Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2499
Har ikke internett der jeg bor for øyeblikket, så pleier å dra hjem til en kompis eller dra til et Hotspot i nærheten. Lurer derfor på om det er mulig for meg å kjøpe en slik:

https://www.amazon.com/Antenna-18dBi...i+wifi+antenna

For så å montere opp WiFi-antennen på veggen utenfor, koble USBen i PCen og leeche av alle hotspots i nærheten med komforten av å være i min egen stue.

Er det noe jeg må vite før jeg bestiller? Eventuelt tilleggs utstyr jeg ikke har tenkt på? Hvis dere bare kunne ha sjekket ut spesifikasjonene og fortalt meg om det vil funke i praksis eller om jeg må ha sterkere utstyr til jobben ville det vært radikalt tøft
Takker uendelig for svar, kjærlig hilsen lei av å rusle til hotspots i drita været.
Her er det mange faktorer som spiller inn.
  • Frekvens på hotspot (2.4GHz eller 5GHz)?
  • Avstand til hotspot(ene)?
  • Hindringer i mellom deg og hotspot(ene), slik som bebyggelse, skog, fjell... o.l.
  • «Støy» i mellom deg og hotspot(ene), kan være andre trådløse nettverk på riktig frekvens.
  • Radio utstyret og antennene på hotspot(ene)
  • ... osv
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Her er det mange faktorer som spiller inn.
  • Frekvens på hotspot (2.4GHz eller 5GHz)?
  • Avstand til hotspot(ene)?
  • Hindringer i mellom deg og hotspot(ene), slik som bebyggelse, skog, fjell... o.l.
  • «Støy» i mellom deg og hotspot(ene), kan være andre trådløse nettverk på riktig frekvens.
  • Radio utstyret og antennene på hotspot(ene)
  • ... osv
Vis hele sitatet...
Takk for raskt svar, 0xFF
Jeg planlegger å wardrive rundt i nabolaget og nærliggende mat- og restaurant kjeder slik at jeg finner ut hvilken frekvens hotspotene bruker. Tenker så å printe ut et kart over skjulte hotspots / åpne nettverk fra wardriving sessionen / joggeturen . Har sålangt funnet en 6-7 steder jeg har markert og beregnet avstanden til. De ligger 1.7-3.2 km vekke fra meg. Bruker dette kartet til å finne et sted uten hinder og høyblokker. Skal gå til innkjøp av en dedikert vps jeg som jeg skal bruke som vpn tjeneste til mer private ting og proxy i nettleser til innlogget surfing (oppå gratis nettet såklart, så trenger jeg ikke bekymre meg for mitm attacks osv).
Sålenge jeg finner et flotters sted med grei dekning er det meste i boks. Såfremt wifi-antennen og Alfa boxen ikke bottlenecker driten helt. Klarer meg fint uten internett under snø-storm etc hvis antennen blir snødd ned.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet når du kjem opp i såpass store avstander som 1.7km er at du må ha god antenne i begge ender. Det er ikkje nok med god antenne i ein ende. Du bør og ditche yagi, og gå for parabol. Da får du typisk 20-25dBi. I tillegg bør du unngå lang antennekabel. 2.4GHz er høg frekvens, og har stort tap i kabel. Og skal du ha lang kabel, bør du i det minste ha god kabel. RG-58, som det ser ut som den antenna du ser på kjem med, har nær 1dB/meter tap på 2.4GHz. Går du derimot for ein Huber+Suhner SPUMA 600 kan du krype under 0.2dB/meter i tap.

Men antennekabel er forsåvidt uinteressant. Smell ein RPi e.l. ti centimeter frå antenna, og bruk kort, men god antennekabel. Huber+Suhner lager gode pigtails på f.eks. 0.2m. Frå RPi er det vanlig cat5, utan signaltap opp til 100m.

Om føremålet er internett hadde eg heller satsa på 3G/4G via mobilnettet. For eg har mine tvil om du vil få det opplegget der til å funke spesielt bra mtp. at du kun har god antenne i ein ende. WiFi er svake signaler. Utgangseffekten er 100mW EIRP. Ei kule med 1.7km i radius er 36km^2... Det er ikkje spesielt stor effekt som når antenna di, for å sei det pent.

