Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3307
God kveld godtfolk!

Tidligere i dag fikk jeg melding fra banken om lønn som ble innbetalt på konto, jeg har ikke jobbet siden jeg begynte på skolen i august 2011, så dette fant jeg litt besynderlig. Det var mer eller mindre samme beløp som den månedslønnen jeg hadde når jeg jobbet, husker ikke nøyaktig.
Såvidt jeg husker var det slik at jeg skulle få de resterende feriepengene mine til vanlig tid, altså i fellesferien 2012.

Har sjekket nettbanken, men står selvfølgelig ikke noe avsender der, så kan bare gjette på at det er min tidligere arbeidsgiver.

Har lest rundt omkring på nettet på hva jeg burde gjøre, og sliter mellom å ikke si noe og håpe på at det går ubemerket (noe jeg tviler på når det kommer til regnskapstiden), eller ringe banken i morgen for å få oppklart hvor det kommer fra og så ringe lønnskontoret hvor jeg jobbet å opplyse de om den eventuelle feilen.

Noen med tips og råd? Egne erfaringer fra slike saker? Om det skulle vise seg å være bankens eller arbeidsgivers (lønnskontorets feil), kan de da rettmessig kreve at jeg skal betale pengene tilbake?
∮ F dr = 0
Hvis pengene kom i dag, så tar det ofte et par dager før det står info om hvor pengene kom fra. Du sier jo selv at det er en risiko for at lønnskontoret ser feilen før eller siden. Surt å tilbakebetale en større sum senere på året. Jeg kan ikke se at det er banken som har gjort noe feil hvis beløpet ligner din tidligere lønn.
Jeg ville ringt jobben og hørt om hva som kan ha skjedd. Tilbakebetalingen blir som en vill "bot" senere.


Edit: Kgrow kom med en god forklaring Har i tilegg fått en sms selv i dag, på ussle 130,- så jeg hang meg ikke opp i hvor de kan ha kommet fra. Sorry, ingen ekstra lønn.
Sist endret av Adrian; 10. februar 2012 kl. 21:35.
Ja, det er selvfølgelig surt å betale tilbake pengene senere, har satt de av for nå slik at det ikke blir brukt noe av de før jeg får en oppklaring i saken.

Men uansett hvem sin feil det er, kan de kreve at jeg betaler tilbake pengene, det er jo ikke min feil. Leste at om det er arbeidstakers feil (f.eks. skrevet feil timetall o.l.), er det rimelig å forvente at arbeidstaker betaler tilbake pengene.
Er det bankens feil må de ordne opp.
Er det arbeidsgivers feil er det arbeidsgivers feil, og arbeidstaker kan beholde pengene.

Pen link Kgrow, men det var feil bank, og pengene var der de.

Kom dog også over en sak hvor en mann hadde blitt dømt etter 2,5 år å betale tilbake pengene han hadde fått ved arbeidsgivers feil.
du får nok ingen penger. har du lest linken over?
Har du lest det forrige innlegget mitt?
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
du får nok ingen penger. har du lest linken over?
Vis hele sitatet...
Sitat av OnklD Vis innlegg
Har du lest det forrige innlegget mitt?
Vis hele sitatet...
DA lurer jeg på om dere to har lest artikkelen.

Artikkelen handler om at DNB feilaktig sendte ut SMS-er til kundene sine om at de har mottatt penger, noe som ikke stemmer.

Trådstarter her, har FAKTISK mottatt penger, så det har ingen relasjon mellom artikkelen og trådstarters problemstilling.
Så vidt meg bekjent er det ganske vanlig med utbetaling av feriepenger i februar
Alzo, det tenkte jeg også, er vell sannsynligvis dette, men de tre årene jeg jobbet der fikk vi feriepenger i juni/juli, så det var litt i tidligste laget.
er de merket med lønn? på mine utbetalinger fra jobben står det f.eks "Cargonet 36.000,-"
Um, utfra det du sier, jeg vil anta at dette er feriepenger opptjent i 2011, utbetalt i 2012.
På min jobb får arbeidstagere dette utbetalt i januar eller februar dersom de har sluttet.
Opptjente feriepenger står på balansekonto frem til juli. For sluttede arb.tagere er det annerledes.

Kontrollspørsmål: Har du fått en utbetaling idet eller etter at du sluttet som var opptjente feriepenger?
Hvor mye tjente du eks feriepenger (fra 2010) i 2011? Gang det tallet med 12 % og sjekk om du havner sånn ca på det beløpet du nå har inn i bank.

Hjalp det?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hehe, jeg var nylig i nøyaktig samme situasjon som deg. Jeg har ikke jobbet på en stund, og plutselig fikk jeg noen tusenlapper merket "lønn", den eneste måneden på fire år jeg ikke har jobben.

Men istedenfor å spørre tilfeldige anonyme brukere på et nettforum, spurte jeg banken min. De sa det var feriepenger fra min gamle arbeidsgiver.
Ja, de er merket "lønn".

Ville anta det var feriepenger selv, men jeg mener å huske at jeg og min tidligere arbeidsgiver ble enig om at jeg skulle få feriepengene til "normal" tid, selv om jeg hadde sagt opp.

Sio: Jeg ville ringt til banken men de har desverre ikke åpent på den tiden av døgnet jeg skrev denne posten, så det var først på prioriteringslisten i morgen tidlig
Ikke alltid sjefene og lønningskontorene snakker sammen

Men alvorlig. Sjekk ordinær lønn 2011, og gang den med 0,12. Om du havner sånn ca på beløpet du har fått nå er det stor sannsynlighet det er feriepengene dine.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Sio: Jeg ville ringt til banken men de har desverre ikke åpent på den tiden av døgnet jeg skrev denne posten, så det var først på prioriteringslisten i morgen tidlig
Vis hele sitatet...
Aha, jeg forstår. Da er det mer forsvarlig å hive deg over det flyktige internettet og spørre om hvordan det står til med vår egen personlige økonomi.

Når som tiden har sparket databasen til banken min i stumpen, har en liten snipp lagt seg til ved siden av betalinger. Der var det mer info, type hvem det kom fra også videre. I følge kundebehandling, tar det ofte litt tid før denne tilleggs-infoen kommer på pass, mens selve transaksjonen tar mindre tid.

Jeg støtter teorien om at dette er feriepenger og at din forrige sjef bryter avtalen om feriepenger til rett tid.
Har du vært under NAV? Jeg vet at dem holder på å betale ut feriepenger i disse dager.
Sist endret av FarmerJoe; 11. februar 2012 kl. 11:42.
FarmerJoe, nei har nok ikke det.

Sio, takker for infoen, skal sjekke nettbanken evt ringe lønningskontoret mandag morgen og få en oppklaring