Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3884
Hei, har tenkt til å bo litt på hytta fremover og er ikke noe nett der fra før, tenkte da og bestille mobilt bredbånd fra ICE (dette: http://www.ice.no/privat/bredband.as...Fa9YmAode3E0Jw). Ville da ha bestillt den som er "Alltid" Noen erfaringer med dette? Eller noen andre abonenter som er bedre?

Trenger jeg bare en PC for at dette skal funke? Har stasjonær, og ikke noe trådløst nettverkskort i det, og må vel ikke ha telefonlinje der? er ganske noob på området..

Er da 6gb på en måned, holder dette for en som spiller minecraft/battlefield/ og surfer på nettet 2-4 timer timer hver dag i snitt?
Vi har ICE modem. Signal styrken varierer litt, men er somregel bra (Har hytte i hemsedal). Om du skal spille noe som helst online, dropp det. Du kommer til å ha en ping på 1000 og lagge noe sykt. du kommer til å bli kastet ut av servere og alt. Vil tro modemet er en USB stick, disse fungerer på sattelitter. altså du trenger ikke tlf linje. Surfe på nettet er akkurat hva den skal, og det den er ment for
Sist endret av iSatan; 17. mars 2012 kl. 00:00.
Mobilt bredbånd er da virkelig ikke egnet for online gaming uten å ha veldig god dekning.

ICE har mye bedre signal og hastighet enn det Netcom eller Telenor noen gang har klart å gi meg uansett hvor i landet jeg har befunnet meg - riktignok av mobilt bredbånd, men det er ikke nok til å spille FPS-spill uten lag.
Oki, takk for svar. Den får ikke engang kjørt minecraft? Men la oss si at jeg kun surfer 4 timer hver eneste dag i 1 måned, vil da disse 6gb holde? Med veldig god dekning så mener du? Hytten er ganske sentralt og ikke langt fra Tønsberg hvis det skal ha noe og si..
Sitat av ProdigyOfMind Vis innlegg
Oki, takk for svar. Den får ikke engang kjørt minecraft? Men la oss si at jeg kun surfer 4 timer hver eneste dag i 1 måned, vil da disse 6gb holde? Med veldig god dekning så mener du? Hytten er ganske sentralt og ikke langt fra Tønsberg hvis det skal ha noe og si..
Vis hele sitatet...
Burde ha bra dekning da. Minecraft.. kanskje, men ville ikke satset på det. 6GB burde holde for surfing. er ikke sikker med online stuff. Why not bare skaffe internett om det er nær TBG? burde ikke være noe problem, med mindre det er økonomiske da
levlet fra 80 til 85 på mobilt bredbånd og merket ikke ofte at jeg "lagget" hadde riktig nokk høy ping, men god nokk til MMO spill (wow) men og spille pvp (player vs player "capture the flag etc") var ubehagelig pga den lille laggen som var der :P

alt kommer ann på dekning, men jeg vil tro ICE er det beste
Gå inn på finnsenderen.no og finn området u skal bruke d, og sjekk avstand til senderne
Sitat av iSatan Vis innlegg
Burde ha bra dekning da. Minecraft.. kanskje, men ville ikke satset på det. 6GB burde holde for surfing. er ikke sikker med online stuff. Why not bare skaffe internett om det er nær TBG? burde ikke være noe problem, med mindre det er økonomiske da
Vis hele sitatet...
Ja økonomisk, koster nok flesk å drive å grave opp osv

Det er var en operatør kanskje 400m unna hytta. Telia sonera norge AS, Teknologi: GSM og UMTS. FRekvensen(Mhz) var på 900 og 2100.

Er dette bra at den er der?
Jeg brukte Telenor mobilt bredbånd i nærheten av Haglebu, hadde ikke noe lagg i det hele tatt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har hatt ICE selv og det er definitivt det mobilt bredbånd med absolutt best dekning. Hastigheten er også generelt god. Men det som er viktig å huske på er at mobilt kan aldri erstatte vanlig oppkobling for dem som tenker på det. På vanlig nett(f.eks. ADSL/Fiber/ kabel) har man ikke noen grenser for hvor mye man kan bruke det, men det har man absolutt på mobilt bredbånd. Men for deg som skal ha det på hytta er nok det sikreste å gå for ice. Du er nærmest garantert dekning. Med Telenor nett ville jeg sagt 50/50 sjangs, og med Netcom er det nok bare å glemme. De har jo stort sett bare dekning i de fire største byene i Norge..
Sist endret av Felix1000; 16. juli 2012 kl. 23:36.
Sitat av ProdigyOfMind Vis innlegg
Ja økonomisk, koster nok flesk å drive å grave opp osv

Det er var en operatør kanskje 400m unna hytta. Telia sonera norge AS, Teknologi: GSM og UMTS. FRekvensen(Mhz) var på 900 og 2100.

