Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1615
Lurte på når man tar urinprøver hos legen for rus. Og man har tatt for eksempel vival eller xanor. Slår det ut som Benzo eller kan de se konkret om det er diazepam, aprozelam osv? Bare hørte at det er dyrt og ta utvidet prøve og at det kun slår ut som gruppe med mindre legen ber lab om utvidet prøve ?
Et veldig kjapt og enkelt Google-søk på Furst rusmiddelprøve, så får du svaret.
Trådstarter
Jeg gjorde et søk og leste, men det sto fortsatt ikke noe om at det var standard i en rusprøve og se hva slags Benzo som er inntatt.
Noen som vet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Redhot Vis innlegg
Et veldig kjapt og enkelt Google-søk på Furst rusmiddelprøve, så får du svaret.
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært lettere for deg å faktisk gjøre dette og gi et enkelt svar?

Jeg googlet og det eneste jeg kommer over er denne:
Laboratoriet behandler alle prøver i henhold til Helsedirektoratets rundskriv IS-2231 ''Prosedyrer for rusmiddeltesting. I analysepakke 795 «Ruspanel» inngår følgende analyser: Amfetaminer/ecstasy, benzodiazepiner, cannabinoider, opioider, kokain, buprenorfin, metadon og metadonmetabilitt. Vi gjør oppmerksom på at analyse av Z-hypnotika (sovemedisin) ikke inngår i analysepakken, men må rekvireres i tillegg.
Vis hele sitatet...
Og det kan tolkes til at de ikke skiller på benzodiazepiner i rusmiddeltprøver.
Trådstarter
Takk!
Sitat av Anita83 Vis innlegg
Takk!
Vis hele sitatet...
Her har du en utvidet test, den er ikke fullstendig for da sjekker de alt som er å sjekke men håper dette https://imgur.com/a/rSC9IS4 gir et innblikk
Sist endret av C_ban@CnO; 12. mai 2025 kl. 17:19.
Sitat av C_ban@CnO Vis innlegg
Her har du en utvidet test, den er ikke fullstendig for da sjekker de alt som er å sjekke men håper dette https://imgur.com/a/rSC9IS4 gir et innblikk
Vis hele sitatet...
Beklager om jeg muligens kommer med dårlige nyheter her, Anita83. Hver gang jeg har tatt prøven "rus i panel", vises også hvilket benzodiazepin som er inntatt. Som du ser av den prøven som vises som eksempel her, så ser du at prøven er har status som "utført" når de sjekket for benzo. Under der igjen så står det hvilket benzodiazepin som er påvist, i dette tilfellet da Diazepam.

Jeg har tatt en del av disse prøvene når jeg har avtalt med lege om feks komme meg av Xanor og eller Rivotril, ved hjelp av å bruke Valium eller Sobril. Da ønsker legen gjerne å vite at dette funker, ved å sjekke at jeg ikke fortsetter med Xanor/Rivotril og bruker valium/Sobril samtidig.

Nå vet jeg ikke hvilken situasjon du er i, men håper det ordner seg.
Trådstarter
De tar urinprøver i forbindelse med lar. Noe Benzo får jeg på resept. Så jeg kan slå ut på benzo sa de, og at de ikke tenkte så
Mye på utvidet benzoprøve siden det koster en del og siden de uansett veit at jeg slår ut på benzo for jeg får vival på resept. Men føler meg usikker der om de kan se om jeg f eks tar noe riving eller xanor i tillegg
De tar urinprøver i forbindelse med lar. Noe Benzo får jeg på resept. Så jeg kan slå ut på benzo sa de, og at de ikke tenkte så
Mye på utvidet benzoprøve siden det koster en del og siden de uansett veit at jeg slår ut på benzo for jeg får vival på resept. Men føler meg usikker der om de kan se om jeg f eks tar noe riving eller xanor i tillegg
Vis hele sitatet...
Såklart vil de se det, hvis det fortsatt sitter igjen spor i urinen din. Rivotril bruker lengst tid på å forlate systemet, xanor forsvinner mye raskere. Hvis du skal gamble på dette så finn i allefall ut hvor lenge xanor og Rivotril vanligvis sitter i urin, men i din situasjon så hvorfor ta den sjansen når du alt får Vival og sobril?