I tillegg vil du på 1.7km ha eit Free Space Loss på over 100dB. Hiv på 25dB gain i antenne, og litt tap i senderenden, så er du en plass mellom -80 og -110dBm - som er for svakt til å få frakta spesielt mange pakker over det.
Sist endret av vidarlo; 30. september 2016 kl. 15:52.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet når du kjem opp i såpass store avstander som 1.7km er at du må ha god antenne i begge ender. Det er ikkje nok med god antenne i ein ende. Du bør og ditche yagi, og gå for parabol. Da får du typisk 20-25dBi. I tillegg bør du unngå lang antennekabel. 2.4GHz er høg frekvens, og har stort tap i kabel. Og skal du ha lang kabel, bør du i det minste ha god kabel. RG-58, som det ser ut som den antenna du ser på kjem med, har nær 1dB/meter tap på 2.4GHz. Går du derimot for ein Huber+Suhner SPUMA 600 kan du krype under 0.2dB/meter i tap.

Men antennekabel er forsåvidt uinteressant. Smell ein RPi e.l. ti centimeter frå antenna, og bruk kort, men god antennekabel. Huber+Suhner lager gode pigtails på f.eks. 0.2m. Frå RPi er det vanlig cat5, utan signaltap opp til 100m.

Om føremålet er internett hadde eg heller satsa på 3G/4G via mobilnettet. For eg har mine tvil om du vil få det opplegget der til å funke spesielt bra mtp. at du kun har god antenne i ein ende. WiFi er svake signaler. Utgangseffekten er 100mW EIRP. Ei kule med 1.7km i radius er 36km^2... Det er ikkje spesielt stor effekt som når antenna di, for å sei det pent.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar, vidarlo.
Ser hva du mener, men tror du at dersom jeg finner et åpent nettverk i nabolaget så vil det ikke hjelpe da heller? Hadde allerede forkastet planen om å prøve de som var flere km vekke, men mener du også at dersom jeg finner et nettverk innen xxx antall meter vil utstyret mitt fortsatt ikke være tilstrekkelig? Har lest mye om det på forskjellige forum og har forstått at det er Alfa Network Adaptere som skal være tingen man burde gå for. Skal ihvertfall bestille den kabelen du nevner når jeg vet hva jeg skal gå for. Bare så du vet det er ikke hastighet noe særlig prioritert. Har allerede en RPi som ruter all trafikk fra meg over tor, så litt lasting er innafor .
Sitat av godly Vis innlegg
Takk for utfyllende svar, vidarlo.
Ser hva du mener, men tror du at dersom jeg finner et åpent nettverk i nabolaget så vil det ikke hjelpe da heller? Hadde allerede forkastet planen om å prøve de som var flere km vekke, men mener du også at dersom jeg finner et nettverk innen xxx antall meter vil utstyret mitt fortsatt ikke være tilstrekkelig? Har lest mye om det på forskjellige forum og har forstått at det er Alfa Network Adaptere som skal være tingen man burde gå for. Skal ihvertfall bestille den kabelen du nevner når jeg vet hva jeg skal gå for. Bare så du vet det er ikke hastighet noe særlig prioritert. Har allerede en RPi som ruter all trafikk fra meg over tor, så litt lasting er innafor .
Vis hele sitatet...
Som vidarlo påpeker så er ikke WiFi over avstander en triviell sak, og spesielt ikke når det snakkes om km. Med godt utstyr på klient siden, og klar sikt uten forstyrrelser så vil du kunne få et akseptabelt signal på avstander fra noen hundre meter til litt under 1km for 2.4GHz, mens 5GHz har noe kortere rekkevidde med samme effekten.

Frekvensen har også noe å si, jo høyere frekvensen er, jo mindre skal til får å ødelegge signalet. WiFi over 900MHz vil definitivt ha mest «power» og kunne gå over lengere distanse, mens den nye WiFi standarden 802.11ad som opererer på 60GHz vil bli stoppet av en tynn vegg. Og dessverre er det få som har WiFi som operer på 900MHz, de fleste bruker 2.4GHz eller 5GHz.

Parabol antenne er nok veien å gå. Jeg hadde stor suksess med en DIY helix antenne kominert med en stor parabol reflektor for en del år tilbake, selve helix atenna var rettet mot parabolens sentrum slik at signalet reflekterte i parabol reflektoren før den ble sentrert mot helixen. Dette kan være veien å gå, men man må være ekstremt nøyaktig når man bygger disse antennene, 2mm kan være forskjellen mellom støy og klart signal.

