Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3336
ligger nå alene på rommet på folkehøyskole.

har blitt syk å må holde meg på rommet til jeg er frisk igjen.


spurte idag på klassechatten om noen kunne ta med middag til meg.


ingen svarte og ingen kom med mat. har nå ligget 48 timer uten mat, bare vann.

hva skal jeg gjøre? D:

vil ikke mase på de i klassen, men vil heller ikke sulte.

føler meg sykt ditcha fordi alle så mellingen men ingen svarte.


regner med at dere skjønner at det ikke er så kult å mase når man er relativt ny her.
er redd for at hvis jeg sier ifra til en lærer så vil de be sure på de i klassen min å skape drit kjip stemmning i klassen ovenfor meg, vil jo heller ikke at folk skal komme med mat fordi de må men fordi de har lyst.
Bestill mat på nettet?
Kjip situasjon, håper du blir bedre snart!
Er det noen i klassen som du føler du har litt bedre kontakt med? Du kunne prøvd å skrive til dem på privat, når du sender i en gruppechat så er det så fort gjort at ingen tar ansvar og hjelper deg fordi dem tenker jaja noen andre hjelper han sikkert.
Du skal ikke trenge å føle deg som et bry, vi alle er i denne pandemien sammen, det minste vi kan gjøre er å hjelpe hverandre!
Det er innafor å minne de andre på at du ligger der og trenger mat! Innafor å si fra til de ansatte også. Lærern kommer ikke til å kjefte på de andre men sørge for at du får mat! Tror ikke noen har ment å dolke deg i ryggen eller gi faen i deg.. Men det er nok som Fofi sier..

Når du blir frisk igjen får du stacke opp på rommet med nødprovianter, hermetikkboks-mat med pølser, spaghetti og lapskaus, knekkebrød, kjeks og ting som holder lenge sånn at du har mat der til neste gang. Å ha en vannkoker på rommet er også smart så kan du lage Rett i koppen-suppe og nudler også. Vil du slå skikkelig på stortromma fins det minikjøleskap og hybelkokeplater som får plass på pulten.
Sist endret av celtseus; 6. november 2020 kl. 01:45.
Send melding til lærer på nett
Det er ikke sikkert folk helt skjønner situasjonen. Si at det er skikkelig ille og at du ikke har spist på lenge og forklar hvorfor du ikke kan gå ut og at du ikke vet hvem andre du kan kontakte.
takk for svar tror dere det er innafor å snike seg ut å gå på bensinstasjonen nå? vet jeg er syk, men hvis ingen ser at jeg går ut og passer på hygiene. jeg kan faktisk ikke sove en natt til uten mat, over 40 timer uten mat, er det grunn nokk hvis noen skulle sett meg?
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Jeg antar at ledelsen på skolen er informert over situasjonen og hvorfor du må holde deg på rommet?
Dette synes jeg er svært svart av skolen å ikke passe på at du får tilgang på mat. Om det er innafor å reise på bensern å ta seg en pølse er det vel egentlig ikke, du sitter jo i karantene for en grunn. Selvom jeg igjen skjønner at sulten virkelig tærer på magen. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt nattevakten på skolen og forklart situasjonen. Ikke vær redd for å kontakte lærere i morgen, det eneste de vil er at du skal ha det bra, ikke proklamere foran hele skolen at du er en sutrekopp.

Kjipt å høre om situasjonen du er i, ønsker deg masse lykke til og en god natt videre!
Her vil jeg absolutt si det ikke er noen grunn til ikke å spørre en gang til hvis du har vært uten mat i 48 timer. Synes egentlig det er ganske slapt av elevene å ikke stikke innom deg. Siden du går på FHS går jeg utifra at du er en del yngre enn meg og tenker at det er flaut å snakke med lærer men det er ikke det. Hvis de skulle ha gitt elevene tilsnakk så er det faktisk bare på sin plass, men jeg vil også gå utifra at de bare har gått utifra at noen andre har kommet med mat til deg. Ring den som har tilsyn/nattevakt asap, det må da være noen brødskiver liggende et sted om ikke annet. Går utifra at du har Covid 19 siden du ikke har vært ute av rommet?

