Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 5718
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan kan man "lure" seg til å bli akuttinnlagt på psykiatrisk?

Har en venn som har flere diagnoser og som sliter veldig med selvmordstanker/planer osv, men blir nektet innleggelser med begrunnelse at han har det best hjemme og legevakten tror heller ikke på han når sier at han er suicidal. Legevakten sier at siden han ikke har noen konkrete planer (selv om han forteller om planene) så får han ikke bli innlagt.

Kom gjerne med generelle tips til måter å komme seg inn på akuttpsykiatrisk når den vanlige metoden med å dra ned frivillig selv og fortelle ikke fungerer. Hva ville du gjort?
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Faen meg sykt at han ikke får plass med engang.
Etter Ari Behns død så sa de søk hjelp det er hjelp å få, bla bla.
Virker ikke som de ikke bryr seg en dritt om mannen i gata.
Han forteller at han har planer og er suicidal og får ikke plass med engang?
Opplevd det samme selv for noen år siden.
Har ikke noen gode ideer ville bare dele meningen min.
Mista en vennine i januar til selvmord og det var akkurat samme situasjon.
Psykologen sa til henne "Du klarer ikke å ta livet ditt uansett" en dag senere hang hun seg.
Lvl 5 Taskenspiller
I et globalt perspektiv er det psykiatriske hjelpeapparatet i Norge meget bra,
men det er dessverre en hel haug med eksempler på dårlig behandling.
Jeg har erfaring med flere individer som gjentatte ganger ber om hjelp,
men som etter kort tid ombestemmer seg og skriver seg ut igjen,for så
å returnere et par dager senere med samme problemstilling.
Eller som under oppholdet oppfører seg på en måte som er destruktiv
for de andre pasientene, og på den måten gjør at de blir sett på som
"problemer" fremfor mennesker i nød.
Behandlerene kan da finne på å avvise reelle og dramatiske rop om hjelp.
Det kan til en viss grad forstås, men ikke forsvares.

For å motvirke dette vil jeg anbefale alle som blir avvist å benytte sin klagerett.
Det er tvilsomt at det vil gjøre en umiddelbar forskjell, men uten klager vil
dette problemet fortsette å bli undervurdert av systemet.

https://helsenorge.no/rettigheter/klageordninger

Start her, og prøv så godt du kan å beskrive problemet konkret, og helst uten bannskap.
Håper det ordner seg for vennen din.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg forstår ikke hvorfor/hvordan noen mennesker blir avvist, hvis de oppriktig føler at det er nødvendig å bli innlagt.
Personlig har jeg opplevd det motsatte, ble oppfordret til å legges inn. Jeg valgte å stå over, men fikk kontinuerlig oppfølging over telefon. Selv om jeg nå er "skrevet ut" har jeg sporadisk kontakt med personalet.
Ikke er de forpliktet til å følge meg opp, men vi har fått en relasjon.
Kanskje det ikke handler om å spørre etter hjelp, men hvordan man spør etter hjelp
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Psykologen sa til henne "Du klarer ikke å ta livet ditt uansett" en dag senere hang hun seg.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for å tro at det her stemmer. Hvordan vet du at psykologen sa noe sånt?
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har vanskelig for å tro at det her stemmer. Hvordan vet du at psykologen sa noe sånt?
Vis hele sitatet...

Hun sa det til moren sin dagen før hun hang seg.
Skal man ikke tro på henne da eller?
Lvl 5 Taskenspiller
Frustrasjon, selektiv hukommelse og "hviskeleken" kan spille inn.
Om ikke er dette en åpenbar grunn til å levere en klage.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hun sa det til moren sin dagen før hun hang seg.
Skal man ikke tro på henne da eller?
Vis hele sitatet...
Nei, for hun var tydeligvis i så ubalanse at hun hang seg selv.

Det er også gjengitt av moren (en tredjepart) som antageligvis er en medvirkende faktor i den drastiske handlingen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvorfor/hvordan noen mennesker blir avvist, hvis de oppriktig føler at det er nødvendig å bli innlagt.
Personlig har jeg opplevd det motsatte, ble oppfordret til å legges inn. Jeg valgte å stå over, men fikk kontinuerlig oppfølging over telefon. Selv om jeg nå er "skrevet ut" har jeg sporadisk kontakt med personalet.
Ikke er de forpliktet til å følge meg opp, men vi har fått en relasjon.
Kanskje det ikke handler om å spørre etter hjelp, men hvordan man spør etter hjelp
Vis hele sitatet...
Mens andre er svingdørspasienter som ikke blir passet på, blir syke igjen, og ender opp tilbake på DPS eller "psykiatrisk" etter en eller annen utagerende episode. Det vi trenger i tråden er harde tall på hvordan innleggelser for psykose, og rusreltatert psykose ser ut, er det mange re-inlegginger og utskrivinger? Er det mye dødelighet eller andre utfall i forbindelse med utskriving av folk som pårørende mente burde vært i langtidsbehandling, eller ikke sluppet ut av tvang?

