Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1361
Så en tråd som var stort sett om det samme.

Men har en del spørsmål som jeg ikke får besvart selv.

Jeg går nå på VG1 Service og samferdsel, skal på IKT neste år og deretter bli lærling, tenkte deretter og ta resten av utdanningen min i forsvaret, men lurer på hva slags stillinger jeg kan få og om jeg må gjennomføre førstegangs tjenesten min og så ta utdanningen min etter det.

Sendte en melding til Forsvarets utdannings side på Facebook, men siden var såvidt informerende. Fortalte om krav for utdanningen og hvor du kunne ta den.
Når du utdanner deg innen ikt får du vel naturlig nok en stilling innen ikt??
Hesten's Avatar
Trådstarter
49 5
Joda, men tenker hva slags type stillinger innenfor IKT i forsvaret.
For å prate med forsvaret om utdanningmuligheter så ringer du 03003

jeg har selv tatt fagbrevet mitt IKT-Servicefag i forsvaret.

Du må søke deg inn der, du skal finne søknadskjemaer på forsvaret sine sider. NB jeg tror de har ganske tidlige søknadsfrister!

Det kan da være de ringer deg å vil ha deg til intervju, eller så går du rett i databasen dems over søkere og "slipper unna" dette.
Du blir da innkaldt på sesjon for å se om du er tjenestedyktig. Om du er det vil du blit tatt opp å får papirer på oppstartstid etc

NB!!! De vil forresten sikkerhetsklarere deg også, så om du har noen dommer på deg kan det bli vanskelig..
NB!!! For at du i det heletatt skal bli vurdert av Forsvaret krever de at du har beste orden og oppførselskarakterer på skolen!!!

Du kommer da til å begynne med Rekrutten som vil vare i ca 8uker. Her lærer du å re opp senga di, vaske rommet og hilse på befalet.
Etter disse 8ukene blir du sendt til tjenestestedet ditt. Her blir du lært at du ikke skal hilse på befalet lenger... vaske rom og re opp seng må du fortsatt gjøre.
Det første året ditt (inkl rekrutten) vil du være regnet som vernepliktig, og du vil bo be forlegning sammen med resten av troppen din. Du vil da dele rom med mellom 1 og veldig mange andre på din alder, og dere finner sikkert på masse kult EET (etter endt tjeneste). Når du er regnet som vernepliktig må du gå med uniformen på jobben, late som du liker befalet, 90% på offentlig transport. gratis kosthold og losji.

Når du går over til andre året vil du være ansatt. Du vil fortsatt ha godene fra å være vernepliktig, som gratis kosthold, losji, transport etc... Du må fortsatt gå i uniform på jobben.
Det som forandrer seg er egentlig bare lønnen, som nå ikke vil være vanlig vernepliktig lønn (4500 skattefritt etter mat og bolig er dekket er faktisk ganske bra!). Du vil nå få 50% av lønnstrinn... tror det er 24. aka - 11.000/mnd minus skatt. (du har jo fortsatt gratis kost og losji, så veldig bra!) bor du hjemmefra kan du og søke om borteboerstipend fra lånekassen og få ytligere 3000 i mnd


Om du ønsker å ta påbygning er det mulig å gjøre det mens du tar fagbrevet. militæret tilbyr FOCUS - (gamle VO - voksenopplæringen) så du kan få litt undervisning i almenfag etter jobben.
De jeg gikk med som gjorde dette fikk ikke så veldig gode karakterer.. (snitt rundt 3). Jeg valgte å avslutt tjensten min i forsvaret og ta dette etterpå, og fikk snitt på 5.. Det er mye man skal igjennom 23t i uka.. så du får vurdere om du trenger gode karakterer og om du er motivert nok til å lese 10t norsk i uka etter jobb.

Om du tar påbygning før du begynner i forsvaret kan du søke deg inn etter dette...
Nå er jeg litt mer på tynn is her, men mener du da må søke deg inn på befalsskolen først, for så og ta en bachlor der.
Om du tar 3års høyere utdanning (ikke fagbrev) i forsvaret, så binder du deg til å jobbe i forsvaret i 3år etterpå...
(husk, du får faktisk betalt når du tar utdanningen i forsvaret!)

Bare å fyre løs med flere spørsmål!
Hesten's Avatar
Trådstarter
49 5
Tusen takk for svaret, hadde aldri trodd jeg skulle få et så detaljert svar!

Planen for meg var da og ta fagbrev hos en bedrift som jeg søker om lærlingplass etter fullført VG2 på IKT, så sender jeg inn søknaden til Forsvaret.

Hvis jeg da blir godtatt, så må jeg gjennomføre de 8 ukene og 1 år med vernepliktig tjeneste og etter det kan jeg bli ansatt?
The Nerdrager
Dersom jeg har forstått rett, så tar du førstegangstjenesten din sammen med lærlingtiden.
Hesten's Avatar
Trådstarter
49 5
Kan alltids ringe inn og spørre hvis jeg har noen flere spørsmål!
Riktig som Rediver sier, om du tar fagbrevet i forsvaret fullfører du verneplikten mens du tar fagbrevet.
Man søker altså om lærlingplass i forsvaret. Ikke i en annen bedrift. og man tar begge årene der.
Du vil føle deg som ansatt i forsvaret forutenom de 8 første ukene med rekrutt.

Om du velger å ta fagbrevet ditt et annet sted enn i forsvaret, blir det litt anderledes.
Du må da fullføre fagbrevet ditt, og deretter søke jobb som fagutdannet i forsvaret på grunnlag av fagbrevet ditt, akkurat som man ville søkt på andre bedrifter. Det er mye nedskjæringer i forsvaret, og det er nok mye lettere å få en fot på innsiden om du tar fagbrevet der. Selv da er det ikke alle som får jobb.
Jeg vil absolutt anbefale deg å begynne rett i forsvaret pga det sosiale også. du vil være i kontakt med mange flere på din egen alder, istedenfor å sitte på samme kontor med 3andre (50åringer?) i 2år. Militæret er også en veldig fin måte å flytte hjemmenifra på. Du får sponset hjemreiser og du trenger ikke lage mat.. så veldig fin overgang til det kommende livet.

Om du ønsker å ta fagbrevet utenom militæret, også søke på høyere utdanning i forsvaret blir nok dette akkurat som om du ikke hadde tatt et fagbrev først. altså trolig inn via befalsskolen etc. Dette bør du ringe 03003 for å høre mer om.
Sist endret av Meteor Freak; 15. mai 2012 kl. 14:19.
Hesten's Avatar
Trådstarter
49 5
Takk takk, setter pris på svarene. Blir nok bedre som du sier og ta fagbrev i militæret, satser på det