Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 10195
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hvis ikke man har diskutert med sin fastlege, er det likevel mulig å dra rett til en lege i nederland å få resept? Eller må norsk lege godkjenne det?
Vis hele sitatet...

Resept får du, for så lenge du vil/legen vil. Men det er grenseovergangen som stopper deg i å ta med deg mer enn for en uke.

Så man kan altså få med seg for en uke uten å ha godkjenning fra Norsk lege.

Se linken min fra DMP.

Noen som fikk med seg han fra serien Toll på Tv2, som hadde brukt hele uføretrygden på reisen.

Ikke deklarerte han moms grensen og det var noe mer, de tok nesten alt fra han. Men han fikk med seg noe.. kanskje for en uke?

Legen i Nederland hadde gitt han store dagsdoser, noe tollerne er klar over blir misbrukt.

Ellers, leger er mennesker de også. Noen er veldig kul og forståelsesfull, i Norge også.. som er livredd for å miste bevilgninger, så vanskeligere å finne her hjemme.
Sist endret av Naturgrønn; 22. desember 2024 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fastleger kan ikke skrive ut ting som har mere enn 1%thc så det er de sprayene som er ilandet de skriver ut,er du utannet spesialist får du skrive ut hva du vill,får 30g i månden på norsk apotek koster 170kr per g,men får det ikke dekt prøvd ailt i 4år,så blir ruinert hver måna
Sist endret av Reffer; 22. desember 2024 kl. 21:27.
Boots apotek har sagt de ligger på 100 kroner pr gram, uansett mengde. Er en stund siden da.

Noen får ting dekket.

https://cannabismedisin.no/kunnskaps...g-cbd-i-norge/
Er evigheter siden det kosta 100på boots er samme pris som resten av landet,sykehuset jeg bruker bestiller fra boots det ble 40kr billigere der enn apotek
Sist endret av Reffer; 23. desember 2024 kl. 20:20.
Igjen, ang innførsel utenfor EU så viser jeg igjen til linken jeg postet. Gjelder egne regler for medisiner med narkotiske virkestoff.

For legemidler som inneholder narkotiske virkestoffer gjelder de samme reglene uavhengig av hvilket land du reiser fra. Dette er beskret i narkotikaforskriften § 19(Ekstern lenke). Legemidlene må være forskrevet av lege eller tannlege og være til ditt personlige medisinske bruk. Du må kunne dokumentere det medisinske behovet og doseringen gjennom for eksempel en legeerklæring, resept eller pakningens etikett.
Vis hele sitatet...
https://www.dmp.no/tilvirkning-impor...for-E%C3%98S-2
Sist endret av Naturgrønn; 25. desember 2024 kl. 06:30.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har vært hos lege i Køben å fått Medisinsk Marijuana? Grunnen til at jeg spør er at reglene er jo nå at fastlege må skrive ut en erklæring på at han/hun syns det er greit at du reiser utenlands for å få dette. Noe de fleste leger i utgangspunktet ikke gidder, spesielt etter hva som skjedde med Dr.Mumbi... Uten denne erklæringen får man kun ta med seg for 1 uke, mens med får man inntil en mnd. De legene jeg har snakket med er positive til å hente i utlandet, men vil ikke skrive på papiret.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Jeg sliter med kronisk nervopartisk smerte. Har prøvd tramadol, paracet, sarotex, vimovo, arcoxia, voltaren, osv osv. Lyrica er det eneste legemidlet som har hjulpet, men jeg er enda langt ifra smertefri.

Tanken slo meg nå om at jeg egentlig har ingenting å tape ved å prøve CBD. Er det CBD-olje som er vanligst for medisinsk bruk? Svelger man det bare?

Jeg er IKKE interresert i cannabisrus, og vil derfor kun ha produkter med så lite THC som absolutt mulig.
Men jeg er litt redd for å bli stemplet som narkoman hvis jeg spør etter CBD fra fastlegen.

Ut ifra hva jeg har lest så kan man kjøpe CBD produkter uten resept i Nederland uten problem. Så jeg vurderer å reise ned til Nederland. Er det lett å være reseptturist for CBD-produkt? Er litt redd for at hvis jeg bestiller legetime hos en random lege så sier han bare "det trenger du ikke resept for".

