Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 978
Ofte har jeg lest om både små og store nettbutikker som går ut og ber om at 300 kroners grensen må fjernes. At det ikke går an å drive butikk med overskudd når det er så stor lekkasje til butikker utenlands. Provoserende. Det er nok et langt mer sammensatt bildet enn 300 kr grensa. Ikke bare er varene billigere å kjøpe via nett fra utenlandske butikker de kan nesten være raskere på levering enn norske nettbutikker.


Når jeg får samme vare, billigere og raskere om jeg velger å importere selv hvorfor skal jeg handle på norske nettbutikker? Tenker spesielt på fleksibilitet når jeg handler på nett. Feks kan jeg handle varer fra kina, betale litt ekstra for raskere levering. Ennå litt til for ekspresslevering. Og hver gang varene kommer så er det med et internasjonalt fraktselskap som har smilende og blide sjåfører som gladelig bærer varene inn i leiligheten. Selv om det er 5 etasje. Til sammenlikning så handlet jeg noen tyngre hyller av stål på nett, og disse var så tunge at jeg valgte å få de levert hjem. Men sjåføren var tverr og sur og ville ikke gjøre annet enn å sette av varene på gateplan.

Greit nok da var nok vilkårene veldig klare på akkurat det tenkte jeg. Der jeg stod å pakket opp et kolli utenfor slik at jeg kunne få det i mindre og mer håndterbare størrelser. Men etter å ha sjekket nettbutikk så stod det absolutt null om levering på gateplan. Det står at de tar ekstra for levering "hjem på døren". Ikke noe mer spesifisert. En henvendelse til kundeservice resulterer i kommentaren om at "dette må jeg faktisk sjekke opp selv også, for hva er hjem?"

Etter et par dager så får jeg en epost der det står at joda, det stemmer det er levering på gateplan. Fair enough. Men burde ikke det stått på webben? Burde det ikke være et alternativ når en velger betalingsmåte og levering? Billigste frakt - gateplan. Betal mer levering inn i leilighet?

De klarer jo løse slik i Kina, når jeg handler enten direkte i Kinesiske butikker eller via ebay eller amazon så løser det seg alltid meg frakt. Selv selgere som "ikke leverer til Norge" gjør jo det når en tar kontakt med dem. De bare løser det. Og varene de får vi inn i leiligheten. Poenget er at jeg føler mange norske butikker er for si-rompa. De har dårlige designede nettbutikker. De er lite fleksible. Og da blir det veldig umusikalsk å ensidig skylde på netthandel når butikken taper markedsandel.

Kanskje de norske nettbutikkene skulle gjort mer skreddersøm? Har du noengang forsøkt å gjøre endring på en bestilling etter at varene er bestilt og betalt, altså FØR varene er plukket, pakket og sendt? Vi en stor nettbutikk som har en kjempefin løsning på dette, men det tror jeg også er den eneste. De fleste andre lar deg se ordren når du logger inn, men ikke gjøre endringer selv når ordren ikke er gått til plukk.

Det er små ting gjerne som gjør at det blir lett å handle fra Kina. Og når de ofte er on par eller bedre på både brukervennlighet, service og leveringstid ja da blir det enkelt å spare penger på å handle fra Kina.
Sist endret av frtoretang; 13. desember 2017 kl. 15:12.
Så det du savner hos norske forhandlere er primært valg for bruk av dhl/fedex til transport samt endring av ordre etter at den er opprettet og fakturert ?

Har ikke noen god forklaring til at dei ikke bruker dhl/fedex men endring etter betaling har mest med norge sine regnskapslover som da vil kreve at en kreditnota genereres og en ny faktura for dei nye varene du skal ha.

Ang 350,- kroners grensa så skulle den vært på 0,- (mva fra første krone) men uten fortollingsgebyr.
Sitat av rfa Vis innlegg
Ang 350,- kroners grensa så skulle den vært på 0,- (mva fra første krone) men uten fortollingsgebyr.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig, men hvordan ser du for deg at fortollingen skal finansieres da? Det er jo faktisk en jobb speditøren gjør. Ikke spesielt mye på en riktig merket pakke fra Amazon etc., men den suspen av muligens utrydningstruet slangeskinn som noen har bestilt fra Kina, teipet inn uten faktura i en halv rull gaffa, tar jo plutselig litt tid og arbeid. Sånn det er i dag så krever man samme gebyr uavhengig av om det er tre sekunder eller tretti minutter å fortolle. Rimelig urettferdig opplegg, men ser for meg at en viss betaling må eksistere. Selv hvis alle fortoller selv på nettet så må man jo ha en viss kontrollering?
Hvis tollfritt grensa fjernes helt så vil det være normalt å annta att mengden varer handlet i Kina ville øke.
Noen vil helt sikkert slutte å handle, men svært mange vil kjøpe større mengder for å "få mest ut av fortollingsgebyret".
Fortollingsgebyret hos posten er bare kr 153,- på pakke+frakt under kr 3000,-
Momsen er ikke skremmende uansett hvis varen koster 1/4 av det den gjør i norsk nettbutikk.


