Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1071
Har noen her erfaring med utvinning av virkestoff samt dyrking for å få frø til baking av noen av sortene som er tilgjengelig i norske butikker?(eks. Plantasjen) Er det noen som kan evt kan anbefales?

Ser at Danebrog er tilgjengelig på plantasjen men jeg har ingen erfaring med dette fra tidligere og vet ikke hva jeg burde se etter. Hilsen Bakeren på hjørnet
Har tinktur fra danish flag.Frø kjøpt på ebay til under 50 lappen.
Sitat av TheBaker Vis innlegg
Har noen her erfaring med utvinning av virkestoff samt dyrking for å få frø til baking av noen av sortene som er tilgjengelig i norske butikker?(eks. Plantasjen) Er det noen som kan evt kan anbefales?

Ser at Danebrog er tilgjengelig på plantasjen men jeg har ingen erfaring med dette fra tidligere og vet ikke hva jeg burde se etter. Hilsen Bakeren på hjørnet
Vis hele sitatet...
Finnes Norske nettbutikker som selger andre "strains" som er mer effektive eks Danish Flag og Hungarian Blue.
De er veldig lettdyrkede, og fullt lovlig.
Kan gjerne stå i jord med litt god drenering. Hold god planteavstand, 30 cm er fint.
Danish flag f.eks er fine i blomstringen og beskrives som potente.
Kan knuse hodene, småkokes/trekkes på 80-90 grader i noen timer i vann tilsatt saften av en sitron eller to og drikkes som te.
Smaker gyselig, og man må være forsiktig med mengden

Edit, det er dyrkingen og samle frø, samt bruke disse i bakverk som er lov.
Utvinne stoff til rus, enten snitting av kapslene eller å knuse de opp og lage te er ulovlig.
Sist endret av Fraktalist; 26. september 2024 kl. 21:50.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Utvinne stoff til rus, enten snitting av kapslene eller å knuse de opp og lage te er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Er du ny Eller? Ingen som bryr seg om dette her :P bare kødder. Men regner med at det er opium de fleste er ute Etter med disse og ikke enda flere frø.

Jeg har plantet slike fra sverige hjemme og fått ganske fine blomster men podene var ganske små kanskje som en paintball kule. Fikk ingenting ut av det men er ikke helt sikker på hvordan man skal gjøre det og når de skal høstes. Så har det nok mye å si med næring, lys osv. Sikkert lettere om man har erfaring med Andre planter.

Men tror ikke en plante gir så veldig mye opium selv om man får det til, trenger nok ganske mange for å lage mer enn en brukerdose. Hadde vært gøy om noen her har fått det til, og faktisk testet å røyke det da.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Er du ny Eller? Ingen som bryr seg om dette her :P bare kødder. Men regner med at det er opium de fleste er ute Etter med disse og ikke enda flere frø.

Jeg har plantet slike fra sverige hjemme og fått ganske fine blomster men podene var ganske små kanskje som en paintball kule. Fikk ingenting ut av det men er ikke helt sikker på hvordan man skal gjøre det og når de skal høstes. Så har det nok mye å si med næring, lys osv. Sikkert lettere om man har erfaring med Andre planter.

Men tror ikke en plante gir så veldig mye opium selv om man får det til, trenger nok ganske mange for å lage mer enn en brukerdose. Hadde vært gøy om noen her har fått det til, og faktisk testet å røyke det da.
Vis hele sitatet...
He he!

Plantravstand er viktig.
Gjødsel så holder det med et par never hønsegjødsel et par ganger før blomstring.
De er fine prydplanter. Sparer man en pod eller to så har man nok frø til neste runde planter
Podene blir litt mindre enn golfballer
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Den tryggeste måten rent juridisk er a bare samle alle valmuehodene deretter tørke de oppned.

Etter det kan du lage te. Den fungerer utmerket. rundt 3 hoder brukte jeg for å få en bra rus og jeg lot det simre på lav temperatur et par timer og la til litt sitronsaft.
Lignende Heroin om du får I deg nok.

En liten Advarsel jeg ønsker å gi er at det tar forferdelig lang tid før rusen rusen inntreffer og den varer en evighet. har drukket te og kjent veldig lite. så har det gått 3 timer og så sitter jeg der og "nodder" plutselig

Angående selve dyrkingen. veldig lett og veldrenert jord er viktig for at de skal bli store. De trenger ikke Gjødsel om jorden er bra. Jeg ville bygget et raised bed for ekstra drenering siden det regner så mye her på sensommeren så råte kan bli et problem.
Sist endret av kemist; 26. september 2024 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kemist Vis innlegg
Den tryggeste måten rent juridisk er a bare samle alle valmuehodene deretter tørke de oppned.

