Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8538
Innen fiskeri så er nå alle landingsopplysninger offentlige. Det vil si at man kan gå inn i salgslagets søketjeneste og hente ut informasjon om fangsten til alle fartøy som har levert. Skulle ønske noen kunne lage en tjeneste der man lagde seg en liste med fartøyene man ønsker å følge med, og så med et tastetrykk oppdaterer tjenesten fangstdataene for alle man følger. Tror ikke det kan være så voldsomt med jobb for en kyndig person, og tjenesten ville nok solgt godt blant yrkesfiskere!
Får du ut enkeltfartøy eller bare en lang liste over alle fartøy og hva de har levert? Du kan vel i prinsippet dumpe den listen i en database også kan du lage en fangstportal der brukerne kan søke opp feks fartøy basert på navn, sted whatever som nå finnes i den listen på hvert fartøy. De fleste cms løsninger bør vel klare dette rett ut av boksen? Du må bare importere listen til databasen også legger du til søkefunksjonene du føler brukerne vil trenge. Søk på SQL query feks så finner du ut hvordan du skaper databasen, hvilke felt du må osv.

I cms så er det gjerne en "databasemanager", der kan du feks krysse av for felt som skal inkluderes i søk, eller databaseoppslag. Mange cms har omfattende tutorials, white papers eller guider som forklarer hvordan du går frem. De fleste cms har også moduler som lar deg ta betalt for innhold, feks kan du sette det opp slik at søk bare kan gjøres av registrerte betalende medlemmer. Eller feks max 1 eller 2 søk gratis.

Lenge siden jeg har sett på cms så husker ikke detaljene men du kan jo bare starte også spør du mer når du evt. blir stående fast. Da kan du gi mer konkrete opplysninger om hvilken cms du bruker osv. Dette fikser du helt selv.

Litt sosial titting, sjekke hva naboen har dratt inn? Men tror du at fiskerne ville betalt for denne informasjonen om de kan hente ut lister gratis selv?
Sist endret av _abc_; 6. januar 2021 kl. 03:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du legge ut link til sidene det gjeld, samt kjenneteikn på eit par båtar så ein kan søke.

Det eg finn av api og registre lover dårleg for at det er veldig lett. Sjå t.d: https://www.fiskeridir.no/Tall-og-analyse/Registre (Klikk på lenkene )

Frå ein rapport om sammenstilling av denne type data:

I dag deles ferdige produkter i form av dokumenter som viser resultater av datasammenstillinger og analyser
som er gjort manuelt. Utfordringen er at data etter kort tid er utdaterte og det krever mye ressurser å gjøre
manuelle sammenstillinger og oppdateringer.
Generelt ser vi for oss at vi kan dele data på to hovednivåer etter bearbeidingsgrad:

Nivå 1 - Tilrettelagte/bearbeidede data: Tilrettelagte/bearbeidede data for deling og videre arbeid med
sammenstillinger og analyser. Det innebærer at man får data, men at de er tilrettelagt for bruken/brukeren på
et format som gjør det lett å jobbe videre med. Deler av prosessen kan være automatisert. Man har god
kontroll på at man deler bare de data man har lov til å dele da de kan tilpasses. Kostnaden er lav da det i
hovedsak innebærer bruk av eksisterende datasystemer og løsninger for spørringer/sammenstillinger.

Nivå 2 - Tilgang til rådata: Man kan få tilgang til rådata hos den enkelte etat eller i felles database. Dette
krever grensesnitt inn mot etatenes databaser (API-er eller manuelle) eller felles plattform/databaser som er
et mer langsiktig arbeid.. Det øker også brukerterskelen betraktelig.

Vi ser at på kort og mellomlang sikt bør vi legge oss på nivå 1. Den viktigste jobben som må gjøres er å sette
den felles aktøroversikten "i produksjon" med jevnlige/løpende oppdateringer og vi anbefaler da å se etter
Vis hele sitatet...
(Mi utheving. Dersom dei har gått denne vegen, blir det gjerne pes å få fatt på dataa for utanforståande... [Mogleg eg tar feil altså...])
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Får du ut enkeltfartøy eller bare en lang liste over alle fartøy og hva de har levert? Du kan vel i prinsippet dumpe den listen i en database også kan du lage en fangstportal der brukerne kan søke opp feks fartøy basert på navn, sted whatever som nå finnes i den listen på hvert fartøy. De fleste cms løsninger bør vel klare dette rett ut av boksen? Du må bare importere listen til databasen også legger du til søkefunksjonene du føler brukerne vil trenge. Søk på SQL query feks så finner du ut hvordan du skaper databasen, hvilke felt du må osv.


