Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 5548
Apple vant idag og en domstol i San Jose (California) har nå bedt Samsung om å betale en erstatning på 1.05 milliard USD (Ca. 5,83 milliarder NOK).

In a landmark ruling in the Apple vs. Samsung patent trial, the jury has just awarded damages to Apple for Samsung's violation of its various software, hardware design patents, and trade-dress dilution. For its various violations, Samsung must pay Apple $1,049,343,540 in damages, the jury determined. The damages, by device, are as follows:
Vis hele sitatet...
http://www.bbc.com/news/technology-19381096
http://www.theverge.com/2012/8/24/32...amages-verdict
http://e24.no/naeringsliv/slik-vil-s...apple/20267303

Hva synes dere om dette? Har Samsung virkelig stjålet idene til Apple?
Selv synes jeg Samsung har stjålet mye av designet på tabletene til iPad.
Sist endret av Vod0; 26. august 2012 kl. 14:08.
Det er jo en begrensning på hvor mange funksjonable design en pad kan ha, og de fleste er ganske like.
Legger bare ved denne fra mars 2006, 3-4 år før verden først så iPad...
http://www.engadget.com/2006/03/09/s...-movies-music/
Sitat av norboost Vis innlegg
Legger bare ved denne fra mars 2006, 3-4 år før verden først så iPad...
http://www.engadget.com/2006/03/09/s...-movies-music/
Vis hele sitatet...
Dersom Samsung tapte rettsaken vil jeg tro disse formene for "bevis" har vært lagt fram utallige ganger. Det at de tapte rettsaken viser (med utgangspunkt i at rettssystemet fungerer, åpenbart) at de faktisk har stjålet/lånt ideene til Apple.
ASUS Zenbookene har jo klart stjålet designet til MacBook, det samme med HP.
Sitat av Nether Vis innlegg
Dersom Samsung tapte rettsaken vil jeg tro disse formene for "bevis" har vært lagt fram utallige ganger. Det at de tapte rettsaken viser (med utgangspunkt i at rettssystemet fungerer, åpenbart) at de faktisk har stjålet/lånt ideene til Apple.
Vis hele sitatet...
Nei, det viser at den amerikanske domstolen har valgt å legge vekt på det amerikanske selskapet, framfor et koreansk selskap. At domstolen ikke bare fnyser av Apples "patenter" som "en flate med avrundede hjørner" er og blir en vits uansett hvordan man snur og vender på det.
Sist endret av norboost; 26. august 2012 kl. 14:20.
er nærmest en ubetydelig sum for Samsung. Jeg tror jeg leste en plass at bare salget av smart-telefonene grenset 5 milliarder USD i fortjeneste - så det skal vell gå bra for Samsung!
Sitat av Bassalf Vis innlegg
er nærmest en ubetydelig sum for Samsung. Jeg tror jeg leste en plass at bare salget av smart-telefonene grenset 5 milliarder USD i fortjeneste - så det skal vell gå bra for Samsung!
Vis hele sitatet...
http://e24.no/naeringsliv/slik-vil-s...apple/20267303

Samsung vil neppe lide noen nød på grunn av erstatningsbeløpets størrelse. Omtrent 70 % av selskapets inntekter baserer seg på smarttelefonsalg, der antall telefoner som ble solgt mellom april og juni var over det dobbelte av antall solgte smarttelefoner fra Apple. Overskuddet fra dette salget beløp seg til 4,5 milliarder dollar.
Vis hele sitatet...
Norskehesten
Alden's Avatar
Skjønner meg ikke helt på at Apple skal ha patent på slide to unlock når smart telefoner bruker i hovedgrad slide som funksjon. Dette var jo utviklet mange år før smarttelefoner kom på markedet.

At apple igjen viser sin arroganse over at de skal sitte på tronen koste hva det vil, handler ikke om produket men heller bare for vise hvem som leker sjef.
Sist endret av Alden; 26. august 2012 kl. 14:38.
Synes det er rart at Apple blir fremstilt som "den store stygge ulven", "skal sitte på tronen", "ødelegge all konkurranse". Når det viser seg at de ikke er i nærheten av å selge like mange telefoner som Samsung eller ikke i nærheten av har like mange brukere på OSX som Windows.
Selv om dette sikkert bare er lommerusk for samsung synes jeg allikevel at det er drøyt. Dette handler vel kun om ipaden og galaxy tab og det er jo ikke mye spennende en kan gjør med designet på en tablet.
Etter å ha lest alle postene i tråden så langt så fant jeg ut at popkorn passer utmerket!
Popper as we speak!
ipad kom jo først eller..?
Og de er nesten helt like..
Sitat av aidem Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre egentlig?
De utvikler og selger produkter som folk vil ha. Mission completed?

