Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3491
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Hvis du av en eller annen grunn ikke har gjort det, så vil jeg peke deg mot tråden Tøffetom opprettet 18. april 2014 hvor han skildrer sitt forhold til rus. Det er en løpende historie som mange har fulgt godt med på og aktivt deltatt i fra starten av. Mitt eget innlegg her, er direkte inspirert fra valget han tok om å ta ansvar for eget liv og helse med støtte fra alle oss her inne.
Heroinabstinenser - en subjektiv beskrivelse.
Da sitter jeg for x-te gang å sier jeg skal slutte, det har gått for langt, jeg har brukt for mye og jeg klarer meg jævlig fint uten. Jeg har bestemt meg for at det er min tur til å ta en pause fra amfetamin og div. legemidler. Tråden til Tøffetom har gjort sterke inntrykk hos meg, som hos alle andre som leser her inne.
Før jeg går videre inn på mine tanker ifht. mitt eget rusproblem, så vil jeg bare si tusen takk til deg Tøffetom for at du valgte å dele din historie her på nFF, tråden din har gitt meg mulighet til å reflektere på en helt annen måte når det kommer til mitt forhold til rus.

Jeg har hatt ett ''godt'' løp med så og si alle rusmidler en kan komme over i fem år, med amfetamin som min store kjærlighet. Uten å unnskylde mitt eget bruk, så tror jeg at jeg alltid har likt stoffet godt fordi jeg har fra tidlig ungdom vært veldig deprimert og derfor har amfetamin-rusen vært en motgift til det.
Det er noe jeg har klart å holdt hemmelig for både familie, en del venner og alle offentlige etater.
Med andre ord har jeg aldri søkt behandling for avhengigheten.

I mitt hodet så er det en sperre for å be om hjelp for dette fordi jeg har inntrykk av at jeg kommer til å bli stemplet i journaler og møte med helsevesenet fremover, som det er en god sannsynlighet for at jeg ville måtte forholde meg til mye fremover fordi jeg er bipolar.
Iløpet av bruket mitt har jeg klart å ødelegge forhold, gått til angrep på folk jeg har elsket og trigget flere traumeresponser som har vært fortrengt i mitt minne helt til de siste to årene hvor jeg har gått på en par vegger for å si det sånn.
Alt dette kan jeg skylde på meg selv for, fordi det er til syvende og sist jeg som har forårsaket kaos og skade rundt meg og i livene til andre.

Abstinenser fra speed kan ikke sammenlignes med det Tøffetom beskriver om abstinenser fra heroin og for meg er avhengigheten i mye større grad psykisk enn fysisk.

Jeg vil slutte fordi
jeg er redd for å gå glipp av livet, redd for å miste kontakten med alt rundt meg mer enn jeg allerede har gjort, redd for å aldri kunne være en normal mann som arbeider og kan bidra i ett fast forhold, redd for å ikke kunne kjenne og gi kjærlighet.
Når alt kommer til alt er jeg livredd for hva som møter meg i enden av tunnelen, hvem er jeg? Jeg vet ikke, jeg har noen anelser, men jeg vet faktisk ikke hvem jeg var før alt dette begynte.

Når rusen er en konstant frykt og skamfølelse fordi jeg vet jeg gjør noe som er så umenneskelig og ødeleggende for meg selv, så skal det egentlig trumfe frykten for å slutte. Det har vært forsøk etter forsøk, men jeg vil holde meg selv ansvarlig foran andre nå med tanke på at det ikke er vits i å holde meg selv ansvarlig alene.

Legemidlene jeg har blitt skrevet ut er altfor tunge for meg å fortsette med idag, så jeg skal slutte med dem. De har gjort meg til en robot som ikke bryr seg om å delta i alt rundt meg, jeg har ikke sexlyst engang men prøver å opprettholde det så godt jeg kan fordi det ikke er sunt å avstå fra sex over en lengre periode.

Lovte meg selv å holde dette så kort og konkret som mulig, så dette er alt for nå. Skal bli rusfri og idag er dag 1, jeg prøver å si til meg selv at jeg ikke må ha rusen, men jeg vil ha den. Viljestyrke kan jeg gjøre noe med.

