Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178834
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nå gjetter jeg, men jeg tipper at en vaksine vil ha noe "bredere" dekning, som i at den er utformet for å gi immunitet mot mer enn kun én variant av viruset, mens immunitet som følge av smitte vil kun gi immunitet mot den varianten man ble smittet av.
Vis hele sitatet...
Ja, det er logisk, at man putter flere kjente mutasjoner i samme vaksine.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det var ment som en liten spøk. Men jeg fant en tekst som
kanskje svarer på spørsmålet ditt:

https://www.chop.edu/centers-program...tem-and-health
Vis hele sitatet...
Her står det at naturlig smitte stort sett gir bedre (mer langvarig) immunitet, med visse unntak. Så litt rart at de kan si at det motsatte gjelder her, all den tid de ikke har vaksinen engang...
Sist endret av *pi; 23. mars 2020 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Her står det at naturlig smitte stort sett gir bedre (mer langvarig) immunitet, med visse unntak. Så litt rart at de kan si at det motsatte gjelder her, all den tid de ikke har vaksinen engang...
Vis hele sitatet...
Ja, nå leste jeg artikkelen fra Aftenposten, og det virker litt
forhastet det svaret de gir. Jeg er riktignok ikke medisinsk
kyndig, så det er vanskelig for meg å vurdere påstand mot
påstand.

Når det er sagt, så kan man vel også ta høyde for at
reporterne skal forholde seg til store mengder informasjon
om viruset på veldig begrenset tid, så det ligger vel en
viss risiko for klønete gjengivelser i pressen. Det kan
være greit å forholde seg direkte til helsemyndighetene.
Ja, jeg lurte egentlig mest av nyskjerrighet på hvordan det funker. Det er jo noen her inne som kan mye om sånt.
10 døde nå. Fortsatt sykehjem som er hardest rammet?
Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva tror dere er oddsen for at jeg kan dra til Kreta 18. april
som planen var?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Gloss Vis innlegg
Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva tror dere er oddsen for at jeg kan dra til Kreta 18. april
som planen var?
Vis hele sitatet...
Null.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Gloss Vis innlegg
Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva tror dere er oddsen for at jeg kan dra til Kreta 18. april
som planen var?
Vis hele sitatet...
2 kelvin
2 varmegrader, hva mener du med det?
Sitat av Gloss Vis innlegg
Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva tror dere er oddsen for at jeg kan dra til Kreta 18. april
som planen var?
Vis hele sitatet...
For å sitere helseministeren i dag:

«De som trur på en normal vår kommer til å bli skuffet.»

Sitat av Gloss Vis innlegg
2 varmegrader, hva mener du med det?
Vis hele sitatet...
2 Kelvin er vel 271 kalde...

Hvis du fortsatt er i tvil, les overskriftene på NRK.no
Sist endret av Dough; 23. mars 2020 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
For å sitere helseministeren i dag:

«De som trur på en normal vår kommer til å bli skuffet.»
Vis hele sitatet...
17. mai blir vel i faresonen og da? Eller veldig annerledes?
Jeg er ikke i tvil, men 2 kelvin er fortsatt to varmegrader
og 2 C er 273 varmegrader ;-)
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg er ikke i tvil, men 2 kelvin er fortsatt to varmegrader
og 2 C er 273 varmegrader ;-)
Vis hele sitatet...
275,15
Sitat av hollow Vis innlegg
17. mai blir vel i faresonen og da? Eller veldig annerledes?
Vis hele sitatet...
17.mai fortsetter å eksistere, men blir nok ikke feiret i år.
Sitat av Husemann Vis innlegg
17.mai fortsetter å eksistere, men blir nok ikke feiret i år.
Vis hele sitatet...
Ja vi får håpe at vi ikke kommer dithen at tidsregningen vår bryter sammen før sommeren.
17 mai er avlyst. Vi går rett fra 16 til 18 mai.