På de standard prøvene testes det for:

Diazepam
Oksazepam
Nitrazepam
Flunitrazepam
Klonazepam
Alprazolam
Midazolam
(Men også Zopiklon og Zolpidem selvom disse ikke direkte er benzodiazepiner)

Noe som er verdt å merke hvis man bruker diazepam(Vival, stesolid, valium) så vil også oksazepam(sobril) slå ut sa det er en av de aktive metabolittene til diazepam.
Sist endret av C_ban@CnO; 14. mai 2025 kl. 13:13.
Trådstarter
Jeg blir ikke helt klok på dette… jeg får vival til å bruke kun en sjelden gang. Men er i en drittsutuasjon i livet og det frister å ta litt xanor.
Behandleren nevnte noe om at de ikke tar utvidet tester av benzo så lenge jeg allerede får det av lege at da vil de ikke stusse på at det slår ut som benzo. At en utvidet prøve der de ser hvilken type benzo det er er dyrt.
Så da ser de uansett hvilke type benzo jeg har tatt selvom det er vanlig standard urinprøve uten at den er «utvida»?

Jeg logga nettopp inn på
Furstpasient og der lå det kun en gammel prøve fra 2021 med noe prøve svar fra en helt annen medisin. Så da bruker vel ikke legen furst. Hvordan kan jeg finne ut av dette uten å spørre behandler?
Sist endret av Anita83; 14. mai 2025 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg blir ikke helt klok på dette… jeg får vival til å bruke kun en sjelden gang. Men er i en drittsutuasjon i livet og det frister å ta litt xanor.
Behandleren nevnte noe om at de ikke tar utvidet tester av benzo så lenge jeg allerede får det av lege at da vil de ikke stusse på at det slår ut som benzo. At en utvidet prøve der de ser hvilken type benzo det er er dyrt.
Så da ser de uansett hvilke type benzo jeg har tatt selvom det er vanlig standard urinprøve uten at den er «utvida»?

Jeg logga nettopp inn på
Furstpasient og der lå det kun en gammel prøve fra 2021 med noe prøve svar fra en helt annen medisin. Så da bruker vel ikke legen furst. Hvordan kan jeg finne ut av dette uten å spørre behandler?
Vis hele sitatet...
Altså, hva er det du ikke forstår her? Den listen jeg ramset opp i innlegget mitt over her er standardisert ovenfor benzodiazepiner. Disse 7 vil bli testet for uansett, for å svare deg konkret; du blir testet for alprazolam. Xanor, Xanax, Ksalol eller hvilken som helst generisk versjon/tradename.

Betyr det at du ikke kan bruke alprazolam nå? Nei det gjør ikke nødvendigvis det, vil du at jeg også skal gjøre jobben for deg å se hvor lang tid alprazolam og dens metabolitter sitter i urin så du trygt kan bruke dette før du må ta en ny UP som må vises negativ, så du slipper å være i fare med å eventuelt miste reseptene du allerede har, eller få en konsekvens ved positivt prøvesvar?

Jeg antar svaret er ja, tross dette spørsmålet sikkert er drøftet, spurt og svar over 10 000 ganger på dette forumet.

Diazepam Desmetyl-diazepam 1 – 3 uker

Oxazepam 3 – 6 dager

Flunitrazepam 7-amino-flunitrazepam 1 – 5 dager

Nitrazepam 7-amino-nitrazepam 2 – 6 dager

Klonazepam 7-amino-klonazepam 2 – 8 dager

Alprazolam 2 – 5 dager

Mer om dette her: https://farmakologiportalen.no/conte...er-uspesifikk?

https://rusinfo.no/2020/02/alprazola...inprover/?utm_

For en større forståelse om hvordan disse prøvene og analysene fungerer så kan du ta en titt her, hvis du gidder å ta tiden https://tidsskriftet.no/2005/02/lege...ng-i-urin?utm_

Hvorfor den store variasjonen i tid det kan spores? Det kommer an på forbruket du har hatt, ved et massivt forbruk så er tiden naturligvis mye lenger, inntil 5 dager som du kan se. Ved enkeltdoser så er det da inntil 2 døgn. Her blir det å spekulere på hvilken dose du har tatt, og hvor lenge det er til du må levere en UP.

