Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4607
Jeg og fruen har en del felles bilder og andre filer vi deler gjennom Apple sin skytjeneste. Nå begynner den å bli så full at vi må oppgradere fra det som er inkludert til noe mer, men istedenfor å betale en månedlig avgift til Apple Inc, tenkte jeg at det må da være mulig å legge noen hundrelapper i dette en gang og så slippe å tenke så mye over det på en stund.

Det jeg er på leting etter er en liten "for dummies" guide. Det jeg ser for meg er å ha en hard disk av en eller annen form stående hjemme, som naturlig nok er koblet opp mot internett og har en app eller annen løsning som gjør at vi kan få tilgang til filene som ligger på den uansett hvor vi er.

Noen som har gjort noe lignende eller kan peke meg i retning av en passende guide?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Google Photos for deg uendelig lagringsplass for bilder og video hvis du ikke bryr deg om å lagre dem i høyeste oppløsning.
Du kan utnytte evenutel nas funksjonalitet i ruteren din eller kjøpe/bygge en dedikert nas(network attached storage).

Mange rutere har nas funksjonalitet innebygd. Altså trenger man på noen rutere bare å koble til en harddisk til ruteren sin og konfigurere det for å ha en nas.

Om ruteren din ikke støtter dette har du også muligheten til å skaffe deg en dedikert nas. Du kan enten kjøpe ferdigbygde naser fra komplett eller bygge din egen.
https://www.komplett.no/category/113...001%C2%A711306

Om du velger å bygge din egen har du evig valgmuligheter. Hvis nasen bare skal brukes til enkel fildeling vil en raspberry pi eller en lignende etkortsdatamaskin funke fint, men om du i tillegg skal kjøre tyngre programvare på serveren vil du natrulighvis trenge mer prosesseringskraft.
https://thepi.io/how-to-use-your-ras...-as-a-nas-box/
Sist endret av ThinkpadX200; 29. juni 2019 kl. 23:03.
Trådstarter
Å bygge en NAS virker litt i overkant komplisert. Men takker for linker og slikt, skal absolutt sjekkes ut.

Har sett litt på WD sine My Cloud disker. Ser ut til å være forholdsvis greit for alle brukere og ikke for mye oppsett for min del, selv om det er litt mer enn «plug and play». Noen erfaring med denne løsningen?
å bruke en local nas/san eller hva enn man nå føler for er kjempefint helt til huset brennet ned og man sitter igjen men ingenting.
Sitat av ztaale Vis innlegg
å bruke en local nas/san eller hva enn man nå føler for er kjempefint helt til huset brennet ned og man sitter igjen men ingenting.
Vis hele sitatet...
Føler jeg sitter ganske trygg med min lokale NAS løsning, IoSafe skal tåle brann og vann uten problemer. Har enda tilgode å oppleve en brann i huset, men alle testene jeg har sett så har all data overlevd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OnklD Vis innlegg
Har sett litt på WD sine My Cloud disker. Ser ut til å være forholdsvis greit for alle brukere og ikke for mye oppsett for min del, selv om det er litt mer enn «plug and play». Noen erfaring med denne løsningen?
Vis hele sitatet...
Nei.

Dei kjem ofte med gammal software, og vert i liten grad oppdatert. Det gjer at å ha ein slik eksponert mot internett er idiotisk.

Om du vil gå retninga, så sett opp ein Pi heime med ein ekstern USB-disk og t.d. Owncloud. Om det framstår som for komplisert, så er nok det beste for deg å kjøpe skytenester, frå t.d. Dropbox, Jotta, Microsoft eller andre.