/i
Som en outcast med sosial angst som ikke har venner og som sitter hjemme alene stort sett uansett, så er det deilig at alle andre også er i samme båt. Skulle bare ønske viruset var mer dødelig så vi måtte ha sittet inne i årevis, da ville ingen følt på skam for å ikke ha masse venner.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Som en outcast med sosial angst som ikke har venner og som sitter hjemme alene stort sett uansett, så er det deilig at alle andre også er i samme båt. Skulle bare ønske viruset var mer dødelig så vi måtte ha sittet inne i årevis, da ville ingen følt på skam for å ikke ha masse venner.
Vis hele sitatet...
Det virker som en ganske usunn holdning, må være vondt for deg. Håper du får noen gode venner så du slipper å kjenne på sånne tanker og ønsker.

Sosial isolasjon er vondt, mange som merker det i disse dager.
Det er nesten litt trist å lese molekyl. Kan bli temmelig introvert til tider selv også og i dårlige perioder så har jeg nok tidvis isolert meg i kortere eller lengre perioder. Men jeg kan ikke si at jeg ønsker at andre også skal ha det vondt, ting blir jo ikke bedre for meg om også andre må være isolerte.

Akkurat det med skam pga liten sosial krets kjenner jeg ikke på, og det synes jeg ikke du skal gjøre heller. Har du tenkt over hva den skammen kommer av? Er det en skam du føler fordi du tenker at andre har forventninger til hvor stor krets du bør ha? Eller er det en skam som kommer av at du selv føler du burde vært mer sosial og hatt en større krets? Kanskje forsøke å jobbe med selvaksept? Å akseptere situasjon og seg selv kan være veldig forløsende og fjerne mye uro og ubehag i hverdagen. Kanskje er dette noe du bør forsøke å få snakket med profesjonelle om?

Det kan jo være mange tilnærimingsmåter til å forsøke å endre på dagens situasjon, molekyl. Selv om du har det slik akkurat nå, og har hatt det slik i lengre tid så betyr jo ikke det at det er slik det må bli fremover? Eksponering, terapi og kanskje dagsenter eller noe slikt kan muligens være tiltak som kan bidra til å gjøre hverdagen enklere?
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Som en outcast med sosial angst som ikke har venner og som sitter hjemme alene stort sett uansett, så er det deilig at alle andre også er i samme båt. Skulle bare ønske viruset var mer dødelig så vi måtte ha sittet inne i årevis, da ville ingen følt på skam for å ikke ha masse venner.
Vis hele sitatet...
jeg skjønner hva du mener. det virker mer rettferdig når det rammer alle, du tror det kanskje normaliserer seg, men er det virkelig deilig?

Håper du blir bedre og får deg gode venner, du må prøve da, ikke med denne tankegangen
Tallet på smittevernutstyr i Norge er vistnok hemmelig, sier direktøren i helsedirektoratet:

«Hdir vurderer at innsyn i tallene kan skape et feil fokus, og som igjen blir en driver som skaper usikkerhet og frykt i samfunnet. Kombinert med usikkerheten knyttet til nye forsyninger av PPE til Norge kan dette skape gjensidig negativt forsterkende effekter.»
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det betyr det kun en ting, at tallet er skammelig lavt ja faktisk så lavt at tallet i seg selv er godt egnet til å skape frykt og usikkerhet blant befolkningen.

Vi får virkelig håpe at siste ukes dugnad på smittevernsutstyr fortsetter, og at myndighetene sørger for store nok ordre når de kommer over tilgjengelig smittevernsutstyr slik at helsepersonell kan bruke utstyret slik det er ment å brukes og at de kan skifte masker, drakter etc i henhold til anbefalt tidsskjema og at vi fremover helt unngår situasjoner der feks masker gidkjent for 3-4 timers bruk må brukes en hel dag. Eller av drakter må på gjenbruk for da blir det særdeles krevende å få til dette med smittefri soner og risikoen for smittespredning både til kolleger og usmittede pasienter øker kraftig, eller det er nå slik jeg tror det blir om utstyres ikke brukes i henhold til produsenters merking.
Tallet trenger ikke være så veldig lavt. Å holde det hemmelig kan være ganske smart når de driver å forhandler og pruter ved innkjøp av mer.
Det var og på nyhetene i går en million sett med munnbind distribusjon til norske sykehus. Logistikken holdes hemmelig pga ran.