Andre faktorer til er en hel haug og umulig å forutsi. Har du en UP på fredag, ja da sier det seg selv at dette er en ekstremt dårlig ide hvis du ikke vil bli fratatt dine resepter, samt miste tilliten til legene som gidder å gi resepter på benzo
Sist endret av C_ban@CnO; 14. mai 2025 kl. 21:09.
Trådstarter
Jeg blir forvirra fordi jeg leser ulike ting ulike steder, og fordi behandleren min så at urinprøven slo ut på benzo men at de ikke gadd å ta utvidet prøve for å finne ut hvilket benzo det var siden jeg uansett for benzo på resept.
Så spørsmålet er igjen: tester de ALLTID på rusprøver med benzo kun som gruppe, eller tester de også hvilket evt benzo som er inntatt? Kanskje det er forskjellig fra sted til sted i landet? Leste i journalen min at det var utslag på benzodiazepiner, noe som er forenelig med resepten jeg får av legen.
Jeg leser også ulike ting på de ulike lab-sidene - noen rustester slår benzo kun ut som gruppe med mindre behandler som sender inn prøve vil se spesifikt hvilket benzo som er inntatt

I linken fra tidsskriftet står det jo

«I Norge utføres disse analysene i hovedsak med to forskjellige metoder. Ved bruk av en immunologisk metode kan man skille mellom hovedgruppene av misbruksstoffer, men denne metoden skiller for eksempel ikke mellom forskjellige opiater eller forskjellige benzodiazepiner. En pasient som har tatt heroin, vil derfor kunne skylde på inntak av for eksempel hostesaft med etylmorfin. For pasienter som får forskrevet et benzodiazepin, vil det ikke være mulig å kontrollere om det tas andre medikamenter i samme gruppe i tillegg. I mange tilfeller kan en slik undersøkelse allikevel være tilstrekkelig for det man ønsker å bekrefte eller avkrefte.»

Så etter alt jeg hittil har lest meg frem til så slår de ulike benzodiazepinene ut som gruppe og ikke nøyaktig hva man har tatt?

At de bruker to forskjellige typer tester, og den som er utvidet er dyrere og bruker de hvis de ikke «må»?
Sist endret av Anita83; 15. mai 2025 kl. 08:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg blir forvirra fordi jeg leser ulike ting ulike steder, og fordi behandleren min så at urinprøven slo ut på benzo men at de ikke gadd å ta utvidet prøve for å finne ut hvilket benzo det var siden jeg uansett for benzo på resept.
Så spørsmålet er igjen: tester de ALLTID på rusprøver med benzo kun som gruppe, eller tester de også hvilket evt benzo som er inntatt? Kanskje det er forskjellig fra sted til sted i landet? Leste i journalen min at det var utslag på benzodiazepiner, noe som er forenelig med resepten jeg får av legen.
Jeg leser også ulike ting på de ulike lab-sidene - noen rustester slår benzo kun ut som gruppe med mindre behandler som sender inn prøve vil se spesifikt hvilket benzo som er inntatt

I linken fra tidsskriftet står det jo

«I Norge utføres disse analysene i hovedsak med to forskjellige metoder. Ved bruk av en immunologisk metode kan man skille mellom hovedgruppene av misbruksstoffer, men denne metoden skiller for eksempel ikke mellom forskjellige opiater eller forskjellige benzodiazepiner. En pasient som har tatt heroin, vil derfor kunne skylde på inntak av for eksempel hostesaft med etylmorfin. For pasienter som får forskrevet et benzodiazepin, vil det ikke være mulig å kontrollere om det tas andre medikamenter i samme gruppe i tillegg. I mange tilfeller kan en slik undersøkelse allikevel være tilstrekkelig for det man ønsker å bekrefte eller avkrefte.»

Så etter alt jeg hittil har lest meg frem til så slår de ulike benzodiazepinene ut som gruppe og ikke nøyaktig hva man har tatt?