Det at folk tar å kopierer deres produkter sier selv at ikke burde være lov.
Det har tydligvis retten og ment, siden Samsung nå må betale i overkant av en milliard til Apple.
Sist endret av Bombasa; 26. august 2012 kl. 15:20.
sitter på macen min og skriver, meldinger på iphonen min, og hører musikk på ipoden lenge leve apple!
Blir det ikke en hindring av utvikling om man ikke engang kan bygge videre på en allerede fungerende funksjon? Mer irritert på at det er penger som gjelder og ikke produktet.
Hører på musikk fra PC og sender meldinger osv fra PC. Lenge leve Androids åpenhet!
Sitat av Antidote Vis innlegg
ipad kom jo først eller..?
Og de er nesten helt like..
Vis hele sitatet...
Hele poenget med saken. Ikke bare blir samsung beskylt for å kopiere iPad, men iPhone også. Det er jo ganske likt, seriøst. Men syntes likevel det er urettferdig at apple prøver å lage monopol på et så basic design.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hører på musikk fra PC og sender meldinger osv fra PC. Lenge leve Androids åpenhet!
Vis hele sitatet...
PC er jo en personal computer så mac er også en pc
Trådtittelen er mislendende da dette ikke er en rettskraftig dom enda. Vi må nok smøre oss med tålmodighet og vente på avgjørelsen til en høyere rettinstans, siden saken mest sannsynlig ankes.

Sak på ZDNet rundt dette (takk til bakkus):

Apple vs. Samsung verdict: It doesn't matter


Groklaw har en svært detaljert dekning av hele saken:
Groklaw.net

Et kritisk blikk på juryens avgjørelse
Sist endret av Nichotin; 26. august 2012 kl. 15:44.
Det ironiske er at Samsung lager deler til iPhone for Apple og :


http://www.bloomberg.com/news/2012-0...s-ordered.html

Samsung Electronics Co. sued Apple Inc. (AAPL) again in the U.S. over patent infringements, one day after the companies were ordered by a federal court to discuss settling a year-long intellectual property dispute.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Flaskeposten; 26. august 2012 kl. 18:59.
Er det bare jeg som reagerer på at det er en jury? En gruppe amerikanere vil selvfølgelig stemme til fordel for et amerikansk selskap, uansett hvor nøytrale de visstnok skal være.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Er det bare jeg som reagerer på at det er en jury? En gruppe amerikanere vil selvfølgelig stemme til fordel for et amerikansk selskap, uansett hvor nøytrale de visstnok skal være.
Vis hele sitatet...
Regner da med at de fleste saker mellom en amerikaner og en utlending, så dømmer den amerikanske juryen ut ifra hva som passer amerikaneren best?

Fungerer nok ikke slik..
Sitat av aidem Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Apple var jo ute først med Ultrabook, Touchtelefon (For oss vanlige folk), Touch tablet og Alt i en datamaskin (??)
Sitat av Settoz Vis innlegg
Apple var jo ute først med Ultrabook, Touchtelefon (For oss vanlige folk), Touch tablet og Alt i en datamaskin (??)
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke.
husker ikke hvor jeg så det, men det er ikke bare Ipad'en de har stjålet fra, beløpet på 1milliard var pga du hadde stjålet rundt 6 forskjellige design fra apple

S3 var da ikke en av disse...

EDIT: http://www.dagbladet.no/a/23116114/ kilde

+ at flere samsung produkter må nå fjernes fra hyllene i amerika
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Synes det er rart at Apple blir fremstilt som "den store stygge ulven", "skal sitte på tronen", "ødelegge all konkurranse". Når det viser seg at de ikke er i nærheten av å selge like mange telefoner som Samsung eller ikke i nærheten av har like mange brukere på OSX som Windows.
Vis hele sitatet...
Apple er den store stygge ulven fordi de prøver å kvitte seg med konkurrenter med skitne midler.

Apple har tydeligvis betalt jurymedlemmene i denne saken for å vinne også:

http://www.groklaw.net/article.php?s...12082510525390
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Apple er den store stygge ulven fordi de prøver å kvitte seg med konkurrenter med skitne midler.

Apple har tydeligvis betalt jurymedlemmene i denne saken for å vinne også:

http://www.groklaw.net/article.php?s...12082510525390
Vis hele sitatet...
Det var vel hemmeligegreier
Sitat av Settoz Vis innlegg
Apple var jo ute først med Ultrabook, Touchtelefon (For oss vanlige folk), Touch tablet og Alt i en datamaskin (??)
Vis hele sitatet...
Ehhhh.... NEI absolutt IKKE.

Tror nok du må ta litt mere research før du uttaler deg om dette.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Apple er den store stygge ulven fordi de prøver å kvitte seg med konkurrenter med skitne midler.