Mange problemstillinger
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har jobbet på div psykiatriske avdelinger; men vil ikke gi uttrykk for noen fasit (fordi det er lenge siden og ting forandrer seg).

Du må overbevise dem om at du har et akutt behov for hjelp. Altså; om de ikke hjelper deg så står du i fare for å ta ditt eget liv.

Fortell dem at du har ønsket å ta ditt eget liv tidligere (spesifikk hendelser), og si at f.eks. du tok 3 brett paracetamol i går og la deg midt i veien for å forsøke å ta ditt eget liv (uten at du ble påkjørt - og dermed nå har anledning til å møte opp på legevakt/psyk akuttavdeling).

Sier ikke at du vil bli lagt inn på dette grunnlaget, men om du gir dem god grunn til å tro at du har et reellt ønske om å ta ditt eget liv så vil de ikke nekte deg. Vær klar over at dette vil havne i journalen din, og danne grunnlag for fremtidig spesialisthelseerklæringer om din psyke o.l..
Nevn ari behn og si du går til media om du ikke blir tatt seriøst. Du er nok innlagt før blekket er tørt.
Anonym bruker
"Tykk Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg fikk akutt hjelp da jeg ble psykotisk av benzo og alcohol kombinasjon , politiet kom å hentet meg da jeg ble krakilsk

føltes som om en demon gikk inn i kroppen min å tok kontroll , tok nesten livet av de jeg elsker høyest , godt at politiet kom å hentet meg , benzo er noe satans drit kan gjøre den beste om til en totalt ubrukelig ånsvak idiot
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, for hun var tydeligvis i så ubalanse at hun hang seg selv.

Det er også gjengitt av moren (en tredjepart) som antageligvis er en medvirkende faktor i den drastiske handlingen.
Vis hele sitatet...
Merker jeg blir provosert av deg. Jeg velger å tro på henne og det er nok sant, hun tok ikke opp samtalen så klare bevis er det ikke. Alle psykologer er ikke velmenende og gode mennesker, hvis du tror det da er du naiv.
Vi får nå håpe det var en faglig svak vurdering, feilvurdering, ja rett og slett dårlig håndverk som var årsaken til at hun ble avvist selv om hun var suicidal og at avvisningen ikke ble gjort en ren ondskap. Nå er selvfølgelig ikke alle psykologer like, og råtne folk kan sikkert finne veien inn i det yrket også. Men om noen avviser suicidale pasienter i ren ondskap så er det virkelig onde ass. For da vet de jo at det mest sannsynlig ender i selvmord, og at de kunne forhindret det med tvangsinnleggelse.

Sier for all del ikke at det er greit å gjøre dårlig vurderinger, men psykologer og leger er også mennesker og mennesker vil gjøre feil nå og da. Dessverre får det ofte makabre følger når slike folk tar feil avgjørelse.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
I et globalt perspektiv er det psykiatriske hjelpeapparatet i Norge meget bra,
Vis hele sitatet...
Sammenliknet med hele verden er nesten alt bra her, men sammenliknet med helsevesenet ellers er det ikke bra nok. En somatisk alvorlig syk pasient får ikke beskjed om at du er for syk til å bli behandlet, gå hjem og kom tilbake når du er mer stabil.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kom gjerne med generelle tips til måter å komme seg inn på akuttpsykiatrisk når den vanlige metoden med å dra ned frivillig selv og fortelle ikke fungerer. Hva ville du gjort?
Vis hele sitatet...
Tror det fort blir litt sånn catch 22, jo bedre du greier å forklare hvor syk du er jo mindre syk synes de du virker. Hva om noen pårørende, f eks du og/eller foreldrene hans tok kontakt og forklarte at dere er alvorlig bekymret?
Sist endret av *pi; 27. mars 2020 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av *pi Vis innlegg
Sammenliknet med hele verden er nesten alt bra her, men sammenliknet med helsevesenet ellers er det ikke bra nok.
Vis hele sitatet...
Budsjettproblem eller systemproblem? Mest sannsynlig en kombinasjon.
Det psykisk helsevesenet utfordres av stadig økende pasientgrupper,
spesielt i gruppen unge voksne.

Sitat av *pi Vis innlegg
En somatisk alvorlig syk pasient får ikke beskjed om at du er for syk til å bli behandlet, gå hjem og kom tilbake når du er mer stabil.
Vis hele sitatet...
En somatisk pasient vil jevnt over være mye lettere å diagnostisere,
og dermed kan helsepersonalet også i mye større grad fastslå rett behandling
ved første henvendelse. Det er en enormt stor utfordring for samfunnet
å oppnå like resultater i så ulike deler av hjelpeapparatet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er jo ikke noe personlig ansvar for ledelse i helsevesenet heller. Det blir foretaksstraff og overført til en ny stilling der de kan kutte og drive uforsvarlig på svake gruppers bekostning og manglende livsrealisering. Selv om folk får dårlig behandling eller ikke kommer seg videre i årevis, så har liksom ikke helsevesenet gjort noe feil? Behandlingsskader er også et begrep du vanskelig får folk til å innrømme medvirkning elller delaktighet i.
Sitat av *pi Vis innlegg
Sammenliknet med hele verden er nesten alt bra her, men sammenliknet med helsevesenet ellers er det ikke bra nok. En somatisk alvorlig syk pasient får ikke beskjed om at du er for syk til å bli behandlet, gå hjem og kom tilbake når du er mer stabil.
Vis hele sitatet...
Veldig bra at du sa akkurat det - for det er så fort gjort å tenke at "ja men er det noe bedre i andre land". Og skal vi tenke på den måten så kan vi jo feks bare blåse i å ha orden på vann og avløp, da kan vi helle vaskevann og skittenvatten rett ut på gatene, og senke standarden for personlig hygiene og hva som ansees som normal renslighet. Eller legge ned domstoler og ba ha utøvende og dømmende i en og samme etat.