Det de opprettholder stengning, tiltak til påske. For å stanse smitten.. ja ja lykke til. Hvorfor har vi politikere som sier i mot FHI?
Smittevern problematikken er mer eller mindre løst nå.

Kanalene er åpen.
Munnbind neste da?

Har de fått fylt opp lagrene.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Som en outcast med sosial angst som ikke har venner og som sitter hjemme alene stort sett uansett, så er det deilig at alle andre også er i samme båt. Skulle bare ønske viruset var mer dødelig så vi måtte ha sittet inne i årevis, da ville ingen følt på skam for å ikke ha masse venner.
Vis hele sitatet...
Kan kjenne meg igjen, har sett folk jeg har "sett opp til" som oppegående mennesker med full jobb og "perfekt liv" nå søke om sosialtrygd og ha innsammlingsaksjoner pga de ikke har krav på dagpenger av forskjellige grunner.. Og selv om jeg føler emptati og skulle ønske jeg kunne hjelpe, så er det også en del av meg som føler "ja der ser du hvordan det er"

Jeg tror egentlig det er en ganske menneskelig følelse, og tror ikke vi burde skjemmes mer av disse tankene og følelsene.

Denne tiden er vanskelig for alle. <3
Den siste uken har vg vært svært rask med å oppdatere corona-smitte-grafene sine. I går var det rask økning hele dagen også skjedde det liksom ikke mer utover kvelden. Også idag virker det som oppdateringen hos vg går tregere enn det har gjort. For få hender på jobb hos vg, eller er det kildene vg bruker som har endret rutiner? Noen andre gode kilder man kan sjekke? Ikke who for de er ca et døgn-halvannet bak vg.
Sist endret av _abc_; 25. mars 2020 kl. 14:36.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Den siste uken har vg vært svært rask med å oppdatere corona-smitte-grafene sine. I går var det rask økning hele dagen også skjedde det liksom ikke mer utover kvelden. Også idag virker det som oppdateringen hos vg går tregere enn det har gjort. For få hender på jobb hos vg, eller er det kildene vg bruker som har endret rutiner? Noen andre gode kilder man kan sjekke? Ikke who for de er ca et døgn-halvannet bak vg.
Vis hele sitatet...
Er fullstendig kaos i testinga. Kanskje det har noe saken å gjøre. Noen har fått beskjed om at prøvene deres ikke blir testet pga. kapasitet.
Jeg ble testet på fredag og ikke fått svar. Når jeg ringer får jeg vite at jeg skal få svar en gang men må si jeg tviler.
Ok ser ut som det går raskere igjen hos Vg. Plutselig så var det 73 nye tilfeller idag. Det stemmer bedre med hvordan det har vært andre dager. Har kanskje vært problemer med rapportering om de har kommet bakpå med tester? Huff da blir det sikkert svært stygge tall når de får oppdatert utover dagen.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Munnbind neste da?

Har de fått fylt opp lagrene.
Vis hele sitatet...
Ja. Vi fikk 1 mill munnbind nettopp.

1 mill frakker er også tilgjengelig om de ønsker iløpet av 13 dager max.

Staten har vært dårlig i å respondere på utstyr som har vært tilgjengelig. Det har gjort at andre land hatt fått utstyr orginalt ment for oss i Norge.
Sist endret av DrPerception; 25. mars 2020 kl. 16:06.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Huff da blir det sikkert svært stygge tall når de får oppdatert utover dagen.
Vis hele sitatet...
Vi kan vel ta høyde for at de reelle tallene er høyere (og altså "styggere")
enn de man har med i statistikken, noe FHI allerede har gjort i det de
gikk ut og antok at antall smittede nok kan være langt høyere enn oppgitt.

