Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1363
Jeg sliter veldig med sult - og metthetsfølelse, og har gjort det siden jul. Dessverre har jeg gått med et lavt inntak av mat over tid, før jeg virkelig tok grep i slutten av april, og har økt matmengden betraktelig. Likevel føler jeg ikke på en "ekte" sult - eller metthetsfølelse, er det noe i kostholdet mitt som er galt? Det ser ca sånn ut;

Frokost kl 10 - 1,5 porsjon usøtet frokostblanding m/melk + 1 frukt
Lunsj kl 13-14: 1,5 porsjon havregrøt laget på melk og vann m/1 neve mandler
Mellommåltid ca kl 15: Enten 1 eller 2 frukt, 1 lompe eller 1-2 knekkebrød.
"Sen" lunsj ca kl 16-17: 3 proteinpannekaker (hjemmelaget) med cottage cheese eller omelett laget av 2 egg + 1 eller 2 knekkebrød
Middag kl 19: Ca 150 g rent kjøtt (kylling, svinefilet, ytrefilet) med 1 porsjon poteter eller ris, brun - eller peppersaus + masse grønnsaker. Fisk 2 ganger i uken, ørretfilet eller fiskeburger.
Kvelds kl 22: 2 grove skiver med ost og skinke, 1 yoplait og 1 knekkebrød med brunost (lett).

Hva er galt med dette? Jeg kan bli bråmett etter havregrøten, men så går det 30 min-1 time før jeg er sulten igjen. Det samme gjelder for middagen. Er det for lite eller for mye mat i løpet av en dag?

Har aldri vært et frokostmenneske, så for meg har det alltid vært naturlig å spise en stor kvelds fremfor en stor frokost.

Kan nevne at jeg er kvinne og er knappe 150 cm høy på sokkelessen.
Hvis du tvinger i deg frokosten litt tidligere på dagen vil du nok bli sulten til lunsj. Vurder å dropp mellommåltidene.

Frokost 7-8, lunsj 12, middag 17, kvelds 21.
For min egen del så føler jeg ofte at sultfølelsen aldri forsvinner helt om jeg småspiser mye en lang periode.

Jeg vil heller anbefale å spise store porsjoner og droppe mellommåltider. For min egen del hjelper dette ganske mye med å føle seg mett. Ja, du blir sabla sulten før måltidene, men du blir også mett.
Skjønner at du ikke blir skikkelig sulten, for du spiser jo støtt
Har selv hatt litt dårlige rutiner på maten fordi jeg glemmer å spise og ender da opp med å spise gjerne bare 2 måltider til dagen. Og da blir det en kjempestor middag. Gjerne litt sent på kvelden.

Det hjalp å spise oftere, snakket med ernæringsfysiolog om dette og ble fortalt at jeg burde spise 6 ganger om dagen. Forsøkte det men det klarer jeg ikke. Da er jeg aldri sulten, og sliter med mellommåltid og de større måltidene fordi det er så kort tid siden jeg spiste sist. Og når jeg forsøkte 6 måltider dagen så ble det nesten sånn at mat bydde meg litt imot. 3-4 måltider ser ut til å fungere greit for min del. Da kan jeg spise uten å føle meg uvel samtidig så blir det normale porsjoner.
Sist endret av random67489; 29. mai 2019 kl. 00:44.