Det er jo helt skrekkelig å tenke på at fagfolk sender hjem suicidale personer. Selv har jeg vært greit heldig å fått hjelp de gangene de virkelig har vært nødvendig. Men jeg ser jo at det er mye i psykiatrien som ikke har skikkelige rutiner og at det er mye som kan bli langt bedre.

La oss håpe at coronautbruddet ikke gjør at psykiatrien endrer regler for innleggelse eller på andre måter utsetter oppfølging som bør gjøres umiddelbart.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av _abc_ Vis innlegg
La oss håpe at coronautbruddet ikke gjør at psykiatrien endrer regler for innleggelse eller på andre måter utsetter oppfølging som bør gjøres umiddelbart.
Vis hele sitatet...
De utfordringene et allerede presset hjelpeapparat møter i disse tider
har allerede ført til et oppfølging endres betraktelig enkelte steder.
Dette er fra Trondheim (betalingsartikkel)

https://www.adressa.no/pluss/nyheter...m-21362174.ece
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Budsjettproblem eller systemproblem? Mest sannsynlig en kombinasjon.
Vis hele sitatet...
Tror jeg også.


En somatisk pasient vil jevnt over være mye lettere å diagnostisere,
og dermed kan helsepersonalet også i mye større grad fastslå rett behandling
ved første henvendelse. Det er en enormt stor utfordring for samfunnet
å oppnå like resultater i så ulike deler av hjelpeapparatet.
Vis hele sitatet...
Uansett om man ikke hadde diagnose eller behandling så ville man ikke sendt hjem en somatisk syk som sto i fare for å dø. Man hadde ikke bedt ham stabilisere seg selv før han kom tilbake. Dette handler om kapasitet, og det handler om holdninger.
Sist endret av *pi; 27. mars 2020 kl. 21:04.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av *pi Vis innlegg
Uansett om man ikke hadde diagnose eller behandling så ville man ikke sendt hjem en somatisk syk som sto i fare for å dø. Man hadde ikke bedt ham stabilisere seg selv før han kom tilbake. Dette handler om kapasitet, og det handler om holdninger.
Vis hele sitatet...
Problemet her er som sagt at den somatisk syke pasienten er lettere
å anslå rett behandling for. Likevel skjer det fra tid til annen at folk dør
av fysiske plager fordi helsevesenet ikke greide å se alvoret.

En psykisk syk person som står i reell fare for å dø kan se, og høres ut,
akkurat som den rusa, frustrerte eksentrikern nedi gata, som ukentlig
er innom den lokale DPS og truer med alt fra å brenne personalet til
å ta livet sitt øyeblikkelig. Jeg er glad det ikke er min jobb å avgjøre alvoret
i slike tilfeller. Spesielt om tilfellet da var at jeg da hadde et svært
begrenset antatt plasser å tilby.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lure seg til å bli akutt innlagt? Vet du hvor få akutt plasser som finnes? På sykehuset jeg kjenner til bare 2 plasser på den ene avdelinga og 5 på den andre avdelinga.

Ja det burde vært mye bedre tilbud for de som trenger rask hjelp og innleggelse, men det er også et kommunalt tilbud som heter Rask psykisk helsehjelp, og alle pasienter kan også søke om innleggelse (med ca 3 mnd ventetid, altfor lenge, men et alternativ å gjøre når man ikke oppfyller vilkårene for akutt innleggelse).

Det eneste en akutt innleggelse er er en oppholdsplass på 3-5 dager hvor man får roet seg og har noen rundt seg man kan snakke med. Alle DPSer har en akutt vaktsentralene hvor man kan møte opp uten avtale å få noen å snakke med uten å "bo der".