Antenne arrayer er også et alternativ, men jo bedre egnet antenna er til å ta i mot signal over store avstander jo mer konsentrert er den, noe som vil si at man må fin sikte for å treffe signalet nettverket, og litt vind kan være nok til å bringe den ut av posisjon.


Jeg forslår å ringe til et ISP og bestille internett hjem. Hvis ikke det er et alternativ, så kan du spørre noen av de nærmeste naboene om dem er villig til å dele internett med deg, og la deg sette opp en WiFi bridge i mellom husene (Her kan 802.11ah på 900MHz være godt alternativ.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Som vidarlo påpeker så er ikke WiFi over avstander en triviell sak, og spesielt ikke når det snakkes om km. Med godt utstyr på klient siden, og klar sikt uten forstyrrelser så vil du kunne få et akseptabelt signal på avstander fra noen hundre meter til litt under 1km for 2.4GHz, mens 5GHz har noe kortere rekkevidde med samme effekten.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det er veldig vrient å skaffe brukbart signal når det er en eller flere kilometers avstand, men å freeloade på en uvitende nabos internett (min mesterlige plan) burde vel gå fint med sikt til huset og utstyret jeg linker til i første posten, hvis ikke blir nok parabol og Alfa wifi adapter med kvalitetskabler veien å gå, hva tror du, når det er så liten distanse? (Under 1 km)

Frekvensen har også noe å si, jo høyere frekvensen er, jo mindre skal til får å ødelegge signalet. WiFi over 900MHz vil definitivt ha mest «power» og kunne gå over lengere distanse, mens den nye WiFi standarden 802.11ad som opererer på 60GHz vil bli stoppet av en tynn vegg. Og dessverre er det få som har WiFi som operer på 900MHz, de fleste bruker 2.4GHz eller 5GHz.
Vis hele sitatet...
Den jeg linker til bruker 2.4GHz, noe jeg også vet er standard i nabolaget.

Parabol antenne er nok veien å gå. Jeg hadde stor suksess med en DIY helix antenne kominert med en stor parabol reflektor for en del år tilbake, selve helix atenna var rettet mot parabolens sentrum slik at signalet reflekterte i parabol reflektoren før den ble sentrert mot helixen. Dette kan være veien å gå, men man må være ekstremt nøyaktig når man bygger disse antennene, 2mm kan være forskjellen mellom støy og klart signal.
Vis hele sitatet...
Greier ikke å bygge noe annet enn en Cantenna.

Antenne arrayer er også et alternativ, men jo bedre egnet antenna er til å ta i mot signal over store avstander jo mer konsentrert er den, noe som vil si at man må fin sikte for å treffe signalet nettverket, og litt vind kan være nok til å bringe den ut av posisjon. Antenne arrayer er også et alternativ, men jo bedre egnet antenna er til å ta i mot signal over store avstander jo mer konsentrert er den, noe som vil si at man må fin sikte for å treffe signalet nettverket, og litt vind kan være nok til å bringe den ut av posisjon.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg undersøker en repeater i tillegg, takk for tanken!


Jeg forslår å ringe til et ISP og bestille internett hjem. Hvis ikke det er et alternativ, så kan du spørre noen av de nærmeste naboene om dem er villig til å dele internett med deg, og la deg sette opp en WiFi bridge i mellom husene (Her kan 802.11ah på 900MHz være godt alternativ.
Vis hele sitatet...
Orker ikke å betale noen, hvis ikke jeg får overtalt han da til noe som aldri kommer til å skje
Takker veldig for innspill

Hvis jeg ordner en avtale med en nærliggende nabo jeg har relativt god sikt til og som er toppen hundre til et par hundre meter unna, vil jeg da kunne få grei hastighet og ok nok signal til å kunne koble meg på? Har tenkt til å kjøpe denne her: https://www.amazon.com/Antenna-18dBi...i+wifi+antenna