Lenge siden jeg har sett på cms så husker ikke detaljene men du kan jo bare starte også spør du mer når du evt. blir stående fast. Da kan du gi mer konkrete opplysninger om hvilken cms du bruker osv. Dette fikser du helt selv.

Litt sosial titting, sjekke hva naboen har dratt inn? Men tror du at fiskerne ville betalt for denne informasjonen om de kan hente ut lister gratis selv?
Vis hele sitatet...
Man må søke opp enkeltfartøy, så det er ganske strevsomt hvis man skal sjekke alle fartøyene på feltet.
Skal jeg fikse det selv har jeg nok en lang vei å gå, da jeg ikke har greie på noe av det du snakker om
Vil ikke kalle det sosial titting, men beskutningsstøtte. Hvor du skal sette inn innsatsen og ikke. Tror fiskere vil betale litt for å slippe å søke opp et og et fartøy. Ikke 149 kroner måneden, men kanskje 49,-
Hvordan ser et "3 karakterer fra regnmerke?" Kan sikkert lage en scraper til deg

Fant også søksapiet deres :

https://www.rafisklaget.no/portal/pl...Y?term=R-0024-
Sist endret av ggda; 4. februar 2021 kl. 15:14. Grunn: Mere info
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Man må søke opp enkeltfartøy, så det er ganske strevsomt hvis man skal sjekke alle fartøyene på feltet.
Skal jeg fikse det selv har jeg nok en lang vei å gå, da jeg ikke har greie på noe av det du snakker om
Vil ikke kalle det sosial titting, men beskutningsstøtte. Hvor du skal sette inn innsatsen og ikke. Tror fiskere vil betale litt for å slippe å søke opp et og et fartøy. Ikke 149 kroner måneden, men kanskje 49,-
Vis hele sitatet...
Om dette er en tjeneste de kan bruke til feks å se og orientere seg til hvor andre båter har fått bra fangst så er det jo et verktøy for dem som har potensiale til å bidra til økt fangst, bedre inntjening og kanskje mindre bomturer. Om det stemmer så er nok betalingsviljen langt større enn 49 kr måneden.

Du må huske at dette faktisk er en tjeneste som de kan bruke til å ta de riktige beslutningene så gir du dem en merverdi. Da er det bare rimelig at du tar godt nok betalt til at du kan videreutvikle tjenesten, skalere opp ettersom brukermassen vokser og at du har inntekter som er gode nok til at du klarer å drive dette over tid.

Jeg vet om mange som blåser penger på Netflix måned etter måned og som kanskje ser et par tre serier i løpet av året. De kunne klart seg med å betale for tjenesten 1 måned i året. Men for sikkerhetsskyld om de skulle få suget på film eller serier så er kontoen aktiv hele året. Og netflix gir ingen merverdi utover underholdning. Din tjeneste kan kanskje gjøre at det tjener mer penger.

Tenk en pris som du synes virker høy og gang med 2. Da har du også noe å gå på om du må forhandle rabatt. Ikke bli en rabattselger, forsøk å holde på prisen du setter og skift fokus til hvorfor dette blir viktig for dem uansett pris.
Link den opp til fartøyregisteret (inneholder fartøyinfo, kvoter, total kvantum fisket..) samtidig, siden fiskeridirektoratet har rotet til den søkefunksjonen for mobil og nettbrett brukere.

Fiskere hadde betalt 89ish kr per måned for det. Vist ikke mer.
89 ish per måned? Hva vil denne tjenesten gi fiskerne utover å stille morbid nysgjerrighet? Kan de potensielt få mer fisk selv ved å bruke tjenesten? Kan de unngå bomturer på havet?

Om du selger til et foretak som jeg regner er saken for fiskerne, så utgiftsfører de hele beløpet for tjenesten din i regnskapet sitt. Det betyr at du må ikke rote deg inn i å selge dette på pris. Du må selge inn tjenesten og alt det tjenesten gir dem. Også skaper du ikke noe drama rundt prisen. 49 eller 89 per måned? Kom igjen. Ta i litt da. Dette skal jo lønne seg for deg. Fiskerne utgiftsfører hele beløpet i regnskapet og momsen får de jo igjen.
Du er i så fall en ganske teit fisker
hvis du rocker abonnement på Spotify og Netflix men ikke på en
tjeneste som kan skaffe deg mer fisk.
Du kan også bruke AIS data til å vise hvor båten var ute når den var ute å fisket.