Akuttinnleggelse er ikke for de med selvmordstanker og en vanskelig periode som har toppet seg (desverre! Det burde jo være det men tilbudet er for dårlig og plassene for få) men for de med ekstreme nyoppståtte problemer eller sinnstilstand som gjør en i alvorlig fare for seg selv eller andre. Også noen med nyopplevde traumatiske ting får plass på akuttpsykiatrisk, f.eks som de overlevende fra Utøya, nettopp utsatt for gruppevoldtekt, funnet partner død hjemme, selvmordsforsøk osv... Jeg mener at andre også skal få plass og når de har ledige plasser så får man også plass men det er seriøst altfor få plasser... Skjønner at vennen din sliter og trenger hjelp og han bør absolutt fortsette å søke hjelp og si at de må forstå alvoret, men alt i alt så kan jeg ikke si, ut fra min erfaring da, at akuttplass hjelper noe særlig når det er langvarige problemer man har.. Depresjon, suicidal osv.. Hva hjelper da fem dager.. Ikke noe tvil om at tilbudet er altfor dårlig og at mange lider ekstra belastning pga det men vil oppfordre til å ta kontakt med Rask i kommunen, og benytte seg av dpsenes akutt avdeling for samtaler uten henvisning, det er da noe i det minste. Og søk om plass i fremtiden via henvisning når man ikke får akuttplass.
og unngå rus, som bare gjør hjernen mer deprimert og suicidal etter rusen har gått ut... Håper vennen din virkelig får hjelp, mange selvmord kunne vært forhindret om systemet fungerte bedre!... Synd at det skulle en kjendis til for at selvmordsforebygging ble et større tema, og det er skammelig at staten ikke setter igang en drastisk omlegging av tilbudet med en gang..!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Problemet her er som sagt at den somatisk syke pasienten er lettere
å anslå rett behandling for. Likevel skjer det fra tid til annen at folk dør
av fysiske plager fordi helsevesenet ikke greide å se alvoret.

En psykisk syk person som står i reell fare for å dø kan se, og høres ut,
akkurat som den rusa, frustrerte eksentrikern nedi gata, som ukentlig
er innom den lokale DPS og truer med alt fra å brenne personalet til
å ta livet sitt øyeblikkelig. Jeg er glad det ikke er min jobb å avgjøre alvoret
i slike tilfeller. Spesielt om tilfellet da var at jeg da hadde et svært
begrenset antatt plasser å tilby.
Vis hele sitatet...
Jess. Og det som gjør at man da fortsatt bør være av den legningen, at man fokuserer på å kritisere helsevesenet, istedenfor å nyansere og unnskylde det, har å gjøre med at i helsevesenet jobber det mange folk som prøver å brenne lyset i begge ender, og ta på seg umenneskelig ansvar, istedenfor å si at helsevesenet er for lite, at vi trenger flere mennesker på jobb, at rammene er for dårlig.

Mitt sementerte inntrykk er at helsevesenets ledelse både faglig og politisk, ikke er villig til å innrømme akkurat hvor dårlig prognoser og hvor dårlig behandling mange med sammensatte psykiske lidelser får i Norge. I tillegg til at de møtes med stor motstand og fordom i arbeidslivet.

Hvis rammene er for dårlige, så er helsevesenet selv nærmest til å "streike" eller gi tydelig beskjed om at trass de beste intensoner og stor innsats, så er rammene for dårlige. Kombinerer man dette med vår grove historie med å behandle homofile, samer, tatere og annerledeshet, legger litt unfallenhet i forhold til prostituerte og narkotikabrukere på toppen, så sitter vi igjen med noe som er så langt fra godt nok at verdens beste helsevesen bare gir spysmak i munnen.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
En psykisk syk person som står i reell fare for å dø kan se, og høres ut,
akkurat som den rusa, frustrerte eksentrikern nedi gata, som ukentlig
er innom den lokale DPS og truer med alt fra å brenne personalet til
å ta livet sitt øyeblikkelig.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg, men det var ikke de tilfellene jeg mente nå. Jeg snakker om å være til utredning av landets ledende ekspertise og få beskjeden sorry, du er for syk til å få hjelp. Gå hjem. Det skjer ikke i somatikken.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Mitt sementerte inntrykk er at helsevesenets ledelse både faglig og politisk, ikke er villig til å innrømme akkurat hvor dårlig prognoser og hvor dårlig behandling mange med sammensatte psykiske lidelser får i Norge. I tillegg til at de møtes med stor motstand og fordom i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Yes. Også i internasjonale fagmiljøer virker det å være lite vilje til å se på en del sammensatte problemer. Komplekse traumer/utviklingstraumer ble en diagnose i forfjor. I forfjor! Vi snakker om et av verdens største folkehelseproblemer.
Sist endret av *pi; 27. mars 2020 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg snakker om å være til utredning av landets ledende ekspertise og få beskjeden sorry, du er for syk til å få hjelp. Gå hjem. Det skjer ikke i somatikken.
Vis hele sitatet...
Det er en bombastisk uttalelse i disse coronatider. I andre land har situasjonen blitt så prekær at legene må velge hvem de skal behandle, og hvem de ikke skal behandle.

Det handler om ressurser, samfunnsøkonomi og sannsynlighet.

Jeg sier ikke at psykiatrien har et endelig svar, kun at de må ta umenneskelige valg. Også skal de være mennesker med omtanke, omsorg og empati.

En annen ting, i somatikken kan en infeksjon løses med antibiotika uten at pasienten gjør en damn shit. Sånn er det ikke med psyken, det krever arbeid, arbeid og arbeid av pasienten.