Jeg for min del tipper dette viruset har vært på farten en god stund, og
at det har ankommet Europa kanskje til og med før det ble registert
første gang i Kina. Vanskelig å si nå, selvsagt, men tenker man kan få
en pekepinn etterhvert hvis man går igjennom journalene til pasienter
som har vært innlagt med luftveisproblemer og lungeinfeksjoner i forkant
av smitteutbruddet.

En kamerat av meg ble helt utslått av en halsinfeksjon i jula, noe han
fikk antibiotika mot, men han sa det tok ham gode tre uker å bli frisk.
I ettertid har han sammenlignet symptomene med dem som er angitt
for covid-19, og mener de stemmer godt overens. Umulig å si nå, men
han hadde vært i Madrid i jobbsammenheng rett før jul.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg for min del tipper dette viruset har vært på farten en god stund, og
at det har ankommet Europa kanskje til og med før det ble registert
første gang i Kina.
Vis hele sitatet...
Det er såpass smittsomt og såpass farleg at du merker at noko ikkje heilt stemmer rimeleg kjapt om det sprer seg uhemma. Det ser du godt i Italia. Det er relativt lite truleg at det har sirkulert i Europa før det vart avdekt i Kina. I så fall har vi bomma fundamentalt på inkubasjonsperioden.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
En kamerat av meg ble helt utslått av en halsinfeksjon i jula, noe han
fikk antibiotika mot, men han sa det tok ham gode tre uker å bli frisk.
I ettertid har han sammenlignet symptomene med dem som er angitt
for covid-19, og mener de stemmer godt overens. Umulig å si nå, men
han hadde vært i Madrid i jobbsammenheng rett før jul.
Vis hele sitatet...
Symptoma på covid-19 er rimeleg generelle. Det er svært mange bakterielle og virusinfuksjoner som gir ca. samme symptom - rett og slett fordi luftvegane er utsette for infeksjon, samanlikna med mykje anna. Han fekk nesten garantert ikkje covid-19 i Madrid før jul. Skulle han ha fått det må absolutt alt vi veit om inkubasjonstida til viruset kastast på skraphaugen.

Når lege i tillegg vel å gi antibiotika tyder det på at dei var rimeleg sikre på at det var ein bakteriell infeksjon.

Om han ikkje har fått covid-19 i etterkant, kan han om ikkje så alt for lang tid antakeleg ta ein test for antistoff for å avdekke det.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vi kan vel ta høyde for at de reelle tallene er høyere (og altså "styggere")
enn de man har med i statistikken, noe FHI allerede har gjort i det de
gikk ut og antok at antall smittede nok kan være langt høyere enn oppgitt.
Vis hele sitatet...
Men høyere er ikke bare lik styggere. Dødelighet og andel kritisk syke er lavere med høyere smittetall.

I Vo ble samtlige innbyggere testet, og tallene derfra antyder visstnok at 70% av de smittede ikke får noen symptomer. Bra nytt for dødeligheten, dårlig nytt for vår strategi om å ikke innføre umiddelbar karantene for friske folk som kom hjem fra ferie.

https://www.aftenposten.no/verden/i/...et-kan-stoppes
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er såpass smittsomt og såpass farleg at du merker at noko ikkje heilt stemmer rimeleg kjapt om det sprer seg uhemma. Det ser du godt i Italia. Det er relativt lite truleg at det har sirkulert i Europa før det vart avdekt i Kina. I så fall har vi bomma fundamentalt på inkubasjonsperioden.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenker er at i og med at det kan smitte mange uten at
noen av disse får alvorlige symptomer, og dermed ikke blir
registrert, så kan viruset gå "under radaren" en periode.
Det er vel sjelden at første registrerte bekreftede tilfelle
av et nyoppdaget virus nødvendigvis er det første reelle
tilfellet. Altså - en ubevisst smittet kineser kunne vel godt ha
tatt med seg smitten til Europa tidlig i Desember?

Jeg ser ikke helt hvordan inkubasjonstiden påvirker denne
muligheten?