At de bruker to forskjellige typer tester, og den som er utvidet er dyrere og bruker de hvis de ikke «må»?
Vis hele sitatet...
Skjønner spørsmålet ditt. De tester kun for de vanligste benzodiazepiner jeg listet over her. Selvom de fleste ikke er relevante så er ditt spørsmål om du trygt kan bruke xanor når du står på disse urinprøvene, svaret kan både være ja og nei. Hvis du har faste prøver si hver onsdag, ja da kan du trygt bruke xanor rett etter prøven er tatt, og muligens dagen etter for å være helt safe.

Har du forstått meg nå? Hvis du bruker xanor så VIL den dukke opp. Hvis du tenker litt over det, hvorfor i allverden skal du gå på urinprøver i det heletatt hvis det ikke hadde vært spesifisert hvilket Benzodiazepin det er snakk om? Samme problematikk blir omdiskutert her: https://www.stolav.no/fag-og-forskni...urin-og-serum/ bare det i dette tilfellet gjelder gate-amfetamin vs medisinsk adhd-amfetamin og ikke BZD.

Altså vi vet vel om godt over 100 forskjellige benzodiazepiner, sier seg selv at ikke hvert eneste derivat blir sjekket, kun det vanligste.

Hvor ofte må du inn å ta prøvene dine? I din situasjon og ref det jeg skriver så ville jeg ikke tatt sjansen på å innta alprazolam/xanor 96-120 timer før du må inn å ta en prøve. Uansett hvor jævlig dritt situasjonen din er, så er det for mye å ofre reseptene dine med å bøtte nedpå med xanor når du står på dette. Bruk heller noe annet hvis du absolutt må
Sist endret av C_ban@CnO; 15. mai 2025 kl. 09:20.
Trådstarter
Nå virker jeg sikkert dumt og masete, men hvorfor sier da behandler at de ikke tar utvidet prøve når de vet at benzo-utslaget kommer fra reseptbelagt medisin? Det har kun stått i journalen «utslag på buprenorfin og bemzodiazepin» jeg sa til behandler «det står sikkert fra orlven at det er utslag på diazepam, men det får jeg jo på resept». Behandler sa da «så lenge vi vet at du får benzo på resept så bruker vi ikke penger på utvidet prøve».
Så det får meg til å lure veldig på om jeg kan bruke en annen type benzo littegranne på si en liten periode uten å bli tatt for det
Nå virker jeg sikkert dumt og masete, men hvorfor sier da behandler at de ikke tar utvidet prøve når de vet at benzo-utslaget kommer fra reseptbelagt medisin? Det har kun stått i journalen «utslag på buprenorfin og bemzodiazepin» jeg sa til behandler «det står sikkert fra orlven at det er utslag på diazepam, men det får jeg jo på resept». Behandler sa da «så lenge vi vet at du får benzo på resept så bruker vi ikke penger på utvidet prøve».
Så det får meg til å lure veldig på om jeg kan bruke en annen type benzo littegranne på si en liten periode uten å bli tatt for det
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er en utvidet prøve, den er helt standardisert screening.

Og du kan som jeg sier bruke xanor selvom jeg ikke vil oppfordre til det. Hvis du velger å gjøre det så bør i allefall sikker på når du må ta neste urinprøve før inntak så du unngår en smell. Hvem analyserer prøvene? Jeg antar det er fürst om du ikke tar dette på sykehus?
Sist endret av C_ban@CnO; 15. mai 2025 kl. 11:15.
Trådstarter
Jeg tror ikke det er furst, for der får jeg kun opp et gammelt prøvesvar på noe helt annet.

På standardisert screening, der slår alle benzo bare ut som gruppe da eller? Eller ser de diazepam, Nitrazepam osv?
Stusser fortsatt VELDIG på dette etter forrige time hos behandler der han sa at han kunne se på prøvesvarene at den slo ut på benzo og buprenorfin, jeg spurte om han kunne se at han kunne se at det spesifikt var diazepam, men han sa at så lenge jeg får benzo av lege så tar de ikke utvidet prøve selvom det var utslag på benzo… så jeg «får lov» til å slå ut på benzo på prøvene, men vet enda ikke om de vil se at jeg inntar benzo, eller spesifikt hvilket benzo
Jeg tror ikke det er furst, for der får jeg kun opp et gammelt prøvesvar på noe helt annet.

