Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1351
Jeg skal kjøpe meg ny laptop nå, men jeg er usikker på hvilken jeg burde kjøpe. De jeg har vurdert så langt er disse:
Sony Vaio T13 - Bra specs og batteritid, men dårlig skjerm
Acer Aspire S5 - Bra specs, utrolig liten og lett, men dårlig batteritid og skjerm
Asus U38N - Litt usikker på specs, ikke verdens beste batteritid, men liten, lett og IPS-skjerm
Asus UX32A - Greie specs, liten og lett

De eneste kravene jeg har er at den koster rundt 5000, har 13-14" skjerm og god batteritid. Touch er forsåvidt også et pluss, siden metro er litt klønete uten, men ikke noe must. Pcen skal brukes til vanlig hverdagsbruk, skolearbeid og redigering i Photoshop og evt. litt Premiere.

Er det noen som har erfaringer med noen av disse laptopene? Skjermen på U38N frister veldig, men er litt usikker på batteritiden og ytelsen på AMD-chipsettet, og Vaio T13 er vel den som virker som det beste kjøpet nå. Eller har noen andre forslag? Har sett litt på f.eks. IdeaPad U310, men den ble for mye plastikk.

Jeg skulle gjerne ha ventet litt og kjøpt en laptop med Haswell, men jeg må kjøpe pcen i løpet av neste uke.
Ikke kjøp Aceren, dårlig byggekvalitet, selv ville jeg valgt Asus UX32A, fordi hvis det er student PC kreves ikke veldig mye specs, og den er liten og lett, eneste minuset for meg er Win8.
Selv tror jeg ikke jeg ville valgt noen av dem pga manglende fysiske musetaster. Har en bærbar selv med slike "touch" musetaster og det er virkelig et helvete å bruke. Ikke undervurder hvor viktig det er med bra mus og tastatur, spesielt til skolebruk.
En annen ting som jeg vil si er obligatorisk er SSD. Dessverre finnes det ikke så mange bærbare med SSD i den prisklassen, men du kan eventuelt kjøpe en separat og montere inn i PC'en.

Etter å ha lett litt rundt i noen minutter tror jeg valget mitt ville falt på denne: http://www.prisguide.no/produkt/sams...c-a04se-172212 + pluss en 128GB SSD.

Synes den er en god miks av fordeler og ulemper. Prosessoren er ikke like kraftig som intel i5, men grafikken er bedre og det er egentlig minst like viktig. Skjermen er ikke noe spess, men batterilevetiden er bedre enn U83N'en. Med SSD vil PC'en føles veldig responsiv og fin å bruke. Og som jeg nevnte har den fysiske musetaster, noe som er gull verdt. Og den er laget av Samsung, som er kjent for kvalitet.
Her er en grundig anmeldelse av PC'en: http://www.notebookcheck.net/Review-...k.83159.0.html
Sist endret av Grix; 27. juli 2013 kl. 00:41.
grix hvis h*n trenger en fysisk mus er det bare å kjøpe en og had den tilkoblet via usb. og SSD er virkelig ikke nødvendig... det er greit med raskere hastighet, men for en studie pc til 5k er det helt unødvendig..

men, men dersom du har mulighet til det er nok det beste å vente til haswell kommer ut i laptop. så vidt jeg leste på de tre har ingen av dem haswell prossesor (rett meg hvis jeg tar feil her =D. selve ytelsen på pcen vil ikke være veldig merkbart raskere, men batteri tiden kommer til å bli det. tror intel skrøt på seg noe som dobbling av batteri tid med enkelte av pc.
Jeg hadde fysiske musetaster som aldri ble brukt på den forrige laptopen, så det er ikke noe must, men skjermen på Samsung 5-serie er et stort pluss i forhold til et par av de andre.
Kjøpte selv en Asus Zenbook for et år siden, veldig fornøyd med den! Brukes kun til skolerelaterte saker. Robust liten PC, veier så godt som ingenting, og ser, i mine øyne, meget bra ut :-)