Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2476
Hei. Etter å ha lett i en god stund etter en bærpar-pc som hovedsaklig blir brukt til spilling har jeg funnet ut at jeg må investere i en stasjonær istedet. Dette grunnet prisen på bærbare hvis du skal ha noe som faktisk varer (hvis du ikke skal bestille fra en nettbutikk).

Har sett litt på ferdibygde pcer hos komplett.no og lurte på om denne var noe tess? Evt hvilke modifikasjoner jeg burde gjøre? Tenkte å runde den av rundt 10.000 NOK.
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10731

Takker på forhånd for svar
Sist endret av TheOnlyArf; 6. desember 2012 kl. 20:36.
Vil anbefale deg å bygge selv Veldig lærerikt og man får mye for pengene.

Litt over budsjettet, men allikevel:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-40A44F4AE5C4
Sist endret av freeaak; 6. desember 2012 kl. 20:47.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av freeaak Vis innlegg
Vil anbefale deg å bygge selv Veldig lærerikt og man får mye for pengene.

Litt over budsjettet, men allikevel:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-40A44F4AE5C4
Vis hele sitatet...
16 GB er overkill på gamingrigg. 8 GB er nok
Sitat av freeaak Vis innlegg
Vil anbefale deg å bygge selv Veldig lærerikt og man får mye for pengene.

Litt over budsjettet, men allikevel:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-40A44F4AE5C4
Vis hele sitatet...
Budsjettgrensen er mere en veileder for at jeg ikke skal gå amok :P
Har ikke peiling på åssen jeg bygger en pc selv. Har lyst til det, men har lite lyst til å ødelegge noe.

ET spm om builden: Hvorfor ikke en i7 prosessor?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Budsjettgrensen er mere en veileder for at jeg ikke skal gå amok :P
Har ikke peiling på åssen jeg bygger en pc selv. Har lyst til det, men har lite lyst til å ødelegge noe.

ET spm om builden: Hvorfor ikke en i7 prosessor?
Vis hele sitatet...
Ikke alle spill er lite glad i Hyper Threading funksjonen som er innebygget i i7
Sitat av Zendium Vis innlegg
16 GB er overkill på gamingrigg. 8 GB er nok
Vis hele sitatet...
Med dagens priser på RAM har det ingenting å si.

Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Budsjettgrensen er mere en veileder for at jeg ikke skal gå amok :P
Har ikke peiling på åssen jeg bygger en pc selv. Har lyst til det, men har lite lyst til å ødelegge noe.

ET spm om builden: Hvorfor ikke en i7 prosessor?
Vis hele sitatet...
En i5 vil gi mer 'bang for the buck' om du hovedsaklig skal bruke den til gaming.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Det finnes guider i tusentall der ute på hvordan du bygger. Newegg på youtube har 3 gode videoer for de som ønsker å lære seg å bygge en pc.
Part 1
Part 2
Part 3

Ønsker du en skriftlig guide med bilder er det også mange å velge mellom:
Wikihow
HowStuffWorks
Sitat av freeaak Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan vel forsåvidt søke gjennom youtube og se om jeg finner noen guider der. Men er dette alt jeg trenger til pcen?

Sitat av freeaak Vis innlegg
En i5 vil gi mer 'bang for the buck' om du hovedsaklig skal bruke den til gaming.
Vis hele sitatet...
Gaming er hovedområdet for pcen, ja.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Kan vel forsåvidt søke gjennom youtube og se om jeg finner noen guider der. Men er dette alt jeg trenger til pcen?


Gaming er hovedområdet for pcen, ja.
Vis hele sitatet...
Jepp

Jeg linket til noen gode guider
Jeg har kjøpt samme komplette PC som deg. Jeg oppgraderte derimot skjermkortet til 680 modellen. Jeg oppgraderte hardisk til 2TB (har egen SSD hjemme). Jeg oppgraderte prosessoren til i7-3770K (totalt: 10 500 kr).
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Men er dette alt jeg trenger til pcen?
Vis hele sitatet...
Det er alt du trenger til selve PC'en ja.
Skjerm, tastatur, mus, høyttalere o.l er ikke med
Sist endret av freeaak; 6. desember 2012 kl. 21:04.
Sitat av Zendium Vis innlegg
Jepp

Jeg linket til noen gode guider
Vis hele sitatet...
Så linkene etter jeg skrev svaret så tusen takk for det. De kommer til å bli godt brukt tenker

Sitat av freeaak Vis innlegg
Det er alt du trenger til selve PC'en ja.
Skjerm, tastatur, mus, høyttalere o.l er ikke med
Vis hele sitatet...
Jaja, så langt borte er jeg ikke at jeg ikke skjønner Men du mener altså at jeg vil få mere ut av å bygge fra opsettet ditt istedenfor å kjøpe den komplett-pcen som jeg linka til?

