Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2050
Salvia divinorum: Den rasjonelle schizofrene's portal til den psykedeliske verden?

Salvia divinorum er en plante som jeg har alltid hatt interesse for og som jeg har vert fascinert over. Selv lenge før jeg prøvde denne planten har den vert i mitt søkelys; alltid studert dens effekter, lest tripprapporter, søkt og søkt etter bi-effekter og studert til en viss grad dens farmakologiske effekter. Hvorfor så stort fokus på akkurat denne planten? En del av grunnen er at jeg alltid har sett potensialet i Salvia Divinorum for å kunne være en slags portal til den psykedeliske verden for folk som har slitt med psykoser/schizofreni. Her snakker jeg selvsagt ikke at dette er en trygg plante for personer med en irrasjonell eller ustabil psyke; en psyke som folk som har slitt med schizofreni er så altfor kjent med. Salvia's kraftige effekter på et irrasjonelt sinn kan gjøre vondt noe så utrolig mye verre.
Så hvordan i all verden kan denne planten potensielt være en «portal til den psykedeliske verdenen for folk som har slitt med Schizofreni eller psykoser»? Tankene mine går til de som er diagnosert med schizofreni, men som har fått behandling og holder symptomene i sjakk. Personer som meg; Rasjonell og med en stabil psyke. Hos oss ligger problemet på et nevrobiologisk plan. Kort fortalt virker psykedelia som regel i hovedsak på reseptorer og påvirker nevrotransmittere som inngår i schizofreni(Overaktivitet i dopamin2 reseptorene, under aktivitet ved dopamin1 reseptorene, og under aktivitet ved glutamat reseptorene) Noe som blir grundigere forklart i denne tråden.
Det som er problemet med denne effekten er at det tyder på at disse reseptorene er noe sårbare hos folk som er predisponert for psykoser og schizofreni, og overstimulering gjør ofte vondt værre.

Det som er så spesielt med Salvia divinorum er ikke at virkestoffet i planten unngår å påvirke d2 reseptorene eller dopaminproduksjonen, men heller bindingstiden salvinorum A har i hjernen.
Hovedeffektene til salvia varer bare i 5-15 minutter, med kanskje noe afterglow i ca 30- 45 min etterpå. Dette kan forhindre reseptorene til å bli overstimulert, noe som har fått meg til å teste ut salvia gang på gang.

Tripp rapportene:

Min første trip var på en fest jeg arrangerte selv. Meg og en kamerat satt og gamet på ps3'en mens vi ventet på at de andre skulle komme. Vi bestemte oss for å lage en hjemmelaget bong av en cola flaske også ta og prøve salvia. Kameraten min hadde prøvd det før, men jeg hadde aldri røykt det. Jeg var den første som røykte. Jeg tok forventningsfullt et godt bongtrekk og ventet. «Hva ville jeg oppleve? Hvilke dimensjoner ville jeg se? Kom jeg til å se den mytiske salvia gudinnen?» Plutselig brøt jeg ut i et ustanselig latteranfall som varte i rundt 5 minutter. Men noe særlig psykedelisk effekt følte jeg ikke. Noe overrasket over effekten min bestemte jeg meg for å prøve igjen med to bongtrekk. Da jeg tok mitt andre trekk i all hast, så jeg plutselig verden i et kaleidoskop. Jeg husket ikke at jeg hadde røykt og det føltes som om verden alltid hadde vert slik. I kaleidoskopet synet mitt var det mange slags «vinduer» som alle viste et miniatyrbilde av stuen min. Forestill deg hvordan en flue med sine tusenvis av små miniatyrøyne ser verden på.
Hvert eneste miniatyrbilde av stuen min var i min tankegang forskjellige parallelle univers.