"It gets easier. Every day it gets a little easier. But you gotta do it every day, that’s the hard part. But it does get easier"

- Joggende bavian i Bojack Horseman
Sitat av supercali Vis innlegg
Det er en bombastisk uttalelse i disse coronatider. I andre land har situasjonen blitt så prekær at legene må velge hvem de skal behandle, og hvem de ikke skal behandle.
Vis hele sitatet...
Dette var ikke et korona-spesifikt eksempel, men en beskrivelse fra normaltilstanden i landet vårt.

Det handler om ressurser, samfunnsøkonomi og sannsynlighet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt handler det om det, også.
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette var ikke et korona-spesifikt eksempel, men en beskrivelse fra normaltilstanden i landet vårt.
Vis hele sitatet...
Beklager at det ikke kom tydelig frem. Jeg mente det som et eksempel på hva som skjer når ressursene er begrenset, ikke som en forklaring på eventuell avvisning i disse dager.
Lvl 5 Taskenspiller
Normaltilstanden er uansett at personalet i psykisk helsevern har mye dårligere
arbeidsvilkår enn pesonalet i somatisk helsevern. Og de må i tillegg tåle stadige
beskyldninger om at deres avgjørelser i en vanskelig hverdag handler om at de har
feil holdninger og er dårlige mennesker. En lærer som har 7 elever som utaggerer samtidlig
vil også måtte prioritere hvor innsatsen skal sette inn, og dermed risikere å bli
beskylt for å "gi faen" i de ungene som havner nederst på prioriteringslisten.
Slike beskyldninger får ofte applaus, det er jo rimelig enkelt å hate et navnløst system,
men hvem kan med håndet på hjertet si at de ville håndtert slike situasjoner bedre selv?
Bruk klageretten, kritiser systemet og budsjettene, men spar nå de menneskene som
sliter seg ut for å hjelpe oss for å stadig få høre at de er drittsekker.
99% av helsevesenet i Norge fortjener bedre.
Sist endret av Dialogisk; 27. mars 2020 kl. 23:54. Grunn: Estetikk
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
De utfordringene et allerede presset hjelpeapparat møter i disse tider
har allerede ført til et oppfølging endres betraktelig enkelte steder.
Dette er fra Trondheim (betalingsartikkel)

https://www.adressa.no/pluss/nyheter...m-21362174.ece
Vis hele sitatet...
Orker ikke betale kun for en artikkel. Kan du gi oss higlightene fra artikkelen? Det er kanskje dagtilbud innen psykiatrien som kuttes?
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Normaltilstanden er uansett at personalet i psykisk helsevern har mye dårligere
arbeidsvilkår enn pesonalet i somatisk helsevern.
Vis hele sitatet...
Ja, og hvorfor for det?
Og de må i tillegg tåle stadige
beskyldninger om at deres avgjørelser i en vanskelig hverdag handler om at de har
feil holdninger og er dårlige mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri kalt ansatte i psykisk helsevesen for dårlige mennesker, jeg har vært en av dem og kjenner flere. Jeg snakker om holdninger på samfunnsnivå, ref spørsmålet over.
Sist endret av *pi; 28. mars 2020 kl. 00:16.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, og hvorfor for det?
Vis hele sitatet...
Fordi våre politikere, på både lokalt og nasjonalt nivå, over tid ikke
har tatt høyde for at stadig flere sliter med psyken sin.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har aldri kalt ansatte i psykisk helsevesen for dårlige mennesker, jeg har vært en av dem og kjenner flere. Jeg snakker om holdninger på samfunnsnivå, ref spørsmålet over.
Vis hele sitatet...
Bare for at jeg ønsker å vite det; hvordan definerer du " holdninger på samfunnsnivå"?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Orker ikke betale kun for en artikkel. Kan du gi oss higlightene fra artikkelen? Det er kanskje dagtilbud innen psykiatrien som kuttes?
Vis hele sitatet...
Will do, men i morgen. Det er en spennende artikkel, som er relevant mtp kjernen i denne tråden.
Sist endret av Dialogisk; 28. mars 2020 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva faen er greia med å skylde på det psykiske helsevernet?

Det er i all hovedsak foreldre som føcker opp unga!

Å rette baker for smed er en dårlig taktikk!
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Fordi våre politikere, på både lokalt og nasjonalt nivå, over tid ikke
har tatt høyde for at stadig flere sliter med psyken sin.

Bare for at jeg ønsker å vite det; hvordan definerer du " holdninger på samfunnsnivå"?
Vis hele sitatet...
Litt det du skriver over, at det er et nedprioritert område. Jeg er usikker på om flere og flere sliter med psyken, eller om man bare i større grad begynner å ta det på alvor. Og så henger behandlingstilbudet kraftig etter. Selv om det i perioder har vært fokus på det fra nasjonalt hold, så er det ikke nok til å ta igjen etterslepet.

Sitat av supercali Vis innlegg
Hva faen er greia med å skylde på det psykiske helsevernet?

Det er i all hovedsak foreldre som føcker opp unga!

