Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1253
Da har det seg slik at jeg har gått til innkjøp av en bærbar pc. Jeg vil da gjerne ha flere av filene fra min stasjonære pc over på bærbare pc. Problemet da er at jeg ikke har en ekstern harddisk jeg kan bruke. Er det noen alternative måter jeg kan gjøre dette på? Har hørt at man kan overføre ved hjelp av en TP-kabel(?) Filen jeg skal overføre er på ca 16gb om det er relevant på noen måte.

Alle forslag settes pris på.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kan fint overføres trådløst også hvis du vil

start->kjør->\\ipadressepåmaskin\c$
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Kan fint overføres trådløst også hvis du vil

start->kjør->\\ipadressepåmaskin\c$
Vis hele sitatet...
Kan du forklare dette nærmere? Er litt noob. Vill ikke å overføre det trådløst ta fryktelig lang tid?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fryktelig lang tid er relevant, hvis du oppnår grei hastighet over trådløst er det helt ok, men hvis du vil kan du bare koble maskinene direkte sammen med kabel eller via en switch med kabel til begge maskiner og utføre samme prosedyre.
Du kan jo sette opp en kondensator array, og programmere ett USB grensesnitt.

Fra spøk til revolver: Du kan jo bare sette opp en TP kabel, statisk IP adresse og overføre.
Du kan bruke krysset internettkabel. Vi brukte det på skolen når vi skulle overføre en 5GB fil, som var for stor til å legges på en eksternHDD. Det tok 3 minutter med kabel.
Sist endret av Xernox; 12. juni 2011 kl. 21:22.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du kan jo sette opp en kondensator array, og programmere ett USB grensesnitt.

Fra spøk til revolver: Du kan jo bare sette opp en TP kabel, statisk IP adresse og overføre.
Vis hele sitatet...
Statisk IP er unødvendig, APIPA holder i massevis.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Greit, forstår fortsatt ikke veldig mye. Har koblet sammen pc'ene ved hjelp av en TP-kabel nå. What to do?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Finn IPadressen til den maskinen du vil hente ut filer fra og gjør som jeg skrev over

For å finne ip start et kommandolinjevindu og skriv ipconfig.

Dersom filene ligger på en annen disk enn c: bytt ut c$ med den respektive diskbokstaven.
Korreksjon av AtXbYeA sitt eksempel: start -> kjør -> skriv inn basert på følgende mal:

Kode

\\ipAdressePåDenMaskinenDuVilKobleTil\c$
Sist endret av fxxked; 12. juni 2011 kl. 21:34.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Jeg skrev inn dette, men ser ikke ut til at noe har skjedd. Hva skal jeg gjøre etter jeg har skrevet inn dette? Alt dette er veldig nytt for meg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da skal du vente en liten stund, så skal en popup dukke opp hvor du blir bedt om brukernavn / passord dersom det ikke er samme bruker på begge maskinene.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nå skal ikke jeg blande meg inn her, men hadde det ikke vert veldig enkelt å brenne filene på en CD?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Nå skal ikke jeg blande meg inn her, men hadde det ikke vert veldig enkelt å brenne filene på en CD?
Vis hele sitatet...
16GB på CD ja ? Det blir jo bare 25-30 CD´er.

