Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5458
Mugg i plastikk boks med sopp?

Hei hadde en plastikk boks med rundt 1000 sopp i, lagret den siden ifjor september.. Tok den opp og det var små hvite flekker nederst i boksen, tror kanskje det er mugg, var ikke noe tegn på det før nå.. Soppene lukter fint og ser bra ut men da er vell det smarteste jeg kan gjøre og kaste alt?
Må nesten ha et bilde for å få se. Psykedelisk sopp kan få blå mugg-lignende greier på stilkene osv, som er okisdert psilocybin, hvis jeg husker korrekt. Hvis dette er tilfellet, er det ikke noe galt med soppen.
Siden du sier det er hvite flekker, høres det fort ut som mugg ja. Tror faktisk ikke jeg hadde kasta soppen av den grunn Jeg er ikke så redd for å spise litt mugg, da jeg stoler på at magesyra klarer å knerte muggen, men det er helt sikkert ikke å anbefale. Men siden det er såpass sjelden sopp, ville jeg vurdert om det er noe jeg kan gjøre for å redde den, istedenfor å kaste den.
Kast dem, det er ikke noe å samle på.
Kan jo være ekkelt å få i seg mugg sånn. Du kan rett og slett bli forgiftet. Antakeligvis vil du nok ikke oppleve verre enn å spy fra begge ender resten av dagen, men det ville jo vært ekstra kjipt når du trippa og.
Hvis man lager te av det? Vil man fortsatt bli dårlig? Jeg ser selv at noen hvite fnugg på et par av soppene helt øverst i glasset. Mens 99% ser fine ut. Kan jeg ikke bare fjerne de som ser dårlig ut?
plukk ut de som ser fine ut og stapp de i en flaske sprit? på eget ansvar da. burde drepe meste av farlig mugg iaf. så høy % som mulig. Når det får godgjort seg er det en ypperlig måte å innta kantarellen på når den tid kommer via shots

hvis du gjør det vit at dosering vil bli vansklig å beregne. så ta det rolig..
Sist endret av tetragrammaton; 28. mai 2016 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
plukk ut de som ser fine ut og stapp de i en flaske sprit? på eget ansvar da. burde drepe meste av farlig mugg iaf. så høy % som mulig. Når det får godgjort seg er det en ypperlig måte å innta kantarellen på når den tid kommer via shots
Vis hele sitatet...
For meg høres det ut som en veldig dårlig ide, og ikke minst farlig. Man kan jo aldri vite hvor mye man får i seg. Og ikke bare det, alkohol og hallisunogener er en dårlig kombo som kan skape bad trips veldig lett.
Sist endret av ranman22; 28. mai 2016 kl. 18:48.
joja. derfor på eget ansvar. man kan beregne dosering hvis man tenker litt selv
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
plukk ut de som ser fine ut og stapp de i en flaske sprit? på eget ansvar da. burde drepe meste av farlig mugg iaf. så høy % som mulig. Når det får godgjort seg er det en ypperlig måte å innta kantarellen på når den tid kommer via shots

hvis du gjør det vit at dosering vil bli vansklig å beregne. så ta det rolig..
Vis hele sitatet...
Mener å ha lest at det ikke hjelper å drepe muggen fordi den produserer ett giftstoff og det er det som er farlig. Giften vil jo ikke forsvinne og derfor vil det være farlig uansett.
Sist endret av iColdman; 28. mai 2016 kl. 18:59.
Det er en regel som sier at hvis noe i en beholder er infisert med mugg, så er alt i beholderen infisert. Det er ikke alltid like åpenbart hvor muggen befinner seg, og selv om du plukker ut "de fine", så er det fortsatt en sjanse for at disse er infisert. Dersom du velger å konsumere (m/mugg) så er det ikke verdens undergang, men du burde være veldig varsom med mengde. De fleste muggsopp vi kommer over i vår hverdag vil ikke føre til så veldig mye mer enn kvalme og feber (avhengig av mengde såklart), men du har sjeldne tilfeller hvor det kan bli alvorlige skader på organer.

Jeg sier kast posen - Når de først er dukket opp, så er de der.

hilsen mykolog
Har du spart de så lenge at de har mugga så er du vel ikke så veldig eventyrlysten at du ikke kan vente til høsten.

Selv hadde jeg tatt sjansen på de uten mugg, så lenge soppen ikke er gjennom rotten.
Men ja, er det først mugg er alt mugg (infisert) Og jo lenger den er i romtemperatur nå, jo verre blir det (tror jeg)

I gamle dager skavet man bare bort muggen av maten og spiste videre så lenge resten så fin ut.
Skal nok endel til for å bli syk, da er man riktig uheldig.
Da ville jeg heller bekymret meg over at kanskje 10 av de 1000 soppene ikke er flein istedet.

Blande sopp og sprit uten å vite dose? Det er nok mye farligere enn litt skarve mugg.
Trådstarter
Det var bare noen små flekker, hvite som la seg inntil veggen på plastboksen, kan det være mycelium? Om det er mugg burde det jo spre seg ganske fort, men kan mycelium komme fram av at sopp ligger i en luft-tett plastboks så lenge?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av iColdman Vis innlegg
Mener å ha lest at det ikke hjelper å drepe muggen fordi den produserer ett giftstoff og det er det som er farlig. Giften vil jo ikke forsvinne og derfor vil det være farlig uansett.
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt, mykotoksiner er gifstoffer som ikke brytes ned lett. Faktisk så må man bruke stoffer som absorberer giftstoffene når man skal fjerne de: https://en.wikipedia.org/wiki/Mycotoxin#Removal.

Så sprit vil ikke ødelegge mycotoksiner.

Sitat av Supperman Vis innlegg
Det var bare noen små flekker, hvite som la seg inntil veggen på plastboksen, kan det være mycelium? Om det er mugg burde det jo spre seg ganske fort, men kan mycelium komme fram av at sopp ligger i en luft-tett plastboks så lenge?
Vis hele sitatet...
Litt oppfriskning fra Naturfag: Mugg er sopp det også, og cellenettverk heter mycelium, så ja, det du ser er muggsoppens mycelium. De er en og samme ting, bare at mugg refererer til typen sopp og mycelium refererer til cellestrukturen som soppen er bygd opp av.