Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5976
Idag kom jeg til å kaste et blikk på disse maskinrens pakkene som selges.
Koster nesten hundrelappen for en pakke med 3 stk maskinrens. Over 30 kroner per maskinrens. Kostbart.

Vaskemaskin har jeg aldri behøvd å rense pga dårlig lukt etc, da det kjøres ganske mye på både 60 og kokvask. Også vasker jeg gjerne hvitvask som er ekstra møkkete med blenda hvit og en dash klorin. Tar alt av flekker og kommer ut blende hvitt. Tenker at litt klor i maskinen nå og da bare er bra, løser opp evt. kalkdannelser og tar knekken på evt. bakteriekolonier. Billig er det også.

I oppvaskmaskin så har det hendt at den er satt på feks spareprogram når den burde vært vasket på høyeste temperatur og at maskinen ikke ser helt fresh ut etterpå. Jeg har løst dette med å slenge inn kaustisk soda og kjøre tom maskin på max temperatur. Har fungert helt fint. Og kaustisk soda på store forpakning er jo "nesten gratis" i forhold til maskinrens.

Kom til å tenke på om klorin i vaskemaskin kan skade maskinen? Eller hva med kaustisk soda i oppvaskmaskinen? Har jo gjort dette i noen år nå uten å ta repern på maskinene. Noen som vet hva resultatet av slik hardhent behandling kan føre til i worst case scenario?
Sist endret av frtoretang; 16. september 2016 kl. 23:11.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ville vært forsiktig med kaustisk soda, det er veldig slemt mot gummi og plastikk, finnes mye gummipakninger og plastdeler i en oppvaskmaskin som kan blir sprø med lang bruk.

Har aldri problemer med lukt eller skittent oppvask, men jeg vasker som oftest kokvask og stapper ikke maskinen full av matrester, rengjører også filteret regelmessig.
Kanskje prøve bakepulver? Bakepulver eller natron som det heter er ganske effektiv på å fjerne drit samtidig som det eliminerer endel lukt.
Bruk sitronsyre, det fungerer helt fint i både vaske- og oppvaskmaskin og gir ingen skader på innmaten. Tror det er 12ish kroner per pakke. Ikke mye for å få maskinen til å se helt ny ut inni. Kan tilogmed brukes som reserve oppvaskmiddel, bare ikke på sarte ting (gammelt/malt porselen).
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bruk sitronsyre, det fungerer helt fint i både vaske- og oppvaskmaskin og gir ingen skader på innmaten. Tror det er 12ish kroner per pakke. Ikke mye for å få maskinen til å se helt ny ut inni. Kan tilogmed brukes som reserve oppvaskmiddel, bare ikke på sarte ting (gammelt/malt porselen).
Vis hele sitatet...
Sitronsyre er forresten et alternativ for bleking som er mindre skadelig for tekstiler og miljø enn klor.
Uten Filter
Trådstarter
Vel da blir det sitronsyre fra nå av. Ikke helt sikker på om jeg vil bruke sitronsyre i vask fremfor klor, må teste ut og se om det virker like bra som klor.
Men da stopper jeg bruken av kaustisk i oppvaskmaskinen. Har jo aldri opplevd noen problemer med kaustikk soda i oppvaskmaskinen men får vel være føre var.
Sitronsyre tar vel knekken på kalkavleiringer og det er jo veldig greit.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vel da blir det sitronsyre fra nå av. Ikke helt sikker på om jeg vil bruke sitronsyre i vask fremfor klor, må teste ut og se om det virker like bra som klor.
Men da stopper jeg bruken av kaustisk i oppvaskmaskinen. Har jo aldri opplevd noen problemer med kaustikk soda i oppvaskmaskinen men får vel være føre var.
Sitronsyre tar vel knekken på kalkavleiringer og det er jo veldig greit.
Vis hele sitatet...
Nei klor er nok mer effektivt, men det sliter på tøyet. Har hørt at noen skyller i eddik etterpå for å nøytralisere kloren, så det ikke ligger rester og virker i klærne etter vask.
Sist endret av entropi; 17. september 2016 kl. 15:51.
Uten Filter
Trådstarter
Pleier å kjøre en runde eller to på skylleprogram og om tøyet var ekstra møkkete så går det en runde til på vask etter skyllingen. Lukter ikke klor av tøyet i det hele tatt og tenker det er nok skylt vekk alle rester av klor.
For å si det enkelt med klorin...
Klorin inneholder NaOCl eller natriumhypokloritt. Dette er et veldig ustabilt molekyl. Og det spaltes og reagerer med vann i kontakt med diverse smuss og organiske stoffer. Dette skjer etter ligningen:
2 NaOCl + H2O (vann) => 2 NaOH (natriumhydroksid eller kaustisk soda om du vil) + Cl2 (klorgass). Og smuss blir da her nesten å regne som en katalysator.

Men poenget er, at det blir frigjort Cl2. En ting som er spesielt med Cl2, er at det er nest øverst til nest til høyre i det periodiske systemet (hovedgruppe VII). Disse blir kalt halogener, og alle dem som er sjekket, er ytterst reaktive. Den øverste F2 (fluorgass) er verst, og Cl2 kommer diltede rett etterpå. Og disse to, kan nesten reagere med hva som helst i en oppvaskmaskin. Plastikk, glass og tallerkener tåler nok Cl2 bra, men metalloverflater o.l.? Not! Det meste innen metaller korroderer/ruster ved kontakt med disse to. Veldig mye innen maling også. Så jeg mener, at du kommer til å forkorte levetiden på din oppvaskmaskin betraktelig ved bruk av klorin i den. Det samme kan kanskje også sies ved kaustisk soda. Men jeg regner med, at maskinen tåler basiske løsninger ganske godt, da oppvaskmiddel ofte er ganske basisk. Men kaustisk soda mener jeg blir overkill!..
Sikkert lurere (og vanligere?) å legge det du vil bleke i klorvann i vasken på forhånd, så skylle det skikkelig før du vasker det i maskin.
Uten Filter
Trådstarter
Kloring bruker jeg i vaskemaskinen. Har alltid gjort det. Aldri merket noe negativt. Og ofte så slår jeg både klorin og vaskepulver i samtidig.
Altså jeg blander ikke klor og kaustisk soda, bare klor og vaskepulver.

Til oppvaskmaskin har jeg brukt kaustisk soda uten problemer sålangt. Og ja kan være at oksidering er et problem om løsningen blir stående i maskinen, men det skjer jo ikke. Programmet snurrer og går og skyller godt og grundig så når maskinen er ferdig og ren så er jo kaustisk sodaen forsvunnet ut med skittenvannet.

Ja det kan godt tenkes det entropi, men jeg har liksom ikke opplevd noe trøbbel med å gjøre det på denne måten med klor rett i vaskemaskinen. Hverken tøyet eller maskinen har tatt skader. Også er det jo no dritt å legge ting i klorvann, det må jo opp også får en klor på henda og det blir søl og får en noe klorflekker på tøyet en har på seg så blir det fort skjolder og flekker. Mye enklere å bare gjør alt på en gang i vaskemaskinen
Sist endret av frtoretang; 17. september 2016 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Generelt står vaskemaskin på våtrom hvor konsekvensene begrenser seg til maskinen og en eventuell lekkasje går i sluket. Lykke til med lekkasje fra oppvaskmaskinen og vannskade på hus/leilighet. Ikke et sted å utøve kjemiske eksperiment?