Med ett forandret hvordan jeg så verdenen på. Hvordan jeg nå så stuen min på kan best forklares ved å forestille seg hvordan et gammelt 2-D spill på en gammel stripete skjerm ser ut. Verden var stripete og i 2-D og slik hadde den alltid vert. Jeg bestemte meg for å bevege meg, jeg løp frem og sjanglet litt i stuen min, før jeg løp ut døren og ut i snøen, for å så løpe inn igjen. Så la jeg merke til «noe» annet som var levende i min 2-D verden og kom på at jeg kjenner denne karen. Jeg følte med ett en del angst og det var som om en instinktiv reaksjon i meg var å prøve å bryte ut ifra dette 2-D universet jeg var i og å prøve komme tilbake til den vanlige 3-D verdenen. Jeg bablet frem noen setninger om at han måtte vente på meg og så la jeg meg ned for å vente imens jeg «dro» meg selv ut ifra 2-D verdenen. Etterhvert greide jeg å se normalt igjen og jeg fant plutselig ut at jeg hadde røykt salvia, ble skikkelig overrasket og hoppet rundt. Men så sa kameraten min sa at de andre ikke kom allikevel. Og da begynte jeg å noie ulikt noen gang. I den irrasjonelle tankegang jeg fikk fra salvia's afterglow var jeg sykelig nervøs for at jeg hadde havnet i en annen parallell dimensjon der vennene mine ikke kom allikevel. Eller så var jeg redd for at jeg trippet fortsatt og at jeg skulle våkne opp i sofaen. De andre kom allikevel og det var bare en spøk og jeg roet meg delvis.
Idet de andre kom inn døren tok kameraten min som allerede var tilstede et par bongtrekk. Han følte deretter at han ble dradd bortover av en annen person og reagerte med å slå ned chips skålen og kaste skolesekken min på meg. Senere ville han rive av seg håret fordi det var i veien.

Resten av kvelden drev de andre på festen min å fucke med hodet våres (Noe som fra mitt synspunkt egentlig bare var morsomt). Vi filmet begge salvia trippene og har ledd voldsomt av det i ettertid, men i fare for å bli gjenkjent tror jeg vi unnlater å laste disse opp.

Resten av mine salvia tripper har vert ganske like og har nesten alltid hatt noe med parallelle dimensjoner å gjøre. Selv om jeg har alltid og fortsatt syntes teorier om parallelle dimensjoner høres helt latterlige ut. Jeg glemmer alltid at jeg tripper i begynnelsen og jeg føler jeg nå ser den virkelige verdenen. Ofte har effekten vert slik at hele rommet + meg spinner og ruller bortover, og kan best beskrives som om rommet var en rød løper som ruller bortover. Og i horisonten føler jeg det er flere andre parallelt univers som ruller bortover. Jeg føler alltid at jeg kan rulle meg selv bort til et annet parallelt univers.

Retrospekt:

Jeg har ikke følt noen nevneverdige forverring i mine schizofrene symptomer på grunn av Salvia. Jeg bruker ordet nevneverdig fordi min mentale tilstand forandres alltid en liten smule fra dag til dag. Det er noe jeg som regel bare merker om jeg er veldig obs på symptomene mine. (Litt mindre konsentrert på skolearbeid noen dager, eller litt mer tvangstanker en annen dag) Slik er det hver eneste uke. Og etter hver helg jeg har røyket salvia har jeg ikke merket noen nevneverdige andre bivirkninger enn litt arfterglow resten av den kvelden jeg har røyket på. Jeg mistenker at jeg muligens har funnet nøkkelen til hvordan Schizofrene kan delta på det psykedeliske plan. Bindingstiden.

Dette er selvfølgelig min subjektive mening og oppfatning. Det kreves mye mer seriøs forskning på det psykedelisk feltet og de nevrobiologiske prosessene som oppstår. Men min egen lille personlige «forskning» skal fortsette. Er det bare bindingstiden stoffet har i hjernen som er grunnen til at jeg problemfritt kan røyke salvia? Eller er har det også noe ved hvordan salvia binder seg i hjernen i forhold til andre psykedelia? Ville mine psykotiske symptomer forverres om jeg begynner å bruke en altfor sterk dose med salvia?