Å rette baker for smed er en dårlig taktikk!
Vis hele sitatet...
Altsåeh... Jeg ville skyldt på set somatiske helsevesenet hvis de nektet å behandle hjerteinfarktet mitt, selv om det ikke var dem som gav meg det.
Sist endret av *pi; 28. mars 2020 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Altsåeh... Jeg ville skyldt på set somatiske helsevesenet hvis de nektet å behandle hjerteinfarktet mitt, selv om det ikke var dem som gav meg det.
Vis hele sitatet...
Ja selvsagt, og det er flust av amerikanere som skylder på McDonald's fordi de er feite!
Sitat av supercali Vis innlegg
Ja selvsagt, og det er flust av amerikanere som skylder på McDonald's fordi de er feite!
Vis hele sitatet...
Nei, gi deg da. Det går vel an å si at et behandlingstilbud er for dårlig uten å påstå at det er behandlingstilbudet sin feil at man er syk. Nå synes jeg du er usaklig.

Jeg er ikke uenig i at barnemishandling er et problem, jeg tror jeg kalte utviklingstraumer et av verdens største folkhelseproblemer over her. Men når noen er konsekvent sviktet av alle som skulle tatt seg av dem hele livet og som konsekvens har fått livet ødelagt, så bør kanskje ikke samfunnet komme etterpå og si beklager, du er for fucka til å nyttiggjøre deg hjelp og omsorg.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av *pi Vis innlegg
Litt det du skriver over, at det er et nedprioritert område. Jeg er usikker på om flere og flere sliter med psyken, eller om man bare i større grad begynner å ta det på alvor. Og så henger behandlingstilbudet kraftig etter. Selv om det i perioder har vært fokus på det fra nasjonalt hold, så er det ikke nok til å ta igjen.
Vis hele sitatet...
For personalet som står i førstelinjen er de bakenforliggende grunnene lite
relevante, det handler om antall henvendelser pr reelle årsverk.
Er det flere som sliter med psyken? Vel, de lærde strides, men det finnes
solide mengder forskning som tilsier at spesielt unge voksne jenter
opptar stadig større deler av hjelpeapparatets kapasitet.
Jeg kan lete frem linker om det ønskes, men fritt etter hukommelsen
har vi en hverdag (før corona) med rundt 20% økning i henvendelser til
hjelpeapparatet. Derav min sympati for de individene som jobber der.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
For personalet som står i førstelinjen er de bakenforliggende grunnene lite
relevante, det handler om antall henvendelser pr reelle årsverk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du er mindre uenig med meg enn du tror.

Er det flere som sliter med psyken? Vel, de lærde strides, men det finnes
solide mengder forskning som tilsier at spesielt unge voksne jenter
opptar stadig større deler av hjelpeapparatets kapasitet.
Jeg kan lete frem linker om det ønskes, men fritt etter hukommelsen
har vi en hverdag (før corona) med rundt 20% økning i henvendelser til
hjelpeapparatet.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke finne linker, jeg vet om den økningen. Den kan som sagt komme av en reell økning i lidelser, som er negativt, eller en økning i bevissthet rundt problemet, som er positivt. Eller en kombinasjon, selvsagt.

Derav min sympati for de individene som jobber der.
Vis hele sitatet...
Den sympatien deler jeg, samtidig som jeg skulle ønske de sa mer ifra om arbeidsforholdene og ressurssituasjonen. Man blir litt vant, tror jeg, ting er bare sånn. Jeg har i alle fall episoder fra min tid der som jeg nå tenker at jeg burde nektet å bli med på eller sagt ifra om.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg bodde borte, fungerte det fint å sende en SMS til mamma som bodde 2 timer unna, og si at jeg tar livet mitt nå. Jeg sluttet å svare henne, ignorerte anrop og lignende. Kuttet av en strømledning, festet ledningene til brystet mitt. Da politiet banket på ruta, satte jeg stikkontakten inn og falt sammen. For å si det sånn, døra mi stod ikke til å redde.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror du er mindre uenig med meg enn du tror.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver så godt jeg kan å forholde meg til det som faktisk skrives,
og ikke "lese mellom linjene". Vi er nok enige i mye i denne debatten,
men jeg tror vi vurderer viktigheten av helsepersonalets holdninger
litt forskjellig. Noe som er helt fair, vi er begge slaver av våre perspektiver.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Nytter ikke å gi enkeltpersoner skylda for psykisk helsevern i Norge.

På ett nivå, så er vi faktisk alle medskyldige i det.
Våre reaksjoner er for svake, ineffektive.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Jeg prøver så godt jeg kan å forholde meg til det som faktisk skrives,
og ikke "lese mellom linjene". Vi er nok enige i mye i denne debatten,
men jeg tror vi vurderer viktigheten av helsepersonalets holdninger
litt forskjellig. Noe som er helt fair, vi er begge slaver av våre perspektiver.
Vis hele sitatet...
Dere diskuterer fundamentalt ulike ting. Du viser medfølelse for menneskene som jobber i et ødelagt system, og Pi kritiserer selve systemet. Det er ikke motsetninger.