Etter det kan du lage te. Den fungerer utmerket. rundt 3 hoder brukte jeg for å få en bra rus og jeg lot det simre på lav temperatur et par timer og la til litt sitronsaft.
Lignende Heroin om du får I deg nok.

En liten Advarsel jeg ønsker å gi er at det tar forferdelig lang tid før rusen rusen inntreffer og den varer en evighet. har drukket te og kjent veldig lite. så har det gått 3 timer og så sitter jeg der og "nodder" plutselig

Angående selve dyrkingen. veldig lett og veldrenert jord er viktig for at de skal bli store. De trenger ikke Gjødsel om jorden er bra. Jeg ville bygget et raised bed for ekstra drenering siden det regner så mye her på sensommeren så råte kan bli et problem.
Vis hele sitatet...
Poenget med å tilføre gjødsel er for at man skal kunne dyrke de på samme sted år etter år.
Noen planter er slik at de "sliter ut" den jorda som er på stedet de dyrkes, så om man har planer om å gjenta år etter år så bør man både tilføre gjødsel og gjerne organisk materiale som gressklipp eller opphakkede kvister o.l.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva er lovligheten på dette nå? Vet noen om det er noen butikker som plantasjen eller lignende som selger frø til P. Somniferum? Ikke over nettet men fysisk i butikk.
De er lov å dyrke, men videre bearbeiding er ulovlig.
Jeg har kjøpt frø på hageland og plantasjen.
Har lagret frø fra ferdige planter, og er dermed selvforsynt med frø.

Fine blomster i hagen!
De er lov å dyrke, men videre bearbeiding er ulovlig.
Jeg har kjøpt frø på hageland og plantasjen.
Har lagret frø fra ferdige planter, og er dermed selvforsynt med frø.

Fine blomster i hagen!
Vis hele sitatet...
Jada, dette er kun fordi jeg er fascinert av denne veksten og dets utseende. Jeg fant noen frø samt ringte plantasjen og var spesifikk i slekten jeg spurte om. Eneste jeg fant ut at de hadde på plantasjen var en blanding av flere type valmuefrø og en av dem var av typen jeg er ute etter. Kan ikke helt se eller finne frø til denne slekten direkte. Er det lenge siden du grodde disse selv? Vet ikke om det er strengere å få tak i selve frøene enn planten, ironisk nok kan kanskje dette være faktum
Sitat av C_ban@CnO Vis innlegg
Jada, dette er kun fordi jeg er fascinert av denne veksten og dets utseende. Jeg fant noen frø samt ringte plantasjen og var spesifikk i slekten jeg spurte om. Eneste jeg fant ut at de hadde på plantasjen var en blanding av flere type valmuefrø og en av dem var av typen jeg er ute etter. Kan ikke helt se eller finne frø til denne slekten direkte. Er det lenge siden du grodde disse selv? Vet ikke om det er strengere å få tak i selve frøene enn planten, ironisk nok kan kanskje dette være faktum
Vis hele sitatet...
Skal ikke være noe problem å få tak i frø, jeg har dyrket de i hagen hvert år de siste to tre årene, riktignok bare som prydblomster.
Hvilken sort var du på jakt etter?
Skal ikke være noe problem å få tak i frø, jeg har dyrket de i hagen hvert år de siste to tre årene, riktignok bare som prydblomster.
Hvilken sort var du på jakt etter?
Vis hele sitatet...
Kun somniferum, og ikke hele valmueslekten jeg kun finner. Jeg vet ikke om man direkte kan identifisere selve frøene til hver slekt, men det er uansett bare denne jeg er på jakt etter, og da et sted jeg kan kjøpe enten blomstene eller frøene fysisk
Sist endret av C_ban@CnO; 15. mai 2025 kl. 08:58.
Sitat av C_ban@CnO Vis innlegg
Kun somniferum, og ikke hele valmueslekten jeg kun finner. Jeg vet ikke om man direkte kan identifisere selve frøene til hver slekt, men det er uansett bare denne jeg er på jakt etter, og da et sted jeg kan kjøpe enten blomstene eller frøene fysisk
Vis hele sitatet...
Jeg har dyrket to ulike arter som heter danish flag/dannebrog Og Lauren's grape.
Begge er P.Somniferum.
Hvis du vil teste disse to, bare send meg en pm så kan jeg sende deg en del frø av hver. Dyrking av de, og deling av frø er forøvrig 100% lovlig

Den ene er blålilla og den andre er orange og hvit.
Begge er riktig art, P.somniferum.

Jeg har forøvrig kjøpt de opprinnelige herfra :
https://www.gardenliving.no/products...ver-somniferum

Og herfra:

https://hageglede.no/produkt/opiumsvalmue-danebrog-2/
Sist endret av Fraktalist; 15. mai 2025 kl. 10:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.