Noen av disse spørsmålene vil jeg få svar på med tiden ettersom jeg prøver sterkere doser med salvia. Men spørsmålet om det i hovedsak er bindingstiden som er den avgjørende faktoren vil jeg kanskje få svar på i de nærmeste ukene når jeg snart skal begi meg ut på en psykedelisk reise med det kortvarige men intense stoffet n,n-Dimetyltriptamin eller DMT.

Dette er som sakt veldig subjektivt, men min tro og mitt håp er iallefall klar: Kortvarige psykedeliske stoffer kan kanskje være nøkkelen til den rasjonelle schizofrene for å kunne oppleve psykedelia's gleder.

Bilder: Kaleidoskop syn

Rød løper
Fin rapport, og bra at du studerer stoffet du inntar i så stor grad som du gjør, på alle plan. Det skulle det vært flere som gjorde. Vanlige psykedelika medierer sine effekter, som du sier, ved serotonin- og, i mindre grad, dopaminsystemet. Å innta slike stoffer bør derfor unngås av schizofrene. Salvinorin A, virkestoffet i salvia, har en helt annen virkningsmekanisme, og effektene kommer hovedsaklig av binding til kappa-opioidreseptoren. Men det har effekter på det dopaminerge system, både ved binding til D2-reseptoren og kappareseptorens modulering av disse systemene. Jeg vil derfor fraråde å også bruke dette psykedelikumet hvis man har schizofrene tendenser. Det er riktig at bindingstiden er lavere og påvirkningen av nervesystemet dermed i alt svakere, men jeg ville uansett ikke tatt sjansen når det gjelder schizofreni. Isåfall holdt forbruket lavt og sjeldent. Det samme gjelder DMT.

Uansett hva nevrologien sier, er det risikoer på det mer diffuse psykiske plan knyttet til psykedelikabruk, samme hvilket stoff det er. Har man psykiske lidelser bør man unngå psykedelika da det kan forverre tilstanden. Lykke til med hva du måtte finne på uansett
En ting jeg har lurt på en stund er: Hvorfor burde ikke schizofrene personer bruke salvia? Er det en spesiell grunn til det?
Det ser jo ut som om det har gått veldig greit med deg (Psytrip) her.

Fin rapport forresten!
Sitat av Afasar Vis innlegg
Fin rapport, og bra at du studerer stoffet du inntar i så stor grad som du gjør, på alle plan. Det skulle det vært flere som gjorde. Vanlige psykedelika medierer sine effekter, som du sier, ved serotonin- og, i mindre grad, dopaminsystemet. Å innta slike stoffer bør derfor unngås av schizofrene. Salvinorin A, virkestoffet i salvia, har en helt annen virkningsmekanisme, og effektene kommer hovedsaklig av binding til kappa-opioidreseptoren. Men det har effekter på det dopaminerge system, både ved binding til D2-reseptoren og kappareseptorens modulering av disse systemene. Jeg vil derfor fraråde å også bruke dette psykedelikumet hvis man har schizofrene tendenser. Det er riktig at bindingstiden er lavere og påvirkningen av nervesystemet dermed i alt svakere, men jeg ville uansett ikke tatt sjansen når det gjelder schizofreni. Isåfall holdt forbruket lavt og sjeldent. Det samme gjelder DMT.

Uansett hva nevrologien sier, er det risikoer på det mer diffuse psykiske plan knyttet til psykedelikabruk, samme hvilket stoff det er. Har man psykiske lidelser bør man unngå psykedelika da det kan forverre tilstanden. Lykke til med hva du måtte finne på uansett
Vis hele sitatet...
Takker for info, men jeg er såpass interessert i Psykedelia at den sjangsen er jeg mer enn villig til å ta Det plager meg nok allerede at jeg aller mest sannsynlig ikke vil kunne ta selv en liten dose av et langvarig psykedelia som for eks. LSD uten en stor forverring av mine syptomer.

Sitat av Pewpew Vis innlegg
En ting jeg har lurt på en stund er: Hvorfor burde ikke schizofrene personer bruke salvia? Er det en spesiell grunn til det?
Det ser jo ut som om det har gått veldig greit med deg (Psytrip) her.

