtt og kan jo i verste fall segne om.

Sitat av WinterStone Vis innlegg
Skaff deg en gassmåler. Er ikke veldig billig, men absolutt verdt det om du har tenkt deg ned i gamle gruver.
Eksempel
Vis hele sitatet...
Det var jo en veldig elegant sak du linket til der
klarte ikke å finne prisen på den, men tipper vi snakker noen laken..
Sist endret av olavXO; 7. juli 2016 kl. 19:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Det var jo en veldig elegant sak du linket til der
klarte ikke å finne prisen på den, men tipper vi snakker noen laken..
Vis hele sitatet...
Hehe, joda, men det finnes nok billigere.
Tvilsomme gasser er jo en ting. Mangel på oksygen er en annen.
Er jo tross alt en grunn til at de fleste gamle gruver har rester av ventilasjonsoppheng.

Men en veldig grei tommelfingerregel er jo at om det er gjennomtrekk er det pustbar luft

edit :
Her er et par youtube kanaler jeg syns er veldig bra.
Nova Scotia minehunters
Exploring Abandoned Mines
Sist endret av WinterStone; 7. juli 2016 kl. 19:58.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Utrolig fett! Er morro å se dere 'galninger' som faktisk tørr å gå inn i de gruvene, hehe! Her jeg bor er en og stor 'nøkkelost' av gruveinnganger da det ble brutt ut jernmalm til det lokale jærnverket ( http://ujv.no/ )fra rundt 1652-1926. I gruvene og genrelt i fjellet i dette 'fensfeltet' er også en av verdens største forekomster av Thorium! Jeg husker vi var med på en guidet tur litt rundt om i dette fensfeltet, hvor guiden sa at om de hadde fått ut all Thoriumen, hadde det vært verdier som hadde tredoblet verdiene av det norge har tatt opp i olje!
Når det kommer til gjenstående gruveinnganger/gruver er jeg neimen ikke sikker på hva som kan utforskes da jeg aldri har tatt sjangsen da vi ble frarådet på det sterkeste av en som virkelig kjente til dem. Han ga oss et eksempel som; Hvis man gikk inn en inngang så kunne du følge den 200 meter, før det gikk 1000 meter rett ned. Kun et eksempel da.
Veldig mye av det som også står under vann, blant annet kilometervis med underganger som går under det lokalet vannet 'Norsjø'. Disse gruvene blir det fortalt at arbeiderne måtte evakuere i full hast da noe av fjellet hadde gitt etter eller noe sånt. Så med andre ord forlot de gruvene med alt utstyret i!
Skal også siest at gruvene er ekstremt radioaktive/fulle av radon, hvilke siger opp mellom jorda, så husene som har blitt bygd her i ''nyere'' tid blir ekstremt godt radonsikert.

Lenge siden jeg har vært å surret i skogen/området der nå, men jeg skal jaggu knipse noen bilder som kan legges ut en gang ved innteresse
Legger ved et par linker i tilfelle noen skulle være inntereserte:

https://snl.no/Nome
https://no.wikipedia.org/wiki/Fensfeltet
http://www.geoparken.no/geolokaliteter/nome/fensfeltet
http://www.tu.no/artikler/vil-bore-1...sfeltet/277546
http://forskning.no/bergfag-energi-f...i-norges-neste
https://www.nrk.no/video/PS*151796 - Kanskje det mest spennende! hehe