Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5475
hei.

forstår det slik at ikke er legitimasjonsplikt i norge, men jeg har havnet i en diskusjon med en kamerat og skulle gjerne hatt noen lover å slå i bordet med

han mener da at politiet kan kreve legitimasjon uten grunn eller mistanke, altså at man skal kunne bevise hvem man er til enhver tid. jeg er uenig i dette men skal jeg vinne så må jeg ha noe konkret å vise til. Noen freaks som kan hjelpe?

(skriver på mobil)
Vet iallefall at jeg må gå med elev/skolebevis hele tiden når jeg er på skolen for å kunne identifisere meg.

Tipper politiet også kan be om legg, de har da lov til å gjøre så mye rart ellers og. Men om de aktivt går på gata og spør gud og enhver mann har jeg mine tvil om
http://lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#333

§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.

MAO: Du trenger ikke å ha på deg legitimasjon, men du er pliktig til å oppgi navn, fødselsdato/år, stilling eller bosted. Dette bare når politiet har en "grunn" til å be om det.
Det er så langt jeg vet ingen generell legitimasjonsplikt i Norge, men man må fremdeles oppgi personalia om politiet ber om det.
Det er ikke generell legitimasjonsplikt i Norge, såfremt du er norsk stasborger - dvs at du har norsk personnummer osv. Politiet går ihvertfall i spagaten dersom du ikke har dette og ikke har norsk personnummer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva er "grunn" for politiet? Jeg havnet nesten i trøbbel pga jeg var tilbakeholden med min personalia da jeg stod og ventet på å bli hentet hjem fra byen. Alt de skulle vare å loggføre navnet mitt i en logg som de mente aldri skulle ha noe å si og som ikke kunne bli brukt mot meg, men hva er da grunnen til å loggføre det?
Det er grunn nok i seg selv at de lurer på hvem du er.
Sitat av cryo Vis innlegg
Hva er "grunn" for politiet? Jeg havnet nesten i trøbbel pga jeg var tilbakeholden med min personalia da jeg stod og ventet på å bli hentet hjem fra byen. Alt de skulle vare å loggføre navnet mitt i en logg som de mente aldri skulle ha noe å si og som ikke kunne bli brukt mot meg, men hva er da grunnen til å loggføre det?
Vis hele sitatet...
De har en tendens til å loggeføre personer på kveldene. Dette gjør dem(etter hva jeg har hørt etter x antall timer på politiradio) for å ha evt en mistenkt hvis det skulle skje noe utover kvelden. Så hvis du ser mistenkelig ut kan de loggføre denne personen, de gjør også dette hvis de bortviser noen personer, så har de dette tilgjenglig i tilfelle noe skulle skje.