Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4623
Hei

Jeg trenger litt hjelp her. Broren min har fått white spirit i håret og han vet ikke hva han skal gjøre. Han sier det svir i håret. Hva kan han eller jeg gjøre for at det skal slutte å svi??

Dette er helt seriøst og jeg håper på seriøse svar
skyll med vann, så lenge dere orker. pass på å ikke få noe i øynene!
Det er bare sprit, det kommer ikke til å gjøre noen varige skader, men huden blir nok tørket ut.

Vask håret med en mild shampo også kan du jo bruke noe balsam for å tilføre litt fuktighet.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
skyll med vann, så lenge dere orker. pass på å ikke få noe i øynene!
Vis hele sitatet...
Enig i den, vann, vann og vann.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
shave hodet, så gnur du spenol på hodebunnen etterpå!
Ja, dette svir faktisk noe veldig!

For å få løst opp dette petroleumsproduktet må man enten benytte seg av en væske med samme polaritet eller så kan man benytte seg av tensider eller muligens sprit.
Ettersom det er lite gunstig å helle andre petroleumsprodukter i håret for å få bort et annet så foreslår jeg at dere prøver å vaske håret hans med Zalo eller sprit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skauman Vis innlegg
Enig i den, vann, vann og vann.
Vis hele sitatet...
White spirit er petroleumsbasert, så vatn er ikkje veldig effektivt.

Vask det ut med grønnsåpe eller ein god sjampo. I eit eingongstilfelle er det neppe veldig skadelig, men kan føre til eksem e.l. I så fall bør du oppsøke lege.

Les MSDS for meir info.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Det er bare sprit
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke sprit, men et petroleumsprodukt.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Det er bare sprit, det kommer ikke til å gjøre noen varige skader, men huden blir nok tørket ut.

Vask håret med en mild shampo også kan du jo bruke noe balsam for å tilføre litt fuktighet.
Vis hele sitatet...

det er ikke bare sprit, det er et løsemiddel i petroleumsfamilien (hvis man kan kalle det det?)
Trådstarter
Vi har vaska håret hans med shampo og holdt hodet hans under krana lenge. Han sier det ikke svir lenger men det klør litt. Vil det gå over snart?
skyll videre, også kan du være en hyggelig bror og sjekke om han har veldig tørr hud der etterpå. hvis han har det så ta litt bodylotion eller fuktighetskrem der.

Selv om det er noe klin å ha i håret, hehe.
I stand corrected :-)
Driten men white spirit, at det trenger gjennom huden...
True phreak.
Det som er litt problematisk med petroleumsprodukter, er at det absorberes av huden (alle som har fått bensin på fingrene kjenner til det). Nå er det nok for sent, men til neste gang kan man huske på følgende:

Løses det i vann, er det ofte greit å skylle med vann, da det er et godt løsemiddel for polare stoffer. Hvis det ikke gjør det, er det upolart, og da må man bruke upolare løsemidler. Såpemolekyler har en polar og en upolar ende, og fungerer fint til å løse begge deler (dersom vann ikke er nok). Zalo, f.eks, virker svært effektivt. Påfør et par dråper, skrubb godt, og skyll med rikelig med vann etterpå.
prøv melk, å spenol.
ArbeidsledigProletar
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Driten men white spirit, at det trenger gjennom huden...
Vis hele sitatet...
Nuvel, i hvor stor grad? Jeg har tilbrakt somre hvor jeg har malt hus og daglig vaska hendene i white spirit og ikke fått noe varige mén av det.
Tror ut i fra det at en dusj i hodet ikke vil gjøre stort.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nuvel, i hvor stor grad?
Vis hele sitatet...
Ikke i spesielt stor grad, en ved gjentatt eksponering kan det føre til både skade på nervesystemet samt skader på huden.
Derfor anbefales det å bruke en mer flyktige tynnere for å vaske av malingsrester på huden.

Dette er informasjon jeg har fått på kurs for overflatebehandling.

Edit: Altså et flyktig ikke-petroleumsbasert produkt.
Sist endret av Knask; 24. mars 2012 kl. 18:17.
True phreak.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nuvel, i hvor stor grad? Jeg har tilbrakt somre hvor jeg har malt hus og daglig vaska hendene i white spirit og ikke fått noe varige mén av det.
Tror ut i fra det at en dusj i hodet ikke vil gjøre stort.
Vis hele sitatet...
Nei, en dusj i hodet vil ikke gjøre stort, men folk blir skadet av løsemidler hver dag. White Spirit er kanskje ikke det verste av dem, men som Knask sier: Skader på hud, og i ytterste konsekvens ved gjentatt eksponering,- nervesystemet er høyst reelle farer.

Men igjen, fattern har doktorgrad i kjemi (altså har han full kontroll på farene rundt bruken av et slikt middel), og han har ingen problemer med å vaske hendene sine i white spirit om han må fjerne litt maling.
Sitat av Lil J Vis innlegg
Hei

Jeg trenger litt hjelp her. Broren min har fått white spirit i håret og han vet ikke hva han skal gjøre. Han sier det svir i håret. Hva kan han eller jeg gjøre for at det skal slutte å svi??

Dette er helt seriøst og jeg håper på seriøse svar
Vis hele sitatet...
Er jo ikke verre enn å hoppe i dusjen og skylle det vekk. Han stryker ikke med, slapp av!
Sist endret av Valadar; 24. mars 2012 kl. 18:35.
Har broren din nerver i håret?
Sitat av D.Wilson Vis innlegg
Har broren din nerver i håret?
Vis hele sitatet...
Ikke heng deg opp slik i detaljer, sier jo seg selv at han mente hodebunnen.
Er det bare jeg som lurer på hvordan han klarte det her?
Håper det ikke skapte for mye hodebry for dere
Ikke hvem som helst.
F0reman's Avatar
Tror ikke han kommer til å dø...
Trådstarter
Takk for alle svar! Det gikk helt fint med han.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Du har vell ikke lyst å dele med oss hvordan dette gikk til?
▼ ... flere år senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Du har vell ikke lyst å dele med oss hvordan dette gikk til?
Vis hele sitatet...
Oisann dette begynner å bli noen år siden men vil ikke skuffe de få som har ventet på svar på hvordan dette hele gikk til.

Jeg mener å huske at vi var utenfor kjelleren og kødda med noe vannspyling/vannkrig av noe slag, også gikk det til at jeg fant en flaske white spirit i kjelleren som jeg åpnet og begynte å slenge/sprute rundt meg med som da endte opp i håret på min bror.

Nostalgi å se igjen denne tråden må jeg si, kanskje ikke like hyggelige minner for broren min
Har han forsatt hår?