Er dette bra at den er der?
Vis hele sitatet...
TeliaSonera er NetCom. Om de har 3G-stasjon i nærheten, kan du iallefall få landets raskeste 3G-hastighet.
Jeg satt og gama bf3 med normal ping på mobilt bredbånd fra telenor.
Var hjemme med godt signal tho'
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Vi fikk 2-6 MB/S på hytta vår, så de er greie.

Ping til tusentallet though... (eller, 80-120 for å være presis)
Sitat av your_cool Vis innlegg
Jeg satt og gama bf3 med normal ping på mobilt bredbånd fra telenor.
Var hjemme med godt signal tho'
Vis hele sitatet...

Hva er normalt?
Sist endret av Mkvarner; 17. juli 2012 kl. 00:22.
Sitat av m0nte Vis innlegg
TeliaSonera er NetCom. Om de har 3G-stasjon i nærheten, kan du iallefall få landets raskeste 3G-hastighet.
Vis hele sitatet...
Han skriver jo UMTS som er såkalt "turbo 3G"
Sitat av iSatan Vis innlegg
Vi har ICE modem. Signal styrken varierer litt, men er somregel bra (Har hytte i hemsedal). Om du skal spille noe som helst online, dropp det. Du kommer til å ha en ping på 1000 og lagge noe sykt. du kommer til å bli kastet ut av servere og alt. Vil tro modemet er en USB stick, disse fungerer på sattelitter. altså du trenger ikke tlf linje. Surfe på nettet er akkurat hva den skal, og det den er ment for
Vis hele sitatet...
Feil, modemet og USB stikka bruke NMT fra det gamle mobil nette.
Selv jeg har brukt Ice til å spille på Xbox eller pc, og har fungerte utmerket til dette, kanskje noen lunde høyere ping men går bra
Sist endret av justastonedhuman; 17. juli 2012 kl. 21:22.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Feil, modemet og USB stikka bruke NMT fra det gamle mobil nette.
Selv jeg har brukt Ice til å spille på Xbox eller pc, og har fungerte utmerket til dette, kanskje noen lunde høyere ping men går bra
Vis hele sitatet...
RETTER DU PÅ MEG ELLER MODDAFAKKA?!

Neida, bare tuller. Det kan godt være. Pingen blir høy og vil tro latencyen ikke blir så bra, men det er vel mulig. Kommer vel ann på hvor du er i landet
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Han skriver jo UMTS som er såkalt "turbo 3G"
Vis hele sitatet...
Feil. Turbo 3G er HSDPA, 3G er UMTS.

Sitat av Felix1000 Vis innlegg
Med Telenor nett ville jeg sagt 50/50 sjangs, og med Netcom er det nok bare å glemme. De har jo stort sett bare dekning i de fire største byene i Norge..
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Telenor og NetCom har da dekning så og si i hele landet. NetCom har 4G-dekning i de fire største byene ja, men 3G-dekning får man over hele landet. Telenor har også 3G-dekning rundt om i hele landet.
Sist endret av m0nte; 18. juli 2012 kl. 03:09.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Feil. Turbo 3G er HSDPA, 3G er UMTS.
Vis hele sitatet...
Heisann! Det visste jeg jo egentlig... Liten rettelse: HSDPA er bare turbo 3G nedlastning
Før vi fikk fiber i ny leiligheten så hadde vi mobilt bredbånd fra Netcom. Hadde ca 60-130 ping for det meste på Battlefield og WoW.
Har man godt signal så er det ikke noe problem. Men 6 GB går bort på noen dager, toppen en uke hvis du spiller online regelmessig.

Hvis du bruker opp kvoten, som jeg da gjorde litt for ofte, så hadde jeg ca 500-600 ping i BF.
Stjeler tråden.
På galaxy taben min, altså P3100, ser jeg at jeg har HSDPA dekning, som jeg vet er Turbo3G, men hva er det da når det er et plusstegn ved siden av H-en (H+)? 4G? (Hastigheten samsvarer ikke med 4G, heller ikke HSDPA... Ja, jeg vet at GT ikke klarer full båndbredde)
H+ = HSPA+. Altså 4G.

