Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2769
Heisann!

Er på utkikk etter en mac som kan kjøre tunge programmer veldig smooth.
F.eks Ableton.

Vet noen om jeg bør kjøpe Macpro 12 core, eller fungerer 27" iMac?
iMac, mac pro er utdatert. Kommer snart nye imacs og mulig pro's så hvis du kan vente litt gjør du det.

Beste ATM er vel kanskje retina macbook pro.

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Pro

http://buyersguide.macrumors.com/#iMac
Hvis ikke kvaliteten på skjermen er viktig for deg er nok Macbook Pro det beste, foruten om Retina.
Ikke kjøp imac eller macpro nå, de vil straks oppgraderes til mye bedre versjoner.
Beste kjøpet for pengene nå, og definetivt sikrest, vil være å gå for macbook pro 15" uten retinaskjerm. Om du vil kjøre "risky" dvs at du tar "risikoen" ved å kjøpe generasjon 1 av en ny type maskin, gå for macbook pro retina.
Har selv en 2.6ghz i7 quadcore med 16 gb 1666mhz ram og et steike bra grafikkort og beste skjermen i galaxen (retina) og jeg er strålende fornøyd. Det går som SMOOTH mann, vil ikke anbefale folk å kjøpe retina, da dette er 1st generasjon, men definetivt vil jeg anbefale "vanlige" 15". gå for retina om du føler deg "wild" eller om skjermkvalitet betyr noe.
This freak got class
Duplix's Avatar
19 5
Personlig syntes jeg Logic Pro er det beste musikk produserings programmet til Mac.

Du burde gå for en ny Mac om du har råd, da går det SMOOTH
Det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye du penger du vil dytte i maskinen og om du vil ha et portabelt eller et stasjonert studio.
Personlig ville eg gått for en 27" imac ettersom det er greit å oversiktlig når en jobber med musikk produksjon. (En kan jo selvfølgelig kjøpe en macbook pro med extern skjerm, men du vil få mer for pengene om du ikke har intensjoner om å lage musikk mens du kjører bil)
Dytt i en 16gb ram om daw´n din er 64bit kompatibel og du har et råskinn av en maskin. Evt kan du kjøpe deg et Uad kort som kjører externt minne på egne pluggs så du sparer på rammen til andre prosesser

Hvor mye cash skal du legge i denne maskinen?

Misunnelig!!! Vil ha ny maskin selv!! :P
Sist endret av BarBeats; 2. oktober 2012 kl. 04:23.
Ok, føler jeg ble litt klokere nå. Macbook pro retina ser jo helt konge ut. Eneste problemet er at jeg vil ha stor skjerm. Det må være oversiktlig. Hater å sitte å knote men 13" skjerm, men som dere sier er jo ekstern skjerm en mulighet. Tenkte å strekke meg til max 30000 kr.
Sitat av Effectrix Vis innlegg
Ok, føler jeg ble litt klokere nå. Macbook pro retina ser jo helt konge ut. Eneste problemet er at jeg vil ha stor skjerm. Det må være oversiktlig. Hater å sitte å knote men 13" skjerm, men som dere sier er jo ekstern skjerm en mulighet. Tenkte å strekke meg til max 30000 kr.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har lest føles Retina 15" skjermen som mye større enn den er, grunnet den elstreme oppløsningen, på samme måte som at skjermen på iPhone 3Gs og ned føles mindre enn den på 4 og opp.

For meg høres det ut som at MBPr er det rette for deg, spesielt mtp at det er lenge siden Mac Pro og iMac har fått en oppdatering.
Bare husk at du ikke kan oppgradere i etterkant, så du må gjøre all oppgradering før du kjøper maskina.

Eller, hvis det ikke haster og du ikke trenger en portabel maskin burde du kanskje vente på iMac.
Lykke til
Jeg kjøpte meg en 15 tommer MacBook Pro i november 2011.
Skjermen føles mye større enn det den er!
Sett litt på Macbook pro retina på nettet nå, og liker hva jeg ser. Men en ting jeg lurer på er. Siden det er så mange pixler hvil jeg da kunne koble til en ekstern skjem på la oss si 32" og da få et klart og veldig stort resolusjon?

Sitat av Effectrix Vis innlegg
Sett litt på Macbook pro retina på nettet nå, og liker hva jeg ser. Men en ting jeg lurer på er. Siden det er så mange pixler hvil jeg da kunne koble til en ekstern skjem på la oss si 32" og da få et klart og veldig stort resolusjon?
Vis hele sitatet...
Edit: noen som vet om noen bra sjermer som kjører 2880 x 1800?
Det finnes ingen skjermer med den oppløsningen. Det nærmeste du kommer er 27" med 2560x1440 eller 30" med 2560x1600. Dell har en meget god 30" her., eller så har du apple sin cinema display 27". En ting å tenke på er at macbook pro ikke har optisk drev, så om du trenger å brenne ut en cd må du kjøpe noe eksternt. Hvis du har tenkt til å ha pcen stående på ett sted, og ikke er avhengig av å ta den med deg rundt ville jeg ventet på ny generasjon av macpro. Hvis du trenger å ta den med deg rundt er macbook pro og en god skjerm den beste løsningen. Husk også at du ikke få plass til mer på en større skjerm med samme oppløsning.
OK. Lurer litt på hva som er best av disse:

Mac Book Pro Retina:
Prosessor
2,7 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,7 GHz
Hukommelse
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
Storage
512 GB flash-lagring

Pris: 26.090,00


iMac
Prosessor
3,4 GHz firekjerners Intel Core i7
Hukommelse
16 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM – 4 x 4 GB
Harddisker
1 TB Serial ATA-harddisk
Grafikk
AMD Radeon HD 6970M 1 GB GDDR5

Pris: 19.530,00


Utifra slik som det ser ut for meg, er det bare flashminnet og retina skjermen som er bedre.

Hva burde jeg gå for?
Steike.. Har Macbook Pro retina kun en disk på 512 ssd? Ingen ekstra mekanisk disk for lagring?
Når det kommer til musikkproduksjon får du da likesågodt kjøpe deg en ekstern disk i tillegg, da samples og div drit alltid tar litt mer plass enn man forventer.

Jeg kan aldri se for meg at du vil ha større behov for en laptop til musikkproduksjon enn en stasjonær med mye større skjerm. Naturligvis er det veldig avhengig av hvilken livsstil du lever, men hadde det vært slik at du reiste rundt for å møte musikere ville du nok ikke laget denne tråden i utgangspunktet.

Husk på at lydutstyr av kvalitet som er ren nødvendighet for å produsere musikk gjerne tar opp mye plass, med mindre du skal kjøre elektronisk dj med headset stilen.
Sist endret av Patrick; 6. oktober 2012 kl. 14:39.
Sitat av Effectrix Vis innlegg

Hva burde jeg gå for?
Vis hele sitatet...
Definitivt Imac.. Har et prosjekt studio selv og det er ikke noen tvil

Kjøpte en dell xps m1710 da den ble lansert. Med hoved formål til musikk produksjon, a 23 000kr den gang.
Angrer den dag i dag på at eg ikke kjøpte meg en stasjonær med tanke på innmat i forhold til pris og bruksområde.