Har planer om å montere antennen på en kles-stang av metall jeg har liggende og sette den godt fast i altanen, for så å strekke kabelen inn vinduet og plugge rett i pc'en. Ser ingen problemer med dette oppsettet såfremt jeg kan sikte antennen inn i en fornuftig posisjon, og stangen ikke plages av uvær. Takker for innspill.
Sist endret av godly; 30. september 2016 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av godly Vis innlegg
Hvis jeg ordner en avtale med en nærliggende nabo jeg har relativt god sikt til og som er toppen hundre til et par hundre meter unna, vil jeg da kunne få grei hastighet og ok nok signal til å kunne koble meg på? Har tenkt til å kjøpe denne her: https://www.amazon.com/Antenna-18dBi...i+wifi+antenna

Har planer om å montere antennen på en kles-stang av metall jeg har liggende og sette den godt fast i altanen, for så å strekke kabelen inn vinduet og plugge rett i pc'en. Ser ingen problemer med dette oppsettet såfremt jeg kan sikte antennen inn i en fornuftig posisjon, og stangen ikke plages av uvær. Takker for innspill.
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller har godt til innkjøp av to slike:

http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNjAw/z/EdAAAOSwm8VU06~f/$_35.JPG

Eller tilsvarende produkt. Med slikt utstyr kan du få opptil mange km rekkevidde under optimale forhold (fri sikt). Disse har innbygget WiFi radio/klient + antenne i samme boks, noe som betyr at det trengs toppen noen cm med coax kabel, noe som igjen vil gi minimalt signal tap. Hos naboen så trekker du ethernet kabel fra routeren hans til antenna som er på hans yttervegg, og hos deg så trekker du ethernet kabel fra antenna og til PCen din. Enklere kan det ikke bli.

Disse er designet for å stå ute, så dem er godt beskyttet mot vær og vind.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg ville heller har godt til innkjøp av to slike:

http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNjAw/z/EdAAAOSwm8VU06~f/$_35.JPG

Eller tilsvarende produkt. Med slikt utstyr kan du få opptil mange km rekkevidde under optimale forhold (fri sikt). Disse har innbygget WiFi radio/klient + antenne i samme boks, noe som betyr at det trengs toppen noen cm med coax kabel, noe som igjen vil gi minimalt signal tap. Hos naboen så trekker du ethernet kabel fra routeren hans til antenna som er på hans yttervegg, og hos deg så trekker du ethernet kabel fra antenna og til PCen din. Enklere kan det ikke bli.

Disse er designet for å stå ute, så dem er godt beskyttet mot vær og vind.
Vis hele sitatet...
Etter litt overbevisning og smisking blandet med noe godt i glasset står han fortsatt på sitt om at det vil være 'sjenerende' for han å plassere en slik en du avbilder. Derfor lurer jeg på hvor stor sjansene er for å nå den sjenerte jævelen sitt wifi med det utstyret amazon linken i første post fører til. Nabo er vel 100 m unna, og ifølge selger skal utstyret i teorien rekke 2 km unna under vanlige forhold. Tenker dere det skal funke å få noen få hundre meter inn med den skrøpelige antennen jeg linker til eller? Det jeg er ute etter Nabo-faen skal ikke ha noe sjenerende stående, så da er jeg i en litt mer kinkig situasjon.
Sist endret av godly; 1. oktober 2016 kl. 21:12.
Du må fortsatt komme deg forbi passordet da...
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av optikom Vis innlegg
Du må fortsatt komme deg forbi passordet da...
Vis hele sitatet...
Niks, han ga det til meg da han fylte to glass og spurte så hva jeg trengte å sette opp. To sek etter; uaktuelt. Faens type altså.
Vi har gjort noe lignende på jobb et par-3-4 ganger, og det har endt opp ganske bra alle gangene.

Jeg ville vurdert å lage en avtale med en nærliggende nabo.

https://www.proshop.no/Nettverks-uts...607?s=ubiquiti (Vi har brukt disse i 3 oppdrag, funker ypperlig og alle gangene har vi måttet skru ned 90% av output på disse. Dette da under og rundt 100m.)
Den skal holde teoretisk sett værtfall 10+km, om vi ser bortifra hinder og andre faktorer. (https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/)

Ubiquiti generelt har også utrolig oversiktelig og greie interfacer.

Kjøp evt to av denne, si til nabo at du betaler gjerne halvparten om ikke mer av regninga mot at du får halvparten av båndbredda. (Kanskje litt mer da du må fysisk henge opp noe på veggen demmes.)