Symptoma på covid-19 er rimeleg generelle. Det er svært mange bakterielle og virusinfuksjoner som gir ca. samme symptom - rett og slett fordi luftvegane er utsette for infeksjon, samanlikna med mykje anna. Han fekk nesten garantert ikkje covid-19 i Madrid før jul. Skulle han ha fått det må absolutt alt vi veit om inkubasjonstida til viruset kastast på skraphaugen.

Når lege i tillegg vel å gi antibiotika tyder det på at dei var rimeleg sikre på at det var ein bakteriell infeksjon.

Om han ikkje har fått covid-19 i etterkant, kan han om ikkje så alt for lang tid antakeleg ta ein test for antistoff for å avdekke det.
Vis hele sitatet...
Inkubasjonstiden er vel målt til mellom 0 og 14 dager, med et snitt
på 4-5 dager om jeg ikke husker feil. Han reiste hjem fra Madrid den
19. desember, og ble syk den 21.

Når det gjelder dette tilfellet spekulerer jeg uansett - som du sier
må man jo helst anta at legen har gjort en god vurdering når h*n
valgte å skrive ut antibiotika.

Selv har jeg imidlertid opplevd å få utskrevet antibiotika primært
ment for innvollsinfeksjoner for et sår i foten som var mistenkt infisert,
men som viste seg å være forårsaket avblod- og væskeansamling pga.
åreknuter i leggen. Hvordan kunne det skje? Jo, en fastlege som ga en
forhastet beskrivelse til laboratoriet som skulle analysere bakterieprøven.

Notatet fra fastlegen inneholdt ingen informasjon om selve såret, så
anbefalingen av medikament ble gitt på helt feil grunnlag.
Da jeg endelig kom til rett spesialist (etter 6 måneder med åpent sår)
ristet de kraftig på hodet av fastlegens totale skivebom.

En digresjon altså, men kun for å illustrere at (ofte overarbeidede)
leger ikke alltid tar riktig beslutning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det jeg tenker er at i og med at det kan smitte mange uten at
noen av disse får alvorlige symptomer, og dermed ikke blir
registrert, så kan viruset gå "under radaren" en periode.
Vis hele sitatet...
Absolutt, men mange nok får alvorlege symptom til at det ville vore plukka opp. Om smittetala på rundt 2.3-2.5 stemmer, så vil kvar smitte rundt 2.3-2.5 andre.

Det vil sei at ganske mange vert smitta på kort tid. Mange nok til at det burde verte lagt merke til.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er vel sjelden at første registrerte bekreftede tilfelle
av et nyoppdaget virus nødvendigvis er det første reelle
tilfellet. Altså - en ubevisst smittet kineser kunne vel godt ha
tatt med seg smitten til Europa tidlig i Desember?
Vis hele sitatet...
Jo, utvilsomt tenkjeleg - men då burde vi sett større utbrot tidlegare, gitt korleis smitta utvikler seg. Det er og verdt å hugse at vi har smittesporing; vi har spora t.d. dei første tilfella i Italia til kinesiske turister. Og det, saman med kjent inkubasjonstid forklarer spreiinga no.

Alternativet er altså at inkubasjonstida er mykje lenger enn det som er antatt, og at mange har vore smitta i lang tid utan å vere klar over det.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hvordan inkubasjonstiden påvirker denne
muligheten?
Vis hele sitatet...
Fordi kort inkubasjonstid tilseier at folk vert klar over at dei er sjuke. Er den fjorten dager, så vil ein gitt del av befolkinga verte sjuke innan fjorten dager. Er den derimot tre år kan potensielt heile befolkinga verte smitta utan at det vert fanga opp.

