Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 632
Hei.

Hjemme har jeg følgende oppsett:
  • Mac mini (Mid 2011, Lion 10.7.5)
  • MacBook Air (Mid 2012, Mountain Lion, 10.8.4)
  • MacBook Pro (Retina 15, Early 2013, Mountain Lion, 10.8.4)
  • Apple Airport Extreme (ca et år gammel)

Min Mac mini brukes som web server/media center/radio/Spotify og ymse annet.

For å styre minien bruker jeg veldig ofte VNC (Skjermdeling) fra en av laptopene.

Bruker samme fremgangsmåte for å koble til minien, cmd + k fra Finder og adresse: vnc://MAC_MINI_SIN_IP.

På min MacBook Air fungerer dette lynkjapt, hver dag, alltid. Tar ekstremt sjeldent mer enn et sekund eller to før jeg er kobet til og kan styre minien.

Men på min MacBook Pro tar dette ofte veldig lang tid. Noen ganger går dette også lynkjapt, men som regel tar det minst 10/15 sekunder og noen få ganger timer det rett og slett ut.

Når jeg først har koblet til fungerer alt raskt og fint. Bare selve tilkoblingen som tar lang tid.

Har prøvd å Google litt rundt problemet og ser at mange har samme problem, men da har problemet ligget i router, kabel/ikke kabel etc. Jeg kjører jo (selvsagt) proen og airen på samme nett over wlan så tviler på at dette er grunnen.

Noen som har noen tips?

Hilsen
pax2k
Sist endret av pax2k; 30. juni 2013 kl. 12:32.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Selv om du kjører på akkurat samme trådløsnett så er faktisk trådløst nett på generell basis piss sammenlignet med kablet.

Hvis du kobler til med kabel i en periode på fire timer og prøver denne tilkoblingen x antall ganger mistenker jeg at du trolig ikke vil ha problemer.

Hvis problemet vedvarer er det _virkelig_ på tide å kvitte seg med hva enn slags tull du kjører som router.

Når det er sagt, istedet for å drive å tulle med vnc kan du jo bruke synergy+ f.eks og alltid ha en aktiv skjerm på hver enhet, så kan du bare dra musen fram og tilbake mellom samtlige.
Trådstarter
Hei.

Ja, det kan være routeren (Apple Airport Extreme), men synes det er rart at det så å si alltid er treigt fra proen og aldri fra airen.

Har tittet litt på alternativer til VNC. Får se om jeg bytter.

VNC fungerte helt fint til mitt bruk helt til proen kom i hus. Som regel skal jeg ikke gjøre noe mer avansert enn å starte Spotify, sjekke logger på web server etc...

Synergy+ er kun for mus og tastatur, ikke sant?
Jeg har ofte ikke på skjermen (tv) på Mac minien så det utgår