Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1497
Hei! Har plukket opp en interesse for planter og har i det siste tenkt en del på en ting angående øl. Det meste av øl vi har(det i butikkene) er humlebasert og humle er en hukjønnsplante. Dette gir/forsterker østrogen i menn som drikker nok av det og fører til chubbytits og stor mage.

Spørsmålet mitt til forumet, som jeg sliter med å finne ut av er om maltøl har samme effekt. Maltøl er en urgammel øltype som baserer seg på brenning av korn istedetfor humle.
Tror du misforstår her.

Det meste av øl er brygget på maltet korn, eller ekstrakt fra maltet korn. Humle benyttes for å gjøre ølen bitter og motstandsdyktig mot visse bakterier, eller som smakstilsetning.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg greier ikke helt å tro at det er humlen i ølet som gir chubbytits og stor mage, tror nok mer det er kaloriene. Har du noen kilder på dette?

Dessuten tror jeg så og si all den vanlige pilsen i Norge inneholder malt.
Det går ikke å lage øl uten malt. Malten ligger å trekker i vannet for at man skal få ut stivelsen, som omdannes til sukker, deretter siler man vekk malten og koker vørteren for å skille ut proteiner. Humle tilsettes under koking, og i noen tilfeller mens ølet står og gjærer. Humle brukes for å få aroma i ølet, hvis humle tilsettes tidlig i kokingen gir det bitterhet, og hvis man tilsetter den senere gir det mer "humle smak". Et eksempel på øl hvor humle er tilsatt under gjæring er IPA. Hvis man ikke har malt i ølet blir det ikke noe sukker i vørteren, og da har ikke gjære noe å omdanne til alkohol.
Når man får i seg for mye av det kvinnelige hormonet østrogen som er i øl, så klarer man verken å holde kjeft eller å kjøre bil
Takk for kjapp respons!

Godt mulig jeg misforstår her, har ikke noen kilder. Har bare snakket med diverse folk. Har prøvd å fått avkreftet spørsmålet i OP til ett par leger og vin-nytere men ingen som kan avkrefte eller bekrefte det.

Selvsagt spiller kaloritetthet sterkt inn. Men cluet her er om eksempelet kan være direkte overførbart til østrogenfremkalling som man f.eks. får ved soyasaus(i større mengder)
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Takk for kjapp respons!
Godt mulig jeg misforstår her, har ikke noen kilder. Har bare snakket med diverse folk. Har prøvd å fått avkreftet spørsmålet i OP til ett par leger og vin-nytere men ingen som kan avkrefte eller bekrefte det.
Vis hele sitatet...
Det er ingen ting som beviser at det er tilfelle, så da kan vi jo foreløpig konkludere med at du ikke for innovertiss og bryster av å innta humle.

In addition, hops has fairly strong estrogen-like properties, making it a phytoestrogen. 5-8 The basis for this activity is a constituent called 8-prenyl naringenin. Like soy (another phytoestrogen), hops has been proposed as a treatment for menopausal symptoms . It is also marketed as a breast enhancement product. However, there is no direct evidence as yet that it works for either of these purposes.
Vis hele sitatet...
http://www.med.nyu.edu/content?ChunkIID=21755
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Selvsagt spiller kaloritetthet sterkt inn. Men cluet her er om eksempelet kan være direkte overførbart til østrogenfremkalling som man f.eks. får ved soyasaus( i større mengder )
Vis hele sitatet...
Soya er usunt for menn, men bra for damer. pga hormoner.

Når det kommer til øl har noen allerede nevnt østrogen, og drikker man nok øl som man, blir det som en hormonbehandling.
Humle inneholder en østrogenhermer, ja. Og planta er særbo, som er at blomstene har bare ett kjønn pr. plante. Og i øl er det hunnblomster, som TS skriver, blir brukt. Men humle blir nesten brukt i alle typer øl. I gamledager ble også pors og einer brukt som krydder og bitterstoff. Men vær obs på, at einer mye brukt over tid, er ganske skadelig for nyrene.
Og krydderet er ikke det som dreper bakterier, som bronsky sier, det er alkoholen.

Og det er her en ser grunnen til at øl og vin ble drukket så mye i gamle dager. Da en oftest hadde bare brønnvann, ofte med en utedass like ved. Noe som har gitt opphav til en del epidemier, særlig kolera. Men mye av ølet, som ble brukt i gamledager, var oftest ikke sterkere enn 1/2 så sterkt som pils. Derfor kunne de bl.a. drikke øl og slå graset med ljå samtidig.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Humle inneholder en østrogenhermer, ja. Og planta er særbo, som er at blomstene har bare ett kjønn pr. plante. Og i øl er det hunnblomster, som TS skriver, blir brukt. Men humle blir nesten brukt i alle typer øl. I gamledager ble også pors og einer brukt som krydder og bitterstoff. Men vær obs på, at einer mye brukt over tid, er ganske skadelig for nyrene.
Og krydderet er ikke det som dreper bakterier, som bronsky sier, det er alkoholen.

Og det er her en ser grunnen til at øl og vin ble drukket så mye i gamle dager. Da en oftest hadde bare brønnvann, ofte med en utedass like ved. Noe som har gitt opphav til en del epidemier, særlig kolera. Men mye av ølet, som ble brukt i gamledager, var oftest ikke sterkere enn 1/2 så sterkt som pils. Derfor kunne de bl.a. drikke øl og slå graset med ljå samtidig.
Vis hele sitatet...
Mener øl ikke ga samme hydreringseffekt vann jeg? Er det ikke derfor man har slik "nach-øl" som "inneholder" mer vann?