Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1813
Hey freaks! Har ikke så mye erfaring med DPS, men ønsker å slutte snarest, så det noen ting jeg lurer på.

Ting i livet mitt har bare forverret seg siden jeg startet der, og nå har det seg sånn at i morgen så skal de komme hjem hit. Det vil jeg absolutt ikke ha noe av, dette er andre gangen de prøver på det.

Hvordan slutter jeg uten å måtte dra dit? Går det an å slutte via tlf/mld? Har DPS rett til å tvinge deg til å ha dem på besøk/møte de?

Jeg har ikke gått der lenge, bare noen få ganger og har ingen diagnose.
Kan du komme med litt mer informasjon? Bor du hjemme. Er foreldrene dine involvert. Hvorfor begynte du der osv
Normalt sett skal det ikke være noen grunn til at du MÅ forholde deg til DPS, spesielt ikke hvis du har oppsøkt dem frivillig og ikke ønsker hjelp lengre.

Du kan rett og slett bare ringe og forskyve timen fremover i tid f.eks. Ofte er det endel ventetid så hvis du flytter rundt på timer tar det en halv evighet før du hører i fra dem igjen.

Ellers må du gjerne utdype som nevnt over hvordan du kom i kontakt med DPS til å begynne med.
Jeg bor hjemme med foreldrene mine og er over 18 år. Foreldrene mine er ikke involvert, og jeg begynte der fordi jeg har slitet med blandt annet depresjon og angst. Av andre ting så vet de at jeg røyker weed, that's it.
Hvorfor ønsker de så iherdig og hjem til deg?
Er hovedgrunnen til at du ikke ønsker å være i kontakt med DPS lengre at de skal hjem til deg på besøk? I så fall hadde jeg forsøkt å kommunisere at du ikke ønsker det HELT TYDELIG. Fortell at du ikke er komfortabel med det, enkelt og greit. De kan ikke godt bryte seg inn hos foreldrene dine sånn uten videre.

Hvorfor har depresjonen og angsten blitt verre etter at du har vært i kontakt med DPS "noen få ganger"?
De ønsker å komme hjem til meg fordi jeg ikke har møtt opp til timer de siste månedene. Det eneste de har gjort er å kaste ut antidepressiva og antipsykotika mot meg, som har forverret tilstanden min kraftig. (Verste var seroquel, noe som fikk meg til få farlige sinneutbrudd, ble mer deprimert, fikk mer angst og var som en zombie. Jeg var dødsavhengig, men de mente at jeg bare skulle øke dosen, noe som gjorde problemene enda større. Jeg greide knapt å slutte på egen hånd. Ting har derimot gått bedre siden jeg trappa ned på det).

Det er ikke hovedgrunnen, heller det at jeg ikke ser noe grunn til å gå der lenger, og vil egentlig ikke. Grunnen til at jeg vil slutte NÅ er fordi de "MÅ" snakke med meg. Vil slutte og er lei av bullshittet. Blir veldig stressa av at de prøver å tvinge meg til noe.

Uansett hva, så kommer jeg ikke til å møte de imorgen uansett, men har noia for at de skal sette igang "tvangstiltak" eller få meg innlagt hvis jeg ikke snakker med de/slutter der.
Tenk grundig over det der. Jeg har prøvd å komme meg inn på DPS i mange år, men blir gang på gang satt over til Rupo. Jeg drikker det skal sies, men det er en grunn til det også. Sluttet med røykings for mange år siden. Det hjalp meg ikke særlig på deppen og angsten å sitte å ta bøttetrekk dag inn. Mitt forslag prøv litt til, når det kommer til angst og depresjoner er de mye flinkere der en andre steder. Dessuten behøver du jo ikke å si så mye?

edit: du trenger ikke å ta medisiner, bare å nekte.

Du har også rettigheter til å spør om en annen behandler.
Sist endret av Obskur; 9. april 2018 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har endel erfaring med DPS selv, og jeg vet at det kan være et medisinkjør uten like i det ganske land. Når det skal sies er det faktisk bare å si nei. Det er klart at det er enklere for behandlere om alle satt hjemme foran TVn med en boks piller, det krever lite kompetanse og oppfølging! Det kan være du blir stemplet som litt vrang og vanskelig om du ikke vil; synd det da. Jeg nekter i hovedsak pillekjøret uansett.

Når det skal sies så sier jungeltelegrafen at DPS rundt omkring er ganske gode på spesielt dette med å behandle angst. Det kan jo være greit å gi et forsøk da, men først må du finne deg selv i prosessen. Kom deg av medisinene du ikke liker, si i fra om hvorfor du ikke vil ha dem etc. bare sett foten ned og stå på ditt når de kommer med svada. Hvis du hopper av selve behandlingen nå så kan det godt være du gjør deg selv en bjørnetjeneste.

Det skal endel til før de iverksetter tvansgstiltak. Tenker du at du er ganske stabil nå, eller er du ute og kjører? Hvis du kan redegjør for deg selv, er relativt klar- ikke skader deg selv eller andre osv. så kan de ikke bare slepe deg avgårde sånn uten videre Ikke vær så redd for det, da kan du fort bli enda dårligere i formen hvis du stresser med frykt for tvang.

Jeg opplever ikke helt at jeg får tak i grunnen til at du ikke vil gå der lenger. Du har bare vært et par ganger, og har ingen diagnose, men har blitt kjørt på store mengder seroquel? Det høres litt rart ut, men alikavel ikke usannsynlig. Skjønner godt at du ikke vil gå på disse pillene og ha folk fra DPS inn i hjemmet ditt. Her er min påstand; Det trenger du absolutt heller ikke.

Anbefaler deg og tenke tilbake på hvorfor du er i kontakt med DPS til å begynne med. Det er jo klart at du sliter med noe, og har på et tidspunkt ønsket deg å få hjelp med det du strever med. Hvis du brenner alle broer nå så er du jo tilbake på 0. Forsøk heller å finne styrke i deg selv- evt. med hjelp fra en venn eller lignende, og få snudd dette så du får hjelp på premisser som fungerer for deg.
Ingen kan tvinge seg inn i hjemmet ditt uten om hvis de mener det er fare for livet.
Det beste er og være erlig med de, det kommer du lengst med. Hvis du ikke vil ha medisin kan ingen tvinge deg.