Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1008
Yo peeps!
Sliter litt med min selvbygde datamaskin.

Spesifikasjoner:
Black Pearl Kabinett
Windows 7 Home Premium 64bits.
Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
8GB RAM
SSD og 2TB harddisk
H60 corsair cpu kjøler
Nvidia GeForce GTX 580
Hovedkort: msi ms-7681
750W power unit.

Jeg selv mistenker at det er hovedkortet som er syndebukken.
Jeg skal forsøke å forklare det litt rare som skjer:

Dataen skrur seg av, av seg selv, hvis jeg justerer hastigheten på viften til H60 corsair cpu kjøler. Vifta bråker veldig fordi den nesten kjører på fullt, så jeg skrudde av maskinen og skrudde den på holdt inne f2 for å komme inn på menyen til hovedkortet.

Når jeg kommer inn der, så får jeg ikke brukt musen fordi den hakker og vil ikke gå over hele skjermen så jeg kan kun bruke tastaturet med tab, enter og esc til å manøvre meg inne i menyen. Det er første feilen jeg har oppdaget med hovedkortet.
Deretter går jeg inn på advanced settings og enabler viftehastighetsjusteringen, der jeg kan velge temp den skal aime for og hvor mange prosent som skal være minimum på viften. Jeg justerte til 20%minimum og 50grader Celsius som aim temp.
jeg savet og rebootet og skrudde på dataen.
Jeg kom til det man logger seg inn med passord, så inn på skrivebordet, trykket på firefox, og før jeg rakk å skrive www.vg.no så mistet skjermen kontakt med dataen, men dataen var fortsatt på....
Vifta begynte å gå i forskjellige hastigheter? Så, ventet jeg noen minutter men ingen forandring.
Deretter skrudde jeg av og på pcen og prøvde 3-4 ganger etterhverandre, men til ingen nytte.
Ventet en time og nå har pcen vært fungerende i 8 timer uten noe problemer. La meg tilføye at sistegangen av de 3-4 gangene så gikk jeg inn i hovedkortmenyen og disablet viftejusteringen, men selv da funka den ikke. Men etter å ha ventet en time, og instillingene tilbake så er nå alt fint..

Så derfor mistenker jeg hovedkortet, både at menyen når man er i den , så funker ikke muspekeren over hele skjermen og man er nødt til å benytte tastaturet, og at man kan ikke enable viftestyringen, da vifta justeres med hovedkortet.
Hva mener dere?

Tusen takk for alle gode svar på forhånd
Kan være jeg gjetter altfor mye nå, men opplevde noe lignende selv. Bare min kobler seg av ofte fra skjermen. Det jeg gjorde var å fjerne støv fra cpu-vifte og noe ny pasta. Etter det har den ikke koblet av skjermen (her måtte jeg restarte pcen, kanskje to ganger) og viftene har roet seg ned.
Håper det hjelper litt, om ikke liker nok pcen en kjapp rens
Prøv å skaffe deg en ny CPU-vifte, eventuelt putte på ny kjølepasta. (En ny vifte er ekstremt billig, og du trenger ikke rense den gamle) Høres ut som CPU-en er problemet ditt iallefall.
Men jeg bruker en H60 Corsair. Det er vannkjøling med radiator. Er ingen vifte direkte over CPU`en?
Mener du vifta til radiatoren må skiftes?
Og evt. pastaen mellom CPU og kjølebrikka til H60`en?

Men kan CPU også være årsaken til problemet med hovedkort menyen?
Det kan være at du bare trenger å støvsuge strømboksen

Hvis den er litt gammel, så har den nok klart å få i seg masse støv.

Mye støv inni der vil bare hindre kjøling og den kan bli kjempe varm..

Datamaskinen vil bare fortsette å slå seg av, om og om igjen.
Men PC`en er kun 1 år gammel. Jeg åpnet den i går og blåste bort det lille støvet som hadde samlet seg i viftefilteret under og slikt men ellers er det nada støv.

Pcen skrur seg ikke av lenger nå.

Det er KUN når pcen skrus på og jeg holder inne f2 knappen for å komme inn på hovedkortets meny, at hvis jeg går inn der og endrer farten på vifta, at den klikker.

Samt at når jeg er inne på den menyen så fungerer ikke muspekeren skikkelig. Den hakker og man får ikke musa til å peke der man ønsker, så man må bruke tastaturet til å manøvre seg mellom knappene og valgene på menyen

Derfor er mistanken min hovedkortet, men jeg vet ikke...

Kan legge til at jeg lastet ned programmet ``SpeedFan`` og da jeg brukte det så klikka pcen da også med at den skrudde seg av og på/av og på/ av og på og hvis man ventet en time så skrudde på Og IKKE brukte SpeedFan så var pcen en drøm..
ingen som vet?
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
ingen som vet?
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig å vite. Det er ikke et ukjent problem at viftene til corsair bråker, så det skulle vært flere med liknende problemer om det var av det vanlige slaget.

Kanskje du kunne prøve å oppdatere bios og se om det gir utsalg i noen retninger (forhåpentligvis til det bedre).
Hva er å oppdatere bios?

Tror ikke viften er skylden. Tror viften er default på 60-70% hele tiden, skulle gjerne hatt den på 30% ish..