Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2246
Hei alle Freaks.
Håper noen av dere kan hjelpe meg med å lufte tankene etter hendelse som hendte i dag.

For en tid tilbake var jeg i byen for å handle. Denne dagen handlet jeg veldig mye, og jeg hadde ikke helt oversikt over hvor mye jeg hadde brukt og hvilke butikker jeg hadde handlet i da dagen hadde vært hektisk.
Sent på dagen var jeg i en butikk og kjøpte en vare. Denne varen var nedpriset fra 799,- til 499,- (rød pris).
Jeg tar med varen hjem og tar den ut av esken for å bruke den, men dessverre så finner jeg da ut at varen er ødelagt og ikke kan brukes.
Jeg tar med varen tilbake til butikken dagen etter for å bytte den, men har dessverre ikke med meg kvittering. Damen i butikken tar likevel i mot varen selv om jeg ikke har kvittering, og selv om hverken jeg eller hun husker prisen så velger hun å heller se på et annet eksemplar av den samme varen for å på den måten finne ut av hva som er prisen.
Jeg får da tilbake en tilgodelapp på 599,- som er den prisen som står på det andre eksemplaret av varen.
Jeg tar i mot tilgodelappen og handler andre varer i butikken for denne summen samme dag (altså dagen etter jeg kjøpte den opprinnelige varen).

Dette er nå over en uke siden, og i går var jeg på ny innom denne butikken for å se på en annen vare.
Da jobber samme damen i butikken, hun kjenner meg igjen og kommer bort til meg. Hun sier da at jeg hadde fått igjen for mye penger sist gang jeg handlet, og at det mest sannsynlig var noe jeg selv visste om. Dette synte jeg var veldig pinlig, og jeg ble også veldig flau og ydmyk.
Jeg tilbyr meg å betale mellomlegget (altså betale 100,- ekstra, slik at butikken ikke skulle lide noe tap).
Jeg kjøper en vare til 400,- og betaler samtidig 100,- ekstra.
Jeg sier til damen i kassen at alt da burde være i orden, og jeg tar med varen, signerer på den ekstra kvitteringen (den på 100,-) og forlater butikken.

Da jeg gikk ut av butikken i går følte jeg meg som en tyv, og jeg følte at jeg egentlig ikke er ønsket som kunde der i fremtiden. Jeg er også litt bekymret for at de som jobber der også kommer til å følge med meg litt ekstra hvis jeg kommer innom der igjen.

Jeg tror ikke jeg kommer til å handle der på en stund, men jeg har også begynt å tenke på litt andre ting.

Jeg er litt bekymret for om butikken kan ha anmeldt meg for denne hendelsen?

(Jeg hverken føler eller tror at jeg har gjort noe ulovlig, for jeg handlet i veldig god tro, og det var tross alt butikken som betalte meg for mye penger.)

De i butikken har navnet mitt (som jeg skrev på kvitteringen) og derfor er jeg veldig bekymret for om de kan finne på å anmelde meg.

Har jeg gjort noe ulovlig?
Er det noen sjanse for at jeg kan bli anmeldt for dette?

Håper på svar fra dere
Svaret er nei.

De ga deg for mye penger tilbake og du gjorde opp for deg. Er ingenting å anmelde.

Det at du føler en "skam" over dette er naturlig men egentlig ikke noe du bør tenkte så mye på. Rasjonelt vet du selv at dette ikke er noe som betyr noe i den store sammenhengen. Mitt tips er å unngå å handle der (for din egen del) noen uker eller måneder og når du drar tilbake vil det ligge et stykke bak i tid og ikke være du tar sterkt innover deg
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er ingenting å anmelde deg for, du har ikke gjort noe ulovlig. Så du kan nok slappe helt av.

Jeg tipper at hun var spydig fordi hun ikke skulle tape ansikt. Det er nok ikke hun som har oppdaget at du hadde fått mer igjen enn du skulle, og siden du ikke hadde kvittering på kjøpet så har hun sikkert fått litt kjeft fordi hun ikke fulgte rutinene. Det ble uansett oppdaget og løst.

Om du skal unngå butikken så bør du i det minste gjøre det på riktig grunnlag: At de behandlet deg dårlig.
Hillary da, du har vel vært beskyldt for langt verre ting enn det?

Spøk til side. Anmeldelse kan du slappe 100% av på.

Dette er såpass ufyselig oppførsel av en ansatt som selv har gjort en feil, at jeg personlig hadde dratt en "Karen" og ringt sjefen hennes. De skylder deg en unnskyldning, og det er butikkdama som bør være flau neste gang du handler der.
Sist endret av *pi; 10. mars 2020 kl. 18:10.
Og til info så trenger man ikke kvittering for å levere tilbake en vare, man trenger bare å sansynliggjøre at den er kjøpt der. F.eks med utskrift fra banken om man har betalt med kort.
Sitat av HillaryClinton Vis innlegg

Da jeg gikk ut av butikken i går følte jeg meg som en tyv, og jeg følte at jeg egentlig ikke er ønsket som kunde der i fremtiden. Jeg er også litt bekymret for at de som jobber der også kommer til å følge med meg litt ekstra hvis jeg kommer innom der igjen.