Så nei, det er bortimot totalt usannsynleg at vedkommande vart smitta av corona før jul i madrid.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det jeg tenker er at i og med at det kan smitte mange uten at
noen av disse får alvorlige symptomer, og dermed ikke blir
registrert, så kan viruset gå "under radaren" en periode.
Det er vel sjelden at første registrerte bekreftede tilfelle
av et nyoppdaget virus nødvendigvis er det første reelle
tilfellet. Altså - en ubevisst smittet kineser kunne vel godt ha
tatt med seg smitten til Europa tidlig i Desember?
Vis hele sitatet...
Men siden det er såpass smittsomt, så må veldig mange ha blitt smittet siden da, og noen av disse ville blitt syke lenge før februar.
Sist endret av *pi; 25. mars 2020 kl. 19:40.
Ser at halvparten av de som dør i Italia ikke dør av corona men av infeksjoner med multiresistente bakterier. Noe det normalt dør tusenvis av i Italia og Spania pga at de slenger antibiotika etter alle som vil ha det.
Polen konfiskerte en stor leveranse med håndsprit fra norskeid fabrikk i Polen igår. Er vel noe ekstra produksjon på gang i Norge nå, men vil det være nok?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg
Polen konfiskerte en stor leveranse med håndsprit fra norskeid fabrikk i Polen igår. Er vel noe ekstra produksjon på gang i Norge nå, men vil det være nok?
Vis hele sitatet...
Handsprit er strengt tatt jævla enkelt å produsere. Du tar sprit, tilset vatn og glyserol, og tapper det på flaske. Eg kunne antakeleg produsert hundre liter i døgnet, komfortabelt, heime i mi eiga leiligheit om eg hadde ingredienser og lyst.

Glyserol og sprit er svært vanlege industriråvarer. Sprit til industrielle føremål (og desinfisering) kan m.a. framstillast frå petroleum, eller andre kjelder. Litt kjapp googling tilseier at Borregard produserer 20 millioner liter i året, eller 20000000000 milliliter. Rådet frå myndigheitene er 3 ml 70% sprit som dose for handdesinfeksjon. Om vi ignorerer fortynning og slikt, produserer Borregaard åleine nok sprit til å desinfisere labbane til alle landets innbyggjarar tre og ein halv gong for dag. Tar du med uttynning til 70% så produserer Borregaard nok til å desinfisere labbane til befolkinga fem gongar for dag.

Så desinfiseringsmiddel bekymrer meg ikkje. Det er trivielt å starte nødproduksjon av, og ingrediensane er ekstremt vanlege i industrien. Du treng ingen dyre maskiner; i verste fall kan du røre det sammen i badekar. Medisiner, og meir spesialiserte smittevernprodukt som filtermasker er langt verre å starte produksjon av.

Heck, det er så enkelt at WHO har ein offisiell guide for korleis du startar produksjon av det i kjellaren. Om du mangler sprit kan sikkert din lokale trønder hjelpe med akkurat det.

Så joda; desinfeksjonsmidler er viktige. Veldig viktige. Men vi er klar over kor viktig det er, og alle industrinasjoner er i stand til å produsere i store kvanta, på kort varsel, i nødsfall.
Sist endret av vidarlo; 25. mars 2020 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Leste for et par dager siden på rulleteksten til NRK: «Nesten en milliard mennesker påvirket av koronatiltak»

Høres jo for all del mye ut, det, men...
Betyr det at nesten 7 milliarder mennesker ikke er påvirket i det hele tatt? Jeg har fått inntrykk av at hele verden står på hodet her. Noen som har fått med seg noen tall her?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Leste for et par dager siden på rulleteksten til NRK: «Nesten en milliard mennesker påvirket av koronatiltak»

