Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7615
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Fant en femmer nå istad som hadde 2 hull i seg som var fra 1999. Tenkte først at noen kanskje har drilla hull i den, men så fant jeg bilde av en annen femmer fra en tråd på diskusjon.no hvor det er hull på samme sted, det bildet var uklart, men det så ut som den også kom fra 99'. Kan den ha noe som helst verdi og er dette hullet i det hele tatt mulig å få til ved produksjonsfeil eller er det bare noen som har lekt seg med en drill. Eventuelt så kan det jo være samme femmer'n til han kisen fra diskusjon.
Kan se ut som noen har drillet ett hull for å henge i ett smykke eller noe sånn.
Det laget med drill og ikke produksjonfeil. Antar hull i femmeren er støpt i form og ikke drillet.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Trådstarter
Hmm, ja var vel egentlig det jeg tenkte. Takk for svar uansett!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Antar hull i femmeren er støpt i form og ikke drillet.
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er mynter stortsett pressa og stansa, og ikkje støypt. Mynter med produksjonsfeil førekjem jo, som vist her..

På den mynten OP har bilete av ser ein jo forøvrig merker frå verktøyet, så det er utvilsomt at den er borra hol i, og at det er relativt dårleg handtverk av den som gjorde det.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Den du har er verdt 5 kroner.

Hadde den manglet hullet eller at hullet hadde vært feilsentrert så hadde den vært verdt et par-tre tusenlapper.
Sist endret av Bombasa; 10. juli 2016 kl. 18:56.
er den strengt tatt verdt 5kr lengre?
Sitat av DSlhm Vis innlegg
er den strengt tatt verdt 5kr lengre?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg kan tolke det - ja.
Strent tatt, så er den omtrent verdt vrakmetallet, noe som kanskje tilsvarer noen øre pr. mynt. Du blir nok ikke rik!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har nøyaktig samme mynten, samme hull på akkurat samme plass. Kanskje en som har lekt seg med flere femmere.
Det var ganske kult med slike som 'smykke' blandt ungdom sånn på 90-tallet en gang. Det ble nok laget drøssevis i de tusen hjem. Og sikkert noe 'masseprodusert' også for salg på messer og slikt. :-)