Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1316
Hei,
på vegne av min mor spør jeg her, for ingen vet bedre enn freakere!
To stykker skal gå sammen om å kjøpe bolig. Med forskjellige egenandel og intekt, hvordan skal man gå frem for å ved et eventuelt brudd komme ut med det man gikk inn med? Hvordan pleier man å gjøre det?

Mvh Meg
Er ikke sikker, men vil ikke en kontrakt som tilsier at personene skal legge inn en vis prosent av kjøps summen og vis huset blir solgt så skal man få tilbake samme prosent?
Eventuelt snakk med banken de har greier på dette
Avtal et møte med en rådgiver i banken. De kan fikse alt dette for deg.
Ekstremt mye enklere å ordne dette nå i "fredstid" enn å komme til en ordning mens man er midt oppe i et brudd!
Jeg tror faktisk jeg ville ha tatt kontakt med en advokat for å få satt opp en ordentlig kontrakt med mindre ikke banken kan gjøre det samme. De tusenlappene det koster kan være gull verdt for å unngå krangler. Min erfaring med venner og penger at det er ingenting som ødelegger et vennskap enklere enn pengekrangling, og når det gjelder et hus er det ikke snakk bare om en hundrings eller to.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg tror faktisk jeg ville ha tatt kontakt med en advokat for å få satt opp en ordentlig kontrakt med mindre ikke banken kan gjøre det samme. De tusenlappene det koster kan være gull verdt for å unngå krangler. Min erfaring med venner og penger at det er ingenting som ødelegger et vennskap enklere enn pengekrangling, og når det gjelder et hus er det ikke snakk bare om en hundrings eller to.
Vis hele sitatet...
Helt enig, er det lureste. Ville aldri gått inn for et felles hus kjøp uten å ha ordna det formelle med en advokat først.
Kontakt en advokat!

Det er flere forhold som må hensyntas i tillegg til selve kjøpet. Hvordan man fordeler lånekostnader, vedlikehold, oppgradering og så videre vil alt kunne ha betydning ved et brudd, og bør være med i kontrakten.
Litt smør på flesk, men kombinasjon med advokat og banken er nok veien å gå. Banken kan sette opp andeler på huslånet osv slik at man hefter forskjellig på dette. I banken blir det også satt opp hvor mange andeler man har av huset. Advokaten hjelper til med å sette opp skikkelig og lovlig kontrakt på dette i tillegg.

Det vil da også være forskjell på hvor mye den enkelte skal innbetale på lånet, selvsagt.
Jeg og min partner har gjort det på følgende måte:
Hun har betalt 60% av egenkapitalen (jeg 40%)
Vi fikk tinglyst at hun står med 60% når vi kjøpte
Hun betaler 60% av renter og avdrag til banken
vi betaler 50/50 på fellesutgifter
Vi skriv en samboerkontrakt der vi spesifiserer at hun eier 60% og blir på forhånd enig om hva som skal skje ved evt brudd (hvem får beholde leiligheten, betale ut den andre/ leie ut et rom / selge uansett / deler meglerutgifter likt? / hva skjer ved overskudd/underskudd etc etc)

I bankens øyne så lånere dere 50/50, så dere må skrive dette dere i mellom.

Om dere vil gjøre det vanskeligere kan dere betale forskjellig brøk ved egenkapital og renter&avdrag, men da er det ganske vanskelig å vite hvor mye den enkelte har betalt, ettersom hvor mye som er avdrag vil variere med renten, da må de isåfall holde oversikt over hvor mye hver betaler hver gang, og hvor mye av dette som er avdrag.