Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5416
Disclaimer: Kan lite eller ingenting om det som kreves for å ev. få dette til å fungere, så det er mulig det jeg beskriver er urealistisk. Skriver denne tråden for å finne ut av det.

Problemet gjelder en stor og slem lys katt som lusker i hagen og utøver vold mot husets lille og snille mørke katt, som såvidt tør å forlate hjemmet for å gjøre sitt fornødne. Fikk en idé om et automatisk vanningssystem som kun vanner den slemme katten.

Huset har brønntilkobling med lavt trykk og ingen kran på utsiden.

Først tenkte jeg at bevegelsessensor og kattechip-scanner kunne brukes til å identifisere den slemme katten, og på en eller annen måte kobles til en innretning med vanntank, pumpe og sprøyte/dyse/vannpistol. Fant raskt ut at industriledende scanner har avlesningsavstand på 20 cm, så regner med at det utgår.

Men nå har jo denne bildegjenkjenningsteknologien kommet så langt at jeg tenker: Kanskje det finnes et program som, basert på opptak gjort med bevegelsessensor, og manuelt opplært til at den lyse katten er "trigger-faktor", kan brukes i stedet?

Kunne brukt masse tid på å sette meg inn i dette, men vet det finnes kreative folk her på Freak som antakelig allerede besitter den nødvendige kunnskapen, og tenker at det kanskje kan være et kult tankeeksperiment for lyse hoder. Ev. kan det være greit å få avkreftet muligheten nå og ikke senere.

Oppsummering: Kravet til innretningen er altså at den skal kunne gjenkjenne én katt og ignorere andre, ev. omvendt (antar at lys vs. mørk pels er den enkleste eksklusjonsfaktoren å bruke), og da sprute vann fra en tank hver gang den uønskede katten dukker opp.

Innspill/forslag mottas med takk.
Sist endret av kallisti; 21. oktober 2017 kl. 17:22.
Det kreves maskinlæring for å få dette til.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Nettopp. Kanskje litt tidlig å drømme om noe sånt til privat bruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har eit alternativ: RFID med høgare frekvens. Går du for f.eks. 900MHz kan du vistnok få leseavstand opptil 10-15m for RFID. Eg har ikkje anelse om kva slikt utstyr koster for hobbybruk, men det er verdt å sjekke.
Hvordan er det hagen ser ut? Dersom det er en ingjerdet hage og den uønskede katten altid kommer inn i hagen på samme sted kunne det jo eventuelt vert en mulighet og bare sette opp en bevegelses sensor der og koble den opp med vannkanonen, da kunne du også hatt vannkanonen i en fast stilling noe som gjør det mye lettere å sette opp. Vet ikke hvordan du ser for deg å gjøre det ellers, siden som du vill ha et slikt oppleg over hele hagen er du jo enten nød om å ha et system som justerer vannkanonen etter der hvor den uønskede katten er eller en spreder ish sak som spruter ut over hele hagen(men da har man problemet igjen at man trenger en veldig mye sterkere pumpe og man bruker mye mer vann.).

Ellers kunne du jo eventuelt ha ordnet et annet system, som foreksempel om du har katteluke. Da kunne du kanskje lagt opp et system slik at det blir registrert når katten er ute og at vanningsanlegget da er av, men når den kommer inn igjen blir systemet med bevegelsses sensor aktivert igjen. Da ville det jo ikke tatt lang tid før den uønskede katten fant ut at den blir spruta ned med vann om den kommer inn i hagen din, dette funker selvfølgerlig bare dersom antagelsen min om at katten din kommer inn når den føler seg truet tho.
Hvis målet mest er å ikke vanne din egen katt, er det relativt enkelt å la programvare detektere bevegelse i en videostrøm, anslå farge og størrelse, og vanne hvis det er noe lyst og passe stort. Om du vanner andre dyr eller om det ikke alltid trigger på nabokatta er vel ikke det viktigste. Du kan teste algoritmen med opptak på kattene og finslipe den til den funker bra.
Her er ett prosjekt du kan titte på: https://www.pyimagesearch.com/2015/0...on-and-opencv/
Når du har fått "boksen" kan du sjekke størrelsen og innholdet for å se om det sannsynligvis er den lyse katta.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
vidarlo: Takk, det er definitivt noe å sjekke nærmere.