Apple har tydeligvis betalt jurymedlemmene i denne saken for å vinne også:

http://www.groklaw.net/article.php?s...12082510525390
Vis hele sitatet...
Åja, så å stjele ideer og designer er IKKE skitne midler?

Å konkludere med at Apple har begått korrupsjon av GROVESTE sort etter å ha lest en artikkel på det som kan virke som en IT-konspirasjons-blogg er jo bare helt latterlig, så det velger jeg å la være og kommentere
Jeg vil ikke akkurat kalle det å stjele når designet er en firkantet skjerm med runde kanter. Hadde ipad sett litt mer avansert ut hadde de kanskje hatt et poeng, men det må da virkelig ikke være slik at en kan ta patent på alle mulige generiske former og fasonger slik at ingen andre kan lage praktiske produkter?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Å konkludere med at Apple har begått korrupsjon av GROVESTE sort etter å ha lest en artikkel på det som kan virke som en IT-konspirasjons-blogg er jo bare helt latterlig, så det velger jeg å la være og kommentere
Vis hele sitatet...
Har lest denne artikkelen, men klarer ikke helt å se hvor det skal stå at Apple betalte jurymedlemmer.

Du burde dog lære deg å vurdere kilder bedre. Det du avfeier som mulig «IT-konspirasjonsblogg» er et ganske anerkjent nettsted (se bl.a. Wikipedia), som fikk mye oppmerksomhet for god dekning av SCO vs. IBM-saken som traverserte i rettsystemet for en del år tilbake. Når dette er sagt anbefaler jeg virkelig å lese Groklaw-artikkelen, for den tar opp en del interessant rundt juryens avgjørelse og hva som antakeligvis blir grunnlaget for å få det hele opp i en høyere rettsinstans.
Sist endret av Nichotin; 27. august 2012 kl. 19:27.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ehhhh.... NEI absolutt IKKE.

Tror nok du må ta litt mere research før du uttaler deg om dette.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt men:

Første Touch telefonen:
http://media.techeblog.com/images/applephone_1.jpg

iPaden var en av de første tablete ute for den normale nordmann om jeg ikke husker helt feil..
iMac'n var vell en av de føste Alt-I-Et datamaskinen ute, fant ingenting om Ultrabooks så kan ikke si mer der. Ikke skyt meg om jeg er helt ute på sporet nå

Kan iværtfall si at Apple har oppnåd mye og starter nye trender, de fleste husker vell når iPaden kom ut; "WTF, Er jo bare en stor iphone!!", iPhonen var vell en telefon som også startet en ny trend.
Sist endret av Vod0; 27. august 2012 kl. 19:51.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Har lest denne artikkelen, men klarer ikke helt å se hvor det skal stå at Apple betalte jurymedlemmer.

Du burde dog lære deg å vurdere kilder bedre. Det du avfeier som mulig «IT-konspirasjonsblogg» er et ganske anerkjent nettsted (se bl.a. Wikipedia), som fikk mye oppmerksomhet for god dekning av SCO vs. IBM-saken som traverserte i rettsystemet for en del år tilbake. Når dette er sagt anbefaler jeg virkelig å lese Groklaw-artikkelen, for den tar opp en del interessant rundt juryens avgjørelse og hva som antakeligvis blir grunnlaget for å få det hele opp i en høyere rettsinstans.
Vis hele sitatet...

Jeg har ikke lest artikkelen da jeg faktisk ikke har tid til å sette meg så godt inn i saken. Hemmeligegreier hevder, litt over, at artikkelen viser hvordan Apple har betalt jurymedlemmene. Det var den anklagen, pluss lay-outen til siden som fikk meg til å konkludere med konspirasjonsopplegget. Anyhow, poenget mitt er bare at jeg tviler på at Apple har betalt jurymedlemmer for juks, og hvis det hadde vært tilfellet så hadde det trengts mer enn en kilde for å overbevise meg. (laang setning). god kveld
Det er ikke noe tvil om at Galaxy S var skremmende lik iPhone 3g/3gs, noe som var et av punktene (?) mener også å huske at Samsung hadde brukt så og si identiske ikoner som Apple hadde brukt i iPhone, og at Apple syns det er noe dritt, det skjønner jeg, men ellers syns jeg alle de søksmåla på kryss og tvers i bransjen er helt på trynet.
http://img.skitch.com/20100902-p5cmrjs9wdgu2pfnxf2m7bs7c8.png
Sist endret av LP88; 27. august 2012 kl. 20:43.
Problemet her er at saken er så komplisert. Store deler av Apple sine produkter bruker en stor grad av Samsung-komponenter. Juryen har ikke forutsetning for å forstå rettsaken, og da dømmer naturligvis en amerikansk jury i favør av Apple. Tenk hvis en jury med nordmenn skulle dømme i en sak som de ikke forsto, hvor det var Statoil mot f.eks. Shell, Exxon e.l. Statoil hadde nok kommet vinnende ut av den rettssaken
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Åja, så å stjele ideer og designer er IKKE skitne midler?
Vis hele sitatet...
Du får spørre Apple. De stjeler hele tiden. Steve Jobs var jo en stor tilhenger av å stjele "great artists steal".