Høres jo for all del mye ut, det, men...
Betyr det at nesten 7 milliarder mennesker ikke er påvirket i det hele tatt? Jeg har fått inntrykk av at hele verden står på hodet her. Noen som har fått med seg noen tall her?
Vis hele sitatet...
Vel, nå gikk jo India inn i lockdown, så da har du jo 1,3 milliarder bare der..
kjedelig streiting
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du spør også om verden noensinne kommer til å bli den samme igjen. Det beror på hva du legger i "den samme", men på godt og ondt tror jeg vi kommer til å se markante endringer. Litt tidligere i denne tråden flåset jeg litt om at dersom vi greide å vinkle litt av denne offerviljen over på å redde miljøet, så ville vi oppnå utrolige ting. Nå tror jeg det kanskje er litt mer realistisk, for allerede nå ser vi en del viktige lekser:
  • Hjemmekontor fungerer overraskende bra.
  • Det er sinnsykt deilig med redusert trafikk.
  • Bare noen få dagers hvile gir en markant bedring i verdens luftkvalitet.
  • Reitan og Røkke var kanskje ikke så jævla viktige for at folk skulle ha en jobb likevel.
  • Hele denne jobb-stress-forbruks-syklusen som de grønne hippiene sier man med fordel kan erstatte med en litt langsommere og mer nøktern livsstil var kanskje ikke så hinsides teit likevel.
  • Selv de mest uoverkommelige problemer kan faktisk løses hvis man bretter opp ermene og begynner.
Pessimisten i meg sier selvsagt at vi antakelig er tilbake der vi var med overkonsum, økte sosiale forskjeller og alt det der før november. Men. En liten kime av håp, det har jeg.
Tiden vil vise.
Vis hele sitatet...
Økonomien vår går til helvete, og du mener at det er argument for at "en litt langsommere og mer nøktern livsstil var kanskje ikke så hinsides teit likevel"?

Joa, det er behagelig med hjemmekontor og lite trafikk, det som ikke kommer til å være like behagelig er konkurser, medfølgende høy arbeidsløshet, selvmord osv. i etterkant.

Reitan og Røkke var kanskje ikke så jævla viktige for at folk skulle ha en jobb likevel.
Nå går det nok veldig greit med Reitan og hans arbeidstakere i disse tider, men du kan jo bytte ut Reitan med Stordalen og fortelle det samme til et par som har mistet 2x30% av inntekten sin, eller for den saks skyld staten som blør penger. Vi skal være veldig glade vi har et oljefond som sannsynligvis vil redde oss opp av denne grøfta.

Det er veldig behagelig å pisse i buksa for å holde varmen en kald vinterdag også..
Sist endret av legalize_it; 25. mars 2020 kl. 21:53.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Økonomien vår går til helvete, og du mener at det er argument for at "en litt langsommere og mer nøktern livsstil var kanskje ikke så hinsides teit likevel"?
Vis hele sitatet...
Noen av oss tror radikale endringer i forbruk og livsstil var uunngåelig uansett, og det blir ikke nødvendigvis lettere jo lengre man venter.

Joa, det er behagelig med hjemmekontor
Vis hele sitatet...
Nei. Nei, det er det ikke. Det suger, faktisk.

Det er veldig behagelig å pisse i buksa for å holde varmen en kald vinterdag også..
Vis hele sitatet...
Som jo er det vi har holdt på med en god stund.


Men for all del, at man klarer å se noen positive utfall av dette betyr ikke at man synes det er bra.
Sist endret av *pi; 25. mars 2020 kl. 22:13.
Taktikken til Norge er å holde viruset i sjakk med å holde oss hjemme fra jobb. Dette må pågå helt til en vaksine foreligger ellers blusser det opp igjen og alle tiltak har vært nytteløs. De regner med at en vaksine er 18 måneder unna.

I Storbritania kan nesten halve befolkningen være smittet. De får da en kjempesmell de 3 neste ukene. Deretter kan de gå tilbake til jobb, pup og fotballkamper.
kjedelig streiting
Sitat av *pi Vis innlegg
Noen av oss tror radikale endringer i forbruk og livsstil var uunngåelig uansett, og det blir ikke nødvendigvis lettere jo lengre man venter.
Vis hele sitatet...
Det kommer uansett aldri til å skje globalt, heller det motsatte. Langt bedre å jobbe for en mer effektiv og sirkulær økonomi.

Som jo er det vi har holdt på med en god stund.
Vis hele sitatet...
Uenig. Vårt handlingsmønster er i dag grunnet mangel på alternativer. Dog er det lyspunkter å se i form av teknologi som stadig gjør verden grønnere.
Tallet på intensiv-sengeplasser varier veldig. Myndighetene var tidlig ute å mente 1200 sengeplasser. Raskt kom det uttalelser fra en sykehusdirektør el noe slikt at det tallet var altfor høyt. Høyst 800 mente han. Etter det har det vel ikke vært snakket særlig mye om 1200. Men så er det jo en faktor til for god behandling av coronasmittede, respiratorer. Er det kommet noen tall eller anslag på hvor mange som finnes i norge idag?