Noen som har tips eller råd ifht. å komme av amfetamin og legemidler? Jeg trenger det virkelig og stoler på at jeg kan se hit for å få genuine erfaringer.
Utrolig sterkt å lese. Både denne tråden og tøffetom sin. Syns det er en veldig betryggende og god følelse at uansett hvem man er i livet, hva man har gjort eller gjør, så er man et godt menneske som innerst inne vil ha en forandring. Jeg har troen på deg. You got this!
Kan neppe hjelpe, men heier på deg!
Har erfaring med å slutte med amfetamin, benzo, hasj, og morfinpreparater. Begynte å ruse meg i 12-13 års alderen, sprøytemisbruker i flere år, i dag har jeg ikke rørt rus (foruten psykadelika) på 10 måneder. Jeg hadde aldri trodd at det var mulig for meg å komme dit jeg er i dag men livet har aldri vært bedre.

Det blir bedre selv om de første månedene kan være forferdelig og kjedelig. Anbefaler deg å prøve å komme igang med noe mosjon styrke/kondisjon eller fjellturer som har blitt en stor del av fritiden min. Ta en dag av gangen, prøv å tenk at du skal klare å være rusfri idag, så får du ta imorgen og neste uke når den tid kommer. Sett deg langsiktige og kortsiktige mål, ikke trykk deg selv ned om du går å en sprekk, reis deg og fortsett videre. Ta opp kontakt med rusfritt nettverk (om du har) eller prøv å finn en eller annen fritidsaktivitet du kan komme igang med som du kan bli kjent med folk som er bra for deg.
Når suget kommer, prøv å dra tanken helt ut, hva sjer om jeg inntar dette rusmidlet nå? klarer jeg å stoppe? hvilke konsekvenser vil dette få? hva med nedturen? Det med å dra tanken helt ut fungerer vært fall utrolig bra for meg, å jo lengre du har vært rusfri jo mere konsekvenser blir det av å havne utpå igjen, så denne er gull for meg.

Nå er ikke jeg kjent med rushistorien din eller historien din generelt, men rusbruken er ofte et symptom på noe underliggende, eller ofte setter dette livet man lever i rus sine spor. Kan derfor sterkt anbefale noe form for behandling, enten det er døgninnleggelse eller dagbehandling. Man trenger ofte å få "leget" noen sår, og/eller lære seg strategier for å håndtere det livet uten rus. For min del visste jeg ikke annet en ruslivet å hadde sterkt behov for behandling. Nå vet jeg det er noen som klarer seg uten behandling men man står som regel sterkere etter en behandlingsløp (mener jeg da) det er ingen skam i å spørre om hjelp.

Ønsker deg masse lykke til!
Jeg har dessverre ikke noe lure råd i gå da jeg har ikke og skal ikke være i samme situasjon selv, men lykke til! Det å sette en strek nå er nok det lureste du kommer til å gjøre i livet ditt. Er planen å gå full cold-turkey for alltid, eller kommer du til å gjøre unntak for "festmidler" osv.?
Jeg hadde selv et usunt forhold til MDMA og spesielt amfetamin fram til januar 2020 da jeg sluttet helt med dette. Jeg ble pappa og jeg innså fort at det er viktigere ting enn å ruse seg. Å slutte var ikke noe problem for meg, men russuget til amfetamin har aldri forsvunnet helt. Jeg hadde en "kontrollert sprekk" i påsken da vi var noen gutter som samlet seg til et privat lanparty. Jeg hadde også en "kontrollert sprekk" på MDMA i sommerferien.

Damen mente jeg daglig surmula/snakka om rus/lengtet etter rus helt fram til nå nylig. Dette har heldigvis forbedret seg kraftig nå. Det er ikke alltid så lett å se dette selv.

Mitt umulige tips er å prøve å gjøre andre ting for å erstatte amfetaminrusen. Har man vært i dette helvete i flere år, så vet alle at dette ikke er praktisk gjennomførbart da de fleste bekjente har gått videre i livet sitt mens du selv har vært på samme sted i livet.
Lykke til og stå på, det er verdt det.

