Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1012
Fuck Mr. Plod!
Nøddy's Avatar
Hei, har i den siste tiden hatt helt forferdelig søvn etter at jeg sluttet på ruse meg på spesielt vyvanse og roet ned på røyking. de første månedene uten vyvanse sov jeg lett 12 timer i strekk, men nå i det siste har søvnen bare blitt helt på trynet.

jeg våkner hver 3 time, å må sove på nytt 3-4 ganger for å få "nok" søvn.
jeg sliter ikke i det hele tatt med innsovning, men disse syklusene på 3 timer består av masse drømmer (morsomme drømmer for det meste) etterfulgt av at jeg våkner skikkelig kåt og groggy/buzzy i kroppen.

hvis jeg legger meg kl 02-03, så våkner jeg rundt 06, rundt 09, også 12 tiden. jeg får aldri en hel sammenhengende natt med søvn.
  • Har sluttet med daglig bruk av rusmidler
  • Sluttet med Vyvanse for 4 måneder siden
  • Bruker caffeinetabletter, men kun 600–800mg 12–14 timer før leggetid (har testet uten koffein, våkner fortsatt om natta)
  • Har begynt å spise mye mer og bulke, veier nå 63kg (lå tidligere rundt 52–55kg)
  • Generelt mindre stress og ingen merkbar angst

har aldri hatt noe problem med dette tidligere. kun hatt problemer med innsovning før.

noen som har noe peiling på hva jeg burde gjøre? er dette noe som kommer av tidligere stimulant misbruk?

er så dritt lei dette søvnmønsteret, føler jeg ikke får nok dyp søvn og bare dypper inn i drømmeland.

tar imot alle tips eller erfaringer
Jeg opplevde også utfordringer med søvnen da jeg ble rusfri, noe som er helt normalt. Du nevner at du har forsøkt å kutte ut koffein – hvor lange perioder har du vært uten? Det er viktig å være klar over at én dag uten koffein som regel ikke er tilstrekkelig. For å kunne vurdere effekten bør du forsøke å holde deg koffeinfri i minst én uke.
Fuck Mr. Plod!
Nøddy's Avatar
Trådstarter
Sitat av paramore Vis innlegg
Jeg opplevde også utfordringer med søvnen da jeg ble rusfri, noe som er helt normalt. Du nevner at du har forsøkt å kutte ut koffein – hvor lange perioder har du vært uten? Det er viktig å være klar over at én dag uten koffein som regel ikke er tilstrekkelig. For å kunne vurdere effekten bør du forsøke å holde deg koffeinfri i minst én uke.
Vis hele sitatet...
har vært 3 dager uten koffein, men skal gi det en sjanse å gå en uke uten. bare litt vanskelig å kutte ut når jeg våkner så sliten
Første pri er den grunnleggende søvnhygienen med alt det innebærer av sjjermbruk osv lurt å lese om, og så er det dette med å få nok lys spesielt på formiddagen slik at kroppen produserer melatonin.
Viktig med et fornuftig kosthold og viktigheten av nok trening kan ikke understrekes nok.
Sørg for å bli skikkelig skikkelig sliten.
Siste skritt er det som kalles søvnrestriksjon, og det er enormt krevende, men særdeles effektivt.

Sett deg et fast tidspunk på norgenen når du står opp, og noter ned hvordan det utvikler seg over noen uker hvor du ikke tilleggssover på dagen .
Det bør la seg gjøre å få "trent inn" en fornuftig døgnrytme, og oppnåelig for de fleste om de er villige til å ta de grep som trengs.
Begynn med basicen og jobb deg gjennom.
Det er ofte sånn det blir når man slutter å røyke cannabis. Har du røyket mye og lenge så kan dritten holde på ganske mange måneder før det gir seg. Tok meg ca 3 - 4 mnd før det ga seg når jeg sluttet ved nyttår nå.

Edit: vil bare si at det ikke må vare så lenge for alle! Noen sier det gir seg bare etter noen få uker. Lenge siden du sluttet?
Sist endret av Alge; 13. mai 2025 kl. 16:10.
Fuck Mr. Plod!
Nøddy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Det er ofte sånn det blir når man slutter å røyke cannabis. Har du røyket mye og lenge så kan dritten holde på ganske mange måneder før det gir seg. Tok meg ca 3 - 4 mnd før det ga seg når jeg sluttet ved nyttår nå.

Edit: vil bare si at det ikke må vare så lenge for alle! Noen sier det gir seg bare etter noen få uker. Lenge siden du sluttet?
Vis hele sitatet...
Har ikke sluttet med cannabis. Men er sånn 3 ish dager hvor jeg røyker konstant også går jeg 1-2 uker uten. Er altså mer edru enn beruset.

Røyker såppas lite at jeg ikke tror det er årsaken.
L-theanin, magnesium glysinat og ashwaganda kan hjelpe. Melatonin og, men fraråder det da mye tyder på det kan forstyrre hormonbalansen i kroppen. Ellers prøv å unngå skjermer før leggetid, eventuelt bruk f.lux eller andre apper som fjerner blått lys fra skjermer og/eller briller med blålysfilter på kvelden. Kan også anbefale å ha det så mørkt som mulig når du skal legge deg. Styrketrening på dagen er også nice. Prøv å spis siste måltid 5 timer før du skal legge deg, fucker søvnen å spise tett på leggetid. En lang varm dusj eller et varmt bad 1-2 timer før leggetid kan også hjelpe.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Har ikke sluttet med cannabis. Men er sånn 3 ish dager hvor jeg røyker konstant også går jeg 1-2 uker uten. Er altså mer edru enn beruset.

Røyker såppas lite at jeg ikke tror det er årsaken.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Da kan det fort vekk være noe annet.