Fin rapport forresten!
Vis hele sitatet...
For det første så vil en schizofren person som sliter en del med irassjonelle tanker i utgangspunktet ha det veldig vanskelig for å integrere opplevelsen i hverdagen. Eller den schizofrene vil ha det vanskelig for å rasjonalisere bort det man opplever under en slik trip. Men grunnen til at de rasjonelle schizofrene (dem som greier å holde symptomene sine på avstand) også egentlig burde ikke bruke noen form for psykedelia eller være veldig forsiktig forklarer da afasar ganske fint?
Vet ikke om dere så linken min, til Terence Mckenna. Men jeg tror det dreier seg om penger (alt gjør det), og create A Problem And Sell The Solution..... Selge sykdommer gjennom media, og tjene penger på medisinen. At f.eks depresjon og angst har blitt en "folkesykdom" som det påståes, er det noen med en patent som ler hele veien til banken av.
Sitat av Miraculix Vis innlegg
Vet ikke om dere så linken min, til Terence Mckenna. Men jeg tror det dreier seg om penger (alt gjør det), og create A Problem And Sell The Solution..... Selge sykdommer gjennom media, og tjene penger på medisinen. At f.eks depresjon og angst har blitt en "folkesykdom" som det påståes, er det noen med en patent som ler hele veien til banken av.
Vis hele sitatet...
Terence Mckenna sier mye interesangt, men om han faktisk mener det bokstavelig at schizofreni ikke er en psykisk plage, men heller en shamanistisk gave så er han totalt på jordet.. Jeg ser det ekstremt lite givende å måtte valse rundt i sin egen konstante angstfyllte tankegang om at for eks gud kommmer til å straffe en om man ikke følger bibelen til punkt og prikke, eller det å være livredd for å legge seg om fordi en er redd for at aliens skal bortføre en selv om natten. Ser du faktisk noe givende ved det?

Hadde det konstante tankekjøret blitt brukt til noe rasjonellt og ikke basert seg på tvangstanker eller total angst, så kunne vi ha snakket om en gave. Men jeg har en liten følelse på at jeg får slikt tankekjør av og til. Bare at det nå når jeg har fått medisin og behandling er basert på rasjonelle ting. Isåfall er det en gave.

Jeg ser heller på det som lite sannsynlig at de omsorgsfulle folkene som har hjulpet meg igjennom så mye tungt har lurt meg for å tjene penger på å selge meg medisin.
Sist endret av Psytrip; 25. februar 2011 kl. 17:34.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Terence Mckenna sier mye interesangt, men om han faktisk mener det bokstavelig at schizofreni ikke er en psykisk plage, men heller en shamanistisk gave så er han totalt på jordet.. Jeg ser det ekstremt lite givende å måtte valse rundt i sin egen konstante angstfyllte tankegang om at for eks gud kommmer til å straffe en om man ikke følger bibelen til punkt og prikke, eller det å være livredd for å legge seg om fordi en er redd for at aliens skal bortføre en selv om natten. Ser du faktisk noe givende ved det?

Hadde det konstante tankekjøret blitt brukt til noe rasjonellt og ikke basert seg på tvangstanker eller total angst, så kunne vi ha snakket om en gave. Men jeg har en liten følelse på at jeg får slikt tankekjør av og til. Bare at det nå når jeg har fått medisin og behandling er basert på rasjonelle ting. Isåfall er det en gave.

Jeg ser heller på det som lite sannsynlig at de omsorgsfulle folkene som har hjulpet meg igjennom så mye tungt har lurt meg for å tjene penger på å selge meg medisin.
Vis hele sitatet...
I en indiansk stamme i Amazonas eksiterer ikke Gud eller noen av de tingene som gjør folk gale i det vestlige samfunnet. Jeg tror han har rett, jeg har schizophrene venner som forteller meg ting ingen andre kunne ha fortalt!
Sist endret av Miraculix; 25. februar 2011 kl. 17:45.