Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2489
Hvilken by vil dere si har mest rusmiljø i?

Hører støtt og stadig ting i Bergen, er det der alt faenskapet skjer? Oslo? Trondheim?

Spør siden jeg skal studere i en av de byene, og ønsker å holde meg til der det skjer minst av de greiene der.
Sist endret av fuckouttahere; 3. juni 2020 kl. 23:22.
Hvis du ikke oppsøker det vil du ikke merke det annet enn at du ser de hjemløse innimellom.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For et par år tilbake så husker jeg det sto i en eller annen utenlandsk avis om at Bergen var "overdose-hovedstaden" i Europa, på grunn av at Bergen skulle ha mest dødsfall relatert til rus i Europa.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For et par år tilbake så husker jeg det sto i en eller annen utenlandsk avis om at Bergen var "overdose-hovedstaden" i Europa, på grunn av at Bergen skulle ha mest dødsfall relatert til rus i Europa.
Vis hele sitatet...
Etter et par Google søk så fant jeg disse norske artiklene, tror jeg kan konkludere med at Bergen er på topp i landet/kontinenet:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-mest-i-bergen

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...ken-maa-ryddes
Anonym bruker
"Rød Draug"
Kjenner flere som har flyttet fra Bergen til min by Oslo pga det harde miljøet der. Spesielt snitcher delen...
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Det største rusmiljøet er nok i og rundt Olso, det er jo ganske logisk mtp hvor mye større befolkning det er der.

Men hvor det er hardest, dårligst, best osv er vanskelig å vite.
Antall dødsfall sier lite om størrelsen på miljøet, for alt vi vet tar flere folk overdose i Bergen fordi det regner så mye der.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Sitat av fuckouttahere Vis innlegg
Hvilken by vil dere si har mest rusmiljø i?

Hører støtt og stadig ting i Bergen, er det der alt faenskapet skjer? Oslo? Trondheim?

Spør siden jeg skal studere i en av de byene, og ønsker å holde meg til der det skjer minst av de greiene der.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke latt rusmiljøet i en by være avgjørende for om du skal studere der eller ikke. Som student vil du se svært lite til det harde rusmiljøet, uansett hvilken by du studerer i. "Faenskapet" foregår hovedsaklig internt i rusmiljøet.

Jeg ville valgt Bergen eller Trondheim. Jeg tror det er lettere å bli kjent med nye folk og komme inn i et godt studentmiljø der.
I Oslo er det hele hvertfall meget konsentrert, og utenfor de kjente områdene der de narkomane og narkomane-in-the-making henger, kjøper og selger, og oppholder (bruker stoff) seg ser man tilnærmet ikke noe som helst til rus, rusmisbrukere, omsetning etc.

Andre byer vet jeg nada om.
Sist endret av krystallkongen; 4. juni 2020 kl. 08:19.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
I Oslo er det hele hvertfall meget konsentrert, og utenfor de kjente områdene der de narkomane og narkomane-in-the-making henger, kjøper og selger, og oppholder (bruker stoff) seg ser man tilnærmet ikke noe som helst til rus, rusmisbrukere, omsetning etc.

Andre byer vet jeg nada om.
Vis hele sitatet...
Jeg skal garantere deg at miljøet er stort også utenfor den åpne rus scenen, dette gjelder de fleste byer forøvrig.
Som de andre påpeker her så vil du ikke merke mye til det med mindre du bevisst oppsøker miljøet selv. Jeg bor i Bergen og synes det er en grei by.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skal garantere deg at miljøet er stort også utenfor den åpne rus scenen, dette gjelder de fleste byer forøvrig.
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg om det åpne rusmiljøet i Oslo.
Så klart foregår det mye rus bak lukkede dører i leiligheter over alt i byen, det er det ingen tvil om!
Det var det ja...
ivar_oslo's Avatar
I Oslo er det jo bare å holde seg unna Brugata, Grønland, samt nedre Akerselva etter mørkets frambrudd. Det foregår sikkert over hele byen, men det merkes som regel ikke der.
Har ikke bodd i Oslo, men de gangene jeg har vært der har jeg lagt godt merke til det jeg antar er rusmisbrukere. Rundt omkring.
Bodde i Bergen, av og på, for inntil et par år siden. Synes rusmiljøet var mindre synlig der.
Du ser tegn til rus over hele Oslo øst og sentrum nesten vær eneste dag om du har øye for det.

Kjører du bil slipper du unna mye.
Sist endret av DrPerception; 4. juni 2020 kl. 14:37.
Kanskje det ville være bedre å spørre hvor det beste studentmiljøet er.

Svaret er selvfølgelig Trondheim!
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Du vil jo ikke ha noe med disse miljøene å gjøre, med mindre du aktivt går inn for det og deltar selv, mener nå jeg da.
Så å utelukke en by pga rus-scenen syns jeg virker litt snålt. Men om du f.eks har slitt med avhengighet og vil unngå fristelsen, forstår jeg deg godt.
Men hvis det ikke er tilfelle, ville jeg ikke lagt så mye vekt på det. Jeg hadde btw alltid sterke fordommer om at oslo er en træsh-narkis-by da jeg studerte i Bergen. Jeg flytta til Oslo etter et par år, og hadde forsåvidt rett i fordommene, men har ingen problemer med dette, annet enn at det er litt deprimerende å gå gjennom Brugata o.l
Har ikke opplevd noen pågående eller ubehagelige narkomane eller lignende.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Har bodd i Bergen og Oslo og i Bergen er det noen røvere på faste plasser som man lett kan unngå. Mens i Oslo er det narkomane overalt, ikke mulig å gå i sentrum uten å se dem, og veldig ofte bli oppsøkt med spørsmål om man vil kjøpe noe. Det er også mye mer utbredt etter min erfaring og inntrykk med normale folk som bruker narkotika i Oslo, tror jeg har vært på type en fest hele livet hvor det ikke har vært joint eller cola i omløp, og nesten hver gang man er ute på byen kommer man også over sakene. Kan fint dra på byen uten å bli oppsøkt og tilbudt noe, utenom hvis man er på techno rave klubb, da kommer man omtrent ikke unna å bli tilbudt noe om man står i dasskø på rett/feil tid. Vært mye i Trondheim og vil si det er best, aldri sett noen narkiser i gatene der faktisk, bare kommet over en og annen gjeng som røyker joint i parken eller utafor konsert på svartlamon. Sett noen colahuer på byen men de er ikke på langt nær så synlige og kontaktsøkende som i Oslo etter min erfaring.

Fornuftig og bra tenkt av deg forresten, at om du vil holde deg unna rus eller tilbakefall å konsekvent velge en by det er lite av dette. Jeg ville gått for Trondheim av de tre.
Anonym bruker
"Imponert Troll"
Da jeg var innlagt på en rehab i 6 mnd, hørte jeg statistikken tilsa at Kristiansund og Røros hadde verst statistikk angående tall på misbrukere. Både med alkohol- og narkotika-misbruk.
Hvorvidt dette er sant, kan bare bedrevitere, SSB og min tidligere behandlingskonsulent vite.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Sitat av supercali Vis innlegg
Kanskje det ville være bedre å spørre hvor det beste studentmiljøet er.

Svaret er selvfølgelig Trondheim!
Vis hele sitatet...
Eller motsatt, der det ikke finnes skole for høyere utdannelser.

Vet at Arendal skårer høyt på listen, mange rusmisbrukere i alle aldre som ble igjen i byen da resten dro videre for å ta utdannelse...sikkert likt i andre slike byer!