Og god bedring forresten!
Sist endret av equimanthorn; 6. november 2020 kl. 02:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Brillert Vis innlegg
takk for svar tror dere det er innafor å snike seg ut å gå på bensinstasjonen nå? vet jeg er syk, men hvis ingen ser at jeg går ut og passer på hygiene. jeg kan faktisk ikke sove en natt til uten mat, over 40 timer uten mat, er det grunn nokk hvis noen skulle sett meg?
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du har eller det mistenkes covid.
Ikke innafor.

Du klarer deg mye lenger enn 40 timer uten mat, så lenge du har vann. Legg deg på siden, eller legg noe under magen som støtter opp, det er der mesteparten av ubehaget kommer ifra for min del, da er det lettere å sovne. Har gått lange perioder uten tilgang til mat, mye lenger enn 40 timer. Sultfølelsen blir borte rundt døgn nr3 for min del.

Ring nattevakt som andre har foreslått.
Sist endret av Vasken; 6. november 2020 kl. 02:29.
Sitat av Brillert Vis innlegg
takk for svar tror dere det er innafor å snike seg ut å gå på bensinstasjonen nå? vet jeg er syk, men hvis ingen ser at jeg går ut og passer på hygiene. jeg kan faktisk ikke sove en natt til uten mat, over 40 timer uten mat, er det grunn nokk hvis noen skulle sett meg?
Vis hele sitatet...
Nei, du går ikke ut å handler med corona bare fordi du synes det er flaut å ringe om hjelp.
da holder jeg meg på rommet spørr heller 1 jeg er litt mere kjent med imorgen til lunch
Har du fått påvist Corona TS ? Uansett burde jo noen ha vært ansvarlig for deg i disse tider. Og at ingen har tatt seg bryet med å hjelpe deg er ikke annet enn sprøtt. Om jeg hadde fått en slik melding som du sendte ut, så skulle jeg sørget for at du fikk det du trengte, samme om du er forkjølet eller om du har Corona. Snakk om å ta vare på hverandre Mye ego og lite sympati/empati å finne i samfunnet lengre dessverre.
Ta kontakt med skolen, enten det er helsesøster, lærere eller noe annet, om du ikke gjør det face2face, så skriv en email, send en melding på skolesidene eller mobiltelefon til læreren.
Det er ikke flaut å si ifra eller spørre om hjelp selv om man kanskje kan tro det til visse tider.
Spesielt i slike situasjoner hvor man er ganske så fastlåst og er avhengig av at andre også trår til litt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brillert Vis innlegg
ligger nå alene på rommet på folkehøyskole.

har blitt syk å må holde meg på rommet til jeg er frisk igjen.
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med administrasjonen ved institusjonen, og forklar situasjonen. Det er ikkje folk i klassen din som skal handtere slike situasjoner, det er dei tilsette.

Alle andre forslag i tråden er idiotiske.
Herregud du må jo bare si fra til tilsynslærer og slutte å furte.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ta kontakt med administrasjonen ved institusjonen, og forklar situasjonen. Det er ikkje folk i klassen din som skal handtere slike situasjoner, det er dei tilsette.
Vis hele sitatet...
Nei, klart administrasjonen har det overordnede ansvaret, men elevene KAN vise litt sammarbeidsevne og kompisholdning.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Alle andre forslag i tråden er idiotiske.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke formulert meg på den måten, når du som er en så respektert bruker skriver at det mennesker skriver i det jeg antar er god tro er idiotisk baner du vei for bruk av nedlatende ord som nettopp "idiotisk". Hva med å heller skrive at de andre forslagene i tråden ikke er like gjennomtenkte?

Mildhet.
Sist endret av K-Uche; 6. november 2020 kl. 09:21.
De som har pålagt deg å ikke forlate rommet, får automatisk ansvaret med at du går mat levert.
Sitat av Rayes Vis innlegg
De som har pålagt deg å ikke forlate rommet, får automatisk ansvaret med at du går mat levert.
Vis hele sitatet...
Nei, om du havner i karantene så er er det ikke noen som kommer å levere mat til mat. Det er ingen som er pålagt å komme på døra. Du må selv sørge for at du har mat. Eneste er om du er på tiltak eller under behandling/pleie fra før av og allerede mottar tjenester.

