Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 832
Hei
Vurdere og kjøpe en brukt mac mini 1,42 ghz 512 gb ram. Prisen er 550 kr. Er dette et okei kjøp? Vet at det er en treig pc, men tenker hovedsaklig å bruke den til xcode.
Dette er en PowerPC G4 og ikke Intel-maskin?
Det er ekstremt lite (nye) applikasjoner du kan få tak i til det.
Tror du kommer til å bli skuffet om du kjører xcode på den (om det i det hele tatt er mulig på så gammelt OS og G4-prosessor).
På en annen side er det en morsom liten boks å ha og begrenset hvor mye penger du kan tape på det

Jeg fikk en Mac mini 1.6 gzh (Late 2006) for et år siden eller to. Denne har Intel-prosessor. Oppgraderte den til 2GB ram, putten inn SSD-disk og oppgraderte til OSx 10.6.
Den fungerer helt supert som media spiller på sove-rommet. Ingen problemer med å spille filmer i 1080p.
Jeg har også tatt den med på messer/forelsesninger hvor jeg bruker den som server til ymse applikasjoner.
Så gammel trenger ikke å bety verdiløs
Men ville vært litt skeptisk til G4
Sitat av pax2k Vis innlegg
Dette er en PowerPC G4 og ikke Intel-maskin?
Det er ekstremt lite (nye) applikasjoner du kan få tak i til det.
Tror du kommer til å bli skuffet om du kjører xcode på den (om det i det hele tatt er mulig på så gammelt OS og G4-prosessor).
På en annen side er det en morsom liten boks å ha og begrenset hvor mye penger du kan tape på det

Jeg fikk en Mac mini 1.6 gzh (Late 2006) for et år siden eller to. Denne har Intel-prosessor. Oppgraderte den til 2GB ram, putten inn SSD-disk og oppgraderte til OSx 10.6.
Den fungerer helt supert som media spiller på sove-rommet. Ingen problemer med å spille filmer i 1080p.
Jeg har også tatt den med på messer/forelsesninger hvor jeg bruker den som server til ymse applikasjoner.
Så gammel trenger ikke å bety verdiløs
Men ville vært litt skeptisk til G4
Vis hele sitatet...
Hvo mye betalte du får å oppdatere til 2GB ram og SSD-disk?
Jeg kan svar for meg selv, på en "midten av 2010" mac mini. Oppgraderte fra 2 til 8 GB ram og det kosta meg 7-800 kr inkl frakt fra komplett.
Sist endret av Life Goes On; 18. august 2013 kl. 21:42.
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Hei
Vurdere og kjøpe en brukt mac mini 1,42 ghz 512 gb ram. Prisen er 550 kr. Er dette et okei kjøp? Vet at det er en treig pc, men tenker hovedsaklig å bruke den til xcode.
Vis hele sitatet...
Du kan bare glemme å få kjørt xcode på den, eller kjørt nyere OS X utgave enn 10.5 (som ble lansert i 2007) siden dette er en av mac mini-ene som ble produsert mens Apple fortsatt brukte PPC og ikke Intel-arkitektur

Maskinen er fin om du samler på gammelt apple-ræl, eller bare trenger en enkel maskin for å browse oppskrifter på kjøkkenet, men til app-utvikling er den verdiløs
Sist endret av liasis; 18. august 2013 kl. 21:49.
Ram fant jeg i en av "rote-kassene" på jobb.
Disken er en Corsair SSD Force Series GT.
Kald start av Macen tar ca 20 sekunder. Spotify, Xbmc, Chrome, Apache ++ fungerer helt fint. Perfekt som soverom-pc og kjekk å ha med på messer når det trengs