Btw, er du sikker på at alle komponentene går sammen?
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Så linkene etter jeg skrev svaret så tusen takk for det. De kommer til å bli godt brukt tenker


Jaja, så langt borte er jeg ikke at jeg ikke skjønner Men du mener altså at jeg vil få mere ut av å bygge fra opsettet ditt istedenfor å kjøpe den komplett-pcen som jeg linka til?

Btw, er du sikker på at alle komponentene går sammen?
Vis hele sitatet...
Jepp
Om du kan legge på noen hundrelapper til ville jeg gått for en modulær strømforsyning, mye lettere å holde orden/ryddig i PC'en.
Operativsystem henter du fra bukta.

Tips til modulær PSU: Corsair HX650
Sitat av freeaak Vis innlegg
Jepp
Om du kan legge på noen hundrelapper til ville jeg gått for en modulær strømforsyning, mye lettere å holde orden/ryddig i PC'en.
Operativsystem henter du fra bukta.

Tips til modulær PSU: Corsair HX650
Vis hele sitatet...
Bytte ut denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623444 med den du linket til mener du?

Og hva i alle dager er bukta?

Glem det siste spm... Vet hva det er.
Bukta = piratebay
Kjøp heller Corsair AX750 enn HX serien da den er mer stillegående! Og som freeaak sier, burde du invistere i en modulær strømforsyning.

Jeg har et oppsett jeg er veldig fornøyd med, bygd selv (som du snart kommer til å klare også!). Kosta hakket over 10k om man skal ha med skjerm, tastatur, mus, høytalere etc, men det er verdt det! Kan linke om det er interessant.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Og hva i alle dager er bukta?
Vis hele sitatet...
Han mener piratebay. Vær grei og kjøp det. Laste ned slikt fra tpb er dumt og idiotisk.
Sitat av InZeiN Vis innlegg
Bukta = piratebay
Kjøp heller Corsair AX750 enn HX serien da den er mer stillegående! Og som freeaak sier, burde du invistere i en modulær strømforsyning.

Jeg har et oppsett jeg er veldig fornøyd med, bygd selv (som du snart kommer til å klare også!). Kosta hakket over 10k om man skal ha med skjerm, tastatur, mus, høytalere etc, men det er verdt det! Kan linke om det er interessant.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan mer enn gjerne linke det

Er det med kabler til AX750? Så på komplett at de kunne kjøpes individuelt...
Sist endret av TheOnlyArf; 6. desember 2012 kl. 21:57.
Jeg sitter med piratkopi, og jeg har bestemt meg for å invistere i originalcd som julegave til meg selv. Er lei av feilmeldinger og "activation codes"..
Sitat av fatfro Vis innlegg
Han mener piratebay. Vær grei og kjøp det. Laste ned slikt fra tpb er dumt og idiotisk.
Vis hele sitatet...
Men billig (dvs. gratis). Synes gratis ting er pretty decent jeg, selv om jeg skjønner at du er på lag med moralens voktere
Sitat av Obster Vis innlegg
Men billig (dvs. gratis). Synes gratis ting er pretty decent jeg, selv om jeg skjønner at du er på lag med moralens voktere
Vis hele sitatet...
Ikke ta meg feil, jeg laster ned mye, men å laste ned operativsystem syns jeg er dumt og vanskelig. Vanskelig, fordi det er en del mer tungvint enn å kjøpe det, og dumt fordi folk jobber hardt for å lage slikt. Filmer og spill er greit å laste ned da
Sitat av fatfro Vis innlegg
Ikke ta meg feil, jeg laster ned mye, men å laste ned operativsystem syns jeg er dumt og vanskelig. Vanskelig, fordi det er en del mer tungvint enn å kjøpe det, og dumt fordi folk jobber hardt for å lage slikt. Filmer og spill er greit å laste ned da
Vis hele sitatet...
Tror personlig det ligger ganske mye arbeid bak å lage en film/spill som er verdt å laste ned og jeg da men....tenk så mange som har lastet ned Ringenes Herre filmene f.eks.