Husk at abstinenser er midlertidige og går over.
Anbefaler deg og komme deg ut. Fjellturer og toppturer er gull. Har du mulighet til og få lånt med deg en hund som turkompis så bruk det for alt det er verdt! Har du en stabil jobb med muligheter for overtid eller doble/lange skift kan det være lurt å jobbe veldig mye i starten for og ha hodet på helt andre ting.
Lykke til ! Heier på deg
Datrix
Takk, setter pris på støtten. Skal fortsette å prøve.

*pi
Tusen takk for det. Det setter jeg pris på!

Rosander
Takk for støtten, og du har helt rett. Det er bare 'følelser' og alle følelser passerer etterhvert.

FreakyPedro
Tusen takk skal du ha, alle monner drar så jeg skal fokusere på å gjøre det. Aktivitet først og fremst til være en prioritet, lett tilgjengelig er det jo og.

celtseus
Tusen takk. Det betyr mye!
Vis hele sitatet...
Passiv
Anbefaler deg å prøve å komme igang med noe mosjon styrke/kondisjon eller fjellturer som har blitt en stor del av fritiden min. Ta en dag av gangen, prøv å tenk at du skal klare å være rusfri idag, så får du ta imorgen og neste uke når den tid kommer. Sett deg langsiktige og kortsiktige mål, ikke trykk deg selv ned om du går å en sprekk, reis deg og fortsett videre. Ta opp kontakt med rusfritt nettverk (om du har) eller prøv å finn en eller annen fritidsaktivitet du kan komme igang med som du kan bli kjent med folk som er bra for deg.
Takk for tipsene, jeg har faktisk bevegd meg en del ute idag og kjenner at å løpe litt og få hodet over på andre tanker hjelper. Skal innrømme at jeg kjøpte meg no tjall! Suget ble litt trykkende, og for meg så er det å kutte den ut en smal sak. Så her sitter jeg med en 3er og mekker det i trepipe for å få i meg minst mulig over en lengre periode. Den satt, har røyka lite den siste halvmånen men flaks at dette var bodyhigh og ikke i hodet.

Når suget kommer, prøv å dra tanken helt ut, hva sjer om jeg inntar dette rusmidlet nå? klarer jeg å stoppe? hvilke konsekvenser vil dette få? hva med nedturen? Det med å dra tanken helt ut fungerer vært fall utrolig bra for meg, å jo lengre du har vært rusfri jo mere konsekvenser blir det av å havne utpå igjen, så denne er gull for meg.

Denne skal jeg ta vare på, takk skal du ha! Tror du har helt rett i det du sier der, så takk!

Nå er ikke jeg kjent med rushistorien din eller historien din generelt, men rusbruken er ofte et symptom på noe underliggende, eller ofte setter dette livet man lever i rus sine spor. Kan derfor sterkt anbefale noe form for behandling, enten det er døgninnleggelse eller dagbehandling. Man trenger ofte å få "leget" noen sår, og/eller lære seg strategier for å håndtere det livet uten rus. For min del visste jeg ikke annet en ruslivet å hadde sterkt behov for behandling. Nå vet jeg det er noen som klarer seg uten behandling men man står som regel sterkere etter en behandlingsløp (mener jeg da) det er ingen skam i å spørre om hjelp.
Det er sikkert ett godt råd, og det er noe jeg vil ta til vurdering hvis dette går så langt at jeg sprekker igjen denne gangen. Nå skal jeg virkelig prøve, og alt i universet har stilt seg på rekke for å fortelle meg at det er nå! Er i behandling hos DPS for de opplevelsene jeg har hatt i livet og traumebehanlding. Det handler mye om å forstå hvorfor jeg føler det jeg føler, i forhold til de tingene jeg ikke har kunne gjort noe med da man som barn og ungdom så og si er ett ''offer'' for sine omgivelser. Det skal jeg klare å komme over, jeg har funnet ut veldig tidlig i livet (hvor gammel jeg er er ett hysj her, because, you know..) så fremover ser det godt ut prøver jeg å tenke. Tusen takk skal du ha, jeg setter pris på rådene og støtten!