Manuehl: Burde ha spesifisert dette i førsteposten. Det er primært to relativt små steder katten kommer inn i hagen, så ideelt sett hadde man satt opp to enheter. Men katteluken er på en stor veranda med smal inngang fra hagen, så en enhet som dekker aralet umiddelbart utenfor verandaen kunne funket. Problemet er at "vår" katt ofte blir overfalt like etter at den går ut, enten på verandaen eller i hagen like utenfor, noe som har ført til at den vegrer seg og sniker seg veldig sakte ut kattedøra (som btw ikke har chipscanner). Så vanning basert på om katten er inne eller ute utgår.

GalFisk: Supert, det er ganske nærme noe slikt jeg så for meg.

Gode innspill her! Skjønner at jeg bare har skrapet i overflaten foreløpig, men tenker litt videre: Om man skulle komme frem til en levedyktig løsning, det være seg RFID-scanner- eller videobasert, gjenstår det å få realisert prosjektet. Om katteeier er villig til å betale, hvem kontakter man for å få et anbud på et slikt prosjekt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kallisti Vis innlegg
Om katteeier er villig til å betale, hvem kontakter man for å få et anbud på et slikt prosjekt?
Vis hele sitatet...
Eh.

Kommersiell utførelse av det vil minimum komme på eit par hundre tusen. Det går ein del i mekanikk og elektronikk - sei 15-20000,-

I tillegg går det veldig fort hundre timer på å få det til å fungere.

Det er den type prosjekt du realistisk sett må gjennomføre på hobbybasis. Og det er ikkje umulig. Som inspirasjon kan du jo sjå t.d. https://www.youtube.com/watch?v=6QcfZGDvHU8
Sitat av kallisti Vis innlegg
Så vanning basert på om katten er inne eller ute utgår.
Vis hele sitatet...
https://www.amazon.com/ScareCrow-Mot.../dp/B000071NUS

En sensormatte på hver side av kattedøra for å avgjøre om katten er ute eller inne. Koblet til en arduino + et relé som kutter strømmen til batteriet når katten er ute, og lukker kretsen når katten går inn. Det virker mer overkommelig og realistisk enn å skulle gjenkjenne én spesifikk katt synes jeg.

Men så er det jo dette med vinter da. Vann og minusgrader..
Man kunne eventuelt ha lagd en sånn magnet sensor på kattedøren også, magneten festet på døra og en switch på ramma. Problemet med det er bare at om det er en kattedør som svinger så er man nødt til å gjøre at den bare registrerer en gang også ikke noe mer de neste ti sekundene elns slik at døren rekker å stoppe og ikke teller at katten går ut og in x antall ganger bare.. Tror det er lettere en med sensorer da man ellers får problemer om man går der til fots.

Men det med vann og vinter kan jo bli litt av et problem ja, men spørs hvor i landet du bor, er mulig det holder å tilsette salt i vannet for å forhindre at det fryser.
Sensor på selve døra kan funke dårlig siden katten kan finne på å titte ut og så rygge inn igjen.
Bildegjenkjenningsteknologi? Magnetsensorer? Titalls tusen kroner? Mulig jeg har misforstått om dere snakker rent teoretisk her, men hadde jeg vært deg ville jeg dratt til nærmeste lekebutikk og kjøpt et vanngæver du kan sprute litt på katten med. (Se Pavlovs hunder, klassisk betinging)
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Som sagt: Det er et tankeeksperiment. Jeg hadde ingen reelle forventninger om at noe slikt var gjennomførbart pr. i dag, kun interessert i hvordan det - teoretisk sett - kan løses i praksis. Vet av erfaring at Freak pleier å levere ifm. slike spørsmål, og har sånn sett fått nøyaktig den type svar jeg var på jakt etter. Takk for input alle sammen.
Dette er jo åpenbart en territorialgreie for den "slemme"
katten. Altså - hvis du selv gir den en dusj med hageslangen
neste gang den prøver seg, vil jeg tro den tenker seg om
før den kommer igjen.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Den har blitt vannet flere ganger uten at det hjelper. Den har null respekt for dyr eller mennesker, og fjerner seg nå bare når den ser noen komme imot den. Så manuell vanning ser ikke ut til å være noen løsning. Det er visst også på natten de fleste av disse "overfallene" finner sted. Ikke bare kjipt for katten som bor der, for å si det sånn.
Hva med å merke katten din med GPS brikke, så kan du deaktivere vannkanonen når katten din er i nærheten av treffsonen?
Du skriver at dette er et "tankeeksperiment". Betyr det at du ikke er på jakt etter løsninger i praksis, annet enn å leke med ideen om et kattevannkanonsystem?