Du kan se på denne:

G Your smartphone is connected to a GPRS data network.

E Your smartphone is connected to an EDGE data network.

3G Your smartphone is connected to a 3G data network.

H+ Your smartphone is connected to a 4G data network

(Wi-Fi Icon) Your smartphone is connected to a Wi-Fi network.
Sist endret av Nikon01; 19. juli 2012 kl. 12:00.
De lærde strides om hva som skal kalles 4G. Det er veldig forskjellig fra land til land hvilken teknologi som blir den neste generasjons mobilnett. Du har nok ikke mobiltelefon med 4G dekning kjøpt i norge. Har du kjøpt den fra USA, og har du netcom abo. og befinner deg i Oslo?
Nei du får ikke 4G hastigheten her i Norge, men du er koblet opp, men får fortsatt bare HSPA hastighet.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Nei du får ikke 4G hastigheten her i Norge, men du er koblet opp, men får fortsatt bare HSPA hastighet.
Vis hele sitatet...
Det er da vitterlig 4G dekning i 4 store byer i Norge!

Jeg husker bare Oslo, men er vel bergen, stavange og trondheim som har det?
Sist endret av CHillZoNE; 19. juli 2012 kl. 13:20.
På nettsidene til netcom kan du velge mobilt bredbånd med 4G modem/router med opptil 80 Mbit/s

edit: https://netcom.no/abonnement/mobilt-...d-datamaskinen
Sist endret av wanna-b; 19. juli 2012 kl. 13:49.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Det er da vitterlig 4G dekning i 4 store byer i Norge!

Jeg husker bare Oslo, men er vel bergen, stavange og trondheim som har det?
Vis hele sitatet...
Sist jeg snakket med Netcom nå, så sa de at her jeg bor, Tr.heim så var det ikke noe 4G vi kunne skryte av akkurat. Kjøpte 4G mobilt bredbånd fra Netcom for 2-3 uker siden, og vi får bare hastigheter på 3-4 Mbit/s her jeg bor i byen.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Som sagt, husker kun Oslo, men det er 4G dekning i norge, som du påsto det ikke var

Selv klokket 35 - 40 mbit med 4G i Oslo, og den er kapabel til mere.

Unnskyld for OT.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Som sagt, husker kun Oslo, men det er 4G dekning i norge, som du påsto det ikke var

Selv klokket 35 - 40 mbit med 4G i Oslo, og den er kapabel til mere.

Unnskyld for OT.
Vis hele sitatet...
Da har det kommet etter sist jeg leste info. Beklager det.
Men fortsatt bare 1-2 byer som har det, så da tenker jeg ikke for mye på 4G
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Da har det kommet etter sist jeg leste info. Beklager det.
Men fortsatt bare 1-2 byer som har det, så da tenker jeg ikke for mye på 4G
Vis hele sitatet...
Dere fikk det i 2011 btw!

NetCom lanserte 4G i Oslo som første stedet i verden i desember 2009, mens Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Ski og populære vinterskisteder fikk 4G-dekning i 2011. I år har vi bygget ut 4G-dekningen langs kysten i Vestfold, Telemark og Agder, samt i Trøndelag og på populære vinterutfartssteder i Buskerud og Hedmark.
Vis hele sitatet...
LINK
Sist endret av CHillZoNE; 19. juli 2012 kl. 15:31.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Dere fikk det i 2011 btw!



LINK
Vis hele sitatet...
Var nettopp ute med pc'en og mobilt bredbånd, får fortsatt ikke 4G selv om jeg er innenfor det grønne 4G feltet. Får bare 3-4 Mbit/s, så det er nok ikke helt stabilt det der Men det duger til min jobb foreløbig.
Hva slags telefon/tablet/pc har du, Nikon01? Sikker på at den har 4G antenne?
Jobb pc
Så har jeg en 4G miniruter fra Netcom. Sånn liten batteridrevet sak.
Jobb PC'er funker ikke på 4G, desverre

DUHHH....
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Så har jeg en 4G miniruter fra Netcom. Sånn liten batteridrevet sak.
Vis hele sitatet...
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jobb PC'er funker ikke på 4G, desverre

DUHHH....
Vis hele sitatet...
Tror du glemte å lese færdig den setningen..
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Tror du glemte å lese færdig den setningen..
Vis hele sitatet...
Tror ikke du leste øverst i posten hans. Poenget var så klart at det ikke spiller noen rolle om han har fått PCen av jobben, eller hva slags PC det var