På standardisert screening, der slår alle benzo bare ut som gruppe da eller? Eller ser de diazepam, Nitrazepam osv?
Stusser fortsatt VELDIG på dette etter forrige time hos behandler der han sa at han kunne se på prøvesvarene at den slo ut på benzo og buprenorfin, jeg spurte om han kunne se at han kunne se at det spesifikt var diazepam, men han sa at så lenge jeg får benzo av lege så tar de ikke utvidet prøve selvom det var utslag på benzo… så jeg «får lov» til å slå ut på benzo på prøvene, men vet enda ikke om de vil se at jeg inntar benzo, eller spesifikt hvilket benzo
Vis hele sitatet...
Det er det jeg listet opp over her de sjekker på enhver standardisert prøve. Tenk litt fornuftig da, hvis det bare skulle slått ut på "Benzodiazepin - positiv" uten å spesifisere hvilken eller hvilke, så har jo disse prøvene du går på null verdi da du allerede får to benzodiazepiner.

Igjen... Du VIL bli sjekket for Xanor/Alprazolam og hvis du bruker dette legemidlet så vil dette slå ut. Det er så enkelt som det. Hvis du absolutt må, så ta det i det minste 5 døgn minimum før du tar prøvene dine. Det samme gjelder for resten jeg ramset opp. Du blir sjekket for flu(nitrazepam) klonazepam, midazolam og alprazolam I tillegg til de du står på. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si for det er ikke mer å forklare.

En siste anbefaling er å kjøpe en hjemmetest, det får du på apoteket eller bestilles på nett, men det er ymse kvalitet på flere av dem, så aldri ta et negativ prøvesvar for lett.

Liker aldri å være moraliserende, men ovenfor Rivotril og spesielt xanor så har de en tendens til å gå ut av kontroll, å gjøre vondt mye vondere. Hadde jeg vært deg så hadde jeg avstått fullstendig. Og for all del hold oss oppdatert på hvordan det går
Sist endret av C_ban@CnO; 15. mai 2025 kl. 16:32.
Trådstarter
Takker for at du tar deg tid til utdypende svar jeg tar nok ikke sjansen.

Men utsagnet fra behandler forundrer meg enda. Meg «det slo sikkert ut på benzo, på diazepam?» «vi vet du allerede får benzo på resept, prøven slo ut på benzo. så da bruker vi ikke ressurser på utvidet prøve»
Og i noen av lab-sidene jeg har lest på står det at på rustest ut som gruppe med mindre man bestiller utvidet test..
Takker for at du tar deg tid til utdypende svar jeg tar nok ikke sjansen.

Men utsagnet fra behandler forundrer meg enda. Meg «det slo sikkert ut på benzo, på diazepam?» «vi vet du allerede får benzo på resept, prøven slo ut på benzo. så da bruker vi ikke ressurser på utvidet prøve»
Og i noen av lab-sidene jeg har lest på står det at på rustest ut som gruppe med mindre man bestiller utvidet test..
Vis hele sitatet...

Jeg legger merke til at du stadig referer til utsagnet til behandleren din "om at vi ikke tar oss bryet med en utvidet prøve" eller noe i den duren, og synes du vektlegger det alt for mye. Hvis behandleren din er som min, er hen ikke lege. Det er ofte de ikke vet så veldig mye om disse prøvene, prosedyrene rundt prøvene, eller noe særlig om farmakologi generelt innenfor rusfeltet. Dette blir nok en gang et anekdotisk bevis fra min side, men det har aldri skjedd at jeg har testet positivt på benzo på en urinprøve eller spyttprøve uten at det har fremgått fra prøven hvilket benzodiazepin jeg har testet positivt for. Om jeg har testet negativt for benzo, står det negativt som resultat og ingen av de forskjellige benzodiazepine står da på prøven. Tester jeg positivt, står det alltid for hvilket. Jeg mener dette er standard. De eneste RUSprøvene som tas som ikke angir hvilket benzodiazepin du har inntatt, er de sticksene som også kan kjøpes som hjemmetester.

