Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4417
Hei. Jeg vet ikke om dette er feil sted å poste dette - flytt den om det er feil.

I går kveld var jeg og en kompis ute og gikk rundt om ved det lokale senteret, også kjent som å 'loke'. Jeg hadde da med meg en grønn 50mw laser fra DX, som jeg lyste litt rundt med, bare da på husvegger uten vindu o.l. Vi gikk hver vår vei hjem, og halvveis hjem ble jeg ringt opp igjen av min kompis som hadde blitt stoppet av en mann. Mannen hadde visst vært litt stresset og spørte om det var kompisen min som hadde lekt med laser, og fortalte at politiet var på vei pga. leking med laser.

Så da er spørsmålet mitt; Gjorde jeg noe ulovlig?
Ja. Du har ikke lov å ha en laser ute i public AFAIK.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Okey, hørtes jo litt dumt ut i starten, men nå som jeg tenker meg om så kan det jo blende evt. bilister eller i værstefall fly. Takk for raskt svar.
Mener dette ble ulovelig for 1-2 år siden, noen ødela for resten av Norge ved og lyse på fly og da ble dette fort ulovelig desverre.
Alltid kjedelig når folk ikke bruker ting forsvarlig og det blir ettervært ulovlig av den grunn!
Sitat av Runardo Vis innlegg
Mener dette ble ulovelig for 1-2 år siden, noen ødela for resten av Norge ved og lyse på fly og da ble dette fort ulovelig desverre.
Vis hele sitatet...
Dette ble ulovlig nå i år: http://www.nrpa.no/eway/default.aspx...0:6321:1:::0:0
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Politiet var på vei på grunn av leking med laser??? Med mindre dere sto rundt ei flystripe kan jeg ikke fatte at politiet sender en uttrykkning for å ta et par kids med en laserpeker. Høres ut som kødd fra denne "stressa mannen" spør du meg.
Sist endret av Bothrops; 29. mars 2011 kl. 11:19.
Det har vært ulovlig lenge å lyse med laser ute i det offentlige, nå siden nyttår er det i tillegg meldepliktig å i det hele tatt eie en laser over 5mW.
Sitat av Grix Vis innlegg
nå siden nyttår er det i tillegg meldepliktig å i det hele tatt eie en laser over 5mW.
Vis hele sitatet...
Så lenge laseren er kjøpt inn før nyttår trenger man ingen tillatelse for å eie den. Men en har ikke lov til å ta den med ut, eller bruke den, i det offentlige rom.
lættis at detta har blitt ulovelig pga misbruk, tenk på all utrygg bilkjøring som tar/risikerer liv uten konsekvenser for bilkjøring. er vel greiest å straffe personene.

uansett hvor vanskelig kan det være for luftfarten å pålegge piloter å bruke antilaser briller? viss det finnes da?
Sitat av bumpman Vis innlegg
uansett hvor vanskelig kan det være for luftfarten å pålegge piloter å bruke antilaser briller? viss det finnes da?
Vis hele sitatet...
LOL, så du mener det er bedre at pilotene bruker antilaser briller enn at det er forbudt å bruke lasere?
Jeg er den kompisen og jeg kan godt fortelle med egne ord hva som hendte;


Som Huztle sa, så var vi ute og loket. Vi hadde akkurat vært på senteret, for å så dra hjem til meg. Etter ei time måtte Huztle hjem, og jeg hadde tenkt til å følge han hjem(MERK: det fulgte en ung mann etter oss da vi dro fra meg, som jeg mistenker var den mannen jeg møtte.) Da vi hadde kommet omtrent halvt, dro jeg hjem igjen på sykkelen, mens Huztle dro hjem til seg selv. Ca 1. sekund etter at jeg hadde dratt fra det punktet jeg forlot Huztle, møtte jeg denne mannen da. Han så ganske alvorlig ut, og sa at purken var nede i veien. Han mistenkte meg for å ha lekt med en laser. Jeg var litt stressa og ville hjem, så jeg sa bare "ransak meg da!" men det ga han faen i. Ut av feighet, så sa jeg at det var Huztle(det var han som lekte med laseren, men jeg følte meg litt feig som skyldte på han.) Mannen ba meg kjappe meg vekk, siden purken kunne være der hvor jeg og han var når som helst.

Dumme meg hadde jo ikke med mobil, så jeg fikk ikke ringt Huztle med en gang, derfor gasset jeg på som faen hjem til meg selv, og ringte.