Men uansett så sporer vi av her.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Han mener piratebay. Vær grei og kjøp det. Laste ned slikt fra tpb er dumt og idiotisk.
Vis hele sitatet...
dersom det er snakk om Microsoft Windows, så er vel anskaffelse av en illegitim kopi fra The Pirate Bay noe mer etisk enn å kjøpe det.

anbefaler dog at TS går til anskaffelse av et fritt miljø, som for eksempel Gentoo Linux eller OpenBSD. disse er helt gratis, så da slipper man å gjøre seg til kriminell.
Her er lista jeg har, bare å legge til tastatur/mus/skjerm av eget ønske

http://www.dustinhome.no/Favorites.a...c91a96daacc97c

Og grunnen til 16GB ram (før noen bitcher om det), er at det er så billig at man kan kaste det på uten at man merker forskjell

Edit: Hadde tatt feil liste :P
Sist endret av InZeiN; 6. desember 2012 kl. 22:05.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Han mener piratebay. Vær grei og kjøp det. Laste ned slikt fra tpb er dumt og idiotisk.
Vis hele sitatet...
Jeg vil selvfølgelig at han skal kjøpe det legit om han kan, men siden han allerede er over budsjettet kunne det være greit å laste ned.
Kjører selv genuine W7 Professional om det har noe å si

Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Bytte ut denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623444 med den du linket til mener du?
Vis hele sitatet...
Ja, eller en AX750 som andre har anbefalt her
Begge er gode strømforsyninger.
Sist endret av freeaak; 6. desember 2012 kl. 22:20.
Anbefaler AX, da den serien er den mer stillegående av de tre. Men om du ikke plages av litt bakgrunnsstøy, så er det bare velg og vrak.
Nå har jeg prøvd å leke meg litt med å sette opp et eget oppsett. Havnet stort sett på det samme bare at jeg mikset litt ifra oppsettene jeg har fått. Resulterte i dette: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...7-BA24DD7A57B6

Ser jeg har havnet over budsjett og det er ingen krise, men, i og med at jeg må ha OS, skjerm, tastatur og mus i tillegg, er det noen komponenter som kan byttes ut for en rimeligere pris uten å miste så altfor mye ytelse?

Evt om alle komponentene går sammen også?
Jeg ville gått for noe ala dette

Det er fra dustin.no, var endel av komponentene som var billigere der. Det skjermkortet jeg valgte har dobbelt så mye minne. Det er en nyere versjon av samsung SSDen. Kabinettet er min personlige favoritt, det er støydempet, det følger med en viftestyring, og er generelt sett meget enkelt å bygge i. Hvis du synes at HAF kabinettet er penere koster det omtrent det samme som define r4. Det minnet du satt opp kan være problematisk med noctua kjøleren siden den har veldig høye kjøleribber som kræsjer med bunnen av cpu kjøleren hvis ram slotsene på hovedkortet står for nærme cpu sokkelen.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Nå har jeg prøvd å leke meg litt med å sette opp et eget oppsett. Havnet stort sett på det samme bare at jeg mikset litt ifra oppsettene jeg har fått. Resulterte i dette: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...7-BA24DD7A57B6

Ser jeg har havnet over budsjett og det er ingen krise, men, i og med at jeg må ha OS, skjerm, tastatur og mus i tillegg, er det noen komponenter som kan byttes ut for en rimeligere pris uten å miste så altfor mye ytelse?

Evt om alle komponentene går sammen også?
Vis hele sitatet...
Ser bra ut
Alt passer ihop.
Er ikke så veldig mange kronene og spare inn på det der, kanskje velge en billigere PSU, men da er den mest sannsynlig ikke-modulær, og det vil vi jo ikke
Lønner det seg å dele opp å kjøpe komponentene fra forskjellige steder? La merke til at man kan spare en god del penger hvis man bestiller komponenter fra komplett og dustin, men blir kanskje kluss med leveringer og sånt?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Lønner det seg å dele opp å kjøpe komponentene fra forskjellige steder? La merke til at man kan spare en god del penger hvis man bestiller komponenter fra komplett og dustin, men blir kanskje kluss med leveringer og sånt?
Vis hele sitatet...
Bestill en plass så har du all garanti samlet hos en butikk
Sitat av InZeiN Vis innlegg
Jeg sitter med piratkopi, og jeg har bestemt meg for å invistere i originalcd som julegave til meg selv. Er lei av feilmeldinger og "activation codes"..
Vis hele sitatet...
Om du velger riktig torrent så får du ikke slike feilmeldinger, å kjøpe noe som er så dyrt når du kan få nesten samme kvalitet gratis er egentlig bare dumt. Microsoft trenger ikke mer penger, bedre å laste ned OS enn spill!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Det skal sies, jeg pirater Windows fordi serialen er slitsom å taste inn, mens cracken består av 2 museklikk...
Har lagd en ny liste så om noen kunne sett over denne for meg hadde det vært fint http://www.komplett.no/k/shoplist.as...0-A511F070ED09

Ikke store forandringene, men sånn ble det.

Hadde tenkt å kjøpe den rett etter jul så pleier det å være noen kampanjer i Januar hos komplett?