For alt jeg vet så kan "utvidet prøve" også bety at man sjekker hvor mye av et bestemt stoff du har inntatt, det blir feks brukt når pasienten har en avtale med lege om å stå på en bestemt dose, i dette tilfelle da benzo, og legen vil gjerne vite om du holder deg til den dosen. I tillegg kommer prøveresultatet ofte med en kommentar om den er positiv på et rusmiddel, feks: "Prøvetaker har inntatt alprazolam mest sannsynlig innen 6 dager før prøvetaking".

Får inntrykk av at du veldig gjerne ønsker å bruke Alprazolam, det går sannsynligvis bra å ta en liten til moderat dose samme dag som du har tatt urin eller spyttprøver din, hvis du tar ukentlige prøver. Men helt ærlig: hvor angstdempende vil det virke på deg å ta 1 til 3-4 mg alprazolam en uke før neste prøve, hvis det medfører så mye bekymring som du har nå og i tillegg vil du aldri føle deg helt sikker på at det går bra? Er det ikke da bedre å jazze opp inntaket på Diazepam de dagene angstnivået er skyhøyt?

Prøvene dine blir mest sannsynlig analysert på en lab på et sykehus, siden du ikke finner de på pasient-siden din på fürst. Kan du ikke bare be om å få en kopi av prøvene dine da? De er tross alt dine data og helseopplysninger. Jeg har gjort det, fant bare på en bullshit-unnskyldning om at jeg bruker prøvesvarene som motivasjon eller at jeg har et litt overnervøst og mistenksomt familiemedlem som jeg gjerne vil vise svart på hvitt at jeg ikke ruser meg. Andre ganger har jeg bare bedt om en utskrift, PUNKTUM! Så får det være opp til behandler å stille deg oppfølgingsspørsmålet om hva du skal med dine egne
helseopplysninger.

Kom igjen, dette får du til!
Sist endret av folablakken; 4 uker siden kl. 01:41. Grunn: Skrivefeil
Trådstarter
Takk for alle svar.
Jeg lar være å ta sjansen. Det var utsagnet fra behandler som gjorde meg litt forvirra. Nå har jeg tatt litt xanor de siste dagene, sist i går kveld. Hvor lenge burde jeg vente før jeg tar ny prøve? 4 dager på kort og lite tids xanor burde vel kanskje holde?
Takk for alle svar.
Jeg lar være å ta sjansen. Det var utsagnet fra behandler som gjorde meg litt forvirra. Nå har jeg tatt litt xanor de siste dagene, sist i går kveld. Hvor lenge burde jeg vente før jeg tar ny prøve? 4 dager på kort og lite tids xanor burde vel kanskje holde?
Vis hele sitatet...
Igjen: dette er informasjon du finner like så lett som meg ved et enkelt Google-søk. Siden vi alle er forskjellige, hvor "god" prøven er, altså hvor konsentrert prøven er etc, gjør at de opererer med et tidsrom på 4 til 7 dager påvisningstid ved urinprøve.

Jeg har alltid tenkt at 6 dager bør være nok, MEN det er meg og min metabolisme, og den sjansen har jeg bare tatt når jeg vet det blir sanksjoner og konsekvenser.

Hvilken type prøve tar du? Altså tar du urin eller spyttprøver?

Jeg mener selvfølgelig at jeg "og den sjansen har jeg bare tatt når jeg vet det IKKE blir sanksjoner og konsekvenser" Fristen for å redigere innlegget hadde gått ut. Sorry, my bad:-)
Sist endret av folablakken; 4 uker siden kl. 13:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Jeg tar urinprøver. Jeg får vente en ekstra dag for å safe…. Og be om resultatet av de forrige prøvene neste gang jeg er hos behandler.

Jeg er sikkert dum, men jeg føler meg fortsatt i tvil om dette. Etter utsagnet fra behandler og fra journalnotayeybder det stod at jeg alpint på benzo, noe som samsvarer med at jeg får dette på resept.