Sett deretter en router i hver ende (altså demmes og din egen.) med en point-to-point kobling.

Har en kamerat som får 80mbit ned og 50 opp med et par modeller større, dette over 1-1.5km over havet. Ganske brukbar ping og.
Sist endret av Bruskork1; 3. oktober 2016 kl. 16:04.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vi har gjort noe lignende på jobb et par ganger, og det har endt opp ganske bra alle gangene.

Jeg ville vurdert å lage en avtale med en nærliggende nabo.

https://www.proshop.no/Nettverks-uts...607?s=ubiquiti
Kjøp evt to av denne, si til nabo at du betaler gjerne halvparten om ikke mer av regninga mot at du får halvparten av båndbredda. (Kanskje litt mer da du må fysisk henge opp noe på veggen demmes.)

Sett deretter en router i hver ende (altså demmes og din egen).

Har en kamerat som får 80mbit ned og 50 opp med et par modeller eldre, dette over 1km over havet.
Vis hele sitatet...
Takker for svar men hvis du leser mer enn første post forstår du at det ikke er aktuelt.
Sist endret av vidarlo; 3. oktober 2016 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av godly Vis innlegg
Orker ikke å betale noen, hvis ikke jeg får overtalt han da til noe som aldri kommer til å skje
Vis hele sitatet...
Sitat av godly Vis innlegg
Takker for svar men hvis du leser mer enn første post forstår du at det ikke er aktuelt.
Vis hele sitatet...
Må bare beklage om jeg tar feil, og det er ikke et angrep på deg, men et god råd fra en medfreak. Ta opp telefonen, bestill internett fra en ISP og betal de få hundre kronene det koster i måneden. Du behøver sikkert ikke å jobbe mer enn 1 til 2 timer overtid i måneden for å få råd til det.

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi du begynner å minne meg veldig om en gammel venn, som jeg igjen traff etter mange år for en tid tilbake. Han var for all del hyggelig, men han gikk både meg og mine venner på nervene med gjerrigheta hans.

Han var med ut å spiste, vi var en tur ute på byen og han forklarte at han hadde dårlig råd akkurat da så vi spanderte en god del drinker på han o.l. Ikke noe galt i det, men når han i ettertid både skal låne mobilt bredbånd, streaming kontoer, nettbrett o.l. så begynte vi å lukte ugler i mosen. For å si det slik så er ikke han mer ønsket våres vennekrets.

Av hensyn til ditt forhold til naboene så er det best at du betaler for tjenestene du mottar. Er du for gjerrig til å betale 200-300,- måneden for internett så for du klare deg uten, gjerrigknarker oppdages fort. Selvsagt kan jeg ta feil, dette falt meg bare inn når jeg så at halvparten av innleggene dine handler om gratis internett og gratis parabol, samt at du har fått/kjøpt billig anlegg, etterlyser kontroll app slik at du kan snike på buss/bybane, leiter etter laptop til MAKS 3500,- og VPS til 100 lappen.

Ikke ta det ille, du skal selvsagt få lov å være gjerrig hvis du vil, men ikke la det gå ut over dem som er rundt deg.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Må bare beklage om jeg tar feil, og det er ikke et angrep på deg, men et god råd fra en medfreak. Ta opp telefonen, bestill internett fra en ISP og betal de få hundre kronene det koster i måneden. Du behøver sikkert ikke å jobbe mer enn 1 til 2 timer overtid i måneden for å få råd til det.
Vis hele sitatet...
Skjønner såklart at dette ikke er et angrep, kek.
Har dårlige kredittpoeng så ISP er ikke snakk om.
Jobber allerede overtid.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Grunnen til at jeg skriver dette er fordi du begynner å minne meg veldig om en gammel venn, som jeg igjen traff etter mange år for en tid tilbake. Han var for all del hyggelig, men han gikk både meg og mine venner på nervene med gjerrigheta hans. Han var med ut å spiste, vi var en tur ute på byen og han forklarte at han hadde dårlig råd akkurat da så vi spanderte en god del drinker på han o.l. Ikke noe galt i det, men når han i ettertid både skal låne mobilt bredbånd, streaming kontoer, nettbrett o.l. så begynte vi å lukte ugler i mosen. For å si det slik så er ikke han mer ønsket våres vennekrets.
Vis hele sitatet...
Haha, ser den. Men har ikke noen venner. Trenger ikke det når de ikke bytter passord på netflixen, hehe