Du skriver også at nabokatten hovedsaklig kommer inn gjennom to steder. Litt avhengig av størrelse og utforming og sånt, så bør det være mulig å spraye disse stedene med et katteavskrekkende middel. Det betyr naturligvis at din egen katt ikke kan bruke stedene til å komme seg ut heller.

Er dette noe som kunne fungere?
O yess - "katteavskrekkende middel" det funker jo - NOT.

Testa flere ganger med diverse såkalte "vudundermidler" uten at det hjalp (nabokattene brukte vindfanget som dass). Nå har jeg lagt noe gammelt plankverk som dekker over sanden der i håp om at dyrene skal miste interressen for å bruke stedet som dass.

Har dog ikke egen katt å skulle ta vare på (bekymre meg for), så blir kanskje ikke helt den samme problemstillinga.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Med tankeeksperiment mener jeg at det foreløpig er på dét planet, altså finne ut av hva som kunne funket. Om det kommes fram til en ordning som ikke koster for mye tid og penger (noe de mer avanserte løsningene foreslått synes å gjøre), er katteeier åpen for å prøve. Katteavskrekkende middel kan muligens være en løsning, men tror ikke eier vil være like positiv til det som til vanningssystem. Takk.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
O yess - "katteavskrekkende middel" det funker jo - NOT.

Testa flere ganger med diverse såkalte "vudundermidler" uten at det hjalp (nabokattene brukte vindfanget som dass). Nå har jeg lagt noe gammelt plankverk som dekker over sanden der i håp om at dyrene skal miste interressen for å bruke stedet som dass.

Har dog ikke egen katt å skulle ta vare på (bekymre meg for), så blir kanskje ikke helt den samme problemstillinga.
Vis hele sitatet...
Du kan spare deg sarkasmen.


Sitat av kallisti Vis innlegg
Med tankeeksperiment mener jeg at det foreløpig er på dét planet, altså finne ut av hva som kunne funket. Om det kommes fram til en ordning som ikke koster for mye tid og penger (noe de mer avanserte løsningene foreslått synes å gjøre), er katteeier åpen for å prøve. Katteavskrekkende middel kan muligens være en løsning, men tror ikke eier vil være like positiv til det som til vanningssystem. Takk.
Vis hele sitatet...
Ok, skjønner Kan ikke garantere at det funker, men det er verdt et forsøk, da mange av forslagene knapt krever verken tid eller penger. De fleste går bare ut på å finne en duft som katten ikke liker, så eieren burde vel ikke ha noe problem med det? Katten trenger bare å unngå området med lukt som den ikke liker, tror nok at den blir mindre traumatisert av dét enn av en ufrivillig ice bucket challenge.

Her er en link med diverse billige forslag som er etter min mening er verdt å prøve ut før man går til innkjøp av teknologi til flere tusen kroner Det finnes mange andre sider med forslag også, som du sikkert kan finne frem til selv.