Det her virker ekstremt tiltaktsløs... Dolket i ryggen? Altså spør en gang til i chatten, ta kontakt direkte med noen du kjenner evt spør noen av de ansatte om de kunne ha handlet med noe mat til deg.

Det her er jo ikke noe problem.
Sitat av Brillert Vis innlegg
takk for svar tror dere det er innafor å snike seg ut å gå på bensinstasjonen nå? vet jeg er syk, men hvis ingen ser at jeg går ut og passer på hygiene. jeg kan faktisk ikke sove en natt til uten mat, over 40 timer uten mat, er det grunn nokk hvis noen skulle sett meg?
Vis hele sitatet...

Nei det synes jeg du skal la være med. 40 timer uten mat er ingen katastrofe, jo mer du tenker over sulten, kjenner på sulten jo mer sulten blir du. Enten så tar du dette som en mann og kontakter en lærer og ber om mat og forklarer at du ikke har spist på over 40 timer eller så kan du jo bare drikke vann og vente litt til.
Ikke for være kjip men, "dolka i ryggen" ?
Kanskje du bør ringe moren din å si at du ikke har lyst til å leke lengre.
Sitat av Brillert Vis innlegg
spurte idag på klassechatten om noen kunne ta med middag til meg.

ingen svarte og ingen kom med mat. har nå ligget 48 timer uten mat, bare vann.
[...]
føler meg sykt ditcha fordi alle så mellingen men ingen svarte.
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å føle deg dolket i ryggen av dette. Dette er simpelthen et resultat av tilskuerapati (the bystander effect). Hvis du virkelig vil ha hjelp, så må du spørre noen direkte. Et åpent spørsmål i en stor gruppe med titalls andre mennesker vil bare føre til at ingen føler seg truffet, og alle tenker at «noen andre fikser det sikkert».

Hvis du ikke har et så nært forhold til noen i klassen at det føles naturlig å spørre dem direkte, og du ikke har andre venner/familie i nærheten, så ringer du heller til studieadministrasjonen eller helsetjenester e.l. i kommunen.
Bor desverre i Karigasniemi for tia sku gjerne kjørt en peppes samt en matkasse te deg men blir jævlig dyr reise tipper jeg.

Må da være noen du kan spørre om hjelp.

Annbefaler ikke gå om du er i isolasjon men karantene da er det jo lov bare du holder meteren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det synes jeg du skal la være med. 40 timer uten mat er ingen katastrofe, jo mer du tenker over sulten, kjenner på sulten jo mer sulten blir du.
Vis hele sitatet...
Øh, hæ? Selvfølgelig skal du ikke synes det er greit å ligge i flere døgn uten mat på en folkehøgskole, skjerpings.

Skjønner at du føler deg oversett siden ingen hjalp deg, men det er jo fort sånn at alle tror noen andre gjør det og så koker det bare vekk i kålen. (Beklager hvis det uttrykket gjorde deg mer sulten). Det er lov å bli litt sur for det, men å ligge i to døgn og dyrke følelsen av å være forlatt av verden virker ikke spesielt sunt. Du ringer noen og så fikser de mat til deg. Det finnes helt garantert en eller annen stilling på den følkehøgskolen som heter internatleder eller noe sånt, og det er alltid noen som har vakt på kveldstid som har en vakttelefon. En av dem ringer du. Ganske oppsiktsvekkende dersom de ikke har et system for å ta seg av folk som er syke på internatet, det er trolig bare en glipp.
takk folkens en venn av meg banket på å spurte hvordan det gikk og han sa han skulle komme med litt mat til middag. det kom en 3 4 stykker på døra og vi lo litt av at inegn svarte på mellingen så føler meg bedre nå
Sitat av Brillert Vis innlegg
takk folkens en venn av meg banket på å spurte hvordan det gikk og han sa han skulle komme med litt mat til middag. det kom en 3 4 stykker på døra og vi lo litt av at inegn svarte på mellingen så føler meg bedre nå
Vis hele sitatet...
Det er bra. Godt det ordna seg til slutt
@pi Ikke vær så sjokkert. Du så vel at jeg skrev at fyren skulle kontakte en lærer eller ansatt ved folkehøyskolen? Jeg skrev at han skulle slutte å tenke på at at han var sulten, skulle droppe å dra ut å spise pølse på bensinstasjon fordi han er i karantene eller isolasjon, og at han heller kunne vente på mat eller ta ansvar selv og ringe skolen.