SuperSpurv
Jeg ble pappa og jeg innså fort at det er viktigere ting enn å ruse seg. Å slutte var ikke noe problem for meg, men russuget til amfetamin har aldri forsvunnet helt.
Vis hele sitatet...
Damen mente jeg daglig surmula/snakka om rus/lengtet etter rus helt fram til nå nylig. Dette har heldigvis forbedret seg kraftig nå. Det er ikke alltid så lett å se dette selv. Mitt umulige tips er å prøve å gjøre andre ting for å erstatte amfetaminrusen. Har man vært i dette helvete i flere år, så vet alle at dette ikke er praktisk gjennomførbart da de fleste bekjente har gått videre i livet sitt mens du selv har vært på samme sted i livet.
Vis hele sitatet...
Gratulerer så mye! Det er sant det med at man ikke ser seg selv i mange situajoner, og her er jeg heldig som, for en liten stund fremover, ikke har noen å forholde meg i rundt meg. Familie er helt borte, mine nærmeste venner har bevegd seg videre (flyttet bort, seriøse forhold osv.).

Til slutt vil jeg si at jeg er på dag 1 nå uten å ha hatt i meg fart. Fokuset mitt har gått veldig hardt inn på å slutte å føle på savnet, men jeg har innsett at jeg må la denne tanken passere som en sky. Jeg kan ikke fjerne tanken, forme den eller henge meg i den. Passere vil den likevel, for som sagt er det bare midlertidig. - Følte derimot at å erstatte det med noe som er såpass mildt som røykings, fungerer fint for meg. Har ikke vært en særlig smoker på over to år, har selvsagt gjort det i den obligatoriske mange års-perioden vi alle har vært gjennom, men mer av og på siden 2019 og de siste månedene har det vært så lite som ett par trekk her og der. Med andre ord innbiller jeg meg at det skal fungere hvis jeg regulerer det riktig.

Er det greit å erstatte fart med ? Nei egentlig ikke, en utsetter jo bare ett problem på mange måter. Det er en krykke, og det triste med den greia er jo at jeg fysisk sett er i toppform så å bære rundt på denne krykka når det sitter i hodet er jo bare jævlig dumt. Det skal jeg huske fremover, dette her er absolutt mer enn nok! Jeg overtalte meg til at dette er noe som vil bidra, men når jeg tenker på det akkurat nå så innser jeg jo som sagt at det er en krykke.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Til meg når jeg skal se tilbake: This is it, kis. Nok, ro deg ned. Det her kommer til å gå bra, du vet hva styrkene dine ligger i og du vet hva du vil legge igjen her når du er borte. Du vet ikke nødvendigvis hvem du er, men du vet absolutt hvem du IKKE er! Det er skummelt å være alene, men det her går over. Gi opp tingene du ikke kan kontrollere og fortsett fremover selv om du har fjell i sikte. Strap them boots on honey, you boutta walk for MILES!
Sist endret av Jokke; 30. august 2020 kl. 09:15.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Herregud for noe selvopptatt piss hele tråden er
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Herregud for noe selvopptatt piss hele tråden er
Vis hele sitatet...
Det å ruse seg ut av livet er jævlig selvopptatt, så jeg er fullstendig klar over det. Takk likevel.
Antar at du allerede røyker, og da er det jo perfekt å bruke det som et verktøy for sug. Tyggi fungerer også. Er ikke så veldig gla i tyggi selv men jeg skjønner hvordan folk kan bli avhengig, du begynner bare å tygge og tygge og stopper ikke

Jeg pleier å sette penger inn i fond tilsvarende de pengene jeg brukte på snus tidligere. Du kan jo sette inn småbeløp på lån & gjeld når suget inntreffer, så sitter du igjen med en god følelse om hvor smart, lur _og_ sterk du er.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Følger! Har ikke noe gode råd enn så lenge, Men har selv et problematisk forhold til amfetamin. Er mer på enn av. igjen.. Så her må det noe endringer til, Men over til deg, Ønsker deg virkelig lykke til!

Fint post forresten, traff meg hardt.