Å konkludere med at Apple har begått korrupsjon av GROVESTE sort etter å ha lest en artikkel på det som kan virke som en IT-konspirasjons-blogg er jo bare helt latterlig, så det velger jeg å la være og kommentere
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner godt at du lar være å kommentere faktaene som kommer frem. De er såpass negative for Apple at Apple-fanboys totalt mister fatningen.
Patent burde ikke eksistere, hvertfall ikke fra mitt moralske standpunkt.
Sitat av ThePackMan Vis innlegg
Patent burde ikke eksistere, hvertfall ikke fra mitt moralske standpunkt.
Vis hele sitatet...
Sånn at folk med liten egenkapital aldri hadde kommet seg inn på markedet, fordi ideene deres hadde blitt stjålet av større firmaer?
Patenter burde eksistere, men de burde ikke være så generelle som de er nå. Men at Apple skal kunne ta patent på en egen type tilkobling er greit, men å ta patent på en firkant med avrundede hjørner som har eksistert før Apple engang var påtenkt burde ikke være noe å diskutere engang.
Det burde være lov å ta patent på design, men likevel er det her problemet ligger. For når en gjenstand har begrenset med designmuligheter som fortsatt er funksjonelle så blir det vanskelig å bygge noe bedre.

Ta for eksempel iPhone 4 som er den peneste telefonen jeg har lagt mine øyne på. Det designet fortjener rett og slett å være forbeholdt Apple.
Sist endret av Katalysator; 28. august 2012 kl. 16:23.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Sånn at folk med liten egenkapital aldri hadde kommet seg inn på markedet, fordi ideene deres hadde blitt stjålet av større firmaer?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke nødvendigvis motstander av patenter generelt, men i dag brukes de jo ikke til det de opprinnelig var ment for.

Hva hadde skjedd hvis vi hadde afskaffet patenter? Da hadde det jo blitt enda viktigere å konkurrere med nyvinninger for å kapre kundene, og utviklingen kunne potensielt ha akselerert noe voldsomt.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg er ikke nødvendigvis motstander av patenter generelt, men i dag brukes de jo ikke til det de opprinnelig var ment for.

Hva hadde skjedd hvis vi hadde afskaffet patenter? Da hadde det jo blitt enda viktigere å konkurrere med nyvinninger for å kapre kundene, og utviklingen kunne potensielt ha akselerert noe voldsomt.
Vis hele sitatet...
Er ikke, da mange mindre firma og privatpersoner ikke hadde tatt seg bryet, om produktet deres ble stjålet av en større bedrift med en gang, og dermed blitt utkonkurrert.
Og enda sier Steve Jobs "good artist copy, great artist steal"
Jeg ønsker ikke å ta noen sider i denne saken, men kom over denne linken: http://samsungcopiesapple.tumblr.com/ - og ut i fra dette så gjør jeg opp min egen mening og sier at Samsung har nok kopiert en god del.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Og enda sier Steve Jobs "good artist copy, great artist steal"
Vis hele sitatet...
Uten at jeg sier meg enig eller uenig i dette utsagnet vil jeg si at det passer utrolig godt i denne sammenhengen favör Steve Jobs/Apple, vil ikke du?
Jeg er fan av Samsung og Android, og det kommer jeg nok til å forbli, men om jeg hadde fått tilbud om ne iphone 4s så måtte jeg nok takket ja, den er griselekker!
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Jeg ønsker ikke å ta noen sider i denne saken, men kom over denne linken: http://samsungcopiesapple.tumblr.com/ - og ut i fra dette så gjør jeg opp min egen mening og sier at Samsung har nok kopiert en god del.
Vis hele sitatet...
Den siden der så rett og slett litt hoax ut.

Først og fremst:

"They just had to make it black and white."

Så Apple er tydligvis den eneste som skal få lage ting i to farger, sort og hvitt, og denne kopien av "mac-mini" har jeg aldri sett, og fant ikke via søk heller, det eneste jeg finner er denne: http://www.google.com/intl/en/chrome...ox/large-1.jpg, og vil ikke si den ligner så fælt.
Og sist men ikke minst, "maps" på androiden min ser heller ikke slik ut.

Ser mer ut som en renspikka fanboy-side for å pracke ned på Android.
Sist endret av Bruskork1; 30. august 2012 kl. 13:26.