Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1112
er interessert i programmering (Java,Python, C ect.) og har lyst kanskje å starte på noe som dette: http://nith.no/bachelor/studieprogrammer/programmering

Altså NITH, mann må ha studiekompetanse + R1 eller S1 + S2 matte, det som er problemet er at jeg er ikke så veldig flink til matte, svak 4 på ungdomsskolen. Er SSP det eneste jeg kan gå på får å få alt det NITH krever dekkes? Eller er det annen vei enn SSP? Mange sier at det er veldig vansklig og MYE jobbing... Har lyst til å programmere, har vært litt innom det og synes det er gøy!

Og det med matta, er det veldig dårlig at jeg ikke er spesielt flink i det( jeg skal jo noe innen programmering og der har jeg hørt matta er viktig) burde jeg satse FULLT på matta nå få det opp til 5(:O) hvis jeg presser meg og bruker like lang tid på matte som jeg sitter på dataen så får jeg karakteren MYE høyere opp.

hva er beste veien til dette, går i 10ende klasse skal søke snart.

Tusen takk!
Du kan ta R1-matten på NITH om du ikke går SSP på VGS. Det er ikke NITH som setter kravet til matte, det er noe departement som gjør. Det er en god del 1. klassestudenter på NITH som tar R1-matten vedsiden av nå det siste semesteret. Det er selvfølgelig en del jobb om man ikke er flink i matte (eller forstår logikken...).

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt SSP til neste år, rett og slett på grunn av de mange flere retningene man kan gå i etterkant av VGS. Jeg gikk media, som var to år med OK fag, og så påbygg tredjeåret da jeg var lei mediefagene. Nå går jeg NITH, men jeg tar en av retningene som ikke krever matte, i hovedsak fordi jeg finner det mer spennende .
1.Hvorfor bruke 250k,- for en utdannelse du kan få på en offentlig høgskole for 7,5k,-? (Ingeniørfag -data, anvendt datateknologi, informatikk, informasjonsteknologi+++ Alle inneholder drøssevis med programmering og gir deg akkurat det du ønsker uten å doble studielånet ditt).

2. Du kan jo se på forkurs eller tresemesterordning. Da får du all matte og fysikk du trenger. Du trenger heller ikke noe videre bra karakterer; en ståkarakter holder i massevis.
Om du skal studere programmering må du være klar over at det blir mye jobbing da - så om du er redd for å gå SSP fordi det blir for mye jobbing må man kanskje vurdere litt om det er riktig linje for deg?
Det finnes tonnevis med tråder om dette allerede.