Du kan prøve å plante ting som sitrongress eller lavendel, lage sprayer fra sitrusfrukter og spraye rundt åpningene, eller grave ned noe kaffegrut. Et annet alternativ er kommersielle sprayer, som gjerne inneholder reve- eller ulvepiss. Aner ikke om noe av det vil funke, og wikiHow er ikke nødvendigvis verdens mest troverdige kilde, men etter litt kjapp googling så er det mange som skriver på diverse forum o.l. at de har hatt hell med å prøve disse tingene. Xgeirs erfaring er anekdotisk i likhet med alle andres, så han sitter ikke nødvendigvis på fasiten.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Takk for god input. Problemet er a) at katten som ikke skal avskrekkes bruker én av inngangene selv, og b) at det er mange veier katter kan komme inn i hagen, og vil de inn, finner de nok en annen vei. Men skal iallfall sjekke ut muligheten for å bruke noe sånt rundt inngangen som brukes mest - en smal passasje mellom de to hagene (katten som skal avskrekkes bor i tilstøtende hage).
Har du vurdert å lage et større bur i hagen tilknyttet en kattedør hvor bare din katt kommer inn? Koster selvfølgelig litt penger men....
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Det er forsåvidt en idé, men tror nok ikke katteeier ønsker et svært bur i hagen.
Hadde en lignende problemstilling, riktignok innendørs i huset (siden et vindu som regel alltid står åpent så min katt kan komme og gå som han vil). Løste det ved å sette opp en Raspberry Pi med infrarødt kamera og e-postvarsling ved bevegelse. Når jeg da fikk e-post og så at det ikke var min katt som stod ved matskålen så brukte jeg et Nexa-rele (og Nexa USB-dongle på Raspberryen) til å skru på støvsugeren som var plassert ved matskålen. Ble et jævlig rot å rydde opp tørrforet som nabokatten spredde ut over alt i sin panikk om å komme seg ut, men siden dette skjedde for 4 mnd siden har ikke nabokatten turt seg inn vinduet igjen, og min egen katt fortsetter det gode liv som før uten å ha blitt påvirket i det hele tatt. Riktignok en manuell metode, men jeg så aldri dette som et problemstilling som trengte en permanent oppkoblet løsning. Kameraet har riktignok blitt stående i tilfelle nabokatten prøver seg, men e-postvarslingen er avslått til fordel for å sjekke auto-generert timelapse video fra RPi'en med jevne mellomrom for ubudne katter.
Ja, det er mulig å lage. Med en raspberry PI, strømstyring på 12V til ventil til vannslangen, og et kamera med IR. Kameraet til PI som heter NOIR eller noe har fått gode skussmål. I tillegg kan man bruke PyImageSearch med ferdig database på hunder og katter. Jeg skal sette opp noe slikt i nær framtid. Men i mellomtiden blir det scarecrow.
Sist endret av JohnGalt; 26. oktober 2017 kl. 21:56.
Det som fungere på mygg fungere på alt annet også - adopter det som er gjort i denne videoen over i katte-verdenen så er alt i boks

https://youtu.be/rD_eIutuGtE

Her er bilde av dingsen...

http://www.intellectualventures.com/assets_inventions/142/photonic_fence_2014__large.jpg
Sist endret av Pinkdot; 27. oktober 2017 kl. 15:20.
Et automatisert system, eller "sentry gun"-aktig opplegg hadde vært moro å bygge :-)
Mitt forslag er:
-Bruke bevegelsessensorer til å detektere i hvilken del av hagen det er bevegelse.
-Rett et kamera, og vannkanon (med noe spredning på vannstrålen) i den retningen. Bruk bildegjenkjenning for å finsikte.

For å unngå å vanne egen katt, ville jeg først prøvd med RFID med frekvens som gir lang deteksjonsavstand. Prøv med noen tester, sjekk at det er stabilt over tid, hvis ikke kommer det til å bli friendly fire før eller senere :-)
Alternativt kan du også ta slem katt/snill katt i bildegjenkjenning. Men å kun avgjøre dette på farge vil gjøre løsningen sårbar for varierende lysforhold/auto exposure/kontrast etc.
Evt. kunne du utstyrt katta med et halsbånd med en IR LED. Dersom lyspunktet ikke detekteres: FIRE!

Forslag 2:
Del inn hagen i flere sektorer. Hver sektor har en dyse med 360 spredning, en bevegelsesdetektor og en RF ID scanner. Her kan du klare deg med kortere deteksjonsavstand, avhengig av hvor store sektorer du bruker. Hvis noe slår ut på detektoren, snill katt er ikke registrert i sektoren siste minutt: Full sprut i denne sektoren!

Litt som vanningsanleggene som finnes på noen forballbaner, parker etc, men sensorstyrt. Kan også brukes som vanningsanlegg :-)

Alternativt:
Som forslag 2: Dyse i hver sektor, vidvinkelkamera på taket/veggen som dekker hele hagen. Bildegjenkjenning detekterer endringer/aktivitet i hagen, samt i hvilken sektor dette skjer.

Fordelen med RFID er at du vil få en sikker deteksjon av egen katt, og systemet bør da trigge på alle andre katter, eller dyr. Ulempen er at det er risiko for at systemet ikke alltid ser egen katt, og du vil få friendly fire en sjelden gang, avhengig av stailiteten. Her bør du bruke en timeout i styringen, feks ikke skyt hvis egen katt har blitt detektert siste 60 s.
Jeg har ikke mye erfaring med bildegjenkjenning, men jeg innbiller meg at dette må tunes en del, samt at kamerainnstillinger må prøves og feiles litt for å fungere under forskjellige lys og siktforhold?

Hadde jeg bodd på bakkeplan, og hatt innpåslitne katter i området, så hadde jeg helt klart bygd et slikt system :-)