Jeg er helt enig i att de fleste norske nettbutikkene er er for firkantete og vanskelige. Har sett allt for mange tilfeller av "Levering til fortauskant/gateplan" i min tid i både Elkjøp og Expert/Power, både fra egne og andres nettbutikker.
Det er lite hensiktsmessig att "Olga 80 år" skal få vaskemaskin levert på fortauskant når hun bor i fjerde etasje..
Nå står det vel i leveringsvilkårene til mange att de ikke bærer inn, men det står jo ofte "Gratis frakt" på forsiden og mange antar da att det også er innbæring.
Det er ikke så mye som koster 1/4 lenger i Kina så lenge en ikke går etter rimeligst mulig kopi varer. (Med noen unntak selvsagt) .

Elektronikk, rc og lignende for eks koster stort sett det samme utenom mva når det er samme merke en importerer som en hadde kjøpt her.
Det som irriterer meg, er fortollingsgebyret. Det er like stort som momsen da varene jeg bestiller sjelden koster mer enn 1-2 tusen kroner. Jeg har enkelte ganger fortollet direkte hos tollvesenet. Dem tar ikke noe begyr utover momsen. Inpliserer du da at tollvesenet ikke får lønn? Og jeg synes begyret er alt for høyt med tanke på arbeidsengden. Det tar vel ikke over en time å fortolle en passe stor sending i posten/dhl/dpd/fedex? Hadde gjerne betalt moms helt ned til 1 kr hvis jeg hadde sluppet gebyret, eller begyret hadde blitt mer fornuftig, f.eks. x% inntil kr y,- deretter z,- kroner. 90% av det jeg bestiller kommer fortiden fra Kina/østen da både varene og portoen er billigere.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det som irriterer meg, er fortollingsgebyret. Det er like stort som momsen da varene jeg bestiller sjelden koster mer enn 1-2 tusen kroner. Jeg har enkelte ganger fortollet direkte hos tollvesenet. Dem tar ikke noe begyr utover momsen. Inpliserer du da at tollvesenet ikke får lønn? Og jeg synes begyret er alt for høyt med tanke på arbeidsengden. Det tar vel ikke over en time å fortolle en passe stor sending i posten/dhl/dpd/fedex? Hadde gjerne betalt moms helt ned til 1 kr hvis jeg hadde sluppet gebyret, eller begyret hadde blitt mer fornuftig, f.eks. x% inntil kr y,- deretter z,- kroner. 90% av det jeg bestiller kommer fortiden fra Kina/østen da både varene og portoen er billigere.
Vis hele sitatet...
Problemet med fortolling av pakker med lav verdi er att dhl/dpd/fedex og andre fraktselskaper ikke har forenklet fortolling slik som posten har.
Har selv handlet dings fra Kina til ca kr 1000,- så kom mva på ca kr 250,- og så fortolling kostnader fra transportøren på kr 890,-
Det var siste gangen jeg ikke sørget for att pakke går gjennom Posten.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av rfa Vis innlegg
Så det du savner hos norske forhandlere er primært valg for bruk av dhl/fedex til transport samt endring av ordre etter at den er opprettet og fakturert ?

Har ikke noen god forklaring til at dei ikke bruker dhl/fedex men endring etter betaling har mest med norge sine regnskapslover som da vil kreve at en kreditnota genereres og en ny faktura for dei nye varene du skal ha.

Ang 350,- kroners grensa så skulle den vært på 0,- (mva fra første krone) men uten fortollingsgebyr.
Vis hele sitatet...

Nei det er ikke kun dette jeg savner, men det er to eksempler på hvor jeg synes norske nettbutikker sover i timen. Det er ikke noe i lovverket som hindrer en nettbutikk å ha en funksjon som gjør at kunder kan endre ordre som ikke er gått til plukk. Det krever litt innsats men det er kanskje på tide at normen blir at nettbutikkene strekker seg litt lengre?

Jeg mener det blir feil å sutre å klage på kinavarer når de selv failer på flere kritiske punkter.