Men jeg tør ikke å gamble på det heller.. konsekvensene er ikke katastrofale hvis de skulle finne ut at jeg har tatt xanor en gang. Kanskje jeg bare skulle kjøre på denne gangen så får jeg endelig svar på dette X-)
Jeg tar urinprøver. Jeg får vente en ekstra dag for å safe…. Og be om resultatet av de forrige prøvene neste gang jeg er hos behandler.

Jeg er sikkert dum, men jeg føler meg fortsatt i tvil om dette. Etter utsagnet fra behandler og fra journalnotayeybder det stod at jeg alpint på benzo, noe som samsvarer med at jeg får dette på resept.

Men jeg tør ikke å gamble på det heller.. konsekvensene er ikke katastrofale hvis de skulle finne ut at jeg har tatt xanor en gang. Kanskje jeg bare skulle kjøre på denne gangen så får jeg endelig svar på dette X-)
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner virkelig ikke hva du ikke skjønner. Hvis noen skal teste deg for hva som helst, i dette tilfellet BZD, så må de ha noe å teste utifra, altså de må sjekke deg for et spesifikt benzodiazepin å se om du slår ut på det. Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal si...

La oss si de skjerper prøven til å kun teste deg for diazepam - som du allerede får og står på. Hva er da poenget med å teste for dette? De sjekker for de aller vanligste som igjen er de jeg har nevnt tidligere i denne tråden. Føler jeg repeterer meg selv hundre ganger nå, men du vil slå ut på xanor hvis du bruker det. Skyt meg on jeg tar feil men jeg tror du kommer til å ta det uansett hvilke svar du hadde fått i denne tråden og allerede har bestemt deg for dette, så hva er egentlig poenget med å spørre da?

Håper du i allefall har vett nok til å ikke ta det dagen før du vet du skal inn å ta en urinprøve. Så får du uansett gi en tilbakemelding, og du kunne vare ha spurt dem om hvilke benzoer de kommer til å se etter, lege eller sykepleier vet dette. Ikke ulovlig å spørre om eller være nysgjerrig på dette.

Vis hele sitatet...
Å stå alpint på benzo syns jeg du skal ta stor ære i og holde hodet hevet, langt fra alle får til det yo

Til neste gang
Trådstarter
Sitat av C_ban@CnO Vis innlegg
Jeg skjønner virkelig ikke hva du ikke skjønner. Hvis noen skal teste deg for hva som helst, i dette tilfellet BZD, så må de ha noe å teste utifra, altså de må sjekke deg for et spesifikt benzodiazepin å se om du slår ut på det. Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal si...

La oss si de skjerper prøven til å kun teste deg for diazepam - som du allerede får og står på. Hva er da poenget med å teste for dette? De sjekker for de aller vanligste som igjen er de jeg har nevnt tidligere i denne tråden. Føler jeg repeterer meg selv hundre ganger nå, men du vil slå ut på xanor hvis du bruker det. Skyt meg on jeg tar feil men jeg tror du kommer til å ta det uansett hvilke svar du hadde fått i denne tråden og allerede har bestemt deg for dette, så hva er egentlig poenget med å spørre da?

Håper du i allefall har vett nok til å ikke ta det dagen før du vet du skal inn å ta en urinprøve. Så får du uansett gi en tilbakemelding, og du kunne vare ha spurt dem om hvilke benzoer de kommer til å se etter, lege eller sykepleier vet dette. Ikke ulovlig å spørre om eller være nysgjerrig på dette.
Vis hele sitatet...

De tar rusprøve - de tester for de vanligste rusmidlene. Jeg skjønner at det vil slå ut som benzo uansett hvilke type benzo jeg tar. Det jeg har lurt på er om det slår ut som gruppe og at behandler ikke får beskjed om spesifikt hvilket benzo som har gitt utslag.
Som i en hurtigtest. At det slår ut på opiat, men ikke spesifikt hvilket opiat, om det er heroin eller PF.
For i journalen står det at det at prøve ga utslag på to forskjellige stoffer - benzodiasepiner og buprenorfin. Og utsagnet fra behandler var at de ikke trengte utvidet test siden de antok at jeg uansett ville slå ut på benzo siden jeg får dette av lege.