Må også vurdere om jeg skal gå for denne eller en komplett-pc, i og med at jeg må ha skjerm, mus, keyboard, OS. Har mest lyst til å bygge den selv så man får se.

Julegavene må uansett handles inn først

Evt hva med dette oppsette? Var litt gjerrig med dette, men prisen jeg sparer tilsvarer jo en så og si en skjerm.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...5-47D1616EEC2F
Ville gått for det første oppsettet, men byttet ut strømforsyner med Corsair AX750 modulær og kabinettet til Fractal Design R4. Mye mer stilrent og lydtett!
NB!! Hvis du skal ha den kjøleren så _MÅ_ du bytte RAM til lav profil (merket med LP eller low profile), ellers kræsjer det helt!
Ellers bra oppsett
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
ET spm om builden: Hvorfor ikke en i7 prosessor?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke i7? Jo fordi, i7 er mer for multimedia (feks om du skal lage video eller redigere filmer osv ). Der i5 er mer en bra nok for gaiming
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av InZeiN Vis innlegg
Ville gått for det første oppsettet, men byttet ut strømforsyner med Corsair AX750 modulær og kabinettet til Fractal Design R4. Mye mer stilrent og lydtett!
NB!! Hvis du skal ha den kjøleren så _MÅ_ du bytte RAM til lav profil (merket med LP eller low profile), ellers kræsjer det helt!
Ellers bra oppsett
Vis hele sitatet...
For å ikke nevne å bytte ut gpu med msi pe istedet for asus dc2, kortet lar seg klokke høyere og yter bedre ut av boksen.
Sitat av freeaak Vis innlegg
Vil anbefale deg å bygge selv Veldig lærerikt og man får mye for pengene.

Litt over budsjettet, men allikevel:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-40A44F4AE5C4
Vis hele sitatet...
ville heller hatt 8 gb minne og byttet 1tb til 2 tb. nesten ingen pris forskjell, rundt 1-1,5 hundre mer

Sitat av mktf Vis innlegg
Hvorfor ikke i7? Jo fordi, i7 er mer for multimedia (feks om du skal lage video eller redigere filmer osv ). Der i5 er mer en bra nok for gaiming
Vis hele sitatet...
i7 har hyperthreading som noen/ingen spill har så det er ikke vits. uten om du skal redigere og slikt.
Men selv om ikke alle spill liker hyperthreading som i7 har, så betyr det vel ikke at i5 er BEDRE til gaming? Jeg har lyst å få klarhet i akkurat den biten

Kan man si at i5 og i7 er like gode til gaming, men i7 er unødvendig pga. pris og funksjoner?
Sitat av Obster Vis innlegg
Men selv om ikke alle spill liker hyperthreading som i7 har, så betyr det vel ikke at i5 er BEDRE til gaming? Jeg har lyst å få klarhet i akkurat den biten

Kan man si at i5 og i7 er like gode til gaming, men i7 er unødvendig pga. pris og funksjoner?
Vis hele sitatet...
japp. "titegn"
Sitat av Frufsa Vis innlegg
For å ikke nevne å bytte ut gpu med msi pe istedet for asus dc2, kortet lar seg klokke høyere og yter bedre ut av boksen.
Vis hele sitatet...
Overklokking kan jeg ingenting om så det har ikke noe å si for meg.

For øvrig så fikk jeg tilbud på denne til halv pris av en kompis som jobber innen Spaceworld. Er denne noe å satse på? http://www.spaceworld.no/display.asp...8&prodid=51207

Ville løst plassproblemet mitt som jeg har for øyeblikket. Vil den duge i noen år? Har vel anskaffet meg en større leilighet da vil jeg tro og da blir det godt med plass til stasjonær.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Overklokking kan jeg ingenting om så det har ikke noe å si for meg.

For øvrig så fikk jeg tilbud på denne til halv pris av en kompis som jobber innen Spaceworld. Er denne noe å satse på? http://www.spaceworld.no/display.asp...8&prodid=51207

Ville løst plassproblemet mitt som jeg har for øyeblikket. Vil den duge i noen år? Har vel anskaffet meg en større leilighet da vil jeg tro og da blir det godt med plass til stasjonær.
Vis hele sitatet...
For halv pris ville jeg absolut kjøpt den!
Sitat av iColdman Vis innlegg
For halv pris ville jeg absolut kjøpt den!
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke halv pris direkte, men 8000 blank. Har mest lyst å bygge en stasjonær, men har så sinnsykt lite plass i leiligheta for tiden at det fornuftige ville være å vente med stasjonær til jeg har en ny leilighet.

Forøvrig så er jeg usikker hva den bærbare duger til? Klarer den BF3 på ultra (ikke at jeg skal spille det, men fint å ha muligheten)? Skyrim med et par mods?