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Av hensyn til ditt forhold til naboene så er det best at du betaler for tjenestene du mottar. Er du for gjerrig til å betale 200-300,- måneden for internett så for du klare deg uten, gjerrigknarker oppdages fort. Selvsagt kan jeg ta feil, dette falt meg bare inn når jeg så at halvparten av innleggene dine handler om gratis internett og gratis parabol, samt at du har fått/kjøpt billig anlegg, etterlyser kontroll app slik at du kan snike på buss/bybane, leiter etter laptop til MAKS 3500,- og VPS til 100 lappen.
Vis hele sitatet...
Stemmer, slike løsninger er alltid toppen.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Ikke ta det ille, du skal selvsagt få lov å være gjerrig hvis du vil, men ikke la det gå ut over dem som er rundt deg.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg ikke , men har ingen å la det gå utover så er ikke noe stress.
For meg så begynner jeg å se et mønster av en ganske usympatisk fyr her ts. Greit å ha dårlig råd, men da får du prioritere.
Du har råd til å legge ut flere tusen kroner på å få gratis TV kanaler, men du ser deg ikke råd til å betale for internett til din nabo. Skjønner godt han trakk seg jeg.

Om du faktisk er i en så presset økonomisk situasjon at du faktisk ikke HAR 2-300 kroner til internett el tv så får du vel klare deg uten en stund? Jeg hadde blitt dritsur om jeg oppdaget at noen hadde sniki til seg mine passord på streamingstjenester. Greit kanskje om jeg hadde blitt spurt først.

Ikke vær så gjerrig at folk ender opp med å hate deg. Da er det bedre å slakke litt på krava, leve litt enklere og sette opp et budsjett og faktisk følge det slik at du på sikt får råd til å skaffe det du trenger på egenhånd.

Du kan feks bruke mobilt bredbånd via telefon til pc, for ca en hundrings per måned. Om du ikke har mulighet til den hundrelappen så får du være uten.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av frtoretang Vis innlegg
For meg så begynner jeg å se et mønster av en ganske usympatisk fyr her ts. Greit å ha dårlig råd, men da får du prioritere.
Du har råd til å legge ut flere tusen kroner på å få gratis TV kanaler, men du ser deg ikke råd til å betale for internett til din nabo. Skjønner godt han trakk seg jeg.
Vis hele sitatet...
Mulig det. Han er en tulling uansett.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om du faktisk er i en så presset økonomisk situasjon at du faktisk ikke HAR 2-300 kroner til internett el tv så får du vel klare deg uten en stund? Jeg hadde blitt dritsur om jeg oppdaget at noen hadde sniki til seg mine passord på streamingstjenester. Greit kanskje om jeg hadde blitt spurt først.
Vis hele sitatet...
Nei, bor gratis hos en type som skyldte meg. Har litt lapper tilgjengelig, så null stress. Men så er da de jeg kommer i kontakt med idiotisk nok til å gi ut passord da.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ikke vær så gjerrig at folk ender opp med å hate deg. Da er det bedre å slakke litt på krava, leve litt enklere og sette opp et budsjett og faktisk følge det slik at du på sikt får råd til å skaffe det du trenger på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske universelt likt. Er ikke min feil at folk vil spandere det ene og det andre. Det betyr at jeg gjør opp for det på min egen måte.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du kan feks bruke mobilt bredbånd via telefon til pc, for ca en hundrings per måned. Om du ikke har mulighet til den hundrelappen så får du være uten.
Vis hele sitatet...
Fyller på kortet og bruker tlf som hotspot med PDANet for øyeblikket, funker ganske så fjell.
Takk for svar.

Har bestemt meg for å kjøpe minst mulig utstyr (som først tenkt) og utvide setupet dersom det er nødvendig. Alfa nettverks adaptere skal visst være fenomenale med en litt sterkere antenne. Men over på viktigere ting, lurer på hva som hadde passet best av fisk og kaviar pure med erter og saltet kjøtt. Anyway henter meg en pakke saltstenger.
Sist endret av godly; 4. oktober 2016 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.