Har du forstått spørsmålet da?
De tar rusprøve - de tester for de vanligste rusmidlene. Jeg skjønner at det vil slå ut som benzo uansett hvilke type benzo jeg tar. Det jeg har lurt på er om det slår ut som gruppe og at behandler ikke får beskjed om spesifikt hvilket benzo som har gitt utslag.
Som i en hurtigtest. At det slår ut på opiat, men ikke spesifikt hvilket opiat, om det er heroin eller PF.
For i journalen står det at det at prøve ga utslag på to forskjellige stoffer - benzodiasepiner og buprenorfin. Og utsagnet fra behandler var at de ikke trengte utvidet test siden de antok at jeg uansett ville slå ut på benzo siden jeg får dette av lege.

Vis hele sitatet...
Okey. Hvor tar du prøvene dine? Det er kun urin de tester? Hvem analyserer prøve deine? Og hva for informasjon har du mottatt om disse prøvene? Har du noen gamle prøver du kunne tatt bilde av? Hvor i landet holder du til, er det langt utpå bygda eller er du i nærheten av en større by prøvene blir sendt til?

Her er en viss oversikt...Hvis du er i nærheten av Oslo og omegn så blir de sendt til en prøve i et laboratorium innenfor OUS

Befinner du deg lengre nord er det st. Olavs hospital, eller enda lenger nord så blir det sendt til universitetssykehuset i Nord Norge, eller UNN. Tjenestene som Fürst eller lignende er bare en aktør for hvem som faktisk analyserer pisset ditt.

Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner. Hvis du tester positivt på hva enn det måtte være av benzo, opiater eller annet så VIL det bli spesifisert. Forstå det at dette er grupper av narkotiske stoffer/legemidler og det vil aldri stå at du bare har testet positivt på en enkel gruppe - som kan omhandle flere hundre forskjellige derivater, strukturelle analogier eller versjoner. De vil se nøyaktig hva det er du testes for.

Av tiden jeg har brukt på å svare deg, er ikke dette nok informasjon for deg å fatte at hvis du tar xanor så vil det synes. Så send meg det du har fra før, eller tidligere prøver du har tatt, jeg forstår ikke hvorfor du ikke skjønner svarene du får, og heller ikke hvorfor du risikerer deg hele ved å ta noen xanor? Prøver virkelig å forstå hva du mener, og du har fått svaret ditt forlengst.

Hva er spørsmålet? Og hva er svaret? Jo hvis du tar xanor eller alprazolam så vil de se det spesielt når det er det de sjekker deg for. Herregud mann, hva mer er uklart for deg? Send meg en PM hvis det er noe klart som ikke er synlig for deg, hva enn det er...

Vis hele sitatet...
De får resultatene levert fra lab. Om din behandler (som jeg ikke vet om er lege, sykepleier, sosionom eller truckfører) mottar prøvene, vet jeg ikke. Det er allikevel uvesentlig da du har et tverrfaglig team bak deg i LAR og legen mottar i allefall prøvesvarene og det er legen i din tverrfaglige gruppe som er den som kan skrive ut medisiner og frata deg medisiner. Og legen i ditt tverrfaglige team, vil sikkert formidle beskjeder til din behandler dersom prøvene dine er på bærtur. Det er liksom hele poenget med at du har en gjeng som hjelper deg medisinsk, psykososialt, økonomisk osv.

Du skriver også at det i journalen din at prøve ga utslag på to forskjellige stoffer: nemlig benzodiazepiner og buprenorfin. Det har du svaret ditt. Det at det slo ut på buprenorfin betyr at de har sjekket hvilket opiat/opioid du har brukt

De som gir deg tilbakemelding på det du lurer på her, inkludert meg selv, heller mot at det ikke kun vil slå ut som benzodiazepin som gruppe på en test, men også spesifikt hvilke benzo du har brukt. Altså i ditt tilfelle vil det da slå ut på: Diazepam og Alprazolam, samt Buprenorfin.

Hvorfor skal de i det hele tatt ta seg bryet med å sjekke for opiater og benzodiazepiner hvis de null interessert i resultatet?

At noe fortsatt kan være uklart nå, er meg en stor gåte.