Det er klart det er galt når en pasient som trenger hjelp blir avvist av helsevesenet, uavhengig av om det skjer i psykiatrien eller i somatikken. Nå er det engang slik at psykiatriske problemer er lettere å overse fordi de ikke kommer med lett målbare parametre og to streker under svaret. Du har helt rett i når du sier at noen pasienter må avvises fordi det enkelt og greit ikke er nok plass på en avdeling, det er en vurdering jeg har gjort selv. Og det føles like dritt hver gang. Heldigvis er det slik at om institusjonen (enkeltpersonsvurdering) oppfatter en pasient som tilstrekkelig syk, men ikke har plass på egen avdeling, så finnes det alltid alternative steder pasienten kan sendes. Å avgjøre om en pasient er akutt suicidal på bakgrunn av én enkelt vurdering på 10-15 minutter skal godt gjøres uten videre kjennskap til personen og omstendighetene, og det finnes enormt mye litteratur om hvor dårlig mennesker faktisk er på å gjøre den vurderingen, men det er en vurdering som uheldigvis må tas ganske ofte. For mange innebærer det en viss desensitivering til problemstillingen. Nå mistenker jeg at legevakten trådstarter besøkte var bekymret for coronasituasjonen, og dermed at det å legge inn pasienten på en full akuttpost var en smitterisiko som ikke sto i forhold til den akutte risikoen for suicid, selv om det ikke unnskylder manglende behandling av trengende pasienter.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av supercali Vis innlegg
Hva faen er greia med å skylde på det psykiske helsevernet?

Det er i all hovedsak foreldre som føcker opp unga!

Å rette baker for smed er en dårlig taktikk!
Vis hele sitatet...
Er det virkelig det? Ja i noen tilfeller, men i minst like mange, om ikke fler, så er det andre unger via mobbing, og andre mennesker via overgrep eller vold. Det er virkelig ikke sånn at alle som har psykisk syke barn har vært fucka og dårlige foreldre!!
Sitat av supercali Vis innlegg
Hva faen er greia med å skylde på det psykiske helsevernet?

Det er i all hovedsak foreldre som føcker opp unga!

Å rette baker for smed er en dårlig taktikk!
Vis hele sitatet...

Årsaken til psykiske lidelser kan være så mangt. Det kan skyldes omsorgssvikt fra foreldre eller foresatte, men det kan også skyldes gener, uheldige omstendigheter, eller andre ting langt utenfor kontroll for både den som rammes og de nærmeste. Og årsaken er vel heller ikke viktig i diskusjonen? Når en person er suicidal og trenger behandling så er det ikke tiden til å reflektere over årsaken til at personen ønsker å dø.

Og uansett hva som er årsaken og hvem som har skylden for at en person er blitt suicidal så trenger den personen hjelp der og da. En suicidal kan ikke komme tilbake til uken for ny vurdering om personen da alt henger kald og stiv fra taklampen med løkka rundt halsen og en veltet stol under seg.

Da må en se på hvorfor pasienten ble nektet akutthjelp og hvem var det som nektet å hjelpe og hvorfor ble den vurderingen tatt at det var greit å avvise? Og jo - i slike tilfeller blir det naturlig å skylde på helsevesenet. For den som nektet pasienten innleggelse i et sårbart øyeblikk er jo en del av det psykiske helsevesenet. Og vi har jo alle fått høre siden jul at alle skal få hjelp. Når det ikke skjer hvor retter man frustrasjonen og kritikken? Til helsevesenet. Der den hører hjemme i første omgang. Så får de spille ballen videre til bevilgende myndigheter eller direktøren på sykehuset som støtt kutter i psykiatrien for å ha mer midler i somatikken. Men de er jo alle både en del av problemet og en del av løsningen. Men for meg blir det veldig forståelig at pårørende og andre nære reagerer med å legge skylden på helsevesenet. Nå er det ikke isolert sett kun de som har skylden. Både direktøren og politikere skal få lov å ta sin del av den skylden. Og her er det kritikk nok så det blir plenty på hver av partene å dele.
Sitat av Nether Vis innlegg
Dere diskuterer fundamentalt ulike ting. Du viser medfølelse for menneskene som jobber i et ødelagt system, og Pi kritiserer selve systemet. Det er ikke motsetninger.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Å legge skyld på enkeltpersoner maskerer tvert imot det virkelige problemet, her som mange andre steder.