Jeg mistenker at denne mannen tullet litt, men han virket altfor seriøs til at det kunne være en spøk + at Huztle lekte ikke så mye med lasern på vei hjem igjen.
Sitat av kimmarn Vis innlegg
LOL, så du mener det er bedre at pilotene bruker antilaser briller enn at det er forbudt å bruke lasere?
Vis hele sitatet...
LOL ja for viss du setter liv i fare så er det det vel nok å blir straffet for uansvarlig oppførsel særlig det å blende en pilot. hvorfor ikke forby speil når vi først er igang.

og selv om det blir forbudt betyr det ikke at det vil stoppe gjør det vel?så prevantive tiltak for flysikkerhetener vel på sin plass eller? LOL
Å sikte på mennesker og kollektivtransport er totalt idiotisk å gjøre.
LOL.. Tror dere virkelig at man kan blende piloter med en laser?
Dette er so til de grader opphypet.
Det er svært vanskelig og treffe et fly, og for å blende noen må det være på kloss hold.
Btw hvis noen har lyst på laser er det bare å skaffe seg NÅ før de blir helt borte
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Btw hvis noen har lyst på laser er det bare å skaffe seg NÅ før de blir helt borte
Vis hele sitatet...
Utlandet!
kjøpte en sånn sterk en, i thailand å putta i kofferten
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
LOL.. Tror dere virkelig at man kan blende piloter med en laser?
Dette er so til de grader opphypet.
Det er svært vanskelig og treffe et fly, og for å blende noen må det være på kloss hold.
Vis hele sitatet...
Hvorfor påstår piloter å ha blitt blendet da? De bare lyger om det for moro skyld? "LOL"
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
LOL.. Tror dere virkelig at man kan blende piloter med en laser?
Dette er so til de grader opphypet.
Det er svært vanskelig og treffe et fly, og for å blende noen må det være på kloss hold.
Vis hele sitatet...
Det er farligst mot helikoptere og fly som er i ferd med å lande. Hvis man er inne i cockpiten ser man laseren MEGET godt og kan bli blendet i flere sekunder hvis man blir truffet. Tror du det er gøy å være blind i 5 sekunder når man flyver noe i 500 km/t i en kritisk fase?

http://www.youtube.com/watch?v=9G-J7QMYprM
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5305928.ece

"I slutten av september 2004 fikk en pilot i Delta Airlines konstatert øyeskader etter å ha blitt utsatt for laserstråle da flyet gikk inn for landing i Salt Lake City, skriver The Washington Times. "
Sist endret av Grix; 29. mars 2011 kl. 14:57.
Trenger nødvendigvis ikke å bli blenda. Men ukonsentrert og det kan skape farlige situasjoner.


Jeg var selv ute å kjørte på en mørk vinternatt når noen lyste på frontruta og i veien med en grønn laser. det var nok til at jeg fokuserte på den og det kunne oppstått en ulykke.
Sitat av bumpman Vis innlegg
lættis at detta har blitt ulovelig pga misbruk, tenk på all utrygg bilkjøring som tar/risikerer liv uten konsekvenser for bilkjøring. er vel greiest å straffe personene.

uansett hvor vanskelig kan det være for luftfarten å pålegge piloter å bruke antilaser briller? viss det finnes da?
Vis hele sitatet...
En laser kan komme fra hvilken som helst retning, i lysets hastighet og fra mange, mange kilometer. Man kan stå fra verandaen i sitt eget hjem å lyse på fly i landingsfase. Dette gjør det teoretisk umulig å finne synderen, da strålen kan komme fra uante steder uten noen særlig form for varsel. Om man finner ut nøyaktig hvor strålen kom fra er man eksepsjonelt god.

Føreren av en bil, som selvfølgelig kan være veldig farlig, er mulig å spotte relativt enkelt og man kan ta synderen relativt fort.

Derfor kan ikke de to sammenlignes.



Forøvrig så kan jeg forstå hvorfor det ble ulovlig. Jeg har selv lyst på fly uten å tenke over konsekvensene når jeg var liten. Det var ikke en bevisst handling om terror, men jeg ville ganske enkelt se laseren være synlig på flyet. Det tror jeg det er mange som har gjort. Jeg hadde ikke en supersterk laser, så regner med at den typen jeg hadde var for svak.
Sist endret av Patrick; 29. mars 2011 kl. 15:09.
Tviler på at purken kom bare fordi dere tulla litt, var på kino en gang og en tulling satt å lysa på lerrettet hele tiden og ingen fant ut av hvem det var... Virka ikke som noen brydde seg heller.

Men uansett det med flyene, må jo være ganske dumt xD Men som Patrick sier så lyser dem vel for å se laseren på flyet og ikke for å få det til å styrte.
Lurer på om man bare ser prikken hvor du lyser eller ser du en "beam" fra laserpekeren og til prikken? Vanskelig å forklare
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Lurer på om man bare ser prikken hvor du lyser eller ser du en "beam" fra laserpekeren og til prikken? Vanskelig å forklare
Vis hele sitatet...
Er usikker på hva du spør om, men når noen lyser på et fly med laser lyser det opp hele cockpit og ødelegger således nattesynet vårt.