Jeg tror ikke jeg kommer til å handle der på en stund, men jeg har også begynt å tenke på litt andre ting.
Vis hele sitatet...
Du ble bare flau av å være i en litt klein situasjon. Din reaksjon er da "biologisk" normal selv om du ikke gjorde noe galt, sånn skjer i en hektisk hverdag og de burde skjønne det og snakke penere til deg. Jeg hadde ikke gått tilbake dit om jeg hadde hatt et annet valg. Grunnen er som nevnt ovenfor; de behandlet deg ikke riktig. Du kan til og med skrive på deres nett side om situasjonen og måten de behandlet deg på. Helt sikker på at de kommer til å beklage det
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Og til info så trenger man ikke kvittering for å levere tilbake en vare, man trenger bare å sansynliggjøre at den er kjøpt der. F.eks med utskrift fra banken om man har betalt med kort.
Vis hele sitatet...
Nei - kvitteringen har en bongnummer som må vises til når varen tas i retur, for å forhindre hvitvasking.

Kassapersonalet kan derimot bruke utskrift av bankkonto for å tidfeste transaksjonen for å hente ut kvitteringen fra kassasystemet.
Sitat av HillaryClinton Vis innlegg
Har jeg gjort noe ulovlig?
Er det noen sjanse for at jeg kan bli anmeldt for dette?
Vis hele sitatet...
Nei, du har i verste fall gjort en feil, som du nå har gjort opp for.
Hun i butikken var kanskje spydig, men det får være hennes problem.
Du var ærlig, det må være din fortjeneste.

Ingen grunn til å bøye nakken for din del! Var jeg deg, ville jeg
latt vær å bry meg mer med denne saken.
Sitat av primavera70 Vis innlegg
Svaret er nei.

De ga deg for mye penger tilbake og du gjorde opp for deg. Er ingenting å anmelde.

Det at du føler en "skam" over dette er naturlig men egentlig ikke noe du bør tenkte så mye på. Rasjonelt vet du selv at dette ikke er noe som betyr noe i den store sammenhengen. Mitt tips er å unngå å handle der (for din egen del) noen uker eller måneder og når du drar tilbake vil det ligge et stykke bak i tid og ikke være du tar sterkt innover deg
Vis hele sitatet...

Hvorfor skriver du skam i hermetegn? Er skam så tabu at det må skrives sånn?
Husk å alltid ta vare på kvitteringer. Det er din sikkerhet ovenfor butikken.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hvorfor skriver du skam i hermetegn? Er skam så tabu at det må skrives sånn?
Vis hele sitatet...
Tenkte faktisk ikke gjennom at jeg puttet "skam" i hermetegn.. Det var kanskje for å indikere at det i mine øyne ikke var rettmessig skam i dette tilfellet. Det kan oppleves ubehagelig og skamfullt der og da når man står i situasjonen, men objektivt det er ikke noe å skjems over....
Kan sies at butikkansatte oftere gjør den motsatte feilen, altså glemmer å slå inn en rabatt, eller registrerer feil produkt. I de alle fleste tilfeller, så oppdager jeg ikke dette med mindre jeg kun kjøper det som er på tilbud. Om jeg da kommer tilbake igjen og klager i etterkant, så gjør de opp for seg på samme måte som du gjorde. Selv om man bør holde seg for god til spydigheter, så er dette en såpass gjentakende situasjon at jeg noen ganger blir veldig sur.

Bonuspoeng til lærlingen på lokalbutikken som ikke klarte å finne koden for å veie inn en hekto yoghurtnøtter, og derfor slo inn et helt random produkt til 100kr som inneholdt ordet "nøtter". Og da jeg påpekte det, slo hun inn en DVD til 269 og satte samtidig verdensrekord i å uttale setningen "skalduhapose?nei?kvittering?nei?ok?takkoghaenfindag" raskest.

Nå sier jeg ikke at matbutikkene spekulerer i å lure fra kundene sine et par kroner her og der, men inntil nylig har det vært vanskelig å holde kassepris og hyllepris helt likt. Og enda vanskeligere å huske om tuben med skinkeost kostet 28,90 eller 29,80 når du står der i kassa med varer nok til en uke. Noen ansatte bare henger ikke helt med, og tåler ikke å innrømme at de gjør feil, og de vil nok hvese tilbake når noen har korrigert de. Hvis det er tenkelig at jeg handler på det stedet i fremtiden også, så ville jeg nok tatt dette videre som en klage. Bare fortell situasjonen slik du gjorde innledningsvis i tråden her, og påpek at du ikke setter pris på å bli beskyldt for deres rutinesvikt. Om du fikk igjen 50-100% mer enn du betalte, så burde det kanskje ha ringt noen bjeller men de kan ikke forvente at kundene skal gå rundt med superhukommelse heller.
Sist endret av Dyret; 10. mars 2020 kl. 22:45.
Hun i butikken gjorde feil! Og ganske uproft å gå bort til deg neste gang og si det til deg! Det var tilfeldig at du kom innom igjen og at nettopp den dama var der da. 100 kr er heller ingen sum sånn egentlig. Tyv er du ikke når det var hun i butikken som gjorde feil. Har jobbet i butikk selv, og hatt opplæring og det er ganske vanlig at man kan for eksempel veksle tilbake feil, altså gi kunden for mye penger tilbake. Noen kunder ser ikke engang på hva de fikk igjen og noen sier at de fikk for mye. Noen tar med glede imot for mye og bare går ansvaret ligger på den som jobber i butikken. Stjele er noe du gjør om du tar noe fra butikken og går i håp om at ingen så deg