Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 435
Leter etter noen som kanskje kan ha litt innsikt i det å drive utleie av eiendom og bytte av selskapsform.

Jeg jobber litt for et familiemedlem som eier et bygg med flere leiligheter og lokaler som leies ut til små lokale bedrifter.

Vedkommende har hatt et ANS, sammen med sin samboer, som driftselskap for utleie av lokalene. Men det har vært et problem hele veien med at store deler av overskuddet må tas ut for å betale forskuddsskatt, som da ender med enda mer skatt å betale. Nå vurderes det å bytte til et AS for å slippe dette.

Er det noe ekstra å tenke på uten om det man kan finne av informasjon på f.eks,. Altinn og Skatteetaten rundt det å flytte driften over til et AS? Det er ikke snakk om å flytte eiendeler, alt er eid privat, og planen er at det nye selskapet skal leie bygget med utleielokalene fra eieren som privat person.
Sist endret av Aterax; 3 uker siden kl. 20:23.
Høres ut som mat for jurister som kan gi de korrekte rådene mtp på skatt og hva som faktisk lønner seg for dem. Kan fort blir kostbart lytte til råd på et random forum når det kommer til slikt. Og rådgivning kan de føre opp på selskapet så minker skatten.
Trådstarter
2 0
Selvfølgelig. Jeg er bare ute etter andre folks erfaringer, og om de hadde noe ny informasjon som jeg kunne undersøke litt rundt, evt. noe jeg ikke har tenkt på. Har pratet med både skatteetaten og venter på svar fra jurister.