Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5402
Inne på System Preferences, Sound er den låst på Digital Out, optical digital-out port, uten noen andre alternativer.

Hvordan får jeg lyden tilbake i internhøytalerene?

-utepaanordnes

EDIT:
MacBook Pro
OS: Sierra
Sist endret av utepaanordnes; 20. oktober 2016 kl. 23:01.
Om du har en loddebolt så kan du ta en form for en stang og lodde den fast til jack'en og deretter dra den ut så har du fiksa problemet ditt.
Hadde lignende problem på min macbook pro mid-2010 modell.

En forsiktig liten rens med en q-tip hvor jeg dro av mesteparten av bomullen funka for meg.
Har ikke loddebolt, men det var en god ide. Kan jeg ikke konfigurere hvilken vei lyden blir sendt manuelt på noen måte? Jeg har eksternt lydkort gjennom USB vist det trengs, men jeg vil gjerne ha de innebygde høytalerene til å virke. Går til innkjøp av loddebolt vist nødvendig, men vist ingangen er ødelagt må jeg finne en måte å omgå problemet uansett.
Jeg tipper du slipper å bruke en loddebolt. Som tidligere nevnt hadde jeg samme problem pga. dritt inni kontakten som gjør at maskinen tror du har kobla inn optisk lydkontakt (jack-pluggen til macbook pro kan både brukes til hodetelefoner og optisk lydkontakt).

Er et kjent problem, her er en tråd helt tilbake i 2009 hvor løsningen var en liten rens med en q-tip:

Headphone Jack Stuck on Digital Out

Han har knekt jack kontakten i jack utgangen, da hjelper det ikke med q-tips. Men å lodde en nål fast i jack kontakten og dra den ut er ingen dum ide. Kanskje du kan berge jack utgangen også
Sitat av maniiac Vis innlegg
Han har knekt jack kontakten i jack utgangen, da hjelper det ikke med q-tips. Men å lodde en nål fast i jack kontakten og dra den ut er ingen dum ide. Kanskje du kan berge jack utgangen også
Vis hele sitatet...
"knokke" ja, nå skjønte jeg.

Det som funka for en venn av meg og hans iphone var en tannpirker og lim.
Sist endret av Turbolego; 21. oktober 2016 kl. 02:40.
Støtter lim løsningen. Jeg rev av meste parten av bomullen på q-tipsen, satt super lim på, lot det størkne på jack'en og dro ut
Har du SSD eller mekanisk disk i maskinen? Kunne jo vurdert en kraftig magnet for å nappe ut restene av minijacken.
Avhengig av hvordan bruddflaten er, så kan det hende du får ut jacken med en elektronikkpinsett. Veldig greit å ha noen sånne liggende.

http://www.dx.com/p/weitus-stainless...6#.WAm_h-B96Uk

Godt utvalg på ebay også.
Fyrstikk med en dråpe superlim på ene enden så e du i mål. bare stikke inn, la tørke og nappe ut den delen av jakken som e knokke av
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har prøvd med elekronikkpinsett og superlim på fyrstikker og diverse. Er det ingen måte å omgå dette i programmvaren? Jeg har gitt opp å få ut det som sitter fast. Jeg har ett lite eksternt lydkort som jeg bruker om nødvendig, men det er greit å kunne ha tilgang til internhøytalerene.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Har prøvd med elekronikkpinsett og superlim på fyrstikker og diverse. Er det ingen måte å omgå dette i programmvaren? Jeg har gitt opp å få ut det som sitter fast. Jeg har ett lite eksternt lydkort som jeg bruker om nødvendig, men det er greit å kunne ha tilgang til internhøytalerene.
Vis hele sitatet...
Det finnes en metode for å sende lyd til både hodetelefoner og de innebygde høyttalerne på macbook'n din. Test den ut: Play sound on multiple devices, including Internal Speakers, on OS X
Takk for det, er på vei i seng nå, men skal absolutt gi det et forsøk i morgen. Jeg prøver å få tak i noen som kan lodde noe fast i pluggen og dra den ut senere
Superlim fungerer flott, jeg gjorde dette på en iPad på jobben. Vil du være sikker på å ikke lime feil, snitt et stykke sugerør på langs og rull det sammen, og stikk det inn rundt pluggen. Slik kan limet ikke feste i jacket. Putt bittelitt superlim på en tannpirker eller bomullstopp med bare litt bomull igjen (la det være litt igjen, superlim fester bedre i bomull enn plastik) og dytt den inn i hullet. La stå et døgn, slik at limet får tid til å herde fullstendig. Dra pirker og sugerør rett ut (limet går istykker hvis du drar på skjeve).
Sist endret av GalFisk; 30. oktober 2016 kl. 07:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
[quote=Turbolego;3343450]Det finnes en metode for å sende lyd til både hodetelefoner og de innebygde høyttalerne på macbook'n din. Test den ut: Play sound on multiple devices, including Internal Speakers, on OS X[/QUOTE

Godt raad.
Dette er det nermemste jeg har komt, ikke faatt det til enda men har ikke gitt opp, Jeg faar faen ikke plggen ut med superlim.
Sist endret av utepaanordnes; 7. november 2016 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Visst ikke superlim fungerer må du ha sterkere saker. Vil tro at kjemisk metall er tingen du leter etter, lim en binders, spiker, ståltråd eller lignende fast i pluggen og dra den ut. Kjemisk metall holder! Det kan i mange situasjoner være sterkere en sveis.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av maniiac Vis innlegg
Visst ikke superlim fungerer må du ha sterkere saker. Vil tro at kjemisk metall er tingen du leter etter, lim en binders, spiker, ståltråd eller lignende fast i pluggen og dra den ut. Kjemisk metall holder! Det kan i mange situasjoner være sterkere en sveis.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde superlim flere ganger, på spiker, fyrstikk og kutips uten hell. Men kjemisk metall hørest bra ut, takk for rådet og takk til alle andre som har komt med respons
Smekk på litt epoxylim på en fyrstikk så er nok problemet løst