Nå er det engang slik at psykiatriske problemer er lettere å overse fordi de ikke kommer med lett målbare parametre og to streker under svaret. Du har helt rett i når du sier at noen pasienter må avvises fordi det enkelt og greit ikke er nok plass på en avdeling, det er en vurdering jeg har gjort selv. Og det føles like dritt hver gang. Heldigvis er det slik at om institusjonen (enkeltpersonsvurdering) oppfatter en pasient som tilstrekkelig syk, men ikke har plass på egen avdeling, så finnes det alltid alternative steder pasienten kan sendes. Å avgjøre om en pasient er akutt suicidal på bakgrunn av én enkelt vurdering på 10-15 minutter skal godt gjøres uten videre kjennskap til personen og omstendighetene, og det finnes enormt mye litteratur om hvor dårlig mennesker faktisk er på å gjøre den vurderingen, men det er en vurdering som uheldigvis må tas ganske ofte.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at det er problemstillingen hos ts. Mitt eksempel var en avsporing sånn sett, det handlet ikke om de som ikke blir vurdert syke nok, men de som blir vurdert *for* syke til behandling. Det var et svar på hvorvidt helsetilbudet er bra (nok).
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Orker ikke betale kun for en artikkel. Kan du gi oss higlightene fra artikkelen? Det er kanskje dagtilbud innen psykiatrien som kuttes?
Vis hele sitatet...
Artikkelen er om "Lisa" som har vært innlagt på DPS siden februar
grunnet sterk angst og depresjon. Etter en måned ble hun overført
til en annen institusjon, men er nå utskrevet med begrunnelse i
koronaberedskapen. Hun bor nå med sin mor.

"Lisa": Det er veldig kritisk for meg å bli skrevet ut. Det finnes gode grunner for at jeg er innlagt, jeg er i en kritisk situasjon i livet og trenger helsehjelp.

"Lisa"s mor: Hun er langt fra ferdigbehandlet og er veldig syk. Jeg stiller spørsmål ved den faglige vurderingen som er gjort.
Hun fikk bare beskjed om å komme seg ut så fort som mulig. Det er ikke noe opplegg rundt henne.

Enhetsleder: Opphold på institusjonen som handler om kartlegging og vurdering av videre behov for kommunale tjenester er ikke en prioritert oppgave slik situasjonen er nå.

Helse- og velferdsdirektør: Vi har tatt ned aktiviteten når det gjelder psykisk helse og rus.
Vi har gjort en gjennomgang av alle brukere som mottar tjenester og gjort vurderinger slik at enkeltpersoner som må ha individuell oppfølging får det videre.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lyst å bli innlagt?
Heng deg/ skjær eller slå deg sjøl/ kutt håndleddspulsårene dine rett utenfor psykiatriske
Ja, du må kanskje på akutten først (sy igjen håndledda),
MEN du blir nok lagt inn til observasjon etterpå...
Sitat av *pi Vis innlegg
Nettopp. Å legge skyld på enkeltpersoner maskerer tvert imot det virkelige problemet, her som mange andre steder.


Jeg skjønner at det er problemstillingen hos ts. Mitt eksempel var en avsporing sånn sett, det handlet ikke om de som ikke blir vurdert syke nok, men de som blir vurdert *for* syke til behandling. Det var et svar på hvorvidt helsetilbudet er bra (nok).
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke kjent med at pasienter får beskjed om at de er for syke til å få behandling. Jeg har hørt om noen få tilfeller der pasienter som ruser seg får behandlingen avbrutt og blir bedt om å bli rusfrie før behandlingen kan fortsette, men det er det eneste. Kan du utdype?
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg er ikke kjent med at pasienter får beskjed om at de er for syke til å få behandling. Jeg har hørt om noen få tilfeller der pasienter som ruser seg får behandlingen avbrutt og blir bedt om å bli rusfrie før behandlingen kan fortsette, men det er det eneste. Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
Det gjaldt traumebehandling. Anekdotisk selvsagt, men jeg kjenner også en erfaren psykolog som reagerer på det samme.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Nether Vis innlegg
Dere diskuterer fundamentalt ulike ting. Du viser medfølelse for menneskene som jobber i et ødelagt system, og Pi kritiserer selve systemet. Det er ikke motsetninger.
Vis hele sitatet...
Det er ikke usannsynlig at jeg legger for mye vekt på semantikken,
jeg og Pi er nok helt enige om at systemet leverer på lavt nivå.
Men så fort det refereres til at problemet handler om holdninger,
får jeg en følelse av at kritikken rettes mot menneskene fremfor
systemet, noe jeg anser som urettferdig mot en yrkesgruppe som
står med begge beina dypt plantet i dritt fra før.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Det er ikke usannsynlig at jeg legger for mye vekt på semantikken,
jeg og Pi er nok helt enige om at systemet leverer på lavt nivå.
Men så fort det refereres til at problemet handler om holdninger,
får jeg en følelse av at kritikken rettes mot menneskene fremfor
systemet, noe jeg anser som urettferdig mot en yrkesgruppe som
står med begge beina dypt plantet i dritt fra før.
Vis hele sitatet...
Husk at det systemiske spiller en stor rolle i å plante holdninger i gruppen systemet ombefatter. Dette gjelder overalt. Hvis systemet er lagt opp slik at det må prioriteres mellom pasienter, så vil også dette reflekteres i holdningene som oppstår på arbeidsplassen. Det er ikke til å unngå. Følgelig vil en endring av systemet også endre holdningene til menneskene som jobber innenfor rammeverket systemet setter. Videre kan en kritikk av holdningene i helsevesenet dermed også anses som en indirekte kritikk av systemet.
Sist endret av Nether; 28. mars 2020 kl. 18:15.