Selv med DVD blir jo dette 4 DVD´er.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Se så masse peil jeg har
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Det kommer opp: "Får ikke koblet til adressen, bla bla.." Og under problemer står det: "Finner ikke nettverksbanen". Er det jeg som skriver inn feil adresse? Brukte IP jeg fant under "Wireless LAN adapter Wireless Network Connection: IPv4 Adress"
Spørsmål: Er begge maskinene tilkoblet samme nettverk (fysisk) og samme subnet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. er begge maskinene tilkoblet trådløst da ?
2. Hvilken ipadresse har maskin 1 ?
3. Hvilken ipadresse har maskin 2 ?
4. kan du pinge maskin 1 fra maskin 2 og visa versa ? (åpne et kommandolinjevindu og skriv "ping ipadresse").
Mulig du må prøve å koble opp med begge maskinene for å trigge DHCP til å gi deg selvtildelte IP adresser oks APIPA
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
1. er begge maskinene tilkoblet trådløst da ?
2. Hvilken ipadresse har maskin 1 ?
3. Hvilken ipadresse har maskin 2 ?
4. kan du pinge maskin 1 fra maskin 2 og visa versa ? (åpne et kommandolinjevindu og skriv "ping ipadresse").
Vis hele sitatet...
1. Ja.
2. Samme som andre pcen, men slutter med .101
3. Samme som andre pcen, men slutter med .109
4. Får ikke pinget til ip-adresse fra ipconfig, men får pinget til ip jeg fant på www.whatsmyipadress.com (disse ip-adressene er helt forskjellige).
Den adressen du fikk fra www.whatsmyipadress.com er den eksterne ip-adressen som maskinene dine har mot resten av internett. Det er ikke relevant her. IP-adressene som slutter på 101 og 109 ser mer riktige ut.
Når du kobler til et trådløst nett får maskinene dine antagelig ip-nummer tildelt fra ruteren din. De ip-adressene gjelder for det trådløse nettet. Det bør gå å sende filen fra en maskin til den andre via dette nettet, men å sende 16G over trådløst nett vil ta virkelig veldig lang tid.
Hvis du har koblet sammen maskinene med nettverkskabel bør du heller forsøke å bruke den. Problemet her er at nettverkskortene som kabelen er koblet til ikke har fått noen ip-adresse fra ruteren.
En løsning er å koble begge maskinene til ruteren med kabel. Jeg tror jeg ville forsøkt det. En annen løsning er å åpne konfigurasjonspanelet for nettverkskortene og sette en ip-adresse manuelt.
2. fra .101 skal du kunne pinge .109
3. fra .109 skal du kunne pinge .101

Har du ikke fått et 255.255.0.0 / 16-nett? I så tilfelle er det ganske stor sjans for at de 2 siste tallene er forskjellig, ikke bare de siste.
Sist endret av fxxked; 12. juni 2011 kl. 22:12.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Tror det kanskje er best jeg komprimerer filen og prøver å få plass til den på en usb. Tar sikkert dritmye tid, men bedre enn å rote rundt i saker jeg ikke har veldig mye peiling på.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Huztle Vis innlegg
Tror det kanskje er best jeg komprimerer filen og prøver å få plass til den på en usb. Tar sikkert dritmye tid, men bedre enn å rote rundt i saker jeg ikke har veldig mye peiling på.
Vis hele sitatet...

Basert på hva slags type fil(er) det er er det trolig at den/de allerede er komprimert.

Er generelt sett lite å hente på filer idag utenom rene tekstdokumenter og noen bilder.
Huztle -> Jeg tror du vil ha godt av å fikle deg ferdig med prosjektet, det vil gi deg et verktøy med verdi for ettertiden, jeg bruker ikke Windows selv, men jeg har lest en del på forum og dette spørsmålet sitter jeg igjen med etter å lest denne tråden ned til hit: kan der være brannmur på maskinene dine?
Sist endret av fxxked; 12. juni 2011 kl. 22:30.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Skal nok få funnet ut av dette ja, men for nå flytter jeg nok bare over litt og litt over en usb penn. Blir nok et prosjekt for morgendagen.
Om du har god tid anbefaler jeg dropbox.com. Du laster det ned på begge pcer og har en brukerkonto. Så legger du 2gb filer (gratisversjon) i mappa som da vil oppdatere seg og da vil du få alle filene på den andre pcen.. så sletter du filene og gjentar.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Ser at brannmur ikke ble nevnt før mot slutten av tråden her, men jeg vil anbefale deg å prøve å skru av windows firewall på begge maskinene for så å prøve å pinge igjen. Av erfaring er det ofte windows firewall som kuker til ting når man skal prøve å pinge og ikke får svar, så prøv å skru av firewall på begge maskinene.

Edit: Dropbox vil være et ganske lol forslag kontra en USB minnepenn. Det vil si at hvis opphastigheten hans er på f.eks. 200 KB/s så vil uansett overføringshastigheten mot en minnepenn slå den hastigheten ned i grusen. Dropbox vil i mine øyne bli en last resort løsning om du ikke har noe annet tilgjengelig, men før den tid hadde jeg nok hatt tid til å ta meg en tur til nærmeste Clas Ohlson og kjøpe en 16 GB minnepenn.
Sist endret av Gisse; 12. juni 2011 kl. 23:54.
Sitat av rs-dude Vis innlegg
Om du har god tid anbefaler jeg dropbox.com. Du laster det ned på begge pcer og har en brukerkonto. Så legger du 2gb filer (gratisversjon) i mappa som da vil oppdatere seg og da vil du få alle filene på den andre pcen.. så sletter du filene og gjentar.
Vis hele sitatet...
Da lastes jo filen over med opphastigeten til nettet hans. Vet ikke hvor bra nett han har, men tror ikke det lønner seg.