Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1684
Søndag er photoshop-dag, så mekka noe jeg ble ganske fornøyd med i dag.
Funfacts:
Tok ca. 3 timer å lage og består av 35 layers og 3 adjustment layers. Alt er tegnet for hånd med hjemmelagde brushes.

Før:


Etter:
Sist endret av drittunge; 8. november 2009 kl. 17:22.
Dude... sykt bra laga!

Hvor mange pixler store er brushene dine?
Tegner du dem bare i et vindu, og bruker "Define.." --> "Brush pattern" ?
Hehe drit kult imponert.

Hvordan lagde du det?
Brushene er dritlette å lage.
1. Lag nytt dokument
1,1. Det er viktig å ha svart-hvitt her, så trykk på D for å resette fargene.
2. Filter > Render > Clouds
3. Merk det du vil ha som brush
4. 40-100px feather
5. Edit > Define brush preset
6. Lagre den og bruk den som du vil

Lagde omtrent runde brushes og stilte inn shape dynamics osv.
Da får du fine røykeffekter, og hvis du endrer litt på fargene og legger på gradients får du eksplosjoner.

Meteorene har jeg laget på samme måte som røyken, bare at jeg har lagt på gradient.

Turbolego: Brushene er 810, 819 og 1080 pixler. Sånn ca. runde også.
De funker også fint til å lage skyer med.
Sist endret av drittunge; 8. november 2009 kl. 17:55.
Drit bra laget! Men syntes meteorene virket veldig rette? Hvis du hadde variert litt eller noe sånt no så det så ut som mer realistisk røyk bak så ville det sett utrolig mye kulere ut.
Noe mer som det her?

Sitat av drittunge Vis innlegg
Noe mer som det her?

Vis hele sitatet...
syns det ble litt mye røyk. litt variasjon i røyken hadde gjort det veldig mye bedre
Sist endret av Slurpeedelic; 8. november 2009 kl. 18:15.
Realistisk røyk får du mye bedre resultater med hvis du masker ut røyk fra et stockimage, og så manipulerer med liquify/distort-filtere/warp transform.
Meteorenes sluttpunkt mens de ennå er i lufta mangler litt "glow"/avslutningspunkt slik at de ser litt mer realistiske ut. Gjerne lag litt mer mikroskopisk debris rundt dem, da en meteor av og til kan dele seg opp i mindre biter før den treffer bakken (evt. så er det bare røyk/ildpartikler som danner seg rundt den).
Som vist her:
http://spaceweather.com/meteors/images/18nov01_page3/Loy1.jpg

Kanskje bruk referansebilder fra ekte meteornedslag når du skal gå frem for å konstruere dine egne kometer, og som påpekt av flexd her, de burde nok ikke alle sammen falle i 90 graders vinkel :P
Her har du et par gode bilder av 2001's Leonid meteorstorm:
http://spaceweather.com/meteors/gallery_18nov01.html

Men utover den pirkingen der, så er dette et godt stykke arbeid! Props for heimsnekra brushes
Sist endret av nuttey; 8. november 2009 kl. 18:16.
Nydelig. Share brushes please
Drit bra redigering! Har du mulighet til å gi noen tips til hvordan man får den flammeeffekten på meteorene? Tenker på fargene og alt det der.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Noe mer som det her?

Vis hele sitatet...
Det er jo litt bedre, men alle kommer jo fortsatt med samme vinkel.

Det at du bøyde litt på røyken gir jo mer inntrykket at de har blitt kastet i en katapult eller trebuchet isteden? Som om de kommer fra et annet sted på jorden.

Ellers er det jo nice, jeg har ikke sjangs til å lage noe sånt
sky_king: Brushes har jeg laget liten guide på lenger oppi her, det klarer nok de fleste å lage selv. Det er bare en rund "cloud"-brush med litt shape dynamics

Asoke: Flammeeffekten får du til ved å legge over en gradient og sette blending mode til "Color Dodge".
På eksplosjonene har jeg brukt ffc000 og 7f5c17 i en radial gradient, og på meteorene har jeg 000000 og bc8708.
Så er det bare å legge på flere lag med svart og hvitt med "cloud"-brushen.

Også har jeg lagt på litt støv med samme farge som bakken og litt småstein osv.
Kjempekult Liker hvordan du har fått litt action inn i et i utgangspunktet kjedelig bilde.

Men jeg synes ikke helt den helt til høyre passer så godt inn. Det blir veldig mye røyk fra den som tar opp plass, og stjeler oppmerksomhet. Synes røyken fra den brennede bilen ser mer realistisk ut, siden den ikke er så massiv og har et par steder hvor man ser himmelen bak.
Bilen er også mer realistisk i at flammene er mindre og har gitt seg litt, mens her virker det som man fortsatt ser eksplosjonen fra nedslaget. Noe som blir litt rart, siden man ikke ser banen til den som man gjør med de andre, noe som tilsier at den landet for en stund siden og banen har løst seg opp. Men hvorfor brenner den da fortsatt så kraftig? Tror du kunne eksperimentert litt med å se hvordan det blir hvis du justerte ned flammene der. Eventuelt tegne inn deler av banen nærmest nedslagsområdet som er i ferd med å løse seg opp, men jeg er redd den kan komme til å dekke (les:ødelegge) store deler bildet.

Ellers tror jeg la merke til en liten detalj nå ved å studere orginalbildet. Det virker som om den meteoren som lander i bakgrunnen lander på den lille knausen som er der og sprenger den? Var det det du tenkte da du tegnet den inn, eller er det tilfeldig?
Den lander et stykke foran, var egentlig meningen at man skulle se den mer, men synes det så bedre ut med litt steinsprut enn at man så hele knausen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sykt fett, syns røyken var bra og.
Skulle ikke den traktoren der ha begynt å fly?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Nå ble jeg virkelig imponert, det må jeg si

Kp til Drittunge!
Kult bilde! Hadde vært morsomt med ett lignende bilde fra Feks Karl Johan eller noe.
Sitat av Saape Vis innlegg
Kult bilde! Hadde vært morsomt med ett lignende bilde fra Feks Karl Johan eller noe.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk en god idé, får se hva det blir til.
Mulig jeg får meg tegnebrett i posten i morra, så satser på at det ikke blir så mye skolearbeid. Lekser is a bitch elns.

Edit: Problemet blir at det er alltid så mange folk der, det er noe man helst vil sette inn etterpå, ødelegger litt hvis alle er rolige på bildet osv.
Sist endret av drittunge; 6. desember 2009 kl. 20:58.
Løp rundt med en pistol elns, vannpistol, så slipper du at alle er rolige eller rop ut noe ala "JIHAAAaAAAAD"
Helt sinnsykt bra! Men kunne kanskje vært 1 eller 2 mindre ''skytende ting''