Fyren er jo ikke døden nær pga matmangel. Han er jo bare litt butthurt fordi han stilte spørsmål om hjelp i plenum også var det ingen som tok ansvar for å hjelpe ham med mat. Det er jo bare en sms, epost eller telefonsamtale unna å få hjelp, om han faktisk kontakter skolen heller enn å stille spørsmålet i en gruppechat.
Sist endret av _abc_; 6. november 2020 kl. 15:22.
https://no.wikipedia.org/wiki/Tilskuereffekten

I fremtiden er det en god idé å henvende seg til en enkeltperson, fremfor en gruppe, dersom du er i nød.
Alle tror at noen andre hjelper.
God bedring Brillert, godt at det ordnet seg til slutt.
Sitat av Brillert Vis innlegg
Ligger nå alene på rommet på folkehøyskole.
har blitt syk å må holde meg på rommet til jeg er frisk igjen.
Spurte i dag på klassechatten om noen kunne ta med middag til meg.
Ingen svarte og ingen kom med mat. har nå ligget 48 timer uten mat, bare vann.

Hva skal jeg gjøre? D:
Vil ikke mase på de i klassen, men vil heller ikke sulte.
Føler meg sykt ditcha fordi alle så mellingen men ingen svarte.
Regner med at dere skjønner at det ikke er så kult å mase når man er relativt ny her.
Er redd for at hvis jeg sier ifra til en lærer så vil de be sure på de i klassen min å skape drit kjip stemning i klassen ovenfor meg, vil jo heller ikke at folk skal komme med mat fordi de må men fordi de har lyst.
Vis hele sitatet...
Synes det er kjipt å lese at du ligger alene med en berettiget følelse av at du er alene og at ''ingen bryr seg''. Om det hjelper kan det jo være fordi du spør i en chat som har mange med seg? Vet ikke hvordan kulturen er hos dere, men vet at det kan være 'kleint' for enkelte å uttrykke seg såpass ''offentlig''. - Likevel skulle en tro at de hadde vært voksne nok til å kunne sende deg en PM å tilby hjelp.

Jeg vil foreslå at du sender en melding til enten de du kjenner godt nok å forklare situasjonen din, eller så sender du en melding til ledelsen/lærere på skolen og forklarer situasjoenn din der. Det er kanskje noe du opplever som kleint, men det er det siste noen ville tenkt på hvis du spurte. Det er ikke din feil at enkelte er kleine nok til å ikke tørre å uttrykke seg i en klassechat, og jeg skjønner at du sikkert gjorde fordi du hadde håpt at du hadde en god nok relasjon til de at de ville hjulpet deg. - Det er nok 1000 grunner til at de ikke gjorde det, men det er svært sjeldent at folk gjør dumme ting med en vond hensikt, de setter seg bare ikke inn i din situasjon og lar deres eget hode stoppe dem i å ta gode valg.

Håper det her ordner seg for deg.
Sist endret av Jokke; 6. november 2020 kl. 20:18.
Sitat av Brillert Vis innlegg
takk folkens en venn av meg banket på å spurte hvordan det gikk og han sa han skulle komme med litt mat til middag. det kom en 3 4 stykker på døra og vi lo litt av at inegn svarte på mellingen så føler meg bedre nå
Vis hele sitatet...
Slikt gjør godt i sjela, kos deg med det faktum at du faktisk har fått mat, en varm seng (vil jeg tro) og folk rundt deg som bryr seg.

Det er dessverre alt for mange som ikke er så heldige i denne brutale verden vi lever i.
Sitat av Brillert Vis innlegg
takk folkens en venn av meg banket på å spurte hvordan det gikk og han sa han skulle komme med litt mat til middag. det kom en 3 4 stykker på døra og vi lo litt av at inegn svarte på mellingen så føler meg bedre nå
Vis hele sitatet...
Bra å høre du endelig fikk mat!