Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 940
Jeg skal sette sammen en pc for en kamerat som jobber som fotograf.
Men jeg er litt usikker på om han burde gå for ett intel eller amd oppsett. Har sett på en x6 1090BE eller i5 2500k sandybridge cpu. Han sitter mye i photoshop og illustrator, og så vidt jeg har forstått er dette programmer som ikke trenger noen heftig grafikk ytelse. Lurer derfor på om det finnes en ok grafikk løsning som har 2 display ports, og er stillegående?

han kommer til å bruke pcen med en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597287#info og en eldre eizo skjerm.

foreløpig har jeg satt opp dette som forslag:

Fractal Design Define R3 Black Pearl
Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Lydabsorberende, ATX, mATX, mITX
795.00

Cooler Master Silent Pro M600 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 135mm Vifte 865.00

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed 1650.00

MSI 890FXA-GD70, Socket-AM3
ATX, AMD890FX+SB850, DDR3, 5xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, Military Class 1390.00

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9
Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin 1759.00

Noctua NH-C12P CPU Kjøler
Socket 755/1155/1156, AM2/AM2+AM3, 1300 RPM, 1300 RPM, 92,3 m³/h, 19,8 dBA 469.00

Intel® X25-M SSD 80GB 2,5"
SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, 34nm 1299.00

HIS Radeon HD 6870 1GB GDDR5
PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, HDCP 1599.00

Totalt:
9.826,00

Noen som ser noe jeg har glemt eller har forslag til forbedringer?
o shit waddup
Fotografen din kommer nok til å trenge langt mer enn 80GB lagringsplass. Hadde sikkert vært fordelaktig å ha noe RAID-opplegg slik at han ikke mister bildene sine om en enkelt disk feiler. Ikke nødvendigvis noe han må ha om han bruker online backup, da. Utover det er vel oppsettet ditt helt greit, og burde fint klare photoshop, lightroom og illustrator.
Sist endret av ulldott; 31. mars 2011 kl. 18:16.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Haha, skulle nesten tro du skal spille på jobben. Vet ikke om det er så nødvendig med så kraftig GPU (som jeg ser du har nevt) ettersom photoshop etc. ikke er så krevende av GPU'en. Denne er små gammel, men vil funke fint http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612421

Ouch: Så det bare var en displayport :/ noen som har noen innskudd?
Sist endret av LesPaul; 31. mars 2011 kl. 18:19.
Trådstarter
Han skal bruke lagring av bilder eksternt, 80gb er kun til OS og programmer. Han har også en gammel 250gb disk liggende som skal inn. Glemte visst å nevne det :> Er også skjermkortet jeg er mest usikker på, men har ikke funnet noe annet som har 2x display port. Og det var visst ganske viktig med tanke på noen fargestandarder, men det hadde vært bedre med ett billigere og mindre varmeutviklende kort.
Sist endret av AniWal; 31. mars 2011 kl. 18:26.
Be han kjøpe en mac, alle fotografer bruker vel det :P
Gå for MacBook Pro eller en stor og fin iMac.
Sist endret av bronsky; 31. mars 2011 kl. 18:56.
Ser ikke helt hvor dette rådet med "Kjøp en mac" kommer fra?

Har selv Mac, men jeg foretrekker min stasjonære pc til bl.a. InDesign, Photoshop, Illustrator osv.

En vanlig pc er både billigere og like greit å bruke
Trådstarter
Mac er uaktuelt for han. For det første har de dårligere ytelse/krone. Og det er visst også ett problem med fargene på Mac. Jeg er ikke 100% sikker på akkurat hva greia var, men det hadde noe med hvordan fargene blir på forskjellige medier, kontra hvordan de oppleves på skjermen.
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Haha, skulle nesten tro du skal spille på jobben. Vet ikke om det er så nødvendig med så kraftig GPU (som jeg ser du har nevt) ettersom photoshop etc. ikke er så krevende av GPU'en. Denne er små gammel, men vil funke fint http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612421

Ouch: Så det bare var en displayport :/ noen som har noen innskudd?
Vis hele sitatet...
Hvor mye phptoshop drar spørs på filene som er åpnet i programmet, hvis man åpner 5 -6 bilder fra et fullformatskamera i Photoshop drar det en del, spesiellt hvis man har Bridge.

Sitat av AniWal Vis innlegg
Mac er uaktuelt for han. For det første har de dårligere ytelse/krone. Og det er visst også ett problem med fargene på Mac. Jeg er ikke 100% sikker på akkurat hva greia var, men det hadde noe med hvordan fargene blir på forskjellige medier, kontra hvordan de oppleves på skjermen.
Vis hele sitatet...
De store iMacene har ganske høy kontrast på skjermene, det er hvertfall sånn de vi har på skolen er..
Trådstarter
Han sier ihvertfall selv at han ikke vil ha mac, og iMac sin skjerm kan vel ikke måle seg mot en av toppmodellene til Eizo? GPU ytelsen til det kortet jeg har satt opp burde være mer enn nok for de oppgavene han skal utføre i photoshop, men jeg har ikke funnet noe billigere med 2x display port.