TL;DR Er det lett å få CBD-resept i Nederland med hensikt om å ta med hjem til Norge?

I verste fall så får jeg prøve ut CBD når jeg er der nede, og hvis jeg ikke får resept, men får gode resultater, snakke med fastlegen og fortelle hvis dette faktisk fungerer veldig bra for meg.
Da kan du spørre om sativex til legen da det er lovlig i norge å da slipper du rus siden det er mindre enn 1%thc det kan faslegen skrive ut
CBD selges vel uten resept? Er fremdeles slik i Sverige svjv
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
MUNNSPRAY: Hver dose (100 µl) inneh.: Delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) 2,7 mg, cannabidiol (CBD) 2,5 mg. Se for øvrig pakningsvedlegget

Er ikke dette nesten 1:1 cbd - thc ratio?
Sitat av frilansloser Vis innlegg
MUNNSPRAY: Hver dose (100 µl) inneh.: Delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) 2,7 mg, cannabidiol (CBD) 2,5 mg. Se for øvrig pakningsvedlegget

Er ikke dette nesten 1:1 cbd - thc ratio?
Vis hele sitatet...
Joda, men er svært strenge krav for å få utskrevet Sativex.
Er ikke så strenge regler men du må selvsagt ha en tilstand/diagonose som det skal hjelpe mot,fastleger skriver ut sativex og spesialister skriver ut resten,bedrocan har også cannabis uten thc men er skikkelig dyrt når man må hente selv lr få det sendt til norge
▼ ... over en uke senere ... ▼
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Joda, men er svært strenge krav for å få utskrevet Sativex.
Vis hele sitatet...
Jo men det var det jeg helst ville unngå. Jeg ville ha tilnærmet 1:0 cbd - thc ratio.

Sitat av Reffer Vis innlegg
Er ikke så strenge regler men du må selvsagt ha en tilstand/diagonose som det skal hjelpe mot,fastleger skriver ut sativex og spesialister skriver ut resten,bedrocan har også cannabis uten thc men er skikkelig dyrt når man må hente selv lr få det sendt til norge
Vis hele sitatet...
Så sativex, en munnspray med thc skrives ut av fastleger?

Tror det er noe jeg ikke forstår her. Trodde cbd var det som var medisinsk, så hvorfor kan fastleger skrive ut munnspray med thc i?

Jeg vil egt kun prøve ut et medisinsk cannabisprodukt med overhodet minst ruseffekt mulig.
Sist endret av frilansloser; 19. mai 2025 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fastleger kan skrive ut sativex for det er under 1%thc å skal du ha mere thc er der kun spesialister som kan skrive ut det,så vill du ikke ha rus så er no sprayen det beste alternativet men kan også kjøpe weed uten thc på bedrocan men regner med det er spesialist som må søke på det også å er mye dyrere
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Resept får du, for så lenge du vil/legen vil.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så enkelt at bare fordi man vil ha så får man? Det er vel noen kriterier som skal til?

Hva burden man evt si til legen da? Jeg føler cannabis hjelper Meg med flere ting, men vet ikke hva jeg burde legge vekt på eller hvordan det er best å ordlegge seg.

Noen får indica Andre sativa. Er det pga forskjellige "sykdommer" eller kan man velge uansett ?
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av Reffer Vis innlegg
Fastleger kan skrive ut sativex for det er under 1%thc å skal du ha mere thc er der kun spesialister som kan skrive ut det,så vill du ikke ha rus så er no sprayen det beste alternativet men kan også kjøpe weed uten thc på bedrocan men regner med det er spesialist som må søke på det også å er mye dyrere
Vis hele sitatet...
Jeg blir jævla forvirra. Hvorfor sier noen 1% og når jeg leser så kommer jeg frem til 50%?
https://www.felleskatalogen.no/medis...uticals-578991
Sativex:
Jazz Pharmaceuticals (Almirall Nordic ApS)
MUNNSPRAY: Hver dose (100 µl) inneh.: Delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) 2,7 mg, cannabidiol (CBD) 2,5 mg
Vis hele sitatet...
https://www.felleskatalogen.no/medis...20?markering=1
Epidyolex:
Jazz Pharmaceuticals
MIKSTUR, oppløsning 100 mg/ml: 1 ml inneh.: Cannabidiol 100 mg
Vis hele sitatet...