Et problem jeg ser for meg kan bli noe vi møter om kanskje bare en uke eller to er sengeplasser på sykehus for de som trenger behandling. Vi har allerede 240 innlagte som er smittet og trenger behandling. Og det tallet ser jo til å øke fra dag til dag. Altså flere skrives inn enn ut. Men så er det jo ikke alle intensivplasser som kan brukes til coronapasienter. For det vil jo alltid være folk som blir kritisk syke av andre sykdommer som også kan trenge respirator eller tilsyn. Kanskje er vi allerede i en situasjon der vi alt har brukt opp halvparten av sengeplasser. Hva gjør vi framover da om tallet på innleggelser fortsetter å stige i samme farten eller øker ennå mer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er eit par hundre innlagte. Majoriteten får enkel behandling, som ekstra oksygen. Det er eit titals som har vore innlagde på intensivavdelinger.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
det som ikke kommer til å være like behagelig er konkurser, medfølgende høy arbeidsløshet, selvmord osv. i etterkant.
Vis hele sitatet...
Vi kan jo se på Tyskland og Merkel som foreløpig gjør det motsatte ved å permittere så få som mulig og stenge ned så få arbeidsplasser som mulig.
Dette gjør de for forhindre arbeidsløshet som igjen kan føre til selvmord.
Sitat av BAN Vis innlegg
Taktikken til Norge er å holde viruset i sjakk med å holde oss hjemme fra jobb. Dette må pågå helt til en vaksine foreligger ellers blusser det opp igjen og alle tiltak har vært nytteløs. De regner med at en vaksine er 18 måneder unna.

I Storbritania kan nesten halve befolkningen være smittet. De får da en kjempesmell de 3 neste ukene. Deretter kan de gå tilbake til jobb, pup og fotballkamper.
Vis hele sitatet...
Hah... ja AKKURAT som i Italia og Spania der folk snart vender tilbake på jobb. Spania har ikke plass til å oppbevare de døde lenger så de:

I Madrid er situasjonen så desperat at man har tatt i bruk ishallen Palacio de Hielo som likhus
Vis hele sitatet...
Og:

Nato har bekreftet at de har mottatt en forespørsel om internasjonal hjelp for å stanse spredningen av viruset både i militæret og den sivile befolkningen.

Spania ber blant annet om 450.000 pustemasker, 500.000 pakker med testutstyr og 1,5 millioner munnbind.
Vis hele sitatet...

Mens Italia ikke akkurat klarer seg spesielt bedre:

Italia er i dyp krise og legger merke til hvor hjelpen kommer fra.
Denne uken landet ni fly med russisk nødhjelp til et koronarammet Italia.
Vis hele sitatet...

I Bergamo må militære kjøretøy frakte kister til andre italienske byer, da byen for lengst er gått tom for plass for de døde.

Rundt 70 kister ble kjørt av gårde over natten slik at de døde kunne kremeres i en annen region, melder nyhetsbyrået Ansa lørdag.
Vis hele sitatet...


No end in sight': Death, pain and anxiety in Italy's hospitals


Sverige ser også ut til å komme seg:

18 döda på ett dygn i Region Stockholm

18 personer har dött av corona det senaste dygnet i Region Stockholm.

Totalt har nu 62 personer dött av coronaviruset i landet.

– För fem dagar sedan sa jag att en storm är på väg och nu kan vi säga att stormen är här, säger region Stockholms hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson.
Vis hele sitatet...
Om jeg har forstått rett så testes i USA ut å gi "antistoffer" fra tilfrisknede pasienter til syke for å se om det hjelper. Er vel blod det er snakk om da-og at man da må ha samme blodgruppe som donor osv? Et skudd i moerket, men bedre enn ingenting kanskje?

Ellers forekommer vel påstander om at malariamedisin kan hjelpe litt.