Får man inn en fulltreffer forfra ser det ut omtrent som dette:

http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_01_10/3/img/A3_fig2.jpg
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_01_10/3/img/A3_fig3.jpg
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_01_10/3/img/A3_fig4.jpg

Og til dere som har foreslått at vi bruker briller, slike briller er pr dags dato ikke tilgjengelige.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Denne laseren er ganske kraftig, og som en lurte på lengre oppe: Ja, man kan se hele laseren om du skjønner hva jeg mener. Skal ihvertfall passe enda mer på neste gang, selv om det høres ut som om dette kan ha vært en spør/ekstrem overreagering av denne mannen.
De som er så tjukke i hodet at de lyser med laser på fly eller helikopter burde få en klekkelig fengselsstraff

Sånn som han her fikk:http://latimesblogs.latimes.com/lano...log+(L.A.+Now)
Har selv fått en sånn grønn laser rett i frontruta nå i vinter. Det var nok til at jeg faktisk mista nattesynet i ca 5-10 sekunder.
Når jeg kjører i 100 km på motorveien er dette mere en nok tid til å enten kjøre ut eller i noe eller over i motgående kjørefelt.
Skulle alle bilister måtte ha anti laser briller også da? Akkurat som vi er påbudt med sikkerhetsele osv?
Det er ikke noe slikt som "antilaser briller"... Man kan få kjøpt briller som blokkerer lys fra forskjellige bølgelengder, f.eks. grønt som er i området 532nm. Og lasere finnes jo i farger som rødt, blått, gult++. Hvis vi skal blokkere alt dette er det ikke mye igjen å se.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Politiet var på vei på grunn av leking med laser??? Med mindre dere sto rundt ei flystripe kan jeg ikke fatte at politiet sender en uttrykkning for å ta et par kids med en laserpeker. Høres ut som kødd fra denne "stressa mannen" spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det er vel grønn laser som er ekstremt farlig for øynene? Og hvis du blender bilister, kan det fort bli ulykker.
fascinert
Huztle's Avatar
Trådstarter
Alle typer distraksjoner, om det er en grønn/rød laser eller en lommelykt for den saks skyld, kan skape farlige situasjoner i trafikken.
Sitat av erlnd2210 Vis innlegg
Jeg er den kompisen og jeg kan godt fortelle med egne ord hva som hendte;


Som Huztle sa, så var vi ute og loket. Vi hadde akkurat vært på senteret, for å så dra hjem til meg. Etter ei time måtte Huztle hjem, og jeg hadde tenkt til å følge han hjem(MERK: det fulgte en ung mann etter oss da vi dro fra meg, som jeg mistenker var den mannen jeg møtte.) Da vi hadde kommet omtrent halvt, dro jeg hjem igjen på sykkelen, mens Huztle dro hjem til seg selv. Ca 1. sekund etter at jeg hadde dratt fra det punktet jeg forlot Huztle, møtte jeg denne mannen da. Han så ganske alvorlig ut, og sa at purken var nede i veien. Han mistenkte meg for å ha lekt med en laser. Jeg var litt stressa og ville hjem, så jeg sa bare "ransak meg da!" men det ga han faen i. Ut av feighet, så sa jeg at det var Huztle(det var han som lekte med laseren, men jeg følte meg litt feig som skyldte på han.) Mannen ba meg kjappe meg vekk, siden purken kunne være der hvor jeg og han var når som helst.

Dumme meg hadde jo ikke med mobil, så jeg fikk ikke ringt Huztle med en gang, derfor gasset jeg på som faen hjem til meg selv, og ringte.

Jeg mistenker at denne mannen tullet litt, men han virket altfor seriøs til at det kunne være en spøk + at Huztle lekte ikke så mye med lasern på vei hjem igjen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier du til en kar du ikke aner hvem er at "ransak meg da"!
Tenk om han faktisk sier OK. Og begynner å ta deg opp etter lårene.
Hva hadde du gjort da!?

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor en fremmed kar ber deg sjappe deg vekk?
Siden politiet er i nærheten. Hvorfor skulle han liksom hjelpe deg bort fra de?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er vel grønn laser som er ekstremt farlig for øynene? Og hvis du blender bilister, kan det fort bli ulykker.
Vis hele sitatet...
Alle typer lasere kan ødelegge øynene dine, det er bare styrken det kommer an på.

Med 'svake' lasere er det faktisk de usynlige bølgebreddene som er farligst, ettersom du ikke merker noe før det er for sent. DX-laserne f.eks. sprer gjerne IR i et mye større område enn den synlige strålen, så du kan få synet ødelagt av reflekser fra ting lyset ikke treffer.

Ikke